Kaupunkiauto Smartin uuden mallin voi ostaa jopa verkkokaupasta. Smartin saa myös liisattua ilman käsirahaa. Halvimmillaan auto maksaa huoltoineen 300 euroa kuussa.
Mercedes-Benzin ja kellomerkkinä tunnetun Swatchin yhteistyönä syntynyt pikkuinen kaupunkiauto Smart, jonka nimi tulee sanoista Swatch Mercedes Art, tekee nyt toista tulemistaan Suomeen. Vuonna 1998 esitellyn ensimmäisen sukupolven Smartin maahantuonti alkoi vuonna 2003, ja sitä myytiin 100-150 kappaletta vuodessa. Huippuvuonna Smarteja meni lähes 400 kappaletta. Myynti on sittemmin ehtinyt hyytyä muutaman kymmenen auton vuosivauhtiin.
Suomessa Smarteja oli vuoden 2013 lopussa rekisterissä 1 661 kappaletta, joista puolet on Fortwo-mallia. Maailmanlaajuisesti Smartia on myyty vuosien mittaan yhteensä puolitoista miljoonaa kappaletta, mutta 2004 mallistoon tulleen nelipaikkaisen Forfourin myynti jäi niin heikoksi, että se koettiin floppina ja lopetettiin kolmen vuoden jälkeen.
Täysin uuden mallin Daimler-Benz on kehittänyt Renault´n kanssa ja nelipaikkainen Smart on helppo havaita Renault Twingon sisarautoksi. Pohjalevy on sama, monet rakenneratkaisut ovat samanlaisia ja takapyörävetoisen pikkuauton moottori on samalla tavoin perässä taka-akselin päällä.
Smart on suunniteltu ennen kaikkea kaupunkiautoksi ja ainakin ensi alkuun sitä myydään vain Vehon omissa liikkeissä Oulussa, Tampereella, Turussa ja kolmessa pisteessä pääkaupunkiseudulla.
Todella lyhyt auto
Kaksipaikkainen Smart Fortwo on todella lyhyt auto, vain vajaat 2,7 metriä pitkä. Sen ratin takana istutaan ryhdikkäästi korkealla ja auton pienistä ulkomitoista huolimatta Vehon isokokoinen Mercedes-Benzistä vastaava myyntijohtaja Mikael Franck vakuutti mahtuvansa kuljettajan paikalle.
Kymmenellä sentillä kasvanut leveys on tuonut Smartiin tilan tunnetta. Fortwon istuimet ovat aika kovat ja niiden selkänojassa on voimakas pullistus, joka ei sovi kaikille – varsinkin kun selkänojan kaltevuutta voi säätää vain portaittain. Twingon tavoin vasemmalle jalalle on huonosti tilaa kytkinpolkimen vieressä.
Smartin turvakori on 72-prosenttisesti suurlujuusterästä. Etupeiton avausmekanismi on samalla tavalla kummallisen hankala kuin Renault Twingossa.
Takana moottoritilan kannen päällä on 260 litraa tavaratilaa, 40 litraa enemmän kuin edellisen sukupolven smartissa. Polttoainesäiliön tilavuus on vain 33 litraa.
Ohjaus paras taajamavauhdissa
Mercedes-Benzin pakettiautoista tuttu sivutuuliavustin kuuluu nyt myös Smartin varusteisiin. Koeajopäivänä puhalsi myrskytuuli, jossa avustinkaan ei pystynyt kompensoimaan Fortwon lyhyen akselivälin ja korkean korin alttiutta sivutuulelle.
Moottoritiellä Smart heilui kaistan laidasta laitaan, ja varsinkin silloilla sitä piti ohjata koko ajan, kun tuuli pääsi kunnolla puhaltamaan mereltä. Bussit heiluivat samalla tavalla, mutta tavalliset henkilöautot eivät. Valtatiellä Smartin ohjaus on raskassoutuinen ja tunnoton.
Valtatievauhdin suuntavakavuuteen ei auta edes tiukasti jousitettu alusta, joka täristää Helsingin Töölönrannan kaduilla jo 30-40 km/t nopeuksilla. Smartin välitykseltään muuttuva ohjaus kevenee taajamavauhdissa, ja auto on hitailla nopeuksilla varsin näppärä pyöriteltävä. Molemmat Smartit, Fortwo ja Forfour, ovat ketteriä autoja. Kaksipaikkaisen Fortwon kääntöympyrä on vain 6,95 metriä, kun se aiemmassa mallissa oli 8,75 metriä.
Turbo ja kaksoiskytkin tulossa
Smart on meluisa auto kaikilla nopeuksilla. Tarkemmin määrittelemätön melucocktail tuntuu tulevan takaa sekä moottorista että takapyöristä. Tyhjäkäynnillä Smartin kolmisylinterinen kone tärisyttää autoa niin että sen todella tuntee sisuskaluissaan. Kiihdytyksissä kolmipyttyisen ääni on repivän äreä ja ainakin koeajoautossa tasaisessa vauhdissa melua säesti jatkuva ujellus.
Kevyiden koneiden tapaan Smartin moottori tuntuu helposti tukehtuvan aivan matalilla kierroksilla ja kun alavääntöä ylipäätään on heikosti, vaihteita kannattaa käyttää aktiivisesti. Sylinteritilavuudeltaan tuhannen kuution koneessa on 71 hevosvoimaa, alkuvuodesta 2015 sen vaihtoehdoksi tulee turboahdettu 900-kuutioinen moottori, jossa on 90 hevosvoimaa. Viisivaihteisen manuaalivaihteiston vaihtoehdoksi on keväällä tulossa kuusivaihteinen Twinamic-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Myös Cabrio-rättikattoversio on tulossa ensi vuonna.
Väritykseen monia vaihtoehtoja
Opel Adamin ja muiden vekkuleiden pikkuautojen luoman nykymuodin mukaisesti Smartkin on muunneltavissa moneen makuun. Saatavana on peräti nelisenkymmentä värivaihtoehtoa – kaksivärisyyskin on tarjolla – kolme eriväristä etusäleikköä, useita sisustusvaihtoehtoja, kolme varustetasoa sekä Sport- ja Led & Sensor -varustepaketit.
Suomessa Smart on käyttötarkoitukseensa nähden hyvin varusteltu Alimpana oleva varustetaso ei ole tuontiohjelmassa, meillä Passion on alin taso, sen yläpuolella on Prime ja ylimpänä on Proxy, jossa on panoraamalasikatto, kymmenen milliä madallettu jousitus ja tuuman verran muita isommat pyörät.
Alumiinivanteet ja automaattinen ilmastointi ovat vakiona kaikissa versioissa samoin kuin eteenpäin 90 astetta taitettava etuistuin apumiehen puolella, jonka ansiosta matkustamoon mahtuu yli puolitoistametrisiä tavaroita, on vakiovaruste.
Twingon tavoin Smartin kojetauluun saa verottomana 110 euroa maksavan älypuhelintelineen ja ensi keväänä tarjolle tulee applikaatio, joka yhdistää auton ja puhelimen Twingon tapaan. Sovelluksen avulla puhelimeen saa muun muassa auton kulutustiedot ja puhelin kertoo myös pysäköidyn auton sijainnin. Kierroslukumittaria ei kuitenkaan tarvitse eikä voikaan katsella puhelimen näytöstä niin kuin Renault´ssa vaan mittarin saa lisävarusteena Smartin kojetaulun päälle.
Vastinetta rahalle: Uusi Smart Fortwo maksaa halvimmillaan 15 718 euroa. Samalla rahalla saa monikäyttöisempiäkin autoja, joten kaksipaikkainen Smart on oikea vaihtoehto lähinnä vain niille, jotka haluavat erityisen lyhyen ja ahtaissa tiloissa näppärän auton.
Sisarauto Renault Twingon saa nelipaikkaisena halvemmalla kuin Smartin kaksipaikkaisena ja Smartin hinnalla saa esimerkiksi uuden Škoda Fabian, joka on todella mainio auto ajaa myös maantie- ja moottoritievauhdeissa.
PLUSSAT
+ Kevyt ja eloisa kaupunkiajossa
+ Näppäryys ahtaissa paikoissa
+ Turvallisuus auton kokoon nähden
MIINUKSET
- Meluisuus
- Heikko suuntavakavuus tuulessa
- Vähän tilaa kytkinjalalle
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Smart Fortwo Coupé Prime |
Sylinteritilavuus cm3 | 999 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
52/71/6000 |
Suurin vääntö- momentti Nm/r/min |
91/2850 |
EU-kulutus, kaup/maantie/yhd. l/100 km |
4,9/3,7/4,1 |
CO2-päästö g/km | 93 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. |
14,9 |
Huippunopeus km/h | 151 |
Mitat (pituus/leveys/ |
2695/1663/ |
Omamassa kg | 880 |
Kokonaishinta e | 16 421,34 |