Autoala arvioi, että autojen sähköistyminen etenee Suomessa odotettua nopeammin. Autokannassa on noin 310 000 ladattavaa henkilöautoa vuonna 2025. Vuonna 2030 ladattavia henkilöautoja on jo 740 000.
Latausinfran kehittyminen on tärkeä reunaehto ladattavien autojen yleistymiselle, sillä ilman kotilatausmahdollisuutta ja kattavaa julkista latausverkkoa sähköistyminen hidastuu, Autoalan Tiedotuskeskus huomauttaa. Kysyntää rajoittaa myös sähköautojen korkea hinta.
Vuoden 2021 lopussa autokannassa oli lähes 100 000 ladattavaa autoa. Autoala ennakoi täyssähköautojen osuuden kasvavan tänä vuonna jo noin 17 prosenttiin rekisteröinneistä ja ladattavien hybridien 23 prosenttiin rekisteröinneistä. Ladattavien autojen yhteenlaskettu osuus kasvaisi näin noin 40 prosenttiin.
Autokannan sähköistyminen on Suomessa hieman nopeampaa kuin Euroopassa keskimäärin, mutta hitaampaa kuin muissa Pohjoismaissa.
Esimerkiksi Norjassa oli viime vuoden lopussa noin 600 000 sähköautoa. Suomi on noin 7–8 vuotta jäljessä Norjan ja 3 vuotta Ruotsin sähköistymiskehityksestä.
Viime vuonna vajaa viidennes EU:ssa ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia.
Suomessa valtaosa autoista on kuitenkin vielä pitkään polttomoottoriautoja. Autoalan mukaan kahden miljoonan polttomoottoriauton raja alitettaisiin vuonna 2030.
Mikä auto 2030?
- Vuonna 2030 keskimääräinen sähköauto on Suomessa noin 4-vuotias ja ladattava hybridi keskimäärin 7-vuotias.
- Vuonna 2030 ladattavat autot ovat iältään nuoria, joten niiden merkitys päästöjen vähentämisen kannalta on suuri. Uusilla autoilla ajetaan lähes kaksinkertainen määrä ajokilometrejä yli 15-vuotiaisiin autoihin verrattuna.
- Vuonna 2030 autokannan bensiini- ja dieselautojen keski-ikä nousee 16–17 vuoteen, kun se nykyisin on noin 13 vuotta.
Työsuhdeautot vauhdittavat sähköistymistä
Viime vuonna työsuhdeautoiksi rekisteröidyistä autoista 43 prosenttia oli ladattavia autoja. Ensirekisteröidyistä täyssähköautoista noin 40 prosenttia ja noin 45 prosenttia ladattavista hybrideistä oli yritysten hankkimia autoja.
Päästötavoitteet kiristymässä EU:ssa
Komission esittää uusien autojen päästötavoitteiden kiristämistä siten, että henkilöautojen keskipäästöt alenisivat 55 prosentilla ja pakettiautojen 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.
Vuoden 2035 tavoitteeksi on ehdotettu, että uudet autot olisivat nollapäästöisiä. Tämä linjaus rajaisi ajoneuvovalmistajien mahdollisuutta pitää polttomoottoriautoja tuotannossa vuoden 2030 jälkeen. Uutta raja-arvoesitystä ei ole vielä hyväksytty, mutta Autoalan tiedotuskeskus arvioi, että se todennäköisesti etenee esitetyssä muodossa.
Minna Petäinen