Ford heittää tuoreella Mondeollaan kovan haasteen kilpailijoilleen isojen perheautojen luokassa. Uusi mallisarja on tulvillaan nykyaikaisia mukavuus- ja turvaratkaisuja. Lisäksi moottorivalikoimassa on taatusti jokaiselle jotain.
Ennakkotietoja tulevasta Ford Mondeon uutuusmallista on tihkunut tuon tuosta, mikä on saanut monen odottelijan ajan käymään pitkäksi. Nyt uusi tuotantolinja Espanjan Valenciassa on valmis pukkaamaan Mondeoita maailmalle.
Kaikki korimallit
Uuden Ford Mondeon korimallit ovat viisiovinen, laajatakaluukuinen liftback, suosikkiversioksi povattu Wagon-farmari sekä malliuudistuksen myötä valikoimiin liittyneen hybridiversion porrasperäinen sedan.
Näkyvin eri korimalleja yhdistävä tekijä on keula tämän päivän Fordeille tyypillisine etusäleikköineen ja nykyaikaisen ilmeen luovine viirusilmineen. Mondeon matalanlinjakas olemus pitkine akseliväleineen ja kikkailemattoman selkeine kylkipintoineen henkii vakautta ja rauhallisuutta. Muutoksista huolimatta uus-Mondeon tunnistaa tuota pikaa Ford-perheen jäseneksi.
Näköä ja kokoa
Ford Mondeo on kookas auto. Sen pituus on liki 4,9 metriä ja leveys yli 185 senttiä. Sisätilojen suunnittelun kannalta tärkein lukema on peräti 285-senttinen akseliväli.
Matkustamo on odotusten mukainen. Kuljettajalle on varattu kiitettävästi tilaa joka suuntaan. Istuin ottaa kuskin tukevaan otteeseen. Niinpä matkamukavuus on taattu myös mutkataipaleilla. Kookas ajokumppanini ei tosin panisi pahakseen muutamaa sisäsenttiä etupenkin istuinosan pituudessa.
Mainiosta suunnittelusta kertoo koeajokkiemme etuistuinten kelpo säädettävyys. Esimerkkinä mainittakoon pääntukien vaivaton kallistussäätö.
Myös Mondeon takaistuimella kelpaa taittaa taivalta. Kahdelle takana on hulppeasti tilaa. Leveys riittää hyvin myös kolmelle, joskin keskimatkustaja joutuu tinkimään mukavuudesta istuimen muotoilun ja keskikyynärnojan takia. Kyllä keskelläkin mahtuu matkustamaan, mutta paikka ei yllä reunapaikkojen mukavuuteen.
Mondeo Wagonissa pääntilaa on farmaritapaan ylenpalttisesti, isotakaluukuisessa viistoperäisessä vähemmän – toki kuitenkin tarpeeksi. Jalkatilaa on takana mainiosti pitkäkoipisillekin. Ilahduttava seikka on takaistuimen tarjoama varsin hyvä reisituki.
Mondeo-mallien tavaratilat ovat oletusten mukaiset, siis kookkaat. Loma- ja mökkitavarat mahtuvat helposti mukaan.
Suomeen Mondeot tuodaan varustettuina tilapäisvarapyörällä, jolloin takakontin kuormatilavuudet ovat perusasennossaan 516 litraa (4-ov.), 541 litraa (5-ov.) ja 500 litraa (Wagon). Selkänojan kippaaminen tuo todella paljon lisää tavaratilaa, mutta tuttuun tapaan takamatkustajien kustannuksella. Takaistuimen suksiluukku kruunaa ison auton monikäyttöisyyden.
Mondeon ohjaamojärjestelyt on toteutettu perusteellisesti. Vaikka mittaristo on selkeine näyttöineen viimeisen päälle nykyaikainen, perinnettä ja tuttuuden tunnetta on kunnioitettu päämittareiden pyörömuodoissa.
Tärkeimmät säätimet on keskitetty viiksiin ja ohjauspyörälle. Moninaisten käyttimien hallinta on kuitenkin syytä opetella etukäteen, ettei katse viipyile turhan pitkiä aikoja poissa liikenteestä. Pikku harjoittelun jälkeen kaikki sujuu automaattisesti. Toimintojen hallintaa auttaa laaja näyttöruutu vaihteenvalitsimen yläpuolella.
Sujuvaliikkeinen vaihdetanko on sijoitettu esimerkillisesti oikean käden tuntumaan
Runsas moottoriperhe
Ford Mondeon moottorivalikoima jopa häkellyttää. Vaikka nykyisin on vallalla pyrkimys aiempaa pienempiin iskutilavuuksiin, Mondeon koneratkaisuissa on aitoa rohkeutta. Kukapa vielä hetki sitten olisi voinut ajatellakaan, että ison auton moottori voisi olla 1,0-litrainen.
Ford päätti näyttää, mitä tarkoittaa nykyajan moottoriteknologia. Niinpä kolmisylinterisestä bensiinimoottorista on otettu turbon avuin reippaat 92 kW (125 hv), jolla kookas ajokki kiihtyy ”sataseen” 12 sekunnissa – varsin hyvä saavutus.
Huippunopeudeksi ilmoitetaan tasan 200 km/h! Mutta mikä parasta: suurimman vääntömomentin lukema on 170 Nm 1400 r/min käyntinopeudesta alkaen. Moiset arvot olivat vielä muutama vuosi sitten yksinkertaisesti saavuttamattomia. Ja vielä: yhdistetyn kulutuksen lukema on auton kokoluokan huomioiden ällistyttävän pieni, 5,1 l/100 km. Piskuinen EcoBoost-tehonyrkki on saatavissa Mondeoon vuoden 2015 puolella.
Pekkaa pahemmaksi ei jää pykälää suurempi bensakone, nelisylinterinen 1.5 EcoBoost. Puolitoistalitraisen turbomoottorin teho on mainio: 118 kW/160 hv. Vääntöä on parhaimmillaan 240 Nm/1500-4500 r/min. Yhdistetty kulutus jää pari desiä alle kuuden litran. Moottori tarjoaa iloista menoa: 222 km/h huippuvauhdin ja nollasta sataan 9,2 sekunnissa.
Kolmas EcoBoost -bensiinimoottori on kaksilitrainen. Saatavana on kaksi tehoversiota: 149 kW/203 hv ja 177 kW/240 hv.
Dieselpuolelta mainittakoon 1,6-litrainen TDCi (85 kW/115 hv) sekä kaksilitraisen dieselmoottorin 110 kW: (150 hv) ja 132 kW:n (180 hv) versiot. Vääntölukemat ovat vakuuttavat 270 Nm; 350 Nm ja 400 Nm. Ensi vuonna on luvassa kahdella turbolla ryyditetty 155 kilowattinen (210 hv) diesel, vääntö 450 Nm.
Hybridi-Mondeo on uutta Euroopassa
Ford julkisti uuden Mondeon esittelyn yhteydessä todella kiintoisan voimanlähdekokonaisuuden. Mondeon saa näet vastaisuudessa myös hybridiversiona. USA:ssa Ford-hybridit ovat jo arkipäivää. Nyt siis jo kolmanteen sukupolveen ehtineen järjestelmän saa myös Euroopassa.
Bensiinimoottorin lisäksi Mondeo Hybridissä on kaksi sähkömoottoria, joista toinen on valjastettu toimimaan bensiinimoottorin kanssa. Toisen tehtävä on ladata 1,4 kWh:n litiumioniakustoa. Kaksilitraisen Atkinson-syklisen bensakoneen ja sähkömoottorin yhteisteho on 137 kW (187 hv) ja vääntömomentti 173 Nm. Näillä eväin Mondeo Hybrid kiihtyy 0-100 km/h 9,2 sekunnissa ja saavuttaa 187 km/h huippunopeuden. Tärkein lukema on kuitenkin EU-yhdistetyn kulutuksen 4,2 l/100 km, mikä tarkoittaa samalla alle 100 g/km hiilidioksidipäästöä.
Ford Mondeo Hybridissä automatiikka huolehtii portaattomasti välitysten valinnasta.
Hybridijärjestelmä on saatavissa Suomessa nelioviseen korimalliin. Muiden malliversioiden perusvaihteisto on käsikäyttöinen, kuusivaihteinen. Valittavissa ovat versiosta riippuen myös kuusivaihteinen automaattivaihteisto ja niin ikään kuusivaihteinen PowerShift-kaksoiskytkinvaihteisto. Kaikki uuden Ford Mondeon moottorit on varustettu turhakäynnin estävällä Start/Stop-toiminnolla.
