Volkswagen Passatin uusi malli on niin hieno, että jaottelun premium-merkkeihin ja tavallisiin autoihin voi unohtaa. Kansanauto selviää hienosti vertailussa nimellään ylpeileviin kilpailijoihinsa, vaikka sen hintahaitari lähtee ratkaisevasti niitä alempaa.
Passatin kansainvälisen lehdistöesittelyn aikoihin saksalaisissa autolehdissä pohdittiin sitä, mihin luokkaan iso Volkswagen kuuluu. AutoBild vertaili uutta Passat Variantia Škoda Octavia Combiin ja Mercedes-Benz E-sarjan T-malliin ja totesi Volkswagenin sopivan niiden väliin. Auto Motor und Sport laittoi Passat Variantin Biturbo 4Motion-versiona samalle viivalle BMW 325d Touringin ja Mercedes-Benz C 250 T-mallin kanssa. Lehti päätyi siihen, että Passat kestää hyvin vertailun BMW:n ja Mercedeksen seurassa.
Sardiniassa järjestetyn esittelyn lehdistötilaisuudessa valmistajan edustaja puuttui hänkin luokka-ajatteluun asemoimalla Volkswagenin brändin volyymimerkkien yläpäähän, premium- ja standardiautojen väliin.
Lehdistöesittelyssä ajetuissa Highline-varusteisissa Passateissa tuli mersumainen olo. Passatilla voi lipua eteenpäin ylellisen mukavassa, hillityn tyylikkäässä ja käytökseltään moitteettomassa autossa.
Saksalaisten kilpailijoiden Mercedes-Benzin ja BMW:n saman kokoluokan mallit erottaa etuvetoisesta Passatista enää vain Mersujen ja Bemareiden käyttämä takaveto, muuten kansanauto on eksklusiivisten merkkien kanssa samassa kastissa.
Hyvä varustelu jo perustasolla
Uusi Passat näyttää selvästi linjakkaammalta kuin edeltäjänsä. Se tuntuu entistä pidemmältä, vaikka on tosiasiassa pari milliä aiempaa lyhyempi. Akseliväli on kuitenkin kasvanut melkein kahdeksan senttiä ja leveys 1,2 senttiä. Valitettavasti Passat on myös madaltunut puolitoista senttiä ja se tuntuu Volkswagenin takapenkillä: valmistaja kehuu lisääntynyttä pääntilaa, mutta se on saatu aikaan pudottamalla istuinkorkeus kelvottoman alas.
Vaikka kahdeksannen sukupolven Passatin ulkonäössä on sukulaisuutta edeltävään malliin, kyseessä on täysin uusi auto. Pohjalevy on uusi, samoin kori. Kori on entistä vääntöjäykempi, vaikka auton painoa on onnistuttu pudottamaan jopa 85 kiloa. Alumiinia on monien muiden kohtien ohella käytetty ensi kertaa myös Passatin runkorakenteessa. Samalla perävaunun vetokyky on noussut 400 kiloa 2,2 tonniin.
Moottorivalikoimakin on uusittu. Koneet ovat parhaimmillaan 40 kiloa edeltäjiään kevyempiä ja valmistaja ilmoittaa niiden vievän viidenneksen vähemmän polttoainetta kuin entiset voimanlähteet.
Passat on jo Trendline-perustasolla hyvin varusteltu. Uusi malli on täynnä kehittyneitä toimintoja, se on yhä enemmän yhteydessä tietoverkkoihin ja siihen on saatavissa laaja valikoima erilaisia avustinjärjestelmiä.
Ensi kertaa tarjolla on myös Trailer Assist -pysäköintiavustin, joka auttaa peruuttamaan perävaunun kanssa. Kun avustin on päällä, kääntökulma säädetään joystickinä toimivalla sivupeilien säätönupilla. Se vaatii perehtymistä, mutta kokeiltaessa järjestelmä toimi hienosti. Trailer Assist maksaa vain 375 euroa, mutta se edellyttää peruutuskameran sisältävän LED-paketin hankkimista. Avustinta ei saa Trendline-varusteisiin autoihin.
Mukava ja rento ohjattava
Ohjaamossa kaikki on kohdallaan. Vaikka Passatin kojelauta on kauniisti pelkistetty, Volkswagenilla ei ole sorruttu näyttöruudun lumoihin. Keskeisiä toimintoja käytetään edelleen painikkeilla ja säätimillä.
Passatin ohjaus on taajamanopeuksissa miellyttävän kevyt, mutta se on silti kaikissa tilanteissa riittävän tarkka. Auto on niin vaivaton ohjattava, että ohjaukseen ei edes kiinnitä huomiota.
Manuaalivaihteisessa Passatissa terävästi toimivan kytkimen käyttö vaatii ainakin alussa tarkkaavaisuutta. Sitä ihmetteli useampikin työkseen autoja koeajava autotoimittaja.
Passatin TDI-versioiden vaihteensiirto ei ole kaikkein kevyimpiä, mutta dieselin manuaalivaihteistoksi se toimii kuitenkin kohtuullisen sujuvasti. Sen sijaan bensiinimoottorisen TSI-version vaihteiston raskasliikkeisyys oli yllätys. Pykälät pitää työntää loviinsa, ne eivät solahda paikoilleen niin kuin liukasliikkeisemmissä laatikoissa.
Volkswagenin DSG-kaksoiskytkinautomaatti toimii muuten hienosti, mutta nelivetoisessa Biturbossa se reagoi välillä hitaasti. Sama ilmiö esiintyy myös Škoda Superbin nelivetoversioiden DSG-vaihteistoissa.
Laaja valikoima mainioita moottoreita
Lehdistöesittelyssä Passat oli ajettavissa kolmella eri moottorilla: 1,4-litraisella 150-hevosvoimaisella TSI:llä, samantehoisella kaksilitraisella TDI:llä ja nelivetoisena 240-hevosvoimaisella Biturbo-dieselillä. Tehoa ja vääntöä riittää kaikilla kolmella moottorilla.
Kaksilitrainen ja nelisylinterinen Biturbo muistuttaa pienuudestaan huolimatta teholtaan ja ajamisen vaivattomuudeltaan kuusisylinterisiä moottoreita. Biturbolla Passat on erityisen rento ajettava – huikean nopeakin tarpeen vaatiessa. Tehokkuudestaan huolimatta Biturbon normikulutus on vain 5,3 - 5,4 litraa sadalla kilometrillä, tosin koeajossa Biturbolla varustettu Variant-farmari vei 7,6 litraa satasella.
Halvimmiksi vaihtoehdoiksi moottorivalikoimaan tulevat 125-hevosvoimainen 1.4 TSI hintaan 26 980 euroa ja 120-hevosvoimainen 1.6 TDI hintaan 29 600 euroa. 4Motion-neliveto tulee tarjolle myös 190-hevosvoimaisella 2.0 TDI-koneella 46 176 euron hintaisena.
Uuden Passatin alusta toimii erinomaisesti kaikissa tilanteissa. Iso Volkswagen liikkuu miellyttävän pehmeästi, mutta on silti täsmällisen jämäkkä nopeassakin kaarreajossa. Koeajoautoissa oli valinnaisvarusteisiin kuuluva DCC-ajomoodien valinta ja niiden ajettavuus oli hieno kaikilla asetuksilla. Biturbossa DCC ja sähkötoiminen tasauspyörästön lukko XDS+ ovat vakiona.
Moottorivalikoima kasvaa ensi vuonna 180-hevosvoimaisella 1.8 TSI- sekä 220- ja 280-hevosvoimaisilla 2.0 TSI-bensiinikoneilla. Vuonna 2015 Passatista tulevat myös Alltrack- ja R-Line-versiot sekä GTE-pistokehybridiversio, jossa on tehoa 218 hevosvoimaa.
Vastinetta rahalle
Kun Volkswagen Golfin viimeisin sukupolvi esiteltiin kaksi vuotta sitten Sardiniassa, kysyin miksi kukaan maksaisi enemmän jonkin premium-merkin vastaavasta autosta, jos kansanauto on tätä luokkaa. Samaa voi kysyä Passatin kohdalla.
Sardiniassa ajetut Passatit olivat kaikki Highline-varusteltuja, joten muut versiot eivät kaikilta osin vastaa saatuja kokemuksia. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että uusi Volkswagen Passat tarjoaa erinomaisen vastineen rahalle. On suorastaan hämmästyttävää, että sen tasoisen auton voi saada 27 000 eurolla ja 36 000-38 000 euron hintaluokassakin se on varmasti hintansa arvoinen.
PLUSSAT
+ Hyvä ajaa ja mukava matkustaa
+ Hyvät varusteet ja hallintalaitteet
+ Laadukkaan tyylikäs kokonaisuus
MIINUKSET
- Takapenkin matala istuinkorkeus
- Oudosti pureva kytkin
- Raskasliikkeinen vaihteensiirto
TEKNIIKKAA
Moottori | 1.4 TSI ACT BMT/Variant |
2.0 TDI BMT/ Variant |
Isku- tilavuus cm3 |
1395 | 1968 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
110/150/ 5000-6000 |
110/150/ 3500-4000 |
Suurin vääntö- |
250/1500-3000 | 340/1750-3000 |
Yhdistetty EU-kulutus l/100 km |
4,9-5,0/ 5,1-5,2 |
4,1/ 4,1-4,2 |
CO2-päästö g/km |
115-116 | 108-109/ 109-110 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. |
8,4/8,6 | 8,7/8,9 |
Huippu- nopeus km/h |
220/218 | 220/218 |
Kokonais- hinta euroa, alk. |
32 537 (Comfortline) |
36 062 (Comfortline) |
Omamassa kg | 1387/1429 | 1475/1505 |
Mitat mm |
4767/1832 |
4767/1832 |
Moottori | 2.0 TDI DSG/Variant |
2.0 TDI 4Motion DSG/Variant |
Isku- tilavuus cm3 |
1968 | 1968 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
110/150/ 3500-4000 |
176/240/4000 |
Suurin vääntö- |
340/ 1750-3000 |
500/ 1750-2500 |
Yhdistetty EU-kulutus l/100 km |
4,5/ 4,6-4,7 |
5,3/5,4 |
CO2--päästö g/km |
118-119/ 121-122 |
139/140 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. |
8,7/8,9 | 6,1/6,3 |
Huippu- nopeus km/h |
218/216 | 240/238 |
Kokonais- hinta euroa, alk. |
38 228 (Comfortline) |
53 785 (Highline) |
Omamassa kg | 1501/1541 | 1721/1735 |
Mitat mm |
4767/1832 |
4767/1832 |