Alvar Gullichsen (s. 1961) on suomalainen kuvataiteilija, joka tunnetaan parhaiten Bonk-tuotannostaan, sarjakuvallisesta fantasiatyylistä ja näiden jälkeisistä geometrisista maalauksista.
Gullichsen opiskeli Vapaassa taidekoulussa vuosina 1981–1982 ja Kuvataideakatemiassa vuosina 1984–1989.
Gullichsen debytoi vuonna 1989. Heti valmistumisensa jälkeen hänestä tuli kohuttu ilmiö taidemaailmassa ja taidemarkkinoilla, sillä 1980-luvun lopulla taidebuumin aikaiset jupit innostuivat Gullichsenin teoksista sijoituskohteina.
Opintojen päätyttyä Gullichsen osallistui lukuisiin ulkomaisiin yhteisnäyttelyihin. Kotimaassa hänen ensimmäinen merkittävä yksityisnäyttelynsä pidettiin arvostetussa Mikkola & Rislakki-galleriassa. Tämän jälkeen taiteilijalla on ollut näyttelyitä säännöllisesti.
Kuvitteellinen Bonk Business tavoitti yleisönsä
Gullichsenin kuvataiteilijan ura sai hienon alun, kun kuvitteellisen Bonk Business -konseptin toimimattomia koneita esiteltiin liikemiehille, ja nämä koneet olivat taideteosten aiheina. Seuraavat kymmenen vuotta taiteilija tuotti Bonk-aiheisia maalauksia, grafiikkaa, veistoksia ja julkisia veistoksia kuten Bosankan (1999) Turussa. Esimerkiksi Kiasma hankki kuusi Gullichsenin teosta.
Taiteilijan 1980–1990-luvun tuotanto keskittyi sarjakuvamaiseen kerrontaan. Vuosituhannen alussa Gullichsen tuotanto lähestyi fantasiatyyliä ja värit olivat vahvoja. 2010-luvun loppupuolella Gullichsen tuotti Klaus Nyqvistin kanssa geometrisiä veistoksia maalatulle MDF-levylle.
Gullichsenin maalausten koko kasvoi 2010-luvulla. Viime vuosien tuotanto on koostunut hienoista, lähes hypnoottisen geometrisistä, värikkäitä ja dynaamisia muotoja kuvaavista maalauksista.
Sijoitusmielessä Gullichsenin tuotanto on taas kiinnostavaa, koska 1980-luvun teokset alkavat vähitellen kiinnostaa sijoittajia. Gullichsenin Bonk-teoksista kohuttiin 1980-luvun lopulla, mutta niiden leikkisyys ja värikylläisyys puhuttelevat yhtä lailla entistä länsimaistuneempaa uudempaa sukupolvea.
Ainoa ongelma on, että näitä sijoittajia kiinnostavia teoksia on harvoin tarjolla. Määrällisestikin näitä teoksia on vähän, joten saatavuus on isoin kompastuskivi, mutta samalla myös hyvä asia. Harvinaisuusaste on taidesijoituskohteissa tärkeää.
Gullichsen on tehnyt pääasiassa maalauksia, mutta paljon myös kevyempiä tekniikoita kuten guasseja paperille, grafiikkaa ja akryylillä paperille.
Gullichsenin isokokoinen maalaus Lasagne nello spazio (1995) huutokaupattiin vuonna 2016 Bukowskisilla 5 350 eurolla. Teoksen lähtöhinta oli 3 000 euroa. Toinen isokokokoinen maalaus Spong (1997) huutokaupattiin samana vuonna 5 900 eurolla.
Huutokaupoissa Gullichsenin grafiikka on hinnoiteltu noin 300 euron tuntumaan. Taidekeskus Salmelan nettikaupassa Gullichsenin abstraktia grafiikkaa myydään noin 300–400 eurolla.
Hinnat nousevat tulevina vuosina
On nähtävissä, että Gullichsenin teosten hinnat lähtevät nousuun tulevina vuosina. Todennäköisesti taiteilija pitää jossain vaiheessa myös retrospektiivisen näyttelyn, mikä nostaa koko tuotannon uudestaan julkisuuteen, ja silloin hinnat aina nousevat.
Sijoitusmielessä kiinnostavimpia teoksia ovat 1980- ja 1990-lukujen maalaukset ja veistokset, sillä ne ovat ilmiömäinen osa tuon ajanjakson kotimaista kulttuuri- ja taidehistoriaa.
Toistaiseksi vain harvoilla Alvar Gullichsenin teoksilla on provenienssia, joten sijoituksellisuus tulee lähinnä vuosiluvun, teoksen miellyttävyyden, aiheen ja värimaailman kautta.
Taiteilijan teoksia on useissa eri museoissa sekä säätiöiden ja kaupunkien kokoelmissa.
Pauliina Laitinen
Kirjoittaja on filosofian tohtori ja taidesijoittamisen asiantuntija