Vuoden 2015 puolella markkinoille saadaan monia suomalaisautoilijoita kiinnostava nelivetomallisto. All-Wheel-Drive -järjestelmän voi valita kaksilitraisen TDCi-dieselin yhteyteen. Tehovaihtoehdot ovat 118 kW/150 hv ja 132 kW/180 hv.
Hiljainen matkustamo
Uudella Mondeolla taittaa mielikseen matkaa niin kuljettajan istuimella kuin matkustajapaikoillakin – myös takana. Jo perusjousitus kelpaa vaativallekin.
Lisävarusteena saatava aktiivinen jousitus kolmine mukavuusvaihtoehtoineen nostaa matkaviihtyvyyden korkealle tasolle. Vaikka esittelyajokkimme oli varustettu matalin 235/45R18-renkain, kulku oli miellyttävää, jopa yllättävän mukavaa.
Uudelle Ford Mondeolle on ominaista matkustamon hiljaisuus. Ilmavirran suhinat ja rengasäänet pysyvät kaukana taustalla. Myös moottorin äänet on eristetty erinomaisesti – niin bensiinikäyttöisten kuin dieselienkin. Toki on muistettava, että osansa äänettömyyteen oli sileällä espanjalaisasfaltilla. Suomalaiskarkea tienpinta tuonee pikkulisänsä melumaailmaan. Joka tapauksessa uuden Mondeon matkustamo on markkinoiden hiljaisimpia.
Hyvä ajettava
Kuljettaja osaa arvostaa hyvää, täsmällistä ohjausta ja alustan toimivuutta, suorastaan aktiivista osallistumista kaarreajoon. Erityisesti uuden taka-akseliston käytös ansaitsee pisteet.
Koeajoin 1,5-litraisella EcoBoost-bensiinimoottorilla varustetun Wagon-mallin sekä viisiovisen 2.0 TDCi -dieselin. Pikamaistiaiset sain lisäksi Mondeon hybridimallista. Esittelyautot oli varustettu kuusivaihteisella käsikäyttöisellä vaihteistolla. Automaattisesti vaihtavat versiot ehtivät mukaan myynnin alettua.
Kaksilitraisen diesel (132 kW/180 hv) osoittautui juoheanrivakaksi matkantaittajaksi. Ruutia ja sitkeyttä riittää joka tilanteeseen, kun muistaa pitää moottorin käyntinopeuden vähintään 2000 r/min tuntumassa. Aivan alakierroksilla tarvitsee vaihtaa pienemmälle, jottei meno hyytyisi.
Luvassa oleva automaattisesti toimiva PowerShift-kaksoiskytkinvaihteisto poistaa moisen piirteen, jolloin jäljelle jää pelkkä nautinto.
Puolitoistalitrainen EcoBoost-bensiinimoottori (118 kW/160 hv) täyttää perhe- ja matka-autoilijan toiveet. Kelpo kiihtyvyys ja ilmoitettu 222 km/h huippunopeus lupaavat hyvää jo paperilla. Ajossa moottorin ominaisuudet vakuuttavat. Puhtia riittää laajalla käyntinopeusalueella aina 1500 r/min lukemasta alkaen, mikä tekee ajosta lepuuttavan joustavaa. Tuhatviisisatainen EcoBoost sopii Mondeoon erittäin hyvin. Huom! Myös bensiinimoottorin yhteyteen on saatavissa automaattivaihteisto.
Mondeon myötä Fordin kolmannen sukupolven hybridijärjestelmä rantautuu USA:n lisäksi myös Eurooppaan. ”Pikatyyppien” perusteella Mondeo Hybrid osoittautui helpoksi käskettäväksi. Vain kaasu- ja jarrupolkimien painallus ja ohjauspyörän kääntäminen; siinä ajamisen vaatimat toimenpiteet. Automaattisesti portaattomasti valikoituvat välitykset korostavat vaivattomuuden tunnetta.
Mielestäni automaattivaihteisto voisi olla vaikka vakiotavaraa Mondeon tyyppisessä kookkaassa matka-autossa. Nykyiset automaatit kun eivät nosta kulutustakaan juuri lainkaan. On syytä muistaa, että automaattivaihteisto valitsee ilman kuljettajan toimia aina ajotilanteeseen sopivan pykälän, mikä jo sinällään vaikuttaa polttonesteen kulutukseen. Suomalaisiin paljolti juurtuneella varautuneella suhtautumisella automaattivaihteistoon ei ole nykyisin enää totuuspohjaa.
Varusteiden tulva
Ford Mondeo on mainio esimerkki monipuolisesti varustellusta nykyautosta, joka tarjoaa mukavuutta ja turvaa viimeisen päälle. Uutuusmallin varustetasot ovat Trend, Titanium ja Titanium Business sekä Titanium HEV (hybridimalli).
Mondeon ohjaamoa hallitsevat laajat digitaaliset näytöt. SYNC 2 -järjestelmän avulla puhelin-, viihde- navigointitoimintojen sekä ilmastoinnin keskitetty hallinta helpottaa kuljettajan toimia. Lämmitettävä ohjauspyörä on omiaan Suomen talvessa. Sähkösäädettävä, muistilla varustettu ohjauspylväs on käytännöllisyyttä.
Suomalais-Mondeon vakiotavaraa ovat näillä näkymin. englanninkielisellä ääniohjauksella varustettu Bluetooth, pysäköintitutkat edessä ja takana, Ford-hätäaputoiminto ja vakionopeuden säädin. Myös kevytmetallivanteet ja sähkön avuin kylkien suuntaiseksi kääntyvät ulkopeilit ovat luvassa.
Tässä yhteydessä on syytä mainita muun nykyaikaisen turvavarustelun lisäksi jalankulkijatunnistuksella varustettu törmäyksenestoavustin (Pre-Collision Assist), joka jarruttaa automaattisesti, ellei kuljettaja reagoi uhkaavaan törmäykseen ajoissa. Active City Stop -järjestelmä puolestaan jarruttaa automaattisesti alle 40 km/h vauhdissa, jotta törmäys edellä olevaan ajoneuvoon vältettäisiin.
Matkustajien turvallisuutta kohentavat kolaritilanteessa täyttyvät takaturvavyöt, jotka jakavat törmäyksessä kehoon kohdistuvat voimat totuttua tasaisemmin ja laajemmalle alueelle.
Muista uuteen Mondeoon saatavissa olevista varusteista noukittakoon tähän aktiivinen pysäköintiavustin, aktiivinen vakionopeuden säädin, avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, etuistuinten sähkösäätö ja ilmastointi sekä hierontatoiminto, kuolleen kulman varoitus, mukautuvat LED-ajovalot ja LED-päiväajovalot, lisälämmitin ja vetokoukku. Lisäksi saatavissa on useita valmiiksi ajateltuja varustepaketteja.
Vastinetta rahalle: Uusi Mondeo-mallisto tarjoaa käyttäjälleen tilaa ja kelpo ajettavuutta sekä juoheaa suorituskykyä ja taloudellisuutta ynnä monipuolisen varustelun. Kun vielä hinnat ovat kokonaisuuteen nähden kohtuulliset, uudelle Mondeolle voi povata valoisaa tulevaisuutta.
PLUSSAT
+Matkustamon ja tavaratilan koko
+Monikäyttöisyys
+Varapyörä (tilapäis-)
+Ajettavuus ja matkustusmukavuus
+Matkustamon äänettömyys
+Juoheakäytöksinen bensiinimoottori (1.5 EcoBoost)
+ Ohjaus
MIINUKSET
-Auton koko taajama-ajossa
-Dieselmoottorin alavääntö käsivaihteisessa autossa
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli
Merkki ja malli | Ford Mondeo 2.0 TDCi 180 hv 5D |
Ford Mondeo |
Moottorin iskutilavuus cm3 |
1997 | 1498 |
Moottorin suurin teho kW/hv/r/min |
132/180/3500 |
118/160/6000 |
Moottorin suurin vääntö Nm/r/min |
400/2000-2500 |
240/1500-4500 |
Yhdistetty EU- kulutus l/100 km |
4,4 |
5,9 |
CO2-päästö g/km | 125 |
137 |
Mitat mm (pituus/leveys/ korkeus/akseli- väli) |
4871/1852/ |
4867/1852/ 1501/2850 |
Omamassa kg | 1584 | 1504 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h sekuntia |
9,3 | 9,3 |
Huippunopeus km/h |
215 | 217 |
Kokonaishinta, e 28 700,95 (1.6TDCi 5D M6 ECOnetic) – 41 220,87 (2.0 TDCi 180 hv PowerShift Wagon).