Autonvalmistajilla on ristiriitaisia pyrkimyksiä: samalla kun kehitetään autoja, jotka kulkisivat mahdollisimman itsenäisesti ja viedään kuljettajalta valtaa, samaan aikaan rakennetaan Volkswagen Golf R Variantin tapaisia autoja, joiden tavoitteena on maksimoida ajamisen hauskuus.
Volkswagen Golf on aina ollut hyvä auto ajaa. Varsinkin tehoversioissa Golfin hienot ajo-ominaisuudet tulevat hyvin esiin ja 1990-luvun alussa tuli koettua sekin, että GTI-Golf on yksi hauskimpia vakiovarusteisia henkilöautoja myös rata-ajossa. Esimerkiksi Nürnburgringin uuden radan kiertäminen Golfilla löi laudalta silloiset 850 BMW:t ja Opel Calibrat, joita samassa Uniroyalin tilaisuudessa oli tarjolla ajettavaksi.
Nyt Volkswagen näyttää, että Golfin ominaisuudet riittävät sopivasti viritettyinä jopa 300 hevosvoiman tehon hallitsemiseen. Maantiellähän kolmellesadalle kaakille ei juurikaan ole käyttöä, mutta radalla mikään teholukema ei tunnu olevan liikaa – kysymys on vain siitä, kuinka suuren tehon auton ajo-ominaisuudet, jarrut ja koko rakenne kestävät ja kuinka hienosti voimantuotto on ajajan käytettävissä.
Uusi Volkswagen Golf R Variant jatkaa Volvo 850 T-5R Sportswagonin 1990-luvulla aloittamaa tyyliä rata-auton tyyliin tehtynä sporttifarmarina. Suomeen R-versiota tuodaan vain Variant-farmarina, hachback-korinen R ei ole tulossa tuontiohjelmaan.
Hienosti rakennettu alusta
R Variant on monin tavoin hienosti rakennettu. Turboahdetun moottorin huippuväännön alue on uskomattoman laaja 1800:sta 5500:een kierrokseen minuutissa ja huipputehokin saadaan ylärekisterissä koko matkan 5500:sta 6200:aan kierrokseen.
Voimalinjassa Haldex 5 -kytkin ei odota jonkun pyörän luistavan, vaan säätelee 4Motion-nelivedon voimanjakoa pidon maksimoimiseksi jo ennen luistoa. Tarvittaessa lähtökohtaisesti etuvetoinen voimanjako muuttuu lähes sataprosenttisesti takavetoiseksi. R Variantissa on neljä sähkötoimista tasauspyörästön lukkoa ja sekä etu- että taka-akselilla olevat XDS+ lukot jarruttavat tarvittaessa kaarteen sisäpuolisia pyöriä, mikä vähentää aliohjautumista ja puskemista kovavauhtisessa ajossa.
Luistonestojärjestelmän saa ESC-nappia puolitoista sekuntia painamalla ESC Sport -moodiin, jolloin se reagoi tavallista myöhemmin, ja yli kolme sekuntia painamalla järjestelmän saa kytkettyä kokonaan pois rata-ajoa varten.
R Variant on varustettu progressiivisella ohjauksella, jonka välityssuhde muuttuu hyvin luontevasti. Vaikka ohjaus on enemmän käännettäessä nopea ja vähentää ratin pyörittelyä, se ei ole pisaraakaan äkkinäinen vaan istuu hyvin käsiin.
Mukavampi kuin odottaisi
Jos 300-hevosvoimaisesta autosta voi sanoa, että se on käytännöllinen, niin R Variant on sitä. Se tottelee nöyrästi kaasupolkimen käskyjä ja DSG-kaksoiskytkinvaihteisto mukautuu mainiosti eri ajotapoihin. Tosin 80 km/t vauhdilla körötteleminen tuntuu turhauttavalta, kun tietää auton voimavarat ja ajo-ominaisuudet. Rauhallisessa normaaliajossa R Variant kulkee pääasiassa etuvedolla ja varsinkin Eco-ajotila monitoiminäytön valikosta valittuna Volkswagenin sporttifarmarilla voi ajaa varsin taloudellisestikin.
Golfin alustaa on madallettu kaksi senttiä, minkä lisäksi R Variantin iskunvaimennusta voi säätää ja Race-moodissa R:n alusta tuntuu katuajossa todella tiukalta, mutta tiukkuuteen nähden R Variant on mukavampi kuin odottaisi. Matkustusmukavuus on kelvollinen koeajoautojen 35-sarjan renkaillakin.
Tasakaasulla R Variantin moottori ei melua, mutta kun sadat hevosvoimat ottaa käyttöön, Golf muuttuu todella äreä-ääniseksi. Varsinkin jos valitsee ajotiloista Race-moodin R Variant kuulostaa oikein kunnon raaserilta – mutta vain ohjaamoon päin, keinotekoisesti luotu ärinä ei kuulu auton ulkopuolelle.
Race-moodilla moottorin reagointi käskyihin terävöityy ja vaihtamiskohdat siirtyvät niin, että kierrokset pysyvät ylempänä. Race-moodi pitääkin moottorin kierrokset sen verran korkealla, että R on koko ajan kuin hyökkäykseen keskittyvä villieläin. Silti voimavarojen hallinta on hyvin tunnokkaalla kaasupolkimella helppoa.
Variant R:n alusta on rakennettu siten, että pitokyvyn rajoja lähestyttäessä se viestii siitä selvästi kuljettajalle ja perä kevenee nopeassa kaarreajossa niin hallitusti, että Golf ei karkaa käsistä vaikka keventäisi kaasua kesken kaarteen. R Variant ei ole jousitukseltaan ratatykkimäisen jäykkä ja tyly vaan mukavan elastinen tavallisempien Golfien tapaan.
Helppo ajaa radallakin
Espanjalaisella Ascari-moottoriradallakin R Variant osoittautuu helpoksi autoksi ajaa. GTI-Golfien tapaan se on eloisa, pitokyvyn rajat on helppo löytää ja korjausliikkeissä se toimii kuin unelma. R:n ohjautuvuutta pystyy luontevasti säätelemään kaasupolkimen liikkeillä.
Koeajossa vauhtia rajoitti jonkin verran se, että radalla piti ajaa ennalta sovitussa järjestyksessä ja kaikilla kuskeilla ei ollut rata-ajokokemusta, mutta totiseen kilvanajoon R:n alusta tuntuu liian pehmeältä. Sen sijaan satunnaisesti radalla ajavalle se sopii mainiosti.
Oikeastaan Golf R Variant on radallakin yllätyksettömämpi kuin mitä sen hurjasta nollasta sataan -kiihtyvyysarvosta voisi luulla. Ratarenkailla R:stä löytyisi varmasti vielä lisää ominaisuuksia, mutta Golfin omistaja niitä tuskin hankkii satunnaisia ratakierroksia varten.
Dramatiikkaa rata-ajoon tuovat R Variantin pakoputkien kilpa-automaiset paukahdukset kaasua höllättäessä.
”Hauskaa oli, kiihtyvyyttä oli riittävästi, R Variant pysyi hyvin asfaltissa kiinni, auto reagoi hyvin hallintalaitteisiin ja Race-moodilla DSG-automaattivaihteisto pysyi hyvin rata-ajossa mukana, aina riitti puhtia ja vääntöä”, ensi kertaa asfalttiradalla ajanut kollega kommentoi ajettuja ratakierroksia.
R Variantin jarrut tuntuvat ensi alkuun äkkinäisiltä, mutta niihin tottuu nopeasti ja radalla jarrut toimivat ainakin ajettujen ratakierrosten ajan erinomaisesti.
Sähkösäädöt puuttuvat
R Variantin ohjaamo poikkeaa varsin vähän tavallisempien Golfin komentotiloista. R:n urheiluistuimet ovat kapeat eivätkä sovi sen enempää takalistoltaan isoille kuin leveäselkäisillekään ihmisille. Lisäksi istuimissa ei ole istuinosan kaltevuuden säätöä – niiden kiinteä kaltevuus ei istunut luontevasti sen enempää allekirjoittaneelle kuin ajoparillekaan. Toinen olisi halunnut istuimen vaakasuorempaan asentoon, toinen taas lisätä reisitukea istuimen etureunaa nostamalla.
R Variantin hintaan nähden on yllättävää, että sähkösäätöiset istuimet eivät kuulu auton varustukseen eikä niitä saa kangasverhoiluun edes valinnaisvarusteena. Kuljettajan istuimen sähkösäädöt ja istuinosan kallistuksen saa vain valitsemalla Golfiin Vienna-nahkaverhoilun, jonka lisähinta on verollisena yli 3 200 euroa.
Urheilullisuus ei verota Golf Variantin kuljetuskykyä. R:ssä on perusasennossa 605 litraa tavaratilaa ja takaistuimet alastaitettuina tila kasvaa 1620 litraan.
Kortti lähtee helposti
Istuimia lukuun ottamatta Volkswagen Golf R Variant on kaikin puolin hienosti tehty auto, kysymys on vain, kannattaako farmari-Golfista maksaa 57 000 euroa. Jos haluaa käydä silloin tällöin radalla tuulettamassa päätään, investointia voi harkita.
Thoroughbred & Classic Cars -lehden tuoreimmassa numerossa Mike Costin, joka kehitti legendaariset Cosworth-moottorit Keith Duckworthin kanssa, kertoo, että hän liikkui käytössään olleella Ford Sierra RS Cosworthilla varsin vähän, koska vanha ratakettu pelkäsi alituiseen menettävänsä sillä ajokorttinsa. Kyseinen Sierra oli 1980-luvun nopeimpia perheautojen pohjalta luotuja katuautoja: se kiihtyi nollasta sataan 6,1 sekunnissa ja kulki yli 240 km/t. R Variantissa huippunopeus on rajoitettu 250 km/t vauhtiin, ilman rajoitinta R Variant kulkisi tehtaan edustajien mukaan 270 km/t.
Vaikka Golf R Variantilla on todella helppo ajaa rauhallisestikin, se herättää saman rauhattoman olon kuin RS Sierra Mike Costinissa. Kolmeasataa hevosvoimaa normaaliliikenteessä käyttämällä kortti lähtee todella helposti.
Vastinetta rahalle: Volkswagen Golf R Variant on suorituskyvyltään ja ajettavuudeltaan erinomainen auto, mutta se näyttää ja tuntuu Golfilta. R Variant on käytännöllinen auto arkiajossa ja hauska auto radalla – hinta vain on kova. Lähes yhtä hurjasti tehoa ja samalle pohjalevylle rakennetun auton saa ostamalla joko 265- tai 280-hevosvoimaisen Seat Leon Cupran, jonka hinnat lähtevät 37 000 eurosta, mutta Cuprassa ei ole nelivetoa eikä kaikkia muitakaan R Variantin hienoja ominaisuuksia.
PLUSSAT
+ Erinomainen ajettavuus
+ Erittäin tehokas kone
+ Monikäyttöinen auto
MIINUKSET
- Etuistuinten muotoilu ja asento
- Sähkösäädöt vain nahan myötä
- Ominaisuuksista joutuu maksamaan
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Volkswagen Golf R Variant 2,0 TSI 4MOTION DSG |
Sylinteritilavuus cm3 | 1984 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
221/300/ 5500-6200 |
Suurin vääntö- momentti Nm/r/min |
380/ 1800-5500 |
EU-kulutus l/100 km kaupunki/maantie/yhdistetty |
8,6/6,0/7,0 |
CO2-päästö g/km | 164 |
Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/ korkeus/akseliväli) |
4562/1799 |
Omamassa kg | 1574 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. |
5,1 |
Huippunopeus km/h | 250 |
Kokonaishinta euroa | 57 775,58 |