Korona-aika ei ole kohdellut kivijalkaputiikkeja silkkihansikkain. Antiikkialan yrittäjät ovat kuitenkin keksineet innovatiivisia keinoja, joilla tavoittaa asiakkaita.
Viime kesänä Billnäsissä järjestettiin jo toistamiseen Perniön vanhassa, myynnissä olevassa pappilassa kuukauden mittainen pop-up-tyylinen antiikkitapahtuma, joka keräsi yhteen seitsemän antiikkialan yrittäjää.
Pappila oli sisustettu antiikkiesinein aivan kuin joku asuisi siellä. Esineitä oli keskiajalta 1900-luvun alkuun, mutta pääpaino oli 1700-1800-luvuilla.
Kokonaisuus sopi mainiosti vuonna 1768 rakennettuun vanhaan pappilaan. Mustekynä ja vanhat kirjeet on jätetty kirjoituspöydälle, ruokapöytä kutsuu viettämään iltaa sen ääreen ja rokokoonojatuoleihin tekisi mieli istahtaa hyvän kirjan kera.
Pappilaa kiertäessäni inspiroiduin: juuri näin antiikkia kannattaa myydä. Tuoda se lähelle yleisöä autenttisessa miljöössä.
Talo kiehtoo minua muutenkin, sillä teen parhaillaan tutkimusta pappisperheestä, joka asui talossa 1800-luvun loppupuolella. Pappilaan liittyy myös onneton rakkaustarina, johon olen suvun kirjeenvaihdon välityksellä tutustunut. Historiaa henkivä rakennus vanhoine esineineen kuljetti minut toiseen aikaan ja tunnelmaan.
Kotoilu ja sisustusinnostus houkuttelevat antiikkikaupoille
Vieraillessani tapahtumassa kuulostelin yrittäjiltä, miltä alan tulevaisuus heidän silmissään näyttää. Ajattelin, että korona-aika rajoituksineen on ollut heille haasteellinen. Antiikkikauppiaiden mukaan sitä on toisaalta kompensoinut ihmisten lisääntynyt kotoilu ja sisustusinnostus.
”Korona-aika on myös pysäyttänyt ihmiset pohtimaan paitsi tulevaa myös mennyttä, ja kiinnostus vanhoihin esineisiin tuntuu olevan nousussa myös kierrätysaatteen ja ekologisuutensa vuoksi”, pohtivat Antiikki Minna -yrityksen omistaja Minna Santalo ja Antiikkiliike Occasionin Eija Hirvonen.
Pappilassa kävi kuukauden aikana kauppiaiden mukaan tuhansia ihmisiä, ja kauppa kävi vilkaasti. Myynnissä olevat esineet oli valikoitu tarkkaan, ja ne edustavat oman tyylilajinsa parhaimmistoa.
”Meiltä on ostettu esineitä sekä kaupunkikoteihin että kesäasunnoille”, Eija Hirvonen kertoo tyytyväisenä.
Pelkkä valokuva ja esineen mitat eivät kerro kaikkea
Voimistuva trendi on nyt ostaa vanhoja esineitä huutokauppojen ja messujen lisäksi erilaisista nettiryhmistä. Kyselin, miksi esine kannattaisi ostaa kauppiaalta antiikkiliikkeestä, ja sain innostuneita vastauksia.
”Ensinnäkin esine täytyy nähdä luonnossa. Pelkkä kuva ja mitat eivät kerro kaikkea. Valokuva saattaa vääristää värisävyjä, ja esimerkiksi pöydän ja tuolien keskinäinen korkeus, istumistuntuma sekä materiaalin tuntu on hyvä itse kokea”, Minna Santalo sanoo.
”Lisäksi esineen todellinen koko tulee ilmi monesti vasta, kun sen on vienyt kotiinsa. Entisajan asunnot olivat usein korkeampia ja mittasuhteet saattavat hämätä. Meillä esineet voi saada kotiin sovitettavaksi”, sanoo Johan Schulman Oy Schulmanin Taideliikkeestä.
”Isoja ja hintaviakin ostoksia voi myös hetkisen miettiä ja piipahtaa liikkeessä useita kertoja. Tämä ei ole mahdollista messuilla tai huutokaupassa, joissa ostopäätökseen käytettävissä oleva aika on rajattu”, hän jatkaa.
Asiakas on myös juridisesti turvatumpi ostaessaan esineen yrittäjältä liikkeestä kuin esimerkiksi nettikirpputoreilta.
Huutokaupoissa esineet myydään monesti sellaisina kuin ne ovat, jonka jälkeen ostajan vastuulla on esimerkiksi valaisimien sähköistyksen tarkistus, mahdollisesti uusi verhoilu tai kunnostus.
”Me olemme kunnostaneet ja entisöineet esineet sellaisiksi, että ne voi ottaa vaikka heti käyttöön”, Minna Santalo kertoo.
”Esineen alkuperäisen värin esille saamiseen on saatettu käyttää yli sata tuntia, mutta se ei välttämättä suoraan näy hinnassa. Jokaista esinettä tekee ikään kuin itselle.”
Vaikuttaa siltä, että kauppiaille on myös kunnia-asia tarjota asiakkailleen ainutlaatuista ja parasta: esineen arvostus ja sen kunnioittaminen on osa ammattikunnan etiikkaa.
Antiikkiliikkeessä asioiva oppii uutta
Kaupankäynti antiikkiliikkeessä kannattaa myös oppimismielessä. Antiikkialan kauppiaat ovat pitkän linjan ammattilaisia, jotka osaavat kertoa ostajalle esineen provenienssista eli taustasta ja siitä, mikä tekee juuri sen esineen erityiseksi.
Antiikkiliikkeessä asiakas saa henkilökohtaista palvelua. Kauppiaat kertoivat, miten heille on vuosien saatossa muodostunut oma asiakaskuntansa, jonka maun he tuntevat. Joskus jo esineen hankintahetkellä kauppiaat tietävät, kuka saattaisi olla siitä kiinnostunut.
Vaikuttaa siltä, että kauppiaille on myös kunnia-asia tarjota asiakkailleen ainutlaatuista ja parasta: esineen arvostus ja sen kunnioittaminen ovat osa ammattikunnan etiikkaa.
”Me saatamme myös tarvittaessa hienovaraisesti kertoa asiakkaalle, jos esine ei sovi tarkoitettuun kokonaisuuteen. Tai ohjata asiakasta näkemään alkuperäisen värin arvon ja kauneuden, jotta tämä ei vaikkapa maalaisi sitä valkoiseksi”, antiikkikauppias Risto Nevalainen huomauttaa.
Vanhoja esineitä löytyy myös kauppiaiden omista kodeistaan. Antiikki on heille mitä ilmeisemmin sekä työ että elämäntapa.
Katja Weiland-Särmälä
Kirjoittaja on taidehistorioitsija ja esinetutkija
Juttu on kirjoitettu Billnäsissä sijaitsevassa, myynnissä olevassa vanhassa Perniön pappilassa kesällä pidetyn myyntitapahtuman yhteydessä. Heinäkuun ajan seitsemän antiikkialan yrittäjää myi siellä esineitään kesäturisteille. Tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2020.