veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Volkswagen Passat valittiin vuoden autoksi

Volkswagen Passat valittiin vuoden autoksi
18.12.2014

Syksyllä markkinoille tullut uusi Volkswagen Passat valittiin Vuoden Auto Suomessa 2015 -palkinnon voittajaksi.

Äänestyksessä oli mukana 24 ehdokasta, joista suomalaiset Auto- ja liikennetoimittajat ry:n (AuLi) jäsenet valitsivat kuusi finalistia muun muassa koeajojen perusteella.

Volkswagen Passat

Vaikka äänestyksessä jaetut ykkössijat jakautuivat kaikkien kuuden finalistin kesken, Volkswagen Passat voitti lopulta äänestyksen ylivoimaisesti 231 pisteellä. Eroa toiseksi tulleeseen Ford Mondeoon kertyi 62 pistettä.

Valintaprosessi oli kaksiosainen. Vaikka työkseen autoista kirjoittavat toimittajat olivat vuoden mittaan koeajaneet useimpia uusia automalleja, AuLi järjesti marraskuun alussa koeajopäivän, jossa autotoimittajat pääsivät ajamaan eri autoja Malmin lentokentän lähiympäristön kaduilla ja teillä. Sen jälkeen toimittajat valitsivat äänestyksellä kuusi finalistia, joihin perehtymiseen AuLi järjesti vielä toisen koeajopäivän.

Toisen kierroksen äänestyksessä toimittajat saivat jakaa viisitoista pistettä kuuden finalistin kesken niin, että voittajalle sai antaa enintään kuusi pistettä. Toimittajien piti myös perustella jokainen antamansa pistemäärä.

Vuoden Auto -gaalassa Finlandia-talolla pisteiden kertymistä seurattiin kuin Euroviisu-kilpailussa, kun järjestäjät näyttivät jokaisen äänestykseen osallistuneen toimittajan kullekin automallille antamat pisteet. 

Jutut finaaliautoista verkkosivuilla

Yksikään finaaliin selvinnyt auto ei jäänyt vaille ykkössijoja. 26 toimittajaa äänesti Volkswagen Passatin ykkössijalle, kymmenen toimittajaa Ford Mondeon ja yhdeksän Citroën C4 Cactuksen. Kuuden toimittajan mielestä Mercedes-Benz C-sarja oli paras. BMW 2 Active Tourer ja Škoda Fabia olivat voittajia viiden tuomarin pistejaossa.

Auto- ja liikennetoimittajat ry:n yli sadan alan ammattilaisen tekemän valinnan tärkeimpinä perusteina olivat rahalle saatava vastine, edistyksellinen tekniikka ja uudet, turvallisuutta lisäävät varusteet. Tärkeitä äänestyskriteereitä olivat myös esimerkiksi ajettavuus, laatu, mukavuus, taloudellisuus, tilat ja auton ulkonäkö.

Myös Taloustaidon autotoimittajat Juha Partanen ja Juha Tolvanen, jotka koeajavat uusia autoja sekä lehden että verkon +Auto-sivuille, osallistuivat AuLin jäseninä vuoden auton valintaan.

Niin Volkswagen Passatin kuin muidenkin finaaliin selvinneiden autojen koeajojutut löytyvät +Auton verkkosivuilta Škoda Fabiaa lukuun ottamatta. Fabian koeajo on sovittu tammikuulle ja selostus siitä julkaistaan alkuvuodesta.

Passat ja C-malli lukijakärjessä

Ensi kertaa Suomessa järjestetyn, medioista riippumattoman äänestyksen esikuvana on eri Euroopan maista tulevien autotoimittajien yhteisenä ponnistuksena tehtävä vuoden auto valinta, Car of the Year. Eurooppalaistoimittajat ovat äänestäneet parhaasta autosta vuodesta 1963 alkaen eli yli 50 vuoden ajan.

Toimittajien tekemän valinnan lisäksi useissa lehdissä järjestettiin lukijaäänestyksiä kuuden finaaliin selvinneen auton kesken. Moottori-lehden, Savon Sanomien ja Keskisuomalaisen lukijat äänestivät Autotoimittajien tapaan uuden Volkswagen Passatin vuoden parhaaksi autoksi. Sen sijaan Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien äänestyksissä voittajaksi selvisi C-sarjan Mercedes-Benz ja Passat jäi toiseksi.

Vuoden Auto 2015 -gaalassa palkinnon vastaanottanut Volkswagen-henkilöautojen johtaja Heikki Ahdekivi luottaa Volkswagenin suosikkimalliin: "Passatissa yhdistyvät tyylikäs muotoilu, kiinnostavat, uudet innovaatiot ja laaja mallisto, joka tarjoaa sopivan vaihtoehdon hyvin erilaisiin asiakastarpeisiin."

Ensimmäiset uudet Volkswagen Passatit ovat jo saapuneet Suomeen. Auto on otettu hyvin vastaan sekä yksityisten autonostajien että yritysautoilijoiden keskuudessa. Passat-malliston hinnat alkavat 125-hevosvoimaisen Sedan Trendline 1,4 TSI BlueMotion Technology -version 26 980,26 eurosta. 

Vuoden Auto finalistien saamat pistemäärät:

  1. Volkswagen Passat                     231
  2. Ford Mondeo                              169
  3. Mercedes-Benz C-sarja              145
  4. Citroën C4 Cactus                       143
  5. Škoda Fabia                                133
  6. BMW 2-sarjan Active Tourer      82

 Juha Partanen

Kuvateksti:

 (kuva 1314)

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti