veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Volkswagen Poloon isompien autojen varustelu

Volkswagen Poloon isompien autojen varustelu
25.11.2014

Volkswagen Polo on kokenut kasvojen kohotuksen. Teknisesti auto on paljolti ennallaan, mutta malliston varustetarjonta laajeni merkittävästi – tosin pääasiassa lisävarusteina ja lisähintaan.  

Volkswagen Golf on monen sukupolven ajan ollut tunnettu siitä, että se tuntuu positiivisessa mielessä kokoaan isommalta autolta niin ajajan tilojen kuin ajettavuudenkin suhteen. Sama on aika pitkään pätenyt myös yhtä kokoluokkaa pienempään Polo-malliin eikä uusi Polo tee tässä suhteessa poikkeusta. Hieman peltisen oloinen oven sulkemisääni on yksi niitä harvoja seikkoja, jotka muistuttavat kuljettajaa siitä, että Polo on pikkuauto.

Volkswagen Polo

Toisaalta esimerkiksi isosta Škoda Superbista tuttu, erittäin käytännöllinen jäähdytetty hansikaslokero kuuluu nyt pienen Polon perusvarusteluun. Ja tuhannen euron lisähinnalla Poloon saa vaikka panoraamakattoluukun.

Hallintalaitteet ovat samalla tavoin hyvin kohdallaan kuin isommissakin Volkswageneissa. Polon etuistuimet ovat tukevat, ensi alkuun ne tuntuvat jopa kovilta. Selkänoja on turhan kuperaksi pullistettu eikä sen muotoilu sovi kaikille. Comfortline-varusteisessa Polossa ei ole ristiselän tuen säätömahdollisuutta. Myös istuinosan kallistussäätö puuttuu, se puolestaan on aika voimakkaasti taaksepäin kalteva.

Volkswagen Polo

Polo on peräti yksitoista senttiä kapeampi kuin Golf ja aikaa myöten sen huomaa myös ratin takana, kun ulkoneva ovitasku painaa kytkinjalan säärtä. Varsinkin pitkäjalkainen kuljettaja saattaa kaivata sivuttaissuunnassa lisätilaa jaloille. Polo ei myöskään ole omiaan todella raamikkaan bodarin autoksi.

Takapenkillä jaloille niukasti tilaa

Jos edessä kuljettajalla on kohtuulliset tilat, takapenkillä alle neljän metrin pituus tuntuu. Polo ei ole mikään tilaihme: 180-senttisen kuljettajan takana ei enää ole juurikaan jalkatilaa aikuisen ihmisen jaloille. Muutaman korttelin verran takana voi istua mutta ei pidempään. Alle 170-senttinen edessä istuja jättää taakse jo kohtuullisesti jalkatilaa ja samanpituinen takana matkustava istuu penkillä pidemmänkin matkan. 

Volkswagen Polo

Polon takapenkillä istutaan varsin ryhdikkäässä asennossa, sillä selkänojaa ei ole kallistettu yhtään liikaa, mutta istuinosa on turhankin voimakkaasti taaksepäin kalteva nähtävästi pääntilan lisäämiseksi.

Polon tavaratila on hyvin käsillä, ja sinne mahtuu yksi isokokoinen matkalaukku. Takapenkin selkänojan kaatamalla 280 litran tila kasvaa 952-litraiseksi.

Volkswagen Polo

Reippaammin manuaalisti vaihtamalla

Polo on hyvä ajaa kaikilla nopeuksilla. Jämäkkä jousitus pitää Volkswagenin ryhdissä, ohjaus on miellyttävän kevyt mutta silti tunnokas. Volkswageneiden tapaan se on kuin kotonaan mutkaisilla kantateillä ja sopeutuu niin rauhalliseen kuin urheilullisen reippaaseenkin ajotapaan.

Ainoastaan DSG-vaihteisto häiritsee automaattiasennossa Polon vedättämistä ulos kaarteesta kaasupoljinta syvemmälle painamalla. Vaihteiston ohjelma on säädetty taloudellisuutta tavoitellen niin, että se vaihtaa laiskasti pienemmälle, jos kaasupoljinta ei polje lattiaan asti. Manuaaliasentoa käyttämällä Polo muuttuu huomattavasti reippaamman oloiseksi, ja sen hyvät ajo-ominaisuudet tulevat nopeassa kaarreajossa selvemmin esiin. Muuten DSG-vaihteisto toimii hienosti ja vaihtaa pehmeän huomaamattomasti.

Tiukan alustan huono puoli tulee esiin rauhallisessa ajossa, kun tienpinnan pienet epätasaisuudet nypyttävät jämäkästi jousitettua Poloa. Muuten pieni Volkswagen on etenkin miellyttävän ohjauksensa ansiosta näppärä auto taajama-ajossa.

Polo sopii myös matka-ajoon

Moottoritieajossa pieni Polo on nykyautoksi ylellisen hiljainen, kun koeajoauton 15 tuuman vanteilla pyörivillä 185/60-koon ContiVikingContact 6 -renkailla rengasmelu ei häiritse matkantekoa. Karkeallakin asfaltilla rengasmelu säilyi vaimeana. Matalammilla renkailla melu lisääntyy ratkaisevasti: AutoBildin koeajojutussa Harry Kuurio kertoo, että 17-tuumaisilla 40-sarjan kumeilla rengasmelu alkaa kuulua Polon sisälle jo 50 km/t vauhdissa.

Järkevällä rengastuksella vain vieno tuulen suhina kertoo, kun Polo kulkee toistasataa. Volkswagenin moottori elämöi hillitysti, vaikka sen äänensävy on karkeahko, sillä rajoitusten sallimassa 120 km/t vauhdissa 1,2 TSI -bensiiniturbokone kiertää isoimmalla vaihteella vain 2500 kierrosta minuutissa. Pololla taittaisi niin moottorin kuin ajettavuuden kannalta matkaa paljon kovemmallakin vauhdilla, jos nopeusrajoitukset antaisivat siihen myöten. Pikkukoneen rähinä kuuluu selvästi vain nopeutta nostettaessa.

Volkswagenin 1,2-litraisen TSI:n 90-hevosvoimaisen version teho riittää Polon kokoiseen autoon, mutta tarjolla on myös 110-hevosvoimainen vaihtoehto vähän päälle puolentoista tonnin lisähintaan. Turboahdettu kone vääntää hyvin laajalla alueella, se kiertää mukisematta 6000 kierrokseen mutta Polo liikkuu vaivattomasti myös isoilla vaihteilla ja matalilla kierroksilla. Koeajossa Polo kulutti 6,2 litraa/100 km. Jarrutusenergian talteenotto kuuluu nyt Polon varustukseen.

Isommista malleista tuttuja varusteita

Comfortline on keskimmäinen Volkswagenin kolmesta perusmallien varustetasosta ja sopii hyvin Poloon. Comfortline-varusteltuun autoon saa 385 eurolla Sport Select
-alustan, joka madaltaa Polon maavaraa puolitoista senttiä, mutta ennen kaikkea siihen sisältyy mahdollisuus säätää iskunvaimennusta normaalin ja sport-asennon välillä.

Faceliftin myötä Poloon tuli tarjolle monia isommista Volkswageneista tuttuja ajomukavuutta, turvallisuutta ja käytettävyyttä lisääviä varusteita.

Volkswagen Polo

Kuvissa näkyvä koeajoauto on varustettu melkein 4 000 euron lisävarusteilla, joista kallein on veroineen 1 142,35 euroa maksava Discover Media Bluetooth radio- ja navigointijärjestelmä. Sen ohella Polon hintaa voi nostaa koeajoauton tapaan Sunset Red -metallivärillä, mukautuvalla ACC-vakionopeussäätimellä (652,77 euroa), nahkaverhoillulla monitoimiratilla, käsijarrunkahvalla ja vaihdetangonnupilla (205,05 euroa), Comfort-paketilla, jossa on vakionopeussäädin, pysäköintitutka eteen ja taakse etäisyysnäytöllä ja äänimerkillä sekä monitoiminäyttö (646,73 euroa), täysautomaattisella Climatronic-ilmastointilaitteella (465,40 euroa), valo- ja näkyvyyspaketilla, johon kuuluvat automaattinen ajovalojen kytkentä, saattovalot, sadetunnistin ja automaattisesti himmentyvä sisäpeili (229,68 euroa) sekä etuistuinten välissä olevalla keskikyynärnojalla (145,06 euroa).

Vastinetta rahalle: Volkswagen Polo on monessa suhteessa hyvä perusauto. Polon pieni koko tuntuu sen kapeudessa ja varsinkin takapenkin jalkatiloissa – samalla rahalla saa tilavampiakin autoja. Mutta jos arvostaa hyvää ajettavuutta ja haluaa taittaa pienellä autolla pitkiäkin matkoja, Polo on harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. Käsivalintaisen vaihteiston valitsemalla säästää melkein 2000 euroa DSG-versioon verrattuna ja Polo on manuaalina hauskempi ajettava kuin automaatilla. Polo-malliston hinnat alkavat 15 865 eurosta. Käytettynä Polot pitävät hyvin hintansa – jos Poloa ei varustele runsaasti, se menettää arvoaan hitaasti.

PLUSSAT

+ Hyvä ajaa kaikissa olosuhteissa
+ Laajalla alueella tehokas kone
+ Laadukas kokonaisuus, hillitty melutaso 

MIINUKSET

- Alusta nypyttää pienissä epätasaisuuksissa
- Kuperat selkänojat, vähän takajalkatilaa
- Kapeuden tuntuminen sisätiloissa

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Volkswagen Polo
Comfortline 1,2
TSI DSG
Sylinteri-
tilavuus cm3
1197
Suurin teho
kW/hv/r/min  
66/90/4800
Suurin vääntö-
momentti Nm/r/min 
160/1400-4000
EU-kulutus
kaupunki, maantie,
yhdistetty /100 km 
5,8/4,1/4,7
CO2-päästö g/km    109
Kiihtyvyys 0-100 km/t s. 10,8
Huippunopeus km/h    184
Kokonaishinta euroa,
alk./koeajoauto
20 108,17/
24 036,92
Omamassa kg  1139

Mitat mm
(pituus/leveys/
korkeus/akseliväli)

3972/1682
1462/2470

Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti