Miten käy takuunalaisen auton takuun, jos sitä huollattaa automerkin valtuuttaman verkoston ulkopuolella? Kun huoltotoimet ja varaosat täyttävät valmistajan vaatimukset, auton takuu säilyy. Tämän takaa EU:ssa laadittu ryhmäpoikkeusasetus, mutta näyttökysymykset askarruttavat autonkäyttäjiä.
AD Finlandin toimitusjohtaja Antti Valtavaara vakuuttaa, että autonvalmistajan, maahantuojan ja autokauppiaan myöntämät takuut pysyvät automaattisesti voimassa silloinkin, kun autoilija käyttää monimerkkikorjaamoiden palveluita, kunhan huolto tehdään valmistajan määrittelemällä sisällöllä sekä käyttäen alkuperäislaatuisia varaosia.
”AD Finland on kansainvälisen AD-ketjun jäsen, joka on erittäin suuri asiakasryhmä lähes kaikille auton osia ja komponentteja valmistaville tehtaille. Tämä varmistaa alkuperäisten varaosien kattavan saatavilla olemisen”, Valtavaara toteaa.
Fixu-korjaamotoiminnasta Koivusella vastaava kenttäpäällikkö Jari Prittinen vakuuttaa hänkin, että Fixus-ketjun korjaamoissa autonvalmistajan takuu säilyy, kun huollot tehdään valmistajan ohjeiden mukaisesti.
”Asiakas voi varmistua tästä saamalla tilatusta työstä työmääräyksen sovittuine työsisältöineen, huoltoselosteen, laskun josta ilmenee tehdyt työt, asennetut varaosat sekä dokumentin huoltoleimauksesta”, Prittinen sanoo.
”Fixus-ketjun korjaamoissa asiakasta palvellaan osaavien ammattilaisten toimesta käyttäen alkuperäisiä tai alkuperäistä vastaavia varaosia kilpailukykyiseen hintaan. Korjaamon etsimisessä ja varauksen tekemisessä helpottaa Fixus.fi-sivusto, mistä huoltopaikka ja aika löytyvät vaivattomasti”, Prittinen lisää.
Diagnostiikka ratkaisevaa
Määräaikaishuollon sisältö selviää ajoneuvon huoltokirjasta, joka uudemmissa autoissa on nykyään sähköisessä muodossa. Valtavaara kertoo, että käytännössä autokorjaamot useimmiten käyttävät ohjelmistoja määräaikaishuoltojen sisältöjen ja toimenpideohjeiden selvittämiseksi – tällaisia ohjelmistoja ovat esimerkiksi Bosch ESI[tronic] 2.0, Autodata, Haynes Pro, AD Tieto.
Korjaamolla ei voi juurikaan konepeltiä avata, etteikö autossa olisi töpseliä kiinni – niin olennainen osa nykyautojen huoltamista ja korjaamista diagnostiikka on. AD:n Valtavaara toteaakin, että erityisesti diagnostiikkatestilaitteet ovat tänä päivänä olennaisia työvälineitä.
”Uusimmat Texa- ja Bosch-merkkiset laitteet ovat erittäin monipuolisia ja kattavia järjestelmiä. Uusimpia niistä ovat AD-ketjun maahantuomat Bosch KTS 560 ja KTS 590-diagnostiikkatesterit, joiden avulla voidaan käyttää lukuisia eri autovalmistajien omia ohjelmistoja – toisin sanoen Boschin monimerkkirauta voi käyttää autonvalmistajien omia softia Boschin oman ESI[tronic] 2.0 ohjelmiston lisäksi. Näin monimerkkikorjaamoilla on hyvin saatavilla määräaikaishuoltojen tekemiseen tarvittavat laitteistot ja ohjelmistot.”
Valtavaara muistuttaa, että monimerkkikorjaamot myös kouluttavat aktiivisesti omia mekaanikkojaan, esimerkiksi AD-ketjun Eure!Car-koulutusjärjestelmän mukaisia koulutuksia järjestettiin viime vuonna yli 500 miestyöpäivää ja tänä vuonna alkuvuodesta vielä enemmän kuin viime vuonna. Koulutuksen avulla mekaanikot ylläpitävät ja kehittävät ammatillista osaamistaan.
Ketjun yhteinen tietotaito
Autoasi-ketjun markkinointijohtaja Jari Vaaramaa korostaa ketjun monipuolista tukea siihen kuuluville autokorjaamoille.
“Autoasi-ketjuun kuuluvat autokorjaamot tarjoavat varteenotettavan vaihtoehdon merkkikorjaamoille, olipa auto sitten takuuikäinen tai vanhempi. Yhteisen ammattitaidon avulla Autoasi-korjaamot pystyvät huoltamaan ja korjaamaan kaikkia automerkkejä.”
“Autoasi-korjaamot ylläpitävät säännöllisellä kouluttautumisella ammattitaitoa yllä ja Autoasi-ketjulla on korjaamoille oma tekninen tuki. Näillä toimilla varmistetaan auton asianmukainen huolto ja korjaus. Autoasi-korjaamoilla on käytössä nykyaikaiset työvälineet, diagnostiikkalaitteet, ohjelmistot sekä pääsy ajoneuvovalmistajien portaaleihin. Autot huolletaan valmistajien antamien huolto-ohjelmien mukaisesti. Lisäksi ketju valvoo ja testaa korjaamoita laadunmittauksilla säännöllisesti”, Vaaramaa kertoo.
Palvelujohtaja Vesa Reini, Broman Group (edustaa Motonet-ketjua): ota huomioon nämä seikat, kun valitset huoltokorjaamon:
- Huoltoon pääsyn nopeus ja valmiiksi tuloaika
- Varaosien saatavuus ja niiden toimitusaika
- Huolto tehdään oikein huolto-ohjelman mukaisesti
- Korjaamon sijainti
- Hinnoittelu
- Sijaisauton tarve
Reinin mielestä Motonet-korjaamojen etuja ovat Suomen laajin varaosavalikoima ilman osien varastointikuluja, suorat varaosatoimitukset korjaamoille, Motonet-korjaamoketjun yhteiset ohjelmistot ja palvelut sekä Motonetin järjestämät koulutus-, laadunvarmistus- ja kehitysjärjestelmät, minkä lisäksi Motonetin laadukkaat mutta edulliset varaosat mahdollistavat paremman työnhinnoittelun kilpailukykyisin tarjouksin.
Valinnanvaraa riittää
AD Finlandin Valtavaara ei kehu pelkästään oman ketjunsa korjaamoja.
”Mielestämme kuluttajan kannattaa valita itselleen parhaiten soveltuva vaihtoehto. AD-autokorjaamot ovat erinomainen vaihtoehto, viimeisten vuosien kuluttajatutkimuksissa AD-autokorjaamot on toistuvasti havaittu laadukkaimmaksi, luotettavimmaksi ja asiantuntevimmaksi autokorjaamoketjuksi.
Myös muiden monimerkkikorjaamoketjujen joukossa on erittäin hyviä vaihtoehtoja – olennaisinta kuluttajalle on muistaa, että autoa ei ole pakko huollattaa siellä,mistä auton on ostanut.”
Markkinointiketju Jari Vaaramaa, Autoasi-ketju: Näillä periaatteilla voi varmistua huoltopaikasta:
- Tutustu huoltotarjoukseen tarkkaan. Varmista korjaamolta, että tarjouksessa ovat mukana kaikki huolto-ohjelman mukaiset työt ja osat selkeästi eriteltyinä. Näin vältyt isoilta lisäkustannuksilta.
- Kun viet auton huoltoon, vastuullinen korjaamo tekee töistä kirjallisen työmääräyksen, joka käydään läpi yhdessä asiakkaan kanssa ja allekirjoitetaan. Työmääräys on sitova sopimus auton huoltamisesta tietyllä hinnalla.
- Laatukorjaamo kysyy työmääräystä tehtäessä luvan myös mahdollisille pienille lisätöille kuten palaneiden polttimoiden vaihdolle.
- Huollon aikana löytyvistä isommista korjaustarpeista korjaamo ilmoittaa asiakkaalle erikseen ja kysyy luvan niiden korjaamiseen.
- Kun auto luovutetaan, vastuuntuntoinen korjaamo käy asiakkaan kanssa läpi, mitä autolle on tehty ja mitä muuta huomioitavaa autosta on löytynyt.
ESIMERKKILASKELMA: Autoasi-ketjun Espoon Olarin toimipisteen esimerkkilaskelma vuosimallin 2017 Volkswagen Golf 2.0 TDI:n ensimmäisten 100 000 kilometrin huoltokustannuksista:
1. Huoltotyyppi: Kiinteän huoltovälin huolto
Huoltoväli: Tarkastushuolto 30 000 km välein tai 24 kuukauden kohdalla ja sitten 12 kuukauden välein
Lisähuolto: 36 kuukauden kohdalla kilometrimäärästä riippumatta ja sitten 24 kuukauden välein
- 60 000 km välein kuluneesta ajasta riippumatta
- 60 000 km tai 24 kuukauden välein
- 60 000 km välein tai 36 kuukauden kohdalla ja sitten 24 kuukauden välein
- 90 000 km välein kuluneesta ajasta riippumatta
- 90 000 km tai 72 kuukauden välein
2. Tarkastushuolto 30 000 km tai 24 kuukauden kohdalla: huollon hinta 221 euroa
3. Öljynvaihtohuolto 12 kuukauden välein: huollon hinta: 173 euroa
Lisähuolto: 36 kuukauden kohdalla kilometrimäärästä riippumatta ja sitten 24 kuukauden välein:
Tarkastushuolto 30 000 km tai 24 kuukauden kohdalla: huollon hinta: 221 euroa
Lisähuolto: 60 000 km välein kuluneesta ajasta riippumatta (vain automaatit)
4. Öljynvaihtohuolto 12 kuukauden välein: huollon hinta: 173 euroa
Lisähuolto: 36 kuukauden kohdalla kilometrimäärästä riippumatta ja sitten 24 kuukauden välein:
5. Tarkastushuolto 30 000 km tai 24 kuukauden kohdalla: huollon hinta: 381 euroa
90 000 km välein kuluneesta ajasta riippumatta:
YHTEENSÄ 1 169 euroa 100 000 km
MERKKIHUOLTO VAI RIIPPUMATON KORJAAMO? Lue artikkeli toukokuun Taloustaidosta. Voit lukea jutun myös Taloustaidon näköislehdestä, jos olet rekisteröitynytverkkopalvelujemme käyttäjäksi.
Juttua päivitetty 15.5.2019. Motonet ketjua edustaa Broman Groupin palvelujohtaja Vesa Reini, Broman Group (edustaa Motonet-ketjua), ei tiedottaja Tommi Räsänen.