veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Volkswagen Golf Sportsvanissa on hienosti tilaa

Volkswagen Golf Sportsvanissa on hienosti tilaa
27.6.2014

Volkswagenin uusi Golf Sportsvan on edeltävää Plus-mallia nuorekkaamman näköinen mutta sopii entistäkin paremmin myös iäkkäille käyttäjille. DSG-vaihteisto nostaa lähtöhintaa merkittävästi. 

Uuden Volkswagen Golf Sportsvanin edeltäjä Golf Plus oli matkustamon osalta mukava auto. Siinä oli juuri sopivasti tavallista enemmän korkeutta niin, että varsinkin vanhusten oli helppo nousta autoon ja siitä pois. Plussan sisällä oli mukavan ilmavaa ja tilaa riitti rentouttavan ryhdikkääseen ajoasentoon. Golf Plussan suurin miinus oli tavaratila, johon niin vanhuksen rollaattori kuin lapsiperheen matkatavarat mahtuivat vain niukin naukin. Ulkonäöltään Plus-malli näytti pystysuunnassa venytetyltä Golfilta – ei erityisen menevältä autolta.

WV Golf Sportsvan

Plussan korvannut uusi Sportsvan on monessa suhteessa toista maata kuin edeltäjänsä. Esimerkiksi koeajoauto Tungsteen Silver -värisenä ja 18 tuuman Durban-vanteilla on todella reippaan ja hauskan näköinen menopeli. Vaikutelma on selvästi nuorekkaampi kuin Plus-mallin olemus.

Plussaan verrattuna Sportsvan on 13,4 senttiä pitempi ja viisi leveämpi, mutta 13 senttiä matalampi. Akseliväli on 11 senttiä pitempi. Vauhdikkaamman näköinen Sportsvan yllättääkin myös sisään istuttaessa. Lähes 15 senttiä tavallista Golfia korkeamman tila-auton ohjaamo on kokoluokassaan tilavan oloinen ja Sportsvanin ympäristö näyttää kyllä Golfilta mutta avaruutta on tila-automaisesti, kun tuulilasi on kaukana edessä istuvista ihmisistä ja katto korkealla.

VW Golf Sportsvan 

Leveyssuunnassakin tilaa on reilusti, joten Sportsvan tuntuu sisällä todella isolta. Koeajoautossa 1 500 euron hintainen panoraamakattoluukku vielä korosti vaikutelmaa.  

Ympäristö näkyy mutta auto ei

Golf Plussan tavoin Sportsvanin kyytiin on helppo istua. Kauhukahvakin löytyy edelleen myös kuljettajan oven yläpuolelta helpottamaan niin vanhusten kuin muidenkin huonojalkaisten kuljettajien liikkumista.

Sportsvanin ohjaamossa kaikki on yhtä selkeätä kuin muissakin Golfeissa. Ratin takaa huomaa heti myös Sportsvanin suurimman miinuksen: sen korin kulmia ei näe, vaikka säätäisi istuimen korkealle. Yksikään erikokoisista koeajajista ei onnistunut näkemään auton keulasta vilaustakaan. Sportsvanin mitat pitää osata arvioida ja viedä autoa sokkona tai sitten turvautua tutkien antamaan informaatioon. Kokenut kuljettaja tai jatkuvasti Sportsvanilla ajava tottuu auton mittoihin, mutta satunnaisella käyttäjällä voi tulla uutuusmallin kanssa vaikeuksia.

VW Golf Sportsvan

Sen sijaan ympäristön Sportsvanista näkee miellyttävän suurten ikkunapintojen ansiosta paremmin kuin monista nykyautoista, siltä osin Volkswagen on helppo liikuteltava. 

Ilmavan tuntuinen matkustamo

Sportsvanin istuimilla istutaan kuusi senttiä korkeammalla kuin perus-Golfissa ja ainakin automaattivaihteisessa versiossa erikokoisten kuljettajien on varsin helppo löytää luonteva ajoasento.

Sportsvan ei pelkästään näytä tilavalta vaan myös sen takapenkillä on auton ulkomittoihin nähden hyvin tilaa. Nykyautoissa on valitettavan harvinaista, että takapenkillä on aikuisille sopiva istumakorkeus – Sportsvanissa on. Korkeampi istuma-asento vähentää jalkojen oikomisen tarvetta, mutta Sportsvanissa jalkatilaakin on kohtalaisen hyvin. Myös pääntilaa riittää korkeassa autossa, jonka katto ei laskeudu takapenkkiläisten kiusaksi. Vaikka istuimet muuten ovat hyvät, takapenkin istuinosa vaikuttaa turhan kovalta.

 VW Golf Sportsvan

Sportsvanin takapenkkiläisten iloksi etuistuimien selkänojien taustapuolelta saa käännettyä esiin pienet pöydät, joissa on reikä juomamukille. Takapenkin keskeltä esiin kääntyvä kyynärnoja on leveä ja siinäkin on mukeille paikat.

VW Golf Sportsvan 

Sportsvanissa on perusmuodossa 500 litraa tilaa tavaroille. Tavaratila on käytännöllisen muotoinen, ja siihen menee juuri ja juuri kaksi kookasta matkalaukkua päällekkäin. Takapenkin ja tavaratilan tilajakoa voi säädellä takapenkkiä liikuttelemalla 18 senttiä eteen ja taakse. Takapenkin kaatamalla tavaratila kasvaa 1 520 litraan. Jos Sportsvaniin hankkii 226 euroa maksavan eteen taittuvan etumatkustajan istuimen, matkustamossa voi kuljettaa paria senttiä vaille 2,5 metriä pitkiä esineitä. 

40-sarjan renkaat meluavat

Koeajoautossa oli sentin verran madallettu urheilullinen alusta, jonka hinta on verollisena 275 euroa. Sillä varustettuna Sportsvanin jousitus on jämäkkä, mutta Volkswagenilla alusta osataan tehdä niin, että autossa on mukava matkustaa jopa 40-sarjan renkailla. Mukavuutta rajoittaa vain todella matalaprofiilisista Bridgestone Potenza 5001 -renkaista maantievauhdissa lähtevä melu, joka häiritsee suomalaisilla karkeapintaisilla teillä. Vakiovarusteena Sportsvanin Highline-versiossa on 16 tuuman kevytmetallivanteet 205/55-sarjan renkailla ja perusvarustellussa Sportsvanissa on 15 tuuman teräsvanteet 195/65-renkailla.

VW Golf Sportsvan 

Golfin hyvät ajo-ominaisuudet koskevat myös uutuusmallia, ja pääsääntöisesti Sportsvan on mainio ajettava. Ehkä tila-automaisen korkeutensa vuoksi se ei kuitenkaan tunnu moottoritiellä aivan yhtä vakaalta kuin perus-Golf tai sen Variant-farmariversio. Joskus Sportsvanissa on havaittavissa maastureissa tavattavaa vatkaavaa keinahtelua, mutta pääsääntöisesti uusi malli on nimensä veroinen. Mutkaisella kantatiellä Golfin tilaversiota on todella hauska ajaa, ja taajamissa sitä on mukava pyöritellä.

Sportsvanin perusvarustukseen kuuluvat muun muassa laajennettu tasauspyörästön lukitus XDS+ ja perävaunun vakautustoiminto. Lisävarusteena Volkswageniin saa melkein mitä vain. Ilahduttavaa, että TSI-versioiden varustukseen kuuluu tilapäiskäyttöön sopiva vararengas. Paikkaussarja kun jättää rengasrikon sattuessa autoilijan usein pulaan, mikä näkyy hinausautojen töiden lisääntymisenä. 

S-asento tuo urheilullisuuden esiin

Volkswagenin 1,4-litrainen TSI-moottori on niin tehokas, että sillä saa kaikista kompaktin kokoisista autoista urheilullisen. Koeajoauton 150-hevosvoimainen versio 1,4 TSI –moottorista liikuttaa Sportsvania todella iloisesti – kunhan se herää.

Nykyään kun autoissa pyritään kaikki pyhittämään polttoaineen säästämisen alttarille, Volkswagen-konsernin autot tuntuvat liikkelle lähdettäessä tahmeilta DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Jos vaihteisto on D-ajoasennossa, kaasupoljinta saa painaa aika paljon ennen kuin Sportsvan reipastuu. Ei ihme, että tämänkaltaisilla nykyautoilla osa kuljettajista ei tahdo päästä liikennevaloista vauhdilla liikkeelle ja liikenne takkuaa.

Tasavauhtisessa maantieajossa DSG-automaatti pitää D-asennossa niin isoa vaihdetta silmässä ja matalia kierroksia koneessa, että Sportsvanissa on velttouden tunnetta.

Kun Sportsvanin vaihteenvalitsinta napauttaa D-asennossa kerran taaksepäin, sieltä löytyy S-asento, joka muuttaa ratkaisevasti auton luonnetta ja Sportsvan todella herää eloon. Kierrosherkkä kone kiertää vaivattomasti 6000:een asti ja Sportsvan kiihtyy erinomaisesti. Samalla Golfille tyypilliset hyvät ajo-ominaisuudet tulevat kunnolla esiin.

Kun vaihteenvalitsin on S-asennossa Volkswagenin moottori jää kuitenkin välillä pyörimään pitkiksi ajoiksi turhan korkeilla kierroksilla. Moottori huutaa 4000 kierroksella, vaikka vauhdin kiihdyttäminen on lopetettu. S-asento pitää normaalistikin kierroksia selvästi D-ohjelmaa korkeammalla. 120 km/t vauhdissa TSI-kone pyörii tasakaasulla 2600 kierroksen nopeudella, D-asennossa kierroksia on 400 vähemmän eli 2200 kierrosta minuutissa.

Reippaassa koeajossa Sportsvan kulutti lähes 7,8 litraa sadalla kilometrillä. 

Vastinetta rahalle: Volkswagen Golf Sportsvan on monin tavoin todella onnistunut paketti. Se on melkein yhtä hyvä ajaa kuin perus-Golf ja matkustamon kuljetuskyky on kokoluokan kärkeä. 22 000 euron lähtöhinnallaan Sportsvan 1,2 TSI on edullinen, mutta DSG-vaihteisto vaatii isomman moottorin ja jo lähes 28 000 euron sijoituksen. DSG-vaihteiston 7-vaihteinen versio epäilyttää osaa ostajista ongelmahistoriansa vuoksi, mutta monille automaattivaihteisto on must ja käytettyjen autojen markkinoillakin automaatit lisäävät suosiotaan. Runsas varustelu tekee Sportsvanista kalliin. Koeajoauton varusteilla se maksaa yli 48 000 euroa.

 PLUSSAT

+ Onnistunut alusta ja moottori
+ Ilmava ja avara matkustamo
+ Kiitettävän ryhdikäs takapenkki

MIINUKSET

- Auton kulmia ei näe kuskin paikalta
- Voimakas rengasmelu maantievauhdissa
- DSG-vaihteiston jähmeys tietyissä tilanteissa

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli
Volkswagen Golf
Sportsvan Highline
 1.4 TSI 110 kW
Blue Motion DSG 
Sylinteri-
tilavuus cm3
1395
Suurin teho
kW/hv/r/min
110/150/5000-6000
Suurin vääntö-
momentti
Nm/r/min
250/1500-3500
Yhdistetty EU-
kulutus l/100 km
6,5
CO2-päästö g/km 123
Kiihtyvyys 0-100
km/h s.
8,8
Huippunopeus km/h 212
Kokonaishinta euroa,
alk./koeajoauto
33 558,75 
48 120,46
Omamassa kg 1409

Mitat mm (pituus/leveys/
korkeus/akseliväli)

4338/1807
1598/2685


Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti