Audi A3:n hybridimalli e-tron on kelpo ajokki – sähkö vain loppuu turhan nopeasti. Audin A3-mallisto uudistui viime vuonna, mutta ulkonaisesti muutokset ovat hyvin huomaamattomia.
Hybridi-Audin mittaristo näytti lataamisen jälkeen 37 kilometrin toimintasädettä, kun autolla lähdettiin hoitamaan asioita useassa kohteessa Espoon Tapiolassa ja sen ympäristössä. Koko kierros oli taajama-ajoa, Länsiväylälle ei poikettu. Lämpötila oli +3°C ja sää aurinkoinen.
Kaupunkiajossa hybridiautot ovat omiaan ja Audi A3 on erittäin mukava ja jouhea ajokki, kun joutuu vähän väliä joutuu seisomaan liikennevaloissa ja jatkuvasti sekä kiihdyttämään että hidastamaan vauhtia. Mutta jos kaupunkiajossa palaa bensiiniä niin kyllä virtaakin kuluu, vaikka koekierroksella noudatettiin taloudellista ajotapaa. Audissa riitti vain vaivoin virtaa 17,6 kilometrin pituiseen kierrokseen, bensiinimoottori ehtii hyrähtää ensimmäisen kerran käyntiin sata metriä ennen maalia.
Kilometreinä koeajon tulos onkin aika ankea. Valmistajan mukaan A3 e-tronin pitäisi kulkea sähköllä peräti 48 kilometriä, mutta todellisuudessa sähkö ei riittänyt edes puoleen mittariston lupaamasta ajomatkasta ja valmistajan ilmoittamasta matkasta päästiin reilu kolmannes.
Kun A3:lla käytiin heti asiointikierroksen jälkeen ruokakaupassa, se kulki vielä osan vajaan kilometrin matkasta sähköllä, mutta 18,3 kilometrin jälkeen bensiinimoottori oli loppumetrit koko ajan käynnissä.
Positiivinen kameleontti
Kierroksen jälkeen Audiin latautui kotiseinän pistokkeesta kolmessa tunnissa virtaa 34 kilometrin ajoon eikä mittariston ilmoittama toimintasäde siitä enää kasvanut, vaikka auto jätettiin vielä latautumaan.
Lyhyillä matkoilla A3 e-tron toimii sähköautona ja silloinkin se tuntuu aidolta Audilta eikä miltään ekokotterolta. Ainoastaan polttomoottorin ääni puuttuu, mikä puolestaan saa huomaamaan että laatuautoksi tiemelu kuuluu Audin ohjaamoon yllättävän hyvin.
Audi kulkee sähköllä jopa 130 km/t nopeutta, joten Suomessa sitä voi käyttää energiana kaikkialla. Se, että sähköllä kulkemisen matka jää käytännön ajossa lyhyeksi, ei poista sitä tosiasiaa, että A3 e-tron on autona monella tavoin positiivinen kameleontti.
Volkswagenin tapaan Audin sähkömoottori on tehokas mutta sen seuraksi on valittu bensiinimoottori, jossa siinäkin riittää hevosvoimia tai kilowatteja, miten kukin sen haluaa ilmaista. Teholukemat liikkuvat aivan eri luokassa kuin hybridiautojen pioneerilla Toyotalla, jonka hybrideissä bensiini- ja sähkömoottoreiden yhteisteho on vain 122 hevosvoimaa. Silti Audilla on selvästi pienempi päästöarvo kuin Toyotalla.
Reipas suorituskyky
Sumeilemattomalla virrankäytöllä A3 e-tron kiihtyy reippaasti pelkällä sähkölläkin niin kauan kuin 8,8 kilowattitunnin akussa riittää virtaa. Mutta kun 150-hevosvoimaisen bensiinimoottorin teho otetaan käyttöön yhdessä sähkömoottorin kanssa, hybridi-Audi muuttuu todella pirteäksi epeliksi. Yhteensä moottoreista irtoaa 204 hevosvoimaa tehoa ja 350 newtonmetriä vääntöä.
Kun Audi kulkee sähköllä vain lyhyitä matkoja ja 40 litran polttoainesäiliö ei anna kovin laajaa toimintasädettä bensiinillä, A3 e-tronilla liikuttaessa tankkaustaukoja on pidettävä tavallista useammin.
A3 e-tronin suorituskyky on kuitenkin hyvin eleetöntä ja automaattivaihteisto vie kiihtyvyydestä sen terän, jota urheilullisuutta etsivä kuljettaja kaipaa. S-tronic-vaihteisto toimii kyllä mukavasti tavallisessa ajossa, mutta peto tulee Audin sisältä esiin vasta kun vaihteenvalitsimen siirtää S-asentoon ja kuski käyttää vaihteistoa manuaalisesti.
Käyttäytyy täsmällisesti
A3 e-tronin ajo-ominaisuudetkin on viritetty kestämään reipasta menoa. Audissa on todella tiukka alusta, se on jopa kovan rajamailla. Monin paikoin riittävä pintapehmeys pitää A3:n mukavana ja joustavana niin pienissä kuopissa kuin isoissakin heitoissa, mutta huonopintaisilla valtaväylillä A3:n huomaa täristävän turhan tuntuvasti.
Yleensä Audeissa ja Volkswageneissa hyvin toimivilla eri ajomoodeilla tuntuu A3 e-tronissa olevan yllättävän vähän vaikutusta auton käytökseen.
Mutkaisella kantatiellä Audi ohjautuu tarkasti ja alusta toimii erittäin täsmällisesti. Siinä on myös juuri oikea määrä joustavuutta niin että kuljettajalla on erinomainen takapuolituntuma auton liikkeisiin.
Moottoritievauhdissa Audin ohjauksessa on hiven jähmeyttä, muuten sekä ohjaustunto että vaste ovat luontevia ja tekevät ajamisesta mukavaa.
A3 e-tronin LED-valot tuottivat pettymyksen, sekä lähi- että kaukovalojen teho on vaisu. Liekö Audilla koetettu päästä valojen mahdollisimman alhaiseen sähkönkulutukseen, että energiaa riittäisi mahdollisimman paljon liikkumiseen.
Vähän tilaa tavaroille
Audi A3 Sportback on varsin samankokoinen Toyota C-HR Hybridin kanssa, akselivälin pituudessa eroa on vain kolme millimetriä ja pituudeltaankin C-HR on vain 4,7 senttiä pidempi kuin A3.
Audi kuitenkin näyttää selvästi pienemmältä autolta ja tuntuu siltä ratin takana, vaikka tilaa riittää normaalisti.
Kuljettajan paikalla ajoasento on hyvä, kun sekä istuimessa että ratissa on riittävän laajat säätömahdollisuudet – istuinosan kaltevuuttakin voi säätää korkeussäädöstä riippumatta.
Ainoa hieman häiritsevä yksityiskohta on oven käsinoja, joka on vähänkin pystympää ajoasentoa ajatellen liian alhaalla.
Takaistuintilat ovat paremmat kuin Audin antamasta pienen auton vaikutelmasta luulisi, mutta tavarasäiliön tilavuutta ei voi kehua. Tavaratilan lattiassa on kahva, joka antaa olettaa, että lattian alla olisi lisää tilaa, mutta ei ole, sillä siellä sijaitsee sähkömoottorin akusto.
Jopa renkaanvaihtovälineet ovat viemässä tilaa tavaroilta, sillä niille ei ole muuta paikkaa. Jos vielä raahaa kolmenlaisia latauslaitteita auton mukana, tavaratila on markkinoiden pienimmästä päästä. Penkit alas käännettynä tila sentään kasvaa 1 220 litraan.
Vastinetta rahalle: Audi A3 Sportback e-tron on kokoisekseen kallis auto, vaikka esimerkiksi koeajoauton 45 411,19 euron hinnassa autoveron osuus on vain 2611,19 euroa. Hintaero pelkästään bensiinikäyttöiseen A3:een on sen verran suuri, että taloudellisesti e-tronin hankinta tuskin kannattaa, kaasua käyttävä g-tron on kymppitonnin halvempana parempi vaihtoehto. Jos e-tron Audi olisi tiheään tahtiin liikenteessä ja sen käyttäjä haluaisi maksimaalisesti hyödyntää sähkön käyttöä, hänen pitäisi vielä hankkia pikalatausasema kotiin ja senkin hankinnassa puhutaan nelinumeroisesta hinnasta. Audin pahin kilpailija tulee samasta konsernista: Golf GTE:n ostamalla saa isomman auton suunnilleen samaan hintaan. Pienistä mittaeroista huolimatta Golf tuntuu selvästi isommalta autolta kuin Audi A3. Golf on 2,5 senttiä pidempi, melkein kaksi senttiä leveämpi ja 3,2 senttiä korkeampi kuin A3. Suurin ero on akselivälissä: etu- ja taka-akseleiden väli on Volkswagenissa 3,7 senttiä isompi kuin Audissa. A3 e-tronin kalleutta korostaa sen kohdittain vaatimaton varustelu.
PLUSSAT
+ Hieno ajettavuus
+ Hyvät etuistuimet ja hallintalaitteet
+ Sähkökäytön jouheus
MIINUKSET
- Pieni tavaratila
- Lyhyt toimintasäde sähköllä
- Kallis auto suhteessa kokoon
Merkki ja malli | Audi A3 Sportback e-tron Business Sport 1,4 TSFI S-tronic |
Bensiinimoottorin sylinteritilavuus cm3 | 1395 |
Bensiinimoottorin suurin teho kW/hv/r/min | 110/150/5000-6000 |
Bensiinimoottorin suurin vääntö Nm/r/min | 250/1500-3500 |
Sähkömoottorin suurin teho kW/hv | 75/102 |
Sähkömoottorin suurin vääntö Nm | 330 |
Suurin yhteisteho kW/hv | 150/204 |
Suurin yhteisvääntömomentti Nm | 350 |
EU-kulutus, kaupunki/maantie/yhd. l/100 km | Ei ilm./ei ilm./1,5 |
CO2-päästö g/km | 37 |
Omamassa kg | 1615 |
Kiihtyvyys 0-100 km/t sekuntia | 7,6 |
Huippunopeus km/t | 222 |
Kokonaishinta euroa alkaen / koeajoauto | 41 435 / 45 411,19 |
Mitat mm (pituus/leveys/ korkeus/akseliväli) |
4313/1785/ 1426/2637 |