Viinimaailman trendit seuraavat maailmanlaajuisia megatrendejä. Ilmastonmuutos, some ja laadukas arki ovat läsnä myös viinimaailmassa.
Suosikkirypäleitä veikkaillaan vuosittain, vaikka harva rypälelajike itsessään yltää trendiksi. Tällä hetkellä kovimmassa nosteessa lienee Cabernet Franc -rypäle. Lisäksi on erilaisia alueellisia muotivirtauksia.
1. Ilmastonmuutos vaikuttaa viinialueilla
Megatrendinä viinimaailmassakin on ilmastonmuutos. Oikuttelevat sääolosuhteet aiheuttavat harmaita hiuksia viljelijöille, ja ilmaston lämpenemisellä on merkittäviä vaikutuksia viinialueisiin. Viljelijät ovat jo vuosia hakeneet yhä viileämpiä olosuhteita viljelyksilleen, niinpä esimerkiksi Chilessä uusia viljelyksiä raivataan Andien läheisyyteen pohjoiseen sekä yhä etelämmäksi, jossa etelänapamanner viilentää ilmaa.
Perinteisemmillä alueilla ainoaksi mahdollisuudeksi jää kasvualustojen etsiminen yhä korkeammalta vuorten rinteiltä. Niinpä esimerkiksi Sisiliassa on tehty istutuksia alueille, joita viinilainsäädäntö ei edes tunnista viininviljelykseen sopiviksi. Mikäli korkealla sijaitsevia kasvupaikkoja ei ole tarjolla, on sadonkorjuun aikaistaminen lähes ainoa keino saavuttaa optimaalisen sokeri- ja happotasapaino.
2. Laadukkaat arkiviinit menestyvät
Viinikulutus seurailee ravintolatrendejä, joissa valkoisista pöytäliinoista on hankkiuduttu eroon jo vuosia sitten. Rento syöminen, katuruoka, hampurilaiset ja pizzat ovat kysyttyjä, eikä niiden kumppaniksi avata kymmenien eurojen viinipulloja.
Arkiset, mutta laadukkaat viinit, ovatkin menestyjiä tässä ajassa. Trendiä johtivat pitkään cava ja prosecco, mutta nyt myös kuohumattomien viinien puolella trendi on selvästi havaittavissa. Maailman viinibaareissa ovat kysyttyjä pienempien tuottajien mielenkiintoiset viinit, joten arkipäiväistyminen ei tarkoita vain ”talon punaviiniä”.
3. Valikoimiin lisää alkoholittomia viinejä
Alkon myyntitilastoissa (01-10/2015) ei näy kovin suuria yllätyksiä, paitsi yhdessä sarakkeessa. Siinä missä lähes kaikki muut juomaryhmät osoittavat pientä laskua (pl. kuohuviinit), odottaa raportin lopussa hyvin poikkeava prosenttiluku. Alkoholittomien juomien tuoteryhmä on seurantajaksolla kasvanut yli 90 prosenttia. Toki prosentti on vain suhdeluku, sillä myyntimäärältään alkoholittomat juomat ovat ainakin toistaiseksi marginaalinen tuoteryhmä.
Alkoholittomia juomia myytiin noin 263 000 litraa, kun samanaikaisesti punaviiniä myytiin 19 miljoonaa litraa. Alkoholittomien suosion kasvu on kuitenkin selvä asia, ja se näkyy myös vähittäiskaupassa alkoholittomien oluiden hyllyllä.
S-ryhmän mukaan alkoholittomia oluita on myyty vuonna 2015 yli 20 prosenttia ja alkoholittomia viinejä jopa 40 prosenttia edellisvuotta enemmän.
4. Kokemukset jakoon sosiaalisessa mediassa
Kuvaaminen, arvostelu ja jakaminen ovat myös viinimaailman arkipäivää. Maailmalla on useita viinisovelluksia, joista merkittävin lienee tällä hetkellä Vivino. Sovellusten avulla viininystävä saa helposti vertaisarviot haluamastaan tuotteesta. Suomessa tämänkaltaista sovellusta on kehittänyt muun muassa Tasting book.
5. Härpäkkeiden ykkösenä Coravin
Kielitoimiston uudissanoihin kuuluvat härpäke täytyy nostaa esiin myös viinipuolella. Vuosien varrella on nähty muun muassa vakuumipumppuja, annostelukaappeja, porakoneeseen kiinnitettäviä pullonavaajia tai infrapunatoimisia lämpömittareita.
Nyt kuuminta tavaraa on laajaa keskustelua maailmalla viime aikoina herättänyt Coravin. Kyseessä on laite, jolla viiniä saa imaistua pullosta avaamatta korkkia. Laitteen on kehittänyt Greg Lambrecht, joka on aiemmin kehitellyt sairaalainstrumentteja.
Coravinin toimintaperiaate on yksikertainen. Laita työntää korkin läpi ohuen neulan, jolla viiniä imetään pullosta. Samanaikaisesti syntyvää tyhjää tilaa pullossa täytetään ilmaa raskaammalla argon-kaasulla, jotta viini ei pääse hapettumaan. Neula on tarpeeksi ohut, jotta korkin oma elastisuus sulkee syntyneen pienen reiän ja vain kapselista huomaa ”porausjäljen”. Lambrecht itse on tehnyt laitteellaan testejä vuosien ajan ja hänen mukaansa viini kestää kellarissa jopa vuosia, vaikka sitä välillä maisteltaisiin.
Lähteet: Foodrepublic, Alko, Vivino, DrinksBusiness, The Guardian.