veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Auto huoltoon – merkkihuolto vai riippumaton korjaamo, kumpi kannattaa?

Auto huoltoon – merkkihuolto vai riippumaton korjaamo, kumpi kannattaa?
31.5.2019

Perinteinen uskomus on, että auton huollattaminen automerkistä riippumattomassa korjaamossa on halvempaa kuin merkkiliikkeessä. Oletus ei aina pidä paikkaansa.

Automerkeistä riippumaton korjaamoketju AD mainostaa olevansa merkkikorjaamoja merkittävästi edullisempi. Usein ajatellaan, että varsinkin takuuikänsä ohittaneiden autojen huollattaminen tulee halvemmaksi riippumattomissa korjaamoissa kuin automerkin valtuuttamissa toimipisteissä. 

”Merkkikorjaamot koettiin aiemmin kalliiksi. Kun alettiin purkaa hintoja, nähtiin että hintaerot eivät ole niin isoja kuin luultiin”, toteaa Heikki Häggqvist, useita automerkkejä edustavien Wetteri-yhtiöiden toimitusjohtaja ja Autoalan Keskusliiton puheenjohtaja.

Lisäksi merkkiliikkeet ovat jo vuosien ajan tarjonneet iäkkäille autoille uusia malleja edullisempia huoltopaketteja. Esimerkiksi Veholla on ollut Mercedes-Benzin yli kuusi vuotta vanhoille malleille valtakunnallinen ECO-huolto yli kymmenen vuoden ajan.

Verkko on helpottanut hintavertailua. Moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihdon sekä muiden määräaikaishuollon perustöiden ohella kustannuksiin vaikuttavat myös vaihtelevasti hinnoitellut lisätyöt, kuten jarruosien kuluneisuus tai akun vaihto. Niiden tarve selviää usein vasta huollossa.

Kymmenen prosentin hintaero

Ford on teettänyt huoltojen hintavertailuja puhelinkyselynä Promiralla, ulkopuolisella tutkimuslaitoksella.  Hintoja kysyttiin 56 valtuutetulta Ford-korjaamolta ja noin 120 yleiskorjaamolta. Ford-merkkikorjaamoiden hinnat määräaikaishuolloissa olivat keskimäärin noin 10 % yleiskorjaamoja kalliimpia

“Hintataso vaihtelee jonkin verran paikkakunnan mukaan, mutta siihen vaikuttaa myös kilpailutilanne.

Jos ajatellaan, että työn hinta on samalla paikkakunnalla sama, hintoja voi laskea jättämällä jotain huollossa tekemättä, tai käyttämällä laadullisesti heikompia ja edullisempia huoltotarvikkeita”, Matti S. Koponen, Fordin varaosa- ja huoltojohtaja sanoo.

AD Finlandin toimitusjohtaja Antti Valtavaara perustelee huokeammat hinnat toisin: ”Kuluttaja voi toivoa, että huollossa tai korjauksessa käytetään edullisempia vaihtoehtoisia varaosia. Tämä on usein järkevääkin vanhempien autojen kohdalla, kun takuut eivät ole enää voimassa ja auton arvo on jo olennaisesti alentunut. Lisäksi työn tuntiveloitushinnat ovat riippumattomilla korjaamoilla useimmiten merkittävästi alhaisempia kuin autokauppiaiden autokorjaamoilla.”

Huoltoa tarpeen mukaan

Merkkiliikkeillä on omat keinonsa pyrkiä pitämään huoltojen hinnat kilpailukykyisinä.

”Tarpeenmukaisen huolto-ohjelman ansiosta BMW:n ja Minin pitkän aikavälin huoltokustannukset pysyvät edullisina”, sanoo Tapio Kontkanen, BMW Group Suomen jälkimarkkinointipäällikkö.

”Seuraamme huoltohinnoittelua jatkuvasti. Pyrimme pitämään BMV-Mini-huoltoverkoston huoltohinnat erittäin kilpailukykyisinä myös riippumattomien korjaamoiden huoltohintoihin nähden”, Kontkanen kertoo.

Fordin Koponen muistuttaa, että valtuutetut Ford-korjaamot ovat yksityisten yritysten omistamia ja hinnoittelevat omat palvelunsa. ”Kilpailulainsäädäntö on tässä selkeä: maahantuoja tai autonvalmistaja ei voi painostaa yrittäjiä johonkin hintatasoon”, Koponen toteaa. 

Korjaamo vastuussa

EU:ssa vuodesta 2002 voimassa ollut ryhmäpoikkeusasetus on mahdollistanut merkkikorjaamojen ja riippumattomien korjaamojen välisen markkinointikamppailun takuunalaisten autojen huolloista.

Fordin Koponen sanoo eräiden yleiskorjaamoketjujen viestivän markkinoinnissaan, että auton voi huoltaa missä vain ja tehtaan takuu säilyy. Hän tähdentää, että tarkkaan ottaen tehtaan takuu säilyy vain, jos korjaamo noudattaa tehtaan ohjeita ja laatuvaatimuksia. Hänen mielestään oikeampaa viestintää olisi kertoa kuluttajille, että ”voit luottaa meidän korjaamoomme, vastaamme sinulle tehtaan takuun säilymisestä”.

”Meille on tullut vastaan tapauksia, joissa esimerkiksi moottori on vaurioitunut huollossa käytetyn väärän öljylaadun takia. Monesti jää epäselväksi huolloissa käytettyjen öljyjen, osien ja tarvikkeiden laatu sekä huollossa tehdyt tarkistukset. Tällaisissa tapauksissa vastuu jää huollon tehneelle korjaamolle”, Koponen toteaa.

Volkswagenia, Audia ja Seatia edustavan K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen muistuttaa, että valtuutetussa merkkihuollossa huolto dokumentoidaan ja tapahtumat kirjautuvat tehtaan järjestelmään, jossa huoltohistoria on aina saatavilla.

”Mikäli autoa huollattaa muualla kuin valtuutetussa merkkihuollossa, asiakkaan tulee itse huolehtia, että esimerkiksi mahdollisessa myynti- tai vikatapauksessa tarvittava dokumentointi on ajan tasalla ja saatavilla”, Karjalainen toteaa.

Riippumattomien korjaamojen pääsystä päivittämään auton huoltotietoja on kiistelty, mutta sekin on tietyin ehdoin ja kustannuksin mahdollista.

Kumpi on edullisempi?

AD Finlandin Valtavaara korostaa, että yleiskorjaamojen tekemille määräaikaishuolloille ei ole asetettu mitään laitteisto- tai ohjelmistovaatimuksia.

”Määräaikaishuolto on luonnollisesti tehtävä siten kuin auton valmistaja on määritellyt sen tehtäväksi. Huollossa käytettävien osien tulee olla laadultaan alkuperäisiä vastaavia. Tällaisia osia on erittäin laajalti ja helposti saatavilla ja useimmat monimerkkikorjaamot käyttävät niitä kaikissa töissään”, Valtavaara toteaa.

 

Partasen pointit: Auto huoltoon

  • Vaikka huollon perushinta olisi halpa, lisätyöt voivat olla suolaisesti hinnoiteltuja – kuten niinkin yksinkertainen asia kuin akun vaihtaminen.
  • Huoltotöiden lista voi näyttää vaikuttavan pitkältä mutta usein se koostuu suurimmaksi osaksi pelkistä tarkistuksista, jotka nekin ovat hyvä asia, jos ne tehdään kunnolla. Tarkistusten perusteella tehtävät huolto-, korjaus-, vaihto-, säätö- ja nesteenlisäystoimenpiteet eivät kuitenkaan sisälly huollon hintaan.
  • Iäkkäille autoille varsinkin merkkihuoltamoilla on uudehkoja autoja edullisempia huoltoja. Ikäraja näille edullisemmille hinnoille vaihtelee: se voi olla viisi tai seitsemän vuotta tai vaikkapa vuosimallin 2010 ja sitä vanhemmille autoille.
  • Jos tarvitsee sijaisauton huollon ajaksi, se kannattaa huomioida hintoja vertailtaessa. Joillakin huoltokorjaamoilla sijaisauto on ilmainen, joillakin sen hinta vaihtelee.
  • Määräaikaishuollon sisältö on perinteisesti löytynyt ajoneuvon huoltokirjasta. Viheliäisen nykysuuntauksen mukaisesti autojen hansikaslokeroissa ei enää ole huoltokirjaa, josta voisi katsoa, millaista huoltoa auto vaatii ja mitä sille on tehty aiemmissa huolloissa. Huolto-ohjelma ja tehdyt toimenpiteet löytyvät vain sähköisestä huoltokirjasta, joka on autonvalmistajien järjestelmissä mukana olevien huoltokorjaamojen käytössä.
  • Jos huollattaa takuunalaisen auton riippumattomassa korjaamossa, pitää luottaa sen työn laatuun tai siihen, että korjaamo ottaa vastuun takuusta.
  • Merkkiorganisaatioissakin on eroja siinä, miten ne hoitavat takuisiin liittyvät korjaukset, ja se näkyy niiden maineessa

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti