Opel on uudistanut Vivaro-pakettiautomallistonsa. Uutukaisen valtteja ovat mukavuus ja taloudellisuus sekä kohentunut turvallisuus. Totta kai myös tilaa on entistä enemmän.
Opel Vivaro on saavuttanut tuhdin jalansijan Euroopan markkinoilla, mistä kertoo liki 600 000 auton myyntilukema ja melkein kymmenen prosentin markkinaosuus luokassaan. Vivaron vuosittainen rekisteröintimäärä on 50 000 luokkaa.
Opelin mukaan nyt oli tullut aika Vivaron perusteelliseen läpikäymiseen kilpailukykyisyyden varmistamiseksi myös vastaisuudessa. Niinpä mallisto uudistettiin, osin hyväksi koettua kehittäen ja osin uutta luoden.
Nyt esiteltyVivaro on toki helppo tunnistaa peruslinjoistaan. Olemusta on kuitenkin piristetty vähän joka puolelta mm. kylkien lennokkain pokkauksin. Jykevä keula on osa kokonaisuutta. Muotoilussa on ilmiselvästi pyritty säilyttämään tutut, vuonna 2001 esitellyn ensimmäisen sukupolven malliston peruspiirteet kuten järkevää tilankäyttöä korostavat, lähes pystysuorat sivuseinät ja takaosa.
Tilat kohdallaan
Pakettiauton menestyksen perusehto on luonnollisesti tilavuus ja kuorman käsittelyn helppous. Se näkyy myös Vivaron suunnittelussa. Nykyajan umpipakettiautosta on oltava tarjolla useita versioita kilpailussa pärjäämisen takaamiseksi. Vivaronsa voi valita neljästä korivaihtoehdosta. Saatavana on kaksi pituus- ja niin ikään kaksi korkeusvaihtoehtoa. Viisimetrisen Vivaron ohella myynnissä on 40 senttiä pitempi versio. Korkeuslukemat ovat 1971 mm ja 2465 mm.
Vivaron akselivälivaihtoehdot ovat tutut 3,1 ja 3,4 metriä. Tilavuuden varmistavat 216 milliä kasvatetut korit. Lukemasta kymmenen senttiä lisää tavaratilan pituutta. Ruuman pituus on joko 2,5 tai 2,9 metriä. Mutta mitäpä senteistä. Vasta käytännön tilavuus merkitsee jotain. Vivaron lyhyempikin versio ottaa uumeniinsa kolme eurolavaa. Kuljetustilaa on koriversiosta riippuen 5,2-8,6 kuutiota.
Opel osoittaa, että myös pakettiauto voi olla monikäyttöinen. Ohjaamon ja tavaratilan väliseinän luukun kautta voi sujauttaa kyytiin peräti 4,15 metrin mittaisia esineitä. Vekkuli oivallus on mahdollisuus lukita vasemmanpuoleinen peräovi niin, että rekisterikilpi on luettavissa, vaikka oikeanpuoleinen ovi olisikin kuljetussyistä auki.
Tilavampi ohjaamo
Runsaat puolet korin kasvaneesta pituudesta on hyödynnetty ohjaamossa. Erityisesti kookkaat kuskit osaavat arvostaa uutta avaruutta. Kuljettajalla on ensitutustumisen perusteella oivat olot. Istuimen monipuolinen säädettävyys sekä nahkapäällysteisen ohjauspyörän nelisäätö ovat nykyaikaa.
Monenmoisia lokeroita ja säilytystiloja on runsaasti, yli 75 litraa. Kookkaatkin tykötarpeet mahtuvat mukaan. Nykyaikainen elektroniikka on valjastettu kusin hyödyksi ja huviksi. Älypuhelimelle ja tabletille ovat Vivarossa sijansa.
Talous tasapainossa
Opel Vivaron merkittäviin uutuuksiin kuuluu tuorettakin tuoreempi moottoristo. Uudet 1,6-litraiset turbodieselit kehittävät 66 kW/90 hv, 88 kW/120 hv ja 103 kW/140 hv. Vastaavat vääntölukemat ovat 260 Nm, 320 ja 340 Nm alkaen 1500 r/min käyntinopeudesta. Sitkeyttä siis riittää.
Yhdistetty EU-kulutus on vähäisimmillään ainoastaan 5,9 l/100 km ja vastaava hiilidioksidipäästö 155 g/km, mikä on tässä autoluokassa todella vähän. Taloudellisuuteen ja pieniin päästöihin vaikuttavat osaltaan moottorin sammutusautomatiikka ja jarrutusenergian talteenotto sekä älyelektroniikka.
Vivaron huoltoväli on käyttäjäystävällinen 2 vuotta tai 40 000 km.
Kelpo varustelu
Opel Vivaron kehittäjät ovat tiedostaneet, että pakettiauton ohjaamo on tarkoitettu tuntikausien päivittäiseen istumiseen. Varustelu on sitten sen mukainen. Tasosta kertovat mm. sähkötoimiset sivuikkunat, keskuslukituksen kaukosäätö, ajotietokone ja vaikkapa seitsentuumainen tieto/viihdejärjestelmän (navigaattori, Bluetooth, USB) kosketusnäyttö.
Turvavarusteistoa ovat mm. kuljettajan ja etumatkustajien turvatyynyt sekä turvaverhot ja kuskin sivuturvatyyny. Turvaa ja mukavuutta on kuljettajan virkeyden takaava ilmastointilaite. Muusta vakiotavarasta poimittakoon ajastimella varustettu polttonestekäyttöinen lisälämmitin.
Ajoturvaa edustakoon myös perävaunun liikkeitä valvova ajonvakautus (ESC) ja kaatumisen estin sekä peruutustutka.
Mukava menijä
Uusi Opel Vivaro on ensitutustumisen perusteella miellyttävä kulkija jopa tyhjänä. Hyvä liikennenäkyvyys ja vääntävät moottorit vain lisäävät myönteistä vaikutelmaa. Helppo kuormattavuus ja selkeä tavaratila ovat uutukaisen lisävaltteja.
Maahantuoja on päättänyt, että Vivaron suomalaismalliston varustetaso on aina Edition, mikä helpottaa valintaa. Alkaen-hinta on mallimuutoksen yhteydessä laskenut viitisen sataa euroa, nyt 30 141,26 euroa (66 kW/90 hv). Asiakastoimitukset alkavat vielä syyskuun aikana.
P.S. Opel Vivaro -mallistoon kuuluu myös 1+8-paikkainen pikkubussi, Combi. Moottorivaihtoehdot ovat 1,6-litraiset 88 kW/120 hv ja 103 kW/140 hv Bi Turbo -dieselit. Pikkubussimalliston kokonaishinnat alkavat 42 454,47 eurosta.
PLUSSAT
+ Konstailematon muotoilu
+ Selkeä tavaratila
+ Monipuoliset ”toimistotilat”
+ Kuormattavuus
+ Tehokkaat, vääntävät ja taloudelliset moottorit
+ Mukavuus
MIINUKSET
- Automaattivaihteiston puuttuminen valikoimista