Suomen selvästi suosituin kaasulla ja bensiinillä kulkeva auto on Volkswagen Passat ja erityisesti sen farmarimalli. Toiseksi suosituin on edelleen Volvo V70, vaikka sen Bi-Fuel-mallia ei ole valmistettu enää moneen vuoteen. Kanta voi tietysti kasvaa kaasulaitteiden jälkiasennusten myötä. Samoin Fiatit ja Volkswagen Golfit lienevät kymmenkunta vuotta sitten valmistettujen autojen yksityistuontia.
Kaasulaitteiden jälkiasennustoimintaa on sen verran, että useimmista Suomessa myytävistä automalleista löytyy yksittäisiä kaasukäyttöisiä yksilöitä, mutta tehdasvalmisteiset Bi-fuel-autot erottuvat tilastoista.
1. Volkswagen Passat Variant MultiFuel | 250 kpl |
2. Volvo V70 Bi-Fuel CNG | 207 kpl |
3. Volkswagen Caddy Ecofuel | 67 kpl |
4. Volkswagen Touran Ecofuel | 46 kpl |
5. Opel Zafira CNG | 44 kpl |
6. Volvo S60 Bi-Fuel CNG | 44 kpl |
7. Mercedes-Benz B 170 NGT | 30 kpl |
8. Volkswagen Passat Sedan MultiFuel | 30 kpl |
9. Volkswagen Golf Variant Bifuel | 19 kpl |
10. Mercedes-Benz B 180 NGT | 13 kpl |
11. Mercedes-Benz E 200 NGT | 12 kpl |
12. Fiat Punto BiPower | 10 kpl |
13. Fiat Multipla BiPower | 8 kpl |
14 Audi A3 g-tron | 6 kpl |
Suomessa vähän kaasuautoja
Kokonaisuutena kaasuautojen määrä on toistaiseksi Suomessa mitättömän pieni, vain 1700 kappaletta. Euroopassa kaasulla kulkevia autoja on 1,8 miljoonaa ja koko maailmassa 19 miljoonaa.
Nykyään Suomessa autojen polttoaineeksi myytävästä kaasusta 40 prosenttia on biokaasua.
Erityisesti raskaan kaluston puolella kaasun käyttämisellä polttoaineena nähdään suuria mahdollisuuksia. Biokaasulla päästöt vähenevät jopa 97 prosenttia bensiiniin verrattuna. Biokaasun teknistaloudellinen potentiaali on maassamme peräti 17 terawattituntia ja se on kaikki uusiutuvaa energiaa.
Pankki- ja luottokortit käyttöön
Gasumin asemien palvelu paranee, lokakuusta lähtien yhtiön kaasuasemilla voi maksaa Gascardin ohella myös pankki- ja luottokorteilla.
Kaasuasemaverkostokin laajenee: Tampereen Lielahdessa avattiin hiljattain kahdeskymmeneskolmas julkinen tankkausasema Suomessa. Näistä 18 on Gasumin asemia.
Jatkossa kaasuasemia voidaan rakentaa muuallekin kuin kaasuputken alueelle, sillä Gasum panostaa nesteytetyn kaasun kuljettamiseen ja terminaaliin.