veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Alfa Romeo Giulia on paras bensakoneella

Alfa Romeo Giulia on paras bensakoneella
4.8.2017

Ennakkoon arvelin, että uusi Alfa Romeo Giulia on edullisinta ostaa 200-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Koeajo osoitti, että se antaa parhaan vastineen rahalle. 

200-hevosvoimaisella bensiinikoneella kulkeva Alfa Romeo Giulia tuli koeajoon valkoisena.

Viime vuoden lopulla esitellystä Alfa Romeo Giuliasta on tänä vuonna tullut uusia versioita Suomen markkinoille. Dieselmoottorilla kulkevan perusmallin rinnalle on saatu 200-hevosvoimainen bensakoneinen Giulia, jonka hinta on halvimmillaan 41 387 euroa.

Lisäksi Giulia on takavetoisten versioiden ohella saatavana nyt myös nelivetoisena joko 210 hevosvoimaisella diesel- tai 280 hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Syksyllä ruotsalaisella radalla kokeiltu Ferrari-koneinen huippuversio Quadrifogliokin on saapunut Suomeen ja löytänyt täältä tähän mennessä viisi ostajaa.

Ruotsissa tapahtuneen ensitutustumisen jälkeen allekirjoittanut alkoi jo yhdessä vaiheessa epäillä joutuneensa Alfa-hypetyksen valtaan. Oliko uusi Giulia todella niin kiehtova uutuus kuin miltä se oli tuntunut?

Nelivetoisen version tunnistaa pienestä Q4-tunnuksesta takaluukun vasemmassa reunassa.

Vuoden Auto Suomessa -äänestyksen alla lyhyellä koeajolenkillä synkässä syksysäässä Giulia tuntui jopa karulta. Itse äänestyksessä Giulian äänet jakautuivat selkeästi sen mukaan, pitikö autotoimittaja urheilullisista autoista ja harrastiko hän autoja myös ammattinsa ulkopuolella vai ei. Lopulta Alfa Romeon äänisaalis riitti erittäin tasaväkisessä kilvassa 143 pisteellä neljänteen sijaan, kun voittaja Volvo S90/V90 sai 169 pistettä. Kahdeksan toimittajaa piti Giuliaa vuoden parhaana uutena mallina.

Nautinnollinen ajaa

Kun Giulian 200-hevosvoimainen bensaversio keväällä tuli koeajoon, oli taas helppo ymmärtää, miksi kyseessä on tavallista enemmän intohimoja herättävä automalli. Uuden Alfan ohjaus on erittäin nopea ja tarkka, tehokas bensiinimoottori on kierrosherkkä ja Giulian ulkonäkö niin sensuelli, että pysäköintipaikalla paatunut autotoimittajakin käveli sen luokse ylimääräistä hyvänolontunnetta tuntien.

Ajossa Alfa Romeon moottori on paljon sporttisemman tuntuinen kuin esimerkiksi 5-sarjan BMW:n perusmoottorit. Toisaalta Giulia myös rullaa kevyen tuntuisesti. Ohjauspylväässä hyvin käsillä olevia siivekkeitä käyttämällä ja pitämällä moottorin kierrokset korkealla tavallisestakin Giuliasta paljastuu kaikissa tilanteissa hurjan nopea epeli. Kertoohan kiihdytysarvo 6,6 sekuntia nollasta sataan, että voimavaroja Alfassa kyllä riittää.

Quadrifoglio-version ulkoasu kertoo puhuttelevasti auton luonteesta.

Mutkaisella ja mäkisellä kantatiellä Giuliaa on nautinto ajaa. Se on herkkä ohjausliikkeille mutta ohjautuu todella tarkasti ja tulee vaikka minkälaisista syheröistä ja kuoppaisista kohdista tasapainossa ulos. Giulian suunnittelun lähtökohdista omaa kieltään kertoo se, että kaikissa versioissa on painon säästämiseksi hiilikuituinen kardaaniakseli. 

Tunnelma vaihtelee

Giulian ohjaamossa on audimainen laatuauton tuntu, varsinkin hyvän tuntuinen ratti ja napakat istuimet luovat laadukasta tunnelmaa. Osa koeajajista kiinnitti huomiota siihen, että selkänojissa on aika vähän sivuttaistukea, mutta muuten istuimet oli kaikkien mielestä hyvin muotoiltu.

Ohjaamo on toteutettu tyylikkäästi: kojetaulussa ja oviverhoiluissa on sama punaisen sävy kuin istuimissa. Monitoiminäyttö on Giulian hintaluokkaa ajatellen vanhanaikaisen pienehkö.

Myöhemmin koeajoon tulleessa Q4 Velocessa olleet Alfa Romeon urheiluistuimet pitävät istujat tiukasti sylissään, mutta vähänkin rotevammalle ihmiselle perusmallin istuimet ovat mukavammat, sillä urheiluistuinten sivuttaistuet painavat helposti reisiä.

Giulian sisällä tunnelma vaihtelee melkoisesti valittujen verhoiluvärien mukaan. Koeajossa olleista Alfoista Q4 Veloce oli täynnä synkähköä mustaa nahkaa, kun taas takavetoisen bensaversion villinnäköinen punaharmaa sisustus oli värikkään ja valoisan tuntuinen.

Giulian takaovet aukeavat vähänlaisesti ja oviaukotkin ovat ahtaat.

Takapenkille kulku ei Alfa Romeossa ole kokoluokan helpoimpia, sillä oviaukot ovat kapeat ja takaovet aukeavat niukasti. Takapenkillä istuinkorkeus on matala ja penkki aika kova mutta istuinten muotoilu kohtalaisen onnistunut. Jalkatila riittää siinä tapauksessa, että etuistuimet ovat riittävän korkealla ja takana istujien varpaat mahtuvat niiden alle, muuten jalkatilaa on toivottoman vähän. 

Joitain miinuksiakin

Ihastumisen vastapainoksi uudesta Giuliasta on kriittisesti suhtautumalla helppo löytää muitakin miinuspuolia kuin takaovet. Moniin jäykästi käyttäytyviin nykyautoihin verrattuna Alfa voi tottumattomasta tuntua oudonkin eläväiseltä. Sen ajettavuudeltaan hieno alusta on rauhallisessa taajama-ajossa kovan tuntuinen, bensaversion automaattivaihteisto vaihtaa usein vähän töksähdellen BMW:n ja Mercedes-Benzin hienosti toimiviin laatikoihin verrattuna ja Giuliassa on todella herkästi purevat jarrut, jotka kyllä toimivat hyvin, kun niihin tottuu.

Ohjauspylväässä vaihtosiivekkeet ovat niin isokokoiset, että ne jakavat mielipiteitä. Siivekkeet ovat erittäin hyvin käsillä, mutta pienikätisten mielestä ne ovat viiksien tiellä. Giulia käynnistetään ohjauspyörässä vasemman puolan alapuolella olevasta pyöreästä painikkeesta.

Hallintalaitteissa ärsyttävintä Giuliassa on äänekäs ja hankalakäyttöinen vilkkuviiksi, jollaisesta BMW on ainakin 5-sarjassa juuri luopunut. 

Äkkinäinen Q4

Giulian nelivetoinen Q4-versio tuli koeajoon 210 hevosvoiman dieselmoottorilla ja 225/40 R 18 -koon Pirelli P7 -renkailla. Kuivilla kesäkeleillä Alfan nelivetoisuudesta saa aika rajoitetun kuvan, sillä Q4:kin on normaalitilanteissa takavetoinen ja voimaa siirtyy etupyörille vasta kun anturit havaitsevat sille tarvetta.

Siinä missä muut Giulia-versiot ovat olleet mainioita ajaa, Q4 tuotti osittain pettymyksen. Kun 200-hevosvoimainen takavetoinen Giulia liikkuu miellyttävän kepeästi, Q4:ssä ei ole samaa tunnetta, vaikka sen dieselmoottorissa on tehoa vielä kymmenen hevosvoimaa enemmän. Nelivetoisessa Q4:ssä ohjauskin tuntuu jotenkin yliviriteltyltä ja äkkinäiseltä, se ei käyttäydy samalla tavalla tasapainoisesti kuin takavetoisissa versioissa vaan on muita rauhattomampi ajaa.

Nelivetoinen Q4 on kankea kääntymään ja sen kääntösäde on suuri. Tuntuu siltä, että etupyörät eivät pääse kääntymään tarpeeksi vaan ohjauspyörä törmää Alfa Romeon mittapuullakin ääriasentoon yllättävän nopeasti.

Giulian tavaratila on kapea ja sen lastausaukko onnettoman pieni. Tilaa on 480 litraa.

Kaikki Giuliat muuttavat luonnettaan, kun ajotiloja vaihtelee DNA-napista Dynamicin, Naturalin ja Advanced Efficiencyn välillä. Quadrifoglio-version kaikki luistonesto- ja ajovakautusjärjestelmät poistava Race-asento on vielä oma lukunsa. Race-asento myös avaa läpät niin että Alfa kuulostaa kaikilla kierrosluvuilla rata-autolta. 

Pienet symbolit näytössä kertovat, että Race-ajotilassa kaikki Quadrifoglion ajoavustimet ovat kytkeytyneet pois päältä.

Hymy huulille

Loppukeväästä tuli tilaisuus kokeilla Quadrifogliota myös radan ulkopuolella ja kävi ilmi, että Giulian huippuversio on sekä taajama-ajossa että maantiellä luonteeseensa nähden yllättävän mukava auto ajaa. Alfasta kiinnostuneita kyyditettäessä tuli myös selväksi se, että Quadrifoglio on hauskantekokone, joka saa hymyn intohimoisten autoharrastajien kasvoille.

Peräti 510-hevosvoimainen ja läpät avoinna kilpa-automaisesti soiva moottori, nopea ja tarkka mutta ilman pienintäkään hermostuneisuutta toimiva ohjaus, äärimmäisen täsmällisesti ohjausliikkeitä seuraava alusta ja rata-automaisen jäykkä kori sekä italialaista designia niin ulkoa kuin sisältäkin hauskasti ilmentävä asu muodostavat hauskan paketin.

Vanteiden puolien lomasta pilkottavat punaiset jarrusatulat näyttävät säväyttäviltä.

Katuajossa Ferrarin peruja oleva moottori osoittautui suorituskykynsä ohella myös todella joustavaksi voimanlähteeksi, joka vetää siivosti matalillakin kierroksilla eikä aiheuta vaivaa pysähtelevässä ruuhkaliikenteessäkään.

Rauhallisessa ajossa 2,9-litrainen V6-moottori lepuuttaa sylintereitä, mikä pienentää polttoaineenkulutusta ja koeajossa Quadrifoglio veikin hurjasta kiihdyttelystä huolimatta vain 10,2 litraa sadalla kilometrillä.

Dynamic- ja Race-moodien räyhäkkäiden pakoäänien vastapainoksi Quadrifoglio on miedoissa ajotiloissa tasakaasulla jopa meluttomampi kuin monet muut laatuautot. Vaikka tyhjäkäynnillä kuuluva kurlutus kertoo, millaisesti raaserista on kysymys, Quadrifoglio ei turhia elämöi. 

Vastinetta rahalle: Bensiinimoottorinen Giulia on tehty kuljettajille, jotka haluavat olla yhtä autonsa kanssa – pelkkään köröttelyyn löytyy leppoisampiakin autoja. Suorituskyky huomioiden 200-hevosvoimaisella bensakoneella liikkuvalla Giulialla on hintaetu puolellaan, kilpailijoilla yhtä tehokkaat versiot maksavat enemmän eikä niissä ole Alfan ajettavuutta. Nelivetoinen Q4 ei ole yhtä varauksettoman onnistunut versio ja sen hinta on halvimmillaankin yli 55 000 euroa. Ferrari-koneinen Quadrifoglio on aivan omassa sarjassaan ja sen hintaa pitää verrata AMG-Mercedeksiin ja Porschen tapaisiin urheiluautoihin, jolloin Alfa Romeo tarjoaa hyvän vastineen rahalle. Lisää juttua dieselmoottorisesta Giuliasta ja huippumalli Quadrifogliosta viime syksyltä löytyy +Auton verkkosivuilta.

PLUSSAT

+ Hauska ajettava 
+ Hyvä suorituskyky 
+ Luonteikas muotoilu 

MIINUKSET

- Ahdas kulku taakse 
- Kova ja matala takapenkki 
- Q4-version ylinopea ohjaus

VERROKIT

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Alfa Romeo Giulia 2.0 Bensiini 200 hp AT8 Super Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel 210 hp AT8 AWD Veloce Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 2.9 V6 BiTurbo MT6
Sylinteritilavuus cm3 1 995 2 143 2 891
Suurin teho kW/hv/r/min   147/200/
5 000  
154/210/
3 750  
375/510/
6 500  
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  330/1 750 470/1 750 600/
2 500-5 500
EU-kulutus l/100 km kaupunki/maantie/yhdistetty 8,4/4,6/6,0 5,8/4,0/4,7 12,8/6,0/8,5
CO2-päästö g/km    138 122 198
Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/ korkeus/akseliväli) 4643/1873/
1436/2820
4643/1873/
1436/2820
4639/1873/
1426/2820
Omamassa kg 1 429 1 535 1 580
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. 6,6 6,8 3,9
Huippunopeus km/t    235 235 307
Kokonaishinta, euroa alkaen/koeajoauto 41 387,20 / 
49 077,55
55 166,62 /
59 906,67 
114 500,81 / 
143 625,70

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti