Kiveniskuista ja pysäköintipaikoilla naapuriautojen ovista tulleet pienet ruvet auton maalipinnassa ovat ruman näköisiä. Ne ovat myös portteja, joista autojen ikiaikainen vihollinen, ruostepeikko pääsee sisään.
Kun auton maalipintaan tulee vikoja, Autoklinikan PDR-teknikko (PDR= Paintless Dent Repair) Vesa Mattila kannustaa toimimaan nopeasti. ”Keväällä autojen renkaista irtoaa herkästi nastoja tai tien pinnasta lentää kiviä, jotka maantiellä osuvat takana ajavien autojen konepeltiin tai tuulilasiin. Myös parkkipaikoilla tulee autojen ovista toisten autojen oviin harmillisia jälkiä.”
Mattilan mukaan tällaiset vauriot on hyvä korjauttaa mahdollisimman pian. Parkkipaikkakolhutkin on hyvä laittaa kuntoon paitsi auton ulkonäön vuoksi myös maalipinnan suojaamiseksi.
”Joitakin tällaisia vaurioita voi toki korjata myös itse. Esimerkiksi maalipinnoille on saatavilla erilaisia valmiita maali- ja lakkakyniä, joilla pintaa voi korjata. Yleisesti ottaen kolhujen ja kiveniskemien korjaaminen on kuitenkin syytä jättää ammattilaisille, joilta löytyy tarvittavat työkalut ja taidot vaurion parhaaseen mahdolliseen hoitoon”, Mattila toteaa.
Korjaamoyrittäjä, automaalari Mikko Hemming Airbag Automechanikasta korostaa, että auton kunnossapidossa säästää rahaa aina kun toimii ajoissa.
”Mitä aikaisemmassa vaiheessa kiveniskemät korjataan, sitä vähemmän korjaamiseen kuluu aikaa – eli rahaa, sillä työtunnit maksavat. Naarmuihin pätee sama.”
Hemmingin mielestä autoa kannattaa käydä näyttämässä maineeltaan hyvässä pienehkössä korjaamossa, jossa asiakaspalvelu osaa konsultoida, mitä kannattaa tehdä.
Myös Autoklinikan jokaisella toimipisteellä on Mattilan mukaan mahdollisuus saada maksuton arvio kolhuista ja kiveniskuista ja työnjohtajat neuvovat, mitä millekin vaurioille kannattaa tehdä, ja opastavat parhaan lopputuloksen saamiseksi.
Pohjamaali pitää suojata
”Kiveniskuissa ainakin pintamaali menee rikki ja useimmiten myös pohjamaalissa on jälki. Kun maalikalvo on ohentunut, tehtaan tekemä korroosionesto on aina heikentynyt”, Hemming toteaa.
”Korroosio estetään vahvalla maalikalvolla. Maalikalvon pitää olla pohjassa kiinni, jotta korroosionesto toteutuu. Pintamaali on ulkonäköä.”
Esimerkiksi hyvän pohjatyön merkityksestä käy Airbag Automechanikassa hiljattain käynyt tuttu Audi, joka oli menossa myyntiin. ”Siihen kymmenen vuotta sitten tekemäni pensselipaikat olivat edelleen kunnossa”, Mikko Hemming kertoo.
Hemmingin mielestä kynän käyttäminen ja pintamaalin levittäminen paljaalle pellille on meikkaamista. Sen jälki ei kestä kauaa. ”Mutta tekeminen tuntuu varmasti kivalta”, hän naurahtaa.
”Itse tehtynä tuskin säästää muuta kuin ajan, jonka auton käyttäminen ammattilaisella vie. Maalit maksavat kaikille rahaa. Työn teettämällä ei tarvitse itse ajella maalien perässä ja nähdä vaivaa”, toteaa automaalari, joka on käsitellyt lukemattomia maalipintoja niin halvoissa käyttöautoissa kuin Ferrarien ja Aston Martinien tapaisissa arvoautoissa ja näyttelykuntoisissa jenkkiautoissa.
Auto, ego ja raha ratkaisevat
Hemming korostaa, että kiveniskemien määrä, koko ja kokonaisuuden ulkonäkö määrittävät mitä kannattaa tehdä.
”Mikronaarmut lähtevät kiillottamalla. Tumman pinnan kiillotus on kalliimpaa kun vaalean pinnan, sillä tumma pinta vaatii enemmän työaikaa”, hän kertoo.
Jos naarmut tai kiveniskut ovat tehneet syvempiä jälkiä, käsillä on useita vaihtoehtoja.
”Auton ulkonäkö ja sen omistajan ego tai käytettävä budjetti ja auton kunto rajaavat valittavan työtavan: hoidetaanko syvät naarmut pensselipaikkaamalla vai koko osan maalaamisella.”
”Jos paikka on kiveniskemän kokoinen, maalaus ei muuta yleisilmettä oleellisesti. Ruostumisen alkamisen hidastaminen tai pysäyttäminen on tärkeämpää kuin pieni erisävyinen täplä”, Hemming toteaa.
Sen sijaan varsinkin metallihohtomaalatuissa autoissa vähänkin isompi pensselipaikkaus pistää silmään.
”Metallihohtosävyt on suunniteltu ruiskutettaviksi. Ruiskuttamalla metallikiteet saadaan oikeaan järjestykseen ja maalaukseen teollinen ulkonäkö. Pensselillä metallihohtosävyä levitettäessä väri on aina väärä ja sävy erottuu alkuperäisestä”, hän sanoo.
Hinta lähtee 280 eurosta
Korjaamoyrittäjä Mikko Hemming antaa hintaesimerkkejä pensselipaikkojen tekemisestä joka puolelle autoa, kun auto tuodaan puhtaaksi pestynä sovittuna aikana paikalle: ”Aamusta rapsutus ja pohjamaali, puolelta päivin pintamaali, iltapäivällä auto ulos. Auto vie autopaikan hallista päiväksi. Itse työaika noin kolme tuntia.”
- Maalit noin 80–100 euroa, työ 60 e/h.
- Kolmen tunnin korjaustyö 180 e +100 e = 280 e.
- Viisi tuntia vaativa työ 300 e +100 e = 400 e.
Joskus erikoissävyjä joutuu tekemään minimissään 250 grammaa ja tällaisen monesta perussävystä koostuvan sävyn hinta voi olla jopa 150–200 euroa ja siihen pohjamaalit päälle.
Irrotetun puskurin maalaus maksaa 400–1 500 euroa riippuen värisävystä, työmäärästä ja viimeistelyasteesta. Etukannen maalaushinta on samaa luokkaa.
Katon etureuna kannattaa Hemmingin mielestä yleensä korjata tuulilasin vaihdon yhteydessä.
Roiskeläpät ja turvaväli
Autoa voi säästää kiveniskuilta. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo hankkimaan roiskeläpät: ”Asennutan ne autooni aina heti ostohetkellä. Etukuralätkät suojaavat oman auton kylkiä kivenlyömiltä ja takakuralätkät takana ajavan tuulilasia, nokkaa ja konepeltiä”, hän kertoo.
”Toiseksi pyrin pitämään edellä ajavaan aina vähintään neljän sekunnin turvaväliä. Tällöin edellä ajavan renkaista sinkoilevat kivet ehtivät laskeutumaan tien pintaan jo ennen kuin olen itse kohdalla.”
”Lisäksi kannattaa pyrkiä välttämään sorateillä ajamista eli huomioida eri teiden päällystelaadut jo reittisuunnitelmaa tehdessä. Mikäli soratiellä on pakko ajaa, kannattaa ajonopeus pitää siellä maltillisena. Mitä kovempaa ajaa, sitä enemmän kivet lentävät”, Vesalainen neuvoo.
PARTASEN POINTIT: Kestävä ja tyylikäs lopputulos
- Kiveniskuja kannattaa korjauttaa erityisesti loppukeväällä, kun on siirrytty kesärengasaikaan. Silloin irronneita nastoja ei enää lentele liikenteessä ja katupölyt on siivottu, eikä ilmassa ei ole yhtä paljoa lentävää tavaraa kuin aiemmin.
- Syksylläkin on aiheellista korjata kiveniskemät, koska silloin kesämökkiteillä ei enää tule ajettua ja tulossa ovat kosteat kelit ja talvella suolattavat tiet. Kun viat maalipinnassa on korjattu, kosteus ja tiesuola eivät pääse sen alle ruostuttamaan peltiä.
- Pohjatöillä on iso merkitys: raavitaan naarmut auki, ruosteet pois, laitetaan pohjamaali ja sen päälle pintamaali. Kestävä lopputulos saadaan, kun pohjamaalissa on epoksia, joka kuivuessaan muodostaa kohtaan paksumman korroosioneston kuin mitä siinä oli tehtaalta tullessa.
- Jo muutamankin vuoden elämää nähneissä autoissa on olennaista skannata maalipinnasta oikea sävy eikä maalata sitä uuden maalipinnan sävyllä. Muuten paikkamaalattu kohta erottuu selvästi.
Juha Partanen