Harvoin automallille tehdään kasvojen kohotus, jossa käytännöllisesti katsoen kaikki koripaneelit eroavat edellisen mallin vastaavista. Silti Audi A4:n olemusta on uudistettu hyvin hienovaraisesti, jopa huomaamattomasti – ylipäätään mallin uudistukset ovat enemmän auton kehittämistä kuin sen muuttamista.
Audi on jälleen kerran muuttanut yhtä malliaan niin, että sen edeltäjä ei ole muuttunut kertaheitolla vanhanaikaiseksi, vaikka muotoilussa on nyt uusia piirteitä. Samalla A4:ssä on säilytetty Audeille ominainen puhdaslinjaisuus.
Audi A4:n muotoilun tekee mielenkiintoiseksi se, miten paljon autoa on muutettu ja miten hienovaraisesti se on tehty.
Isomman A6:n ja uuden A4:n Allroad-version ulkoisia muotoja piirtänyt designer Helmut Jung sanookin, että muotojen puhtaus ja ajattomuus ovat Audin muotoilulle tunnusomaisia piirteitä. Hänen mukaansa Audi kehittyy tulevaisuudessa entistäkin lihaksikkaammaksi ja niukkalinjaisemmaksi, hyvin urheilullisen näköiseksi autoksi.
Nyt muotoilun muutokset näkyvät selvimmin uuden A4:n kyljissä, joissa pokkaukset on ovien kohdalla laskettu alemmas ovenkahvojen korkeudelle ja siirrytty aiemmasta kylpyammemaisesta linjauksesta urheilullisempaan ilmeeseen.
A4:n keulamaski on aiempaa leveämpi ja matalampi. LED-ajovalot ovat nyt vakiovaruste, ja 500–576 euron verolliseen hintaan saa uuteen Audiin mukautuvat LED Matrix -valot.
Vaikka koripaneelit ovat muuttaneet muotoaan, esimerkiksi törmäysrakenteita on siirretty edellisestä A4:stä uuteen malliin, minkä ansiosta kaikkia kolarikokeita ei ole tarvinnut tehdä uudestaan ja näin valmistaja on säästänyt huomattavasti rahaa.
Pyörylä kadonnut
Sisältäkin uusi A4 on tutun näköinen, mutta vaikutelma riippuu paljon varustetasosta. Koeajetuista autoista S4-versiossa oli täysin digitaalinen kojelauta ja sen mittaristo oli käyrineen sekava. A4:ssä vakiovarusteena olevan puolidigitaalisen näkymän perinteiset mittarit ovat luettavuudeltaan selvästi paremmat. Täysin digitaalinen virtuaalimittaristo maksaa verollisena 520–603 euroa lisähintaa.
Audi on luopunut A4:ssä keskikonsolissa olevasta säätöpyöräpainikkeesta, mikä tuntuu selvältä heikennykseltä. Käteen hyvin osunut pyörylä oli liikenneturvallisuuden kannalta huomattavasti parempi väline monitoiminäytön ohjaamiseen kuin näytön koskettelu kojelaudan keskelle kurkottelemalla. Puheohjauskin vaatii järjestelmään perehtymistä.
Aiemmista kokemuksista poiketen uuden mallin navigaattorikin oli ajoparin molempien kuljettajien mielestä yllättävän sekava ainakin satunnaisen käyttäjän sormeiltavaksi.
10,1-tuumaisen kosketusnäytön uudella MMI-järjestelmällä Audi haluaa tarjota samanlaisen käyttäjäkokemuksen kuin tämän hetken älypuhelimet, valmistajan tiedotteessa kerrotaan.
Sähkösäätöisillä istuimilla A4:stä löytyy mukava ajoasento monenlaisille kuljettajille, vaikka ohjauspyörän säätövara loppuukin kesken: ratti saisi mennä lähemmäs kojelautaa kuin mitä se nyt säätyy. Manuaalisäätöisissä istuimissa toinen ergonomiaa rajoittava tekijä on istuinosan takakeno asento, jota ei voi säätää niin kuin sähkötoimisissa istuimissa.
Sähkösäätöisten etuistuinten verollinen lisähinta on 1 561–1 809 euroa versiosta riippuen.
Hieno ajettava
Ajettavuudeltaan uusi A4 on edeltäjiensä tapaan kaikin puolin hieno auto. A4:n liikkeet ovat samalla kertaa sekä mukavan tuntuisia että hyvin kontrolloituja. Jousitus toimii erinomaisesti ja ohjausvaste on varsin luonteva. Ajokäytös on loogista ja kulku miellyttävää.
Hyvin vääntöjäykkä kori tuntuu laadukkuutena ja melun vaimeutena sekä täsmällisenä ajotuntumana. Ajettavuutta parantaa myös se, että Audin paino on saatu pysymään kurissa – Avant-farmarimallissa alumiininen takaluukkukin keventää sitä.
A4:n nelisylinterisessä bensiinikäyttöisessä 40 TFSI -versiossakin on arkiajoon reilusti voimaa ja se tulee turbiinimaisen jouheasti.
Ainostaan 35 TFSI –bensiiniversio on saatavana manuaalivaihteistolla, muuten kaikki A4 Audit ovat hienosti toimivia seitsenvaihteisia S Tronic -automaatteja. S4-versiossa vaihteistona on 8-vaihteinen tiptronic.
Bensiinikäyttöiset A4:t ovat nyt 12 voltin MHEV-kevythybridejä – valmistajan mukaan sähköjärjestelmä vähentää polttoaineen kulutusta enimmillään 0,3 litraa sadalla kilometrillä. Ladattavana hybridinä A4 Audia ei ole saatavissa.
S4 on nopea joka suhteessa
A4:stä poiketen tehoversio S4:n alusta on jo niin tiukka, että sillä pitää varoa kuoppia tavallista enemmän – ne tärskäyttävät Audia ikävän tuntuisesti. S4:n nopeuden mukaan säätyvä Dynamic Steering -ohjaus on erittäin nopea. Urheilullisesta autosta pitävälle se on mainio ajettava mutta voi olla kokemattomalle kuljettajalle liian äkkinäisesti käyttäytyvä, vaikka ohjaus säätyy jonkun verran valitun ajotilan mukaan.
S4:n alustalla ja rengastuksella sivuttaispito on huikea ja 347 hevosvoiman dieselmoottorilla suorituskyky on erinomainen. Mahtavalla 700 newtonmetrin väännöllä kone sinkoaa Audin eteenpäin, lähtipä sitä kiihdyttämään mistä vauhdista tahansa. Nollasta sataan taittuu 4,8 sekunnissa.
Italian pohjoisosassa sijaitsevan Bolzanon ympäristön näkyvyydeltään rajoitetuilla ja pääosin aika ruuhkaisilla teillä S4:n voimavarat tuntuivat turhauttavilta. S4:llä pitää päästä radalle – muuten sen huimassa tehokkuudessa ja nopean ajon alustassa ei ole oikein mitään järkeä.
S4:n Euroopan versio kulkee V6-dieselillä, muilla markkinoilla S4:n koneena on kolmelitrainen 354 hevosvoiman V6-bensakone.
Uusista dieselkoneisista A4 Audeista S4 TDI on ainoa kevythybridi ja siinä on vesijäähdytteinen hihnalla kampiakseliin kytketty 48 voltin starttigeneraattori A6 TDI:n tapaan. Kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta 55–160 km/t vauhdissa S4 voi kulkea 40 sekuntia moottori sammuksissa.
Allroad on mukavin
Mukavin A4-versio on paluumatkalla lentokentälle kokeiltu Allroad, vaikka perusmallissakaan ei ole valittamista. Allroadin jousituksessa on 3,5 senttiä korkeamman maavaran vuoksi hieman enemmän joustovaroja ja 18-tuumaisilla vanteilla pyörivien 245 milliä leveiden renkaiden profiili 45 on korkeampi kuin tavallisen A4:n 40. Alusta toimii erinomaisesti, sillä joustavuudestaan huolimatta nelivetoinen Allroad ohjautuu tarkasti moottoritievauhdissakin, mikä oli tarpeen koeajoseudun autostradojen kapeilla kaistoilla betonivallien välissä rekkoja ohitettaessa.
Kaikissa A4-versioissa on nykyään vakiona Drive Select -ajotilojen valintajärjestelmä. Allroadin luonteen mukaisesti sen ajotilavalikossa on myös off-road-moodi, joten kuljettaja voi valita peräti kuudesta eri profiilista.
Allroad on aina farmarimallinen, muut A4- ja S4-versiot saa joko sedanina tai Avant-farmarimallina, jossa on tavaratilaa 495 litraa – vain 35 litraa enemmän kuin sedanissa – ja vakiona takaluukun sähköinen avaus- ja sulkemistoiminto. Lisävarusteista sähkökäyttöisen lasisen kattoluukun saa vain sedan-malliin ja kaksiosaisen panoraamakaton vain Avantiin. Kun kattoluukku maksaa verollisena 1 632–1 892 euroa, panoraamakaton hintahaitari on 2 200–2 550 euroa.
Vastinetta rahalle: Audi A4 on aiemminkin ollut niin hieno ajettava, että parantaminen ei ole helppoa. Onneksi valmistaja ei ole mennyt pilaamaan autoa vaan tarjoaa sitä todella monenlaisilla vaihtoehdoilla, kuten säädettävissä olevalla dynaamisella ohjauksella, urheilujousituksella ja säätyvällä iskunvaimennuksella, jonka saa sekä normaaliin että sport-alustaan. Huonon tien alustakin on saatavissa. Moottorivaihtoehtoja on kolme TFSI-bensiini- ja kolme TDI-dieselmoottoria – kaikki nelisylinterisiä, ainoa V6-kone on S4:ssä. Useimmat versiot voi valita joko etu- tai nelivetoisena. Kun hinnat lähtevät 150-hevosvoimaisen bensiinikäyttöisen 35 TFSI:n 38 530 eurosta ja kun Audi on myös lähtökohtaisesti hyvin varusteltu, A4 tarjoaa hyvän vastineen rahalle.
PLUSSAT
+ Hyvät ajo-ominaisuudet
+ Hyvä suorituskyky
+ Laadukas kokonaisuus
MIINUKSET
- Ratin rajoitettu säätövara
- Takakenot manuaali-istuimet
- Sekava navi
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli |
Audi A4 Sedan Advanced 40 TFSI |
Audi A4 Allroad 45 TFSI quattro S |
Audi S4 Sedan TDI |
Sylinteritilavuus cm3 |
1 984 |
1 984 |
2 967 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
140/190/4 200–6 000 |
180/245/5 000–6 500 |
255/347/3 850 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min |
320/1 450–4 200 |
370/1 600–4 100 |
700/2 500–3 100 |
EU-kulutus (NEDC), kaupunki / maantie / yhdistetty l/100 km |
7,4–7,7/4,7–5,2/5,8–6,0 |
7,9–8,2/5,6–5,9/6,4–6,7 |
7,2/5,6/6,2 |
CO2-päästö g/km (NEDC) |
133 |
147 |
164 |
Kiihtyvyys 0–100 km/h s. |
7,3 |
6,1 |
4,8 |
Huippunopeus km/h |
210 |
247 |
250 |
Mitat mm (pituus/leveys/ korkeus /akseliväli) |
4 762/1 847 1 435/2 820 |
4 750/1 847 1 493/2 820 |
4 770/1 847 1 404/2 825 |
Omamassa kg |
1 455 |
1 655 |
1 785 |
Kokonaishinta euroa + 600 euron toimituskulut |
41 318,45 |
Ei vielä hinnoiteltu |
Ei vielä hinnoiteltu |
Juha Partanen