Yritykset arvostavat taidetta ja taidekäsityötä, mutta ostaminen koetaan hankalaksi. Ostajat ja taiteilijat eivät kohtaa, kertoo Teollisuustaiteen liitto Ornamon tuore tutkimus. Toisaalta taiteilijat eivät liioin osaa myydä ja markkinoida taidetta ja taidekäsityötä yrityksille.
Tutkimuksen mukaan taidetta voisi näkyä yrityksissä nykyistä enemmän. Parhaimmillaan taide on kiinteä osa tilasuunnittelua, ei vain pelkkä ”koriste”. Yritykset kokevat, että taide vahvistaa yrityksen brändiä ja on hyvä tapa erottautua muista. Tässä on onnistunut muun muassa kahvitalo Paulig, joka on esitellyt käsityötä ja taidetta osana yrityksen imagoa.
”Yritykset ostavat taidetta ja taidekäsitöitä pääosiin toimitiloihinsa ja yrityslahjoiksi. Jotkut yritykset käyttävät toimitilojaan myös galleriana”, kertoo Ornamon toiminnanjohtaja Salla Heinänen.
Taide yrityksissä näkyy yleensä tilausteoksina yrityksen tiloissa. Tutkimukseen vastanneista yrityksistä (yli 250 työntekijää) lähes neljä viidestä oli hankkinut tilausteoksen osaksi yrityksen sisustusta. Tekstiilitaidetta on puolestaan käytetty apuna akustiikkaongelmien ratkaisussa.
Lähes kaikissa yrityksissä hankitaan yrityslahjoja. Suosituimpia ovat logotuotteet, joita ostaa lähes kolme neljästä tutkimukseen vastanneista. Puolet ostaa designesineitä ja taidekäsitöitä noin 15 prosenttia.
Vastaajista 64 prosenttia pitää taide-esineitä liian kalliina. Lisäksi yli puolet arvioi muunlaisten esineiden sopivan paremmin yrityslahjaksi. Toisaalta lähes neljännes vastaajista, ettei tiedä, mistä ostaa kiinnostavaa taidetta.
Puolet vastaajista kertoo ostavansa 30-100 euron yrityslahjoja. Vajaa kolmannes hankkii 100-200 euron arvoisia lahjoja. Joka kymmenes hankkii yli 400 euron arvoisia lahjoja.
”Taidekäsityö tarvitsee samanlaisia toimivia myyntikanavia kuin sarjatuotetulla designilla on.”, Salla Heinänen sanoo ja oikoo hintamielikuvia. ”Kotimaista taidekäsityötä on tarjolla edullisesti.” Tarjolla on runsaasti tuotteita, jotka mahtuvat 30-100 euron hintahaarukkaan.
”Jos yritys on kiinnostunut hankkimaan taidetta tai taidekäsitöitä, kannattaa poiketa vaikkapa myyntinäyttelyissä, joita järjestetään joulun tienoilla useampia eri puolilla Suomea”, Heinänen vinkkaa. Kotimaista designia ja taidekäsitöitä löytyy myös Finnish Design Shop -verkkokaupasta. Myyntinäyttelyistä löytyy tietoa Ornamon verkkosivuilta.
Yrityksestä koti kokoelmalle
Yksi tapa hankkia taidetta yrityksen seinille, on tarjota näyttelytilaa yksityisille kokoelmille. Näin toimii muun muassa helsinkiläinen toimistohotelli Kenno Lounge, jonka tiloista löytyi paikka Helena ja Pekka Rantasilan kokoelmalle.
Eteisessä sisääntulijaa tervehtivät kuvanveistäjä Tapio Junnon Pallopäät. Toimistohuoneissa ovat sulassa sovussa muun muassa Joan Mirón, Kimmo Kaivannon, Marika Mäkelän ja Mauri Favénin teokset.
”Kannustan yrityksiä ottamaan taidekokoelmia osaksi lavastustaan”, näyttelijä Mari Rantasila sanoo ja kertoo tarinan Mauri Favénin Mustat linnut -teoksesta. Äiti ja tytär ripustivat Favénin teoksen seinälle ja ihailivat mustia lintuja. "Isä ja veli tulivat kotiin ja ihmettelivät, mikä bikininainen seinälle on ilmestynyt. Teosta voi siis tulkita monella tavalla."
Minna Petäinen