Volkswagen Golfin hybridimalli GTE on erittäin onnistunut auto. Valitettavasti se on hinnoiteltu tavallisen Golfin ostajan ulottumattomiin.
Saksalaisilla autonvalmistajilla on hauska tapa suhtautua ympäristöystävällisten autojen luomiseen. Sen sijaan että tingittäisiin suorituskyvystä ja ajamisen hauskuudesta vähäpäästöisyyden nimissä, modernilla tekniikalla tehdään urheiluautomaisen suorituskyvyn omaavia luonteikkaita ajopelejä.
Volkswagen Golfin ladattavan hybridin nimi ei auton kiihtyvyyden perusteella turhaan ole GTE, mutta muuten bensiinillä ja sähköllä kulkeva uutuusmalli ei tunnu varsinaisesti urheilulliselta. Moni perus-Golfin käyttäjä varmasti ajelisi mielellään GTE:llä, nauttisi sen ominaisuuksista ja osallistuisi samalla päästöjen vähentämiseen.
Lähes 41 000 euroa Golfista on kuitenkin paljon rahaa. Valmistaja ja maahantuoja perustelevat hintaa auton suorituskyvyllä ja runsaalla varustelulla eikä perustelu ole vailla pohjaa. Tosiasia kuitenkin on että hinta rajaa harmillisen paljon GTE:n ostajapotentiaalia.
Golf GTE on Saksassakin kallis auto, se maksaa siellä melkein 37 000 euroa, yli 8000 euroa enemmän kuin GTI. Suomessahan GTI maksaa päästöpohjaisen autoverotuksemme vuoksi manuaalilaatikolla suunnilleen saman verran kuin GTE ja DSG-automaatilla yli 44 000 euroa.
Autona Golf GTE on mitä onnistunein. Golf on perusasussaankin mainio ajokki ja Volkswagenilla on onnistuttu välttämään hyvän peruskonseptin turmeleminen. Päinvastoin siihen on lisätty mahdollisuus liikkua parhaimmillaan jopa 50 kilometrin matka sähköllä, jolloin päivittäisen liikkumisen lähiympäristössä voi hoitaa meluttomasti ja saasteettomasti.
40 litran bensiinitankin ansiosta GTE ei kuitenkaan ole riippuvainen sähköstä ja kahdella energialähteellä hybridi-Golfin yhteenlaskettu maksimaalinen toimintasäde on 940 kilometriä.
Viisi erilaista ajotilaa
GTE Golfin kuljettajan ei välttämättä tarvitse vaivata päätään auton hienolla teknologialla, sillä GTE-hybridi vaihtelee itse energialähdettään sujuvasti eri ajotilanteiden mukaan. Halutessaan kuljettaja voi kuitenkin valita eri ajomoodeja keskikonsolissa vaihteenvalitsimen vieressä olevista kytkimistä, jotka muuttavat myös Golfin käytöstä.
Hybrid Auto -normaalitilassa D-asennossa GTE rullaa kevyesti. Jos sen sijaan valitsee näytön valikosta Battery Hold -moodin, auto käyttää molempia voimanlähteitä, mutta lataa akustoa jarrutusenergialla. Battery Charge -toiminnolla auto ei kuluta sähkövirtaa vaan pyrkii lataamaan akustoa mahdollisimman tehokkaasti: kaasupolkimen vaste kasvaa ja jarrutusenergian talteenotto tehostaa voimakkaasti moottorijarrutusta, kun nostaa jalan kaasupolkimelta. Hidastuminen on niin voimakasta, että auto tuntuu ensi alkuun tahmealta, mutta ilmiöön tottuu. Tällä moodilla voi maantieajossa kerätä sähköä kaupunkiajoa varten, kun tekniikka lataa akkuja polttomoottorin ja jarrutusenergian voimalla.
GTE-moodi nopeuttaa voimanlähteiden reagointia kaasupolkimen käskyihin ja muuttaa myös auton ajettavuutta. E-moodilla GTE kulkee pelkällä sähköllä niin pitkään kuin akustossa riittää siihen virtaa.
GTE:n bensiinimoottorissa on tehoa kymmenen hevosvoimaa enemmän kuin tavallisessa 1,4 TSI –koneisessa Golfissa. Vaikka bensiinimoottorin 150 ja sähkömoottorin 105 hevosvoiman huipputehoa ei voi yhtä aikaa hyödyntää, suurin yhteisteho 204 hevosvoimaa on todella paljon Golfin kokoisessa autossa.
Parhaimmillaan ilman GTE-moodia
Lähtökohtaisesti GTE Golf on mukava auto ajaa, sen alusta toimii hienosti, ohjaus on erittäin hyvä yhdistelmä keveyttä ja tunnokkuutta, TSI-kone vetää hyvin kaikilla kierrosalueilla ja suorituskyky on erinomainen – nollasta sataan 7,6 sekunnissa on hurja aika.
Urheilullisuutta autoltaan kaipaava kuljettaja voi kuitenkin pettyä GTE:n ratissa. Golf toimii niin hienosti, että siinä ei ole perinteisen urheiluauton karskiutta tai karuutta. Lisäksi DSG-vaihteisto toimii kovavauhtisessa kaarreajossa ajoittain turhan hitaasti.
Jos painaa napista GTE-ajotilan päälle auton urheilullisuuden lisäämiseksi niin Golfin ohjausvaste kasvaa liikaa ja tuntuma heikkenee selvästi – yllättäen Volkswagenista tulee väkisin väännettävä. Sveitsissä järjestetyssä lehdistöesittelyssä ei ollut tilaisuutta kokeilla hybridi-Golfia korkeilla nopeuksilla, mutta GTE-tilan ohjauksen tanakkuus voi sopia 160-220 km/t vauhtiin, jos autobahnilta löytyy tarpeeksi tilaa – Suomessa sillä ei tee mitään.
Se saatiin kokeiltua, että GTE Golf kulkee pelkällä sähkömoottorilla luvatut 130 km/t ilman ponnisteluja mutta ei todellakaan yhtään kovempaa. Suomalaisilla nopeusrajoituksilla sähkövoima riittää kaikenlaiseen liikkumiseen. Mukavimmalta se tuntuu kuitenkin kaupunkiajossa, missä hybridi-Golf on ihanteellinen liikkumaväline.
Bensatankki tavaratilan alla
Valmistajan mukaan GTE:n varustetaso on tavallisten Golfien korkeimman Highline-varustetason yläpuolella lähinnä sporttisuuden osalta, mutta varusteluun kuuluvat myös muun muassa LED-ajovalot ja -takavalot sekä 6,5 tuuman kosketusnäyttö.
Mittaristoa lukuun ottamatta GTE:n hallintalaitteissa ei ole juuri mitään uutta.
Muutenkaan sisätilat eivät poikkea muista Golfeista vaan kaikki on yhtä hyvin kohdallaan kuin mallisarjassa ylipäätään. Sen sijaan tavaratila on pienentynyt sadalla litralla lattian alla olevan tilan osalta. Kun lattiaa nostaa, sen alla on lisätilan sijaan 40 litran bensiinitankki, joka on paksukuorinen paineastia sen varmistamiseksi, että sisätiloihin ei tule bensiinin hajua vaikka säiliö on auton sisällä.
Golf GTE on sikäli käytännöllinen hybridimalli, että siihen saa vetokoukun. Muutenkin GTE on varusteltavissa niin kuin muutkin Golfit. Bensiinimoottorin ansiosta siihen voi asentaa vaikka Webaston lisälämmittimen, jos esimerkiksi ajaa talvella pääasiassa sähkön voimalla.
Lataustapatarkastus kotona
Golf GTE:n hintaan kuuluu sekä Mode2-latauslaite että Mode3-kaapeli, jolla auton voi yhdistää julkisiin latauslaitteisiin. Mode2-laitteella GTE:n akut saa täyteen varttia vajaassa neljässä tunnissa ja Mode 3-yhteydellä kahdessa tunnissa ja vartissa. GTE:n kauppaan kuuluu myös lataustapatarkastus, joka merkitsee sitä, että PlugIt Finland
-yhtiöstä tulee ammatti-ihminen tarkastamaan ostajan kotona olevan sähköjärjestelmän ja pistokkeen soveltuvuuden auton lataamiseen.
Sähkömoottorin akuilla on kahdeksan vuoden/160 000 kilometrin takuu. Muuten GTE:llä on Volkswagenin normaali kahden vuoden takuu.
Jos haluaa lisää tehoa auton lataamiseen, kiinteästi asennettavan latauslaitteen saa kotiin 1051 euron hinnalla. Asennus sisältyy hintaan.
Vastinetta rahalle: Sporttisuus on alue, jossa Golf GTE on suorituskyvystään huolimatta vähiten vakuuttava. Muuten Volkswagenin uusi hybridimalli yhdistää mainiosti taloudellisuuden ja pienet päästöt ajamisen hauskuuteen ja matkustusmukavuuteen. Sääli, että käytännöllisen hybridiversion hinta on yli 40 000 euroa. Voi vain toivoa, että GTE:n konsepti tulisi tarjolle niukemmin varusteltuna ja halvempana mallina.
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Volkswagen Golf GTE |
Sylinteritilavuus cm3 | 1395 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 110/150/5000-6000 |
Suurin vääntö- momentti Nm/r/min |
250/1600-3500 |
Sähkömoottorin suurin teho kW/hv |
75/105 |
Sähkömoottorin vääntömomentti Nm |
2500 |
Suurin yhdistetty teho kW/hv |
150/204 |
Suurin yhdistetty vääntömomentti Nm |
350 |
Yhdistetty EU-kulutus /100 km |
1,5 ltr / 11,4 kWh |
CO2-päästö g/km | 35 |
Kokonaishinta euroa, alkaen |
40 972,26 |
Omamassa kg | 1599 |
Mitat mm |
4270/1799 |