Katumaasturi-nimitys ei oikein sovi Volkswagenin isoon Touaregiin, se kun ei ole parhaimmillaan suomalaisilla valtateillä vaan kansanautomerkin jättimaasturi on enemmän edukseen kehnoilla tienpinnoilla – jopa oikein maastossa.
Osaamattoman kuljettajan käsissä isot katumaasturit ovat kaupunkimiljöössä ympäristölle todellinen riesa, koska ne ovat ahtaissa paikoissa tiellä niin kaduilla kuin pysäköintihalleissakin.
Volkswagenin kookkain maasturi Touareg on mitoiltaan sitä luokkaa, että vähänkin ahtaammilla pysäköintipaikoilla sen kanssa ei ole pelivaraa vaan auto on saatava ruutuun juuri kohdalleen, jos se nyt ylipäätään siihen mahtuu. Touareg on vain reilun sentin pidempi mutta melkein kolme senttiä leveämpi kuin BMW:n iso X5-malli ja Touaregin 196,5 sentin leveyden huomaa pysäköitäessä ja kapeilla kaduilla liikuttaessa.
Normaaliajossa Touareg ei kuitenkaan tunnu norsulta. Vaikka auto on iso, keskimittainen naiskuljettaja piti sitä ulkomittoihin nähden helppona käsiteltävänä, ja hän mieltyi myös auton ohjaustuntumaan.
Parhaimmillaanhan iso maasturi on hyvin monikäyttöinen auto, jolle katu-nimike ei tee oikeutta. Sopivalla varustuksella Volkswagen Touareg on jopa maastokelpoinen.
Kaikki nykyiset Touaregit on varustettu automaattivaihteistolla ja nelivedolla, jonka perusasennossa lähes kaksi kolmannesta voimasta välittyy takapyörille ja loput etupyörille. Touaregin perusmallissa jatkuva neliveto on toteutettu Torsen-keskitasauspyörästöllä, joka muuttaa voimanjakoa akseleille sen mukaan, miten hyvin renkaat pitävät.
Touaregin 4Motion Terrain Tech -versiossa on alennusvaihteisto, jota vaativassa maastossa ryömiminen edellyttää, ja ilmajousitukseen liittyvä säädettävä maavara kasvaa suurimmillaan peräti kolmeenkymmeneen senttiin, jolloin Touaregilla pystyy ajamaan jopa 58 senttiä syvässä vedessä. Lisäksi 4Motion Terrain Tech -mallissa keskitasauspyörästö ja taka-akselin tasauspyörästö ovat sähköisesti lukittavia.
Aika epeli maastossa
Touaregin tapaisen auton hyvät maasto-ominaisuudet vaativat maastoon sopivat renkaat. Talvikeleillä etenemistä voi kuitenkin auttaa myös lumiketjuilla. Allekirjoittaneella oli helmikuun alussa tilaisuus kokeilla Volkswagen Touaregia metsämaastossa lumiketjuilla varustettuina ja varsinkin 4Motion Terrain Tech -versio osoittautui maastoajossa kyvykkääksi epeliksi.
Hämeenlinnassa Katisten kartanon maastossa Touareg selvisi kuopista, joihin tavallisella henkilöautolla ei ole mitään asiaa, selvitti itsensä helposti ristiriipunnasta, jossa kaksi pyörää vastakkaisista kulmista oli ilmassa, kiipesi 45 asteen kulmassa olevan mäen ylös ja tuli alamäkihidastimen ansiosta samanlaisen mäen nätisti alas, kun kuljettaja piti jalkansa irti polkimista.
Touaregia voi ajaa myös niin kallellaan, että asiaa tuntematon pelkää ajokin jo kaatuvan. Maahantuojan edustajien kertoman mukaan Touaregin moottorissa voitelu toimii, vaikka auto tuntuu olevan melkein kyljellään.
Alustassa ylellisyysvajetta
Maantiellä Touareg on iso, tukeva ja vakaa. Katuajossa olleessa koeajoautossa oli ilmajousitus ja 2,5 senttiä madallettu urheilullinen alusta, joilla varustettuna Touareg on hyvä ajaa, se tottelee tarkasti ohjausta eikä kori tee mitään ylimääräisiä liikkeitä. Volkswagenin maastojätti ei keinu eikä huoju monien isojen maastureiden tapaan.
Jousitus on melko jäykkä ja ohjaustunnossa on voimakkaasti vastetta. Sen enempää Touaregin alustassa kuin ohjauksessakaan ei ole Volkswagenin henkilöautoille tunnusomaista mukavaa elastisuutta. Muista Volkkareista poiketen jousitus on pintakova, matkustamossa tuntuu suomalaisilla tienpinnoilla jatkuvasti pientä tärinää eikä matkanteko vastaa sitä ylellistä kuvaa, joka Touaregin olemuksesta syntyy.
Tuntuu siltä, että maasturiksi hyvin tarkka ajokäytös on tehty mukavuuden kustannuksella: alusta ei suodata tienpinnan pieniä epätasaisuuksia niin pehmeiksi kuin varsinkin ilmajousitetulta autolta odottaisi. 19 tuuman vanteilla ja 265/50-kokoisilla Bridgestonen Dueller H/P Sport -renkailla mukavuus on Touaregin heikoin kohta – ehkä pehmeämmät tai korkeampiprofiilisemmat renkaat voisivat auttaa asiaa.
Touaregissa on säätörulla, jolla iskunvaimennuksen kovuuden voi valita kolmesta vaihtoehdosta, mutta erot ovat niin pienet että niitä on ajossa vaikea edes huomata, vaikka järjestelmä säätää jopa auton korkeutta tienpinnasta kun normaalista tai comfortista siirrytään sport-asentoon tai siitä pois.
Maavarassa on pelivaraa
Teräsjousituksella ja Torsen-voimanjaolla varustetussa Touaregissa maavara on 20,1 senttiä. Terrain Tech -versiossa maavara säätyy normaaliajossa ajoasetusten mukaan 19,7 sentin ja 21,6 sentin välillä ja automaattinen korkeustasonsäätö mahdollistaa mukautumisen erilaisiin ajotilanteisiin.
Autoon istumisen ja sieltä poistumisen helpottamiseksi Touaregin maavaran voi laskea 17 senttiin, mikä onkin tarpeen varsinkin vanhoja ihmisiä ajatellen, sillä korkealla seisovaan Touaregiin todella noustaan kyytiin ja ohjaamosta laskeudutaan alas. Touaregia voi myös laskea tavallista alemmas lastausasentoon tavaratilan kuormaamista varten.
Perävaunun vetokyky on parhaimmillaan 3 500 kiloa, joten Touareg käy työkaluksi moneen tarkoitukseen.
Evoluutiomaista kehitystä
Touaregin kehitys noudattaa Volkswagenin perusfilosofiaa, jonka mukaan autoihin ei tehdä ulkonaisesti radikaaleja muutoksia vaan uuden sukupolven malleja synnytetään evoluutiomaisesti.
Touareg uudistui täysin vuonna 2010. Nyt keulan ilmeen ja moottoreiden ohella mallin aerodynamiikkaa on parannettu samoin kuin varustelua, joka on niin täydellinen kuin hinnan perusteella voi odottaa.
Touaregin sisäympäristö on ylellisen oloinen, varsinkin kun nahkaverhoilu on vaaleasävyinen niin kuin koeajoautossa. Monipuolisten sähkösäätöjen ansiosta erimittaiset kuljettajat kotiutuvat helposti Touaregin ratin taakse. Tosin allekirjoittaneelle luontevassa ohjauspyörän asennossa nopeusmittarista jää maantienopeuksien alue ratin kehän taakse piiloon.
Takana istuinkorkeus on matalahko, mutta itse istuimet ovat hyvät ja tilaa on runsaasti joka suuntaan. Tavaroillekin on hyvin tilaa, mutta varapyörän puuttuminen autosta, joka on tarkoitettu myös maastoajoon, tuntuu hölmöltä. Tilapäiskäyttöön sopivan varapyörän kuitenkin saa ja sen hinta on vain 65 euroa plus vero.
Urealla päästöt pienemmäksi
Touareg on Suomessa tarjolla vain kolmelitraisella dieselkoneella, josta on kaksi eri tehovaihtoehtoa. Koeajossa ollut 262-hevosvoimainen versio ei rauhallisesti ajettaessa tunnu niin tehokkaalta kuin numeroarvot antaisivat olettaa. Nähtävästi polttoaineen säästämiseksi kaasupolkimen liike on säädetty niin, että Touareg liikkuu kevyillä polkimen painalluksilla hyvin jähmeästi – varsinkin kun kone on kylmä, auto ei ensi alkuun tunnu liikkuvan minnekään – ja vasta kun poljinta painaa syvempään, Volkkari hyökkää eteenpäin kuin raivo härkä.
Nyt ensiesitellyn uusimman sukupolven Touaregien normikulutukset ovat kohtalaisen pienet auton kokoon nähden ja Touaregin hiilidioksipäästötkin ovat 10-15 g/km aiempaa pienemmät. Lähes 2,2 tonnin painoinen auto ei kuitenkaan liiku muutamalla tipalla dieseliä – varsinkaan rivakassa ajossa. Koeajossa Touareg kuluttikin 11,7 litraa sadalla kilometrillä.
Päästöjen vähentämiseen Touaregissa käytetään raskaasta kalustosta tuttua SCR-tekniikkaa eli erillisestä säiliöstä ruiskutetaan ureaa kuumien pakokaasujen joukkoon ja tällä tavoin Volkswagenin ison katumaasturin moottorit täyttävät Euro6-pakokaasunormit.
Vastinetta rahalle: Maavaran säätömahdollisuus ja muut varusteet lisäävät Volkswagen Touaregin houkuttelevuutta, mutta on niillä hintaakin. Touaregin ostaminen kannattaa vain, jos todella tarvitsee paljon tilaa ja liikkuu maasto-ominaisuuksia vaativassa ympäristössä. Katukäyttöön ja kehnopintaisille suomalaisille maantielle on kätevämpiä ja mukavampia autoja. 5 000 euroa kalliimmassa Terrain Tech -versiossa on enemmän maasto-ominaisuuksia, mutta moottorivaihtoehdoista edullisempi 204-hevosvoimainen versio, jolla Touaregin hinta lähtee 85 340 eurosta, käyttäytyy tasapainoisemmin kuin koeajossa ollut 262-hevosvoimainen.
PLUSSAT
+ Hyvät maasto-ominaisuudet
+ Hyvät tilat
+ Runsas varustus
MIINUKSET
- Pintakova jousitus
- Kaksijakoisesti reagoiva kone
- Isot ulkomitat
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI 193 kW BlueMotion Technology 4Motion Tiptronic-automaatti |
Moottorin sylinteritilavuus cm3 |
2967 |
Moottorin suurin teho kW/hv/r/min |
193/262/ 3800-4400 |
Moottorin suurin vääntömomentti Nm/r/min |
580/1750-2500 |
EU-kulutus l/100 km kaupunki/maantie/yhdistetty |
7,7/6,0/6,6 |
CO2-päästö g/km | 174 |
Mitat mm, pituus/ leveys/korkeus (kattokaiteilla)/akseliväli |
4899/1965/1709 |
Omamassa kg | 2185 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. | 7,3 |
Huippunopeus km/t | 225 |
Kokonaishinta alk. e / koeajoauto |
92 426,27 / 122 793,52 |