veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Autoilija, ota esi­lämmityksen ajan­kohtaiset knopit haltuun

Autoilija, ota esi­lämmityksen ajan­kohtaiset knopit haltuun
18.10.2024

Pakkaskelit ovat käsillä, ja auton esilämmitykselle alkaa olla taas tarvetta. Esilämmitystavat ovat muuttuneet autokannan uudistuessa. Uudet autot eivät välttämättä tarvitse esilämmitystä lainkaan.

Monelle varttuneemmalle autoilijalle voi tulla uuden auton hankintatilanteessa yllätys, kun myyjä toteaa, että uuteen autoon ei ole saatavana lainkaan moottorin esilämmitintä. Tästä ei kannata huolestua, uusi auto on talvella täysin toimintavarma ilman esilämmitystä, ainakin ääripakkasia lukuun ottamatta.

Esimerkiksi nykyautoissa tavallinen 0W30-viskositeetin öljy on riittävän notkeaa moottorin voitelemiseen vielä aivan kovimpiin pakkaskeleihin saakka. Epäselvissä tapauksissa kysy asiaa huollosta tai maahantuojan teknisestä neuvonnasta.

Sähköauton sisätila kaipaa esilämmitystä

Sähköauto ei tarvitse lainkaan esilämmitystä ennen liikkeellelähtöä, koska toisiaan vasten hankaavia metallikomponentteja ei ole. Sähköauto onkin siinä suhteessa pohjolan talveen jopa sopivampi kuin polttomoottoriauto.

Sähköauton tärkein esilämmitys talvella on sisätilan lämmitys ja sellainen toiminto löytyy kaikista autoista. Lämmitys kannattaa ohjelmoida aikaan, jolloin auto on vielä latauksessa. Muussa tapauksessa auto käyttää ensimmäisillä kilometreillä huomattavan määrän sähköä ajoakustosta. Tämä sähkö on sitten pois auton toimintamatkasta.

Esilämmitetyn ja kylmän sähköauton kulutusero ajossa tulee siis ohjaamon lämmityksestä. Itse sähkömoottorin sähkönkulutus ei käytännössä muutu, olipa ajoakusto lähtiessä kylmä tai lämmin.

Pitkiä ajomatkoja ajaville tärkeä ominaisuus talviolosuhteissa on ajoakuston esilämmitys. Esilämmitetty akusto vastaanottaa sähköä pikalaturilla huomattavasti nopeammin kuin lämmittämätön.

Kaikissa sähköautoissa akuston esilämmitysmahdollisuutta ei ole, eivätkä kaikki autoilijat sitä välttämättä tarvitsekaan. Lyhyttä työmatkaa ajaville on aivan sama, kestääkö lataus kotona yön aikana pari tuntia enemmän tai vähemmän. 

Esilämmitystä ei kaikissa hybridiautojen moottoreissa voida käyttää

Kevythybridi on tavallaan uuden ajan polttomoottoriauto. Sähkö ei varsinaisesti kuljeta autoa, vaan ainoastaan avustaa polttomoottoria, joka on lähes poikkeuksetta bensiinimoottori.

Kylmäkäynnistyksen näkökulmasta täyshybridi, joka liikkuu lyhyitä pätkiä pelkällä sähköllä, on täysin verrattavissa kevythybridiin. Kovilla pakkasilla polttomoottori käynnistyy automaattisesti, ja liikkeellelähtö – tarvittaessa koko ajomatka – tapahtuu polttomoottorin voimin.

Hybridiautoissa auton lämpötila-anturit antavat tietoa auton ohjausjärjestelmälle ja kertovat, voidaanko liikkeellelähtö tehdä sähköllä vai tarvitaanko siihen polttomoottori. Kuljettajan ei tarvitse miettiä valintaa, sen hoitaa tietokone. Vaihdot voimanlähteiden välillä on täysin automatisoitu.

Ladattavassa hybridissä pakkaskelin käynnistämisen ja liikkeellelähdön tilanne on samankaltainen kuin täyshybridissä. Ulkolämpötilasta riippuen liikkeellelähtö tapahtuu joko sähkö- tai polttomoottorilla. Auton ohjausjärjestelmä päättää, kumpi tapa on parempi.

Hybridiautojen polttomoottoreissa ei aina käytetä lainkaan esilämmitystä, koska se ei juuri tuo hyötyä modernin moottorin käynnistämiseen. Kolikon toinen puoli on, että esilämmitys voi tuottaa moottorin ohjausjärjestelmälle väärää tietoa ja se häiriintyy.

Esilämmitetyn moottorin tietokone voi anturitiedon perusteella tulkita, että on lämmin kesäkeli, vaikka todellisuudessa onkin pakkanen. Seurauksena esimerkiksi polttoaineen syöttö ja pakokaasujen puhdistus eivät toimi oikein.

Siksi esilämmitystä ei kaikissa moottoreissa voida käyttää. Tällaisia häiriöitä voi esiintyä myös joissakin vanhemmissa polttomoottoriautoissa.

Voiko esilämmityksellä säästää rahaa?

Mikäli ajat vanhalla polttomoottoriautolla, vastaus on yksiselitteisesti kyllä. Parhaimmillaan säästät pakkasella jokaisella käynnistyksellä kahvikupillisen bensiiniä verrattuna siihen, että käynnistät kylmän moottorin ilman lämmitystä. Samalla pienennät moottorin päästöjä.

Pelkästään polttoainelitroissa mitattuna säästö on aika merkityksetön, korkeintaan muutamia kymmeniä litroja vuodessa autosta ja käynnistysten määrästä riippuen. Eniten rahallista säästöä saa, kun moottori kuluu vähemmän ja huollontarpeet pienenevät – ainakin jos pidät autoa pitkään.

Mitä uudempi polttomoottoriauto, sitä pienempi on esilämmityksellä saavutettu hyöty. Kaikkien 2020-luvun hybridi- tai polttomoottoriautojen moottoria ei voi esilämmittää lainkaan.

Autonvalmistajat eivät välttämättä huomioi hyvin pienen marginaalisen markkina-alueen erikoisolosuhteita. Myyntipuheissa tämä tietysti kuitataan niin, että lämmitystä ei tarvita. Aina asia ei ole näin. Joka tapauksessa esilämmittämisen tarve on vähentynyt.

Lämmittimien kehityskaari

Vielä 90-luvulla moottorin esilämmitys hoidettiin lähