Audi Q2 Quattro malliston tehokkaimmalla koneella on ihan hyvä auto, mutta samalla rahalla saa isompia ja paremmin varusteltuja autoja. Tosin jos uskoo, että Q2:lla on hyvä jälleenmyyntiarvo, Audin pienen katumaasturin elinkaarihinta ei tunnu yhtä kalliilta kuin ostohinta.
- Audi Q2 Vastinetta rahalle
- Audi Q2 Plussat
- Audi Q2 Miinukset
- Audi Q2 Tekniikkaa
- Audi Q2 Hinta alk. 27 628 euroa
Viime syksynä esitelty Audi Q2 on jo ehtinyt saada Suomessa mainetta voittamalla Talviauto 2017 -tittelin Tekniikan Maailma -lehden talvivertailussa. Talvitestissä Q2 keräsi kiitosta muun muassa ajettavuudestaan kaikissa talviolosuhteissa, käytöksestä ääritilanteissa ja jarruista.
Alle 4,2 metriä pitkä Q2 on uusine muotoilupiirteineen selvästi kompaktimman kokoinen ja näköinen kuin Audin perinteisesti pienin katumaasturi Q3, joka on melkein 20 senttiä pidempi kuin Q2, mutta autojen akselivälissä on eroa vain vaivaiset kolme millimetriä.
Ratin takana uutuus-Audin pieni koko on pelkästään hyvä asia, sillä pituudeltaan Opel Mokkaa ja Fiat 500 X:ää hieman lyhyemmän Q2:n ohjaamossa on hyvin tilaa, auto on kätevä kaupunkiajossa ja se on myös erittäin vakaa ajettava maantiellä.
Yllättäen Q2:n kyydissä istuu kohtalaisen mukavasti myös takapenkillä ja tavaratilaakin on normaaliasennossa joko 355 litraa tai 405 litraa kun pohjan laskee alempaan asentoon. Hyvät matkustamotilat selittyvät sillä, että Q2:n akseliväli on vain 3,8 senttiä lyhyempi kuin Seat Atecassa, joka antaa selvästi isomman auton vaikutelman.
Hyvä laatuvaikutelma
Audin ohjaamossa on kaikki hyvin paikallaan ja laatuvaikutelma vastaa vaativiakin odotuksia – ovetkin sulkeutuvat audimaisen vakuuttavasti. Sen sijaan varustelu tuntuu karulta auton hintaan nähden: ei navigaattoria, ei peruutuskameraa keulakamerasta tai 360-asteen näytöstä puhumattakaan, ei iskunvaimennuksen säätömahdollisuutta.
Toki Audiin saa monenlaista varustetta – adaptiivinen iskunvaimennuskin on tarjolla – jos maksaa vielä lisää, mutta niiden myötä hinta tietysti karkaa yhä ylemmäs. Q2 on myös meluisampi kuin premium-merkin autolta odottaisi, mutta sama pätee moneen muuhunkin kompaktiin Audiin.
Hallintalaitteet toimivat täsmällisesti ja loogisesti. Jarrupoljin on kevyttoiminen ja herkästi reagoiva mutta siihenkin tottuu. Ainoa poikkeus muuten erittäin hyvään toimivuuteen on manuaaliasennossa jäykästi toimiva vaihteenvalitsin – tosin koeajoautossa olleella voimalinjalla tarve sen käyttöön tuntui vähäiseltä.
Takanakin hyvä istua
Näkyvyys ulos on Audista muuten hyvä, mutta leveät C-pilarit rajaavat näkymää takaviistoon. Kaikkein eniten ne haittaavat näkyvyyttä, jos takapenkiltä pitää poistua ajoradan puolelle.
Business Sport -varusteisen Q2:n urheiluetuistuimissa on asialliset säätömahdollisuudet – selkänojan kaltevuuskin liikkuu säätöpyörällä portaattomasti ja ristiseläntuki on sähkösäätöinen.
Q2:n takapenkki on nykyautoksi harvinaisen hyvä istua. Istuinosa saisi olla syvyyssuunnassa isompi – tässä kohtaa on varmasti säästetty matkustamon lyhyen kokonaispituuden vuoksi – mutta istuma-asento on varsin mainio eikä takaistuimia ole pilattu liialla kovuudella. Sen sijaan jäntevässä takapenkissä on ryhdikästä pehmeyttä.
D-asennossa pettymys
Audi Q2 perustuu skaalautuvasta MQB-arkkitehtuurista sama pohjalevyversio kuin A3:ssa ja myös moottorivalikoimassa on samoja voimanlähteitä. Koeajossa ollut Q2 oli varustettu 190-hevosvoimaisella versiolla Audin 2,0 TDI -dieselmoottorista, joka tuntuu todella reilusti mitoitetulta voimanlähteeltä pieneen katumaasturiin.
Kun käynnistinnapista painaa, usko on loppua ennen kuin auto käynnistyy – viive on sen verran pitkä. Ajoon lähdettäessä Audi tuottaa pettymyksen: S-tronic-vaihteistolla varustettu Q2 lähtee liikkeelle niin jähmeästi, että ei uskoisi moottorin olevan 190 hevosvoiman tehoinen. Vasta kun kaasupoljinta rutistaa reilusti kohti lattiaa, tehot tulevat esiin. Ajamisesta kuitenkin puuttuu se miellyttävä rentous, jota kalliilta autolta odottaisi.
Tilanne muuttuu, kun siirrytään vaihteiston D-asennosta S-asentoon, sillä ohjelmanvaihdos parantaa moottorin reagointia ratkaisevasti ja Q2 alkaa tuntua reippaalta ajokilta. Seitsenvaihteisen automaattilaatikon S-asentoa käytettäessä Q2:ssa on jopa hieman urheilullista tuntua.
Q2:n start/stop-järjestelmä sammuttaa moottorin turhankin herkästi ja kerran se koeajon aikana sammutti moottorin kun tarkoitus oli lähteä reippaasti liikennevaloista, koska kaistaa piti vaihtaa pian risteyksen jälkeen.
Kovanpuoleinen alusta
Monien Audien tavoin Q2 on todella levollinen ajaa. Sen ohjauksesta ja ajokäytöksestä puuttuu kaikki äkkinäisyys ja kulmikkuus. Urheilullisesta S3-mallista periytyvä ohjaus on miellyttävän jouhea: vastetta on mutta tuntuma on hyvin luonteva. Oikein kriittisesti tarkasteltuna ohjaus voisi olla vielä hivenen tarkempi ja uraisella moottoritiellä on havaittavissa pientä sivuttaissuuntaista vetelyä, mutta muuten se toimii hyvin tasapainoisesti.
Q2 ottaa asuntokatujen töyssyt ja muut isot heitot tienpinnassa siististi, mutta tasakaasulla alusta tuntuu maantieajossa kovahkolta eikä säätömahdollisuutta ole, jos sitä ei ole hankittu lisävarusteena.
Koeajoauto täristi 215/55 R 17 -koon ContiVikingContact6-kitkarenkaillakin karkealla asfalttipinnalla jonkin verran, joten 18-tuumaisia pyöriä Audiin tuskin kannattaa hankkia. Ilman säädettäviä iskunvaimentimia oleva Q2 on koeajoraporttien mukaan mukavin 16-tuumaisilla vanteilla ja monet kehottavat välttämään vaihtoehtoista sporttialustaa.
Vauhdin kasvaessa suhteessa tieprofiiliin Audin jousitus ja iskunvaimennus ovat sitä enemmän edukseen, mitä kovempaa ja huonommalla pinnalla ajetaan. Alustan mukautumiskyky niin kaarteisiin kuin tienpinnan epätasaisuuksiin on huippuluokkaa.
Kovassa vauhdissa Audin alusta on oikealla tavalla elastinen, se myötäilee tarkasti tietä ja kertoo kuljettajalle missä mennään, samalla kun se kestää melko koviakin sivuttaisvoimia ilman pienintäkään ylimääräistä liikettä. Kun rauhallisella ohjauksella kovankin vauhdin hallitseminen on vaivatonta ja Quattron neliveto jakaa elektronisesti ohjatulla hydraulisella monilevykytkimellä voimaa aina tilanteeseen sopivasti neljän pyörän kesken, kokonaisuus on hieno.
Vastinetta rahalle
Nelivetoinen Audi Q2 Quattro on tehty hienoja ajo-ominaisuuksia vaativalle kuljettajalle ja laadukasta matkustamoa arvostaville kuljetettaville, mutta sen varustelu on asiallisen karu auton hintaan nähden. Koeajoautossa ollut adaptiivinen vakionopeussäädinkin kuuluu 920,32 euron hintaiseen Q2 assist-lisävarustepakettiin. Jos on rahaa maksaa kompaktista autosta tavallista enemmän tai laskee hyvän jälleenmyyntiarvon kuittaavan osan kalliista ostohinnasta, Q2 on asiallinen valinta, mutta saman konsernin edullisemmista merkeistä voi saada isomman auton samalla rahalla. Esimerkiksi Seat Ateca maksaa nelivetoisena ja Xcellence-varusteisena 42 552 euroa samalla 190 hevosvoiman moottorilla kuin koeajossa ollut Q2.
Q2-mallisto lähtee 27 628 euron hintaisesta etuvetoisesta versiosta litran koneella, jossa on 116 hevosvoimaa. Se täyttänee monien ostajien tarpeet ja Q2:n hinta on paremmassa suhteessa auton kokoon ja luonteeseen kuin malliston kalleimman pään versioissa.
+ Mainio ajettavuus
+ Laadukas toteutus
+ Mukava takapenkki
- Korkea ostohinta
- Täristävä karkealla pinnalla
- Manuaaliasennossa jäykkä vaihteenvalitsin
Merkki ja malli | Audi Q2 Business Sport 2.0 TDI Quattro S tronic |
Moottorin sylinteritilavuus cm3 |
1968 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 140/190/3500-4000 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 400/1900-3300 |
EU-kulutus, kaupunki, maantie, yhdistetty l/100 km | 5,6/4,3/4,8 |
CO2-päästö g/km | 128 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. | 7,3 |
Huippunopeus km/t | 211 |
Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) mm | 4190/1790/ 1510/2600 |
Omamassa kg | 1555 |
Kokonaishinta euroa / koeajoauto | 41 610,98 / 45 105,71 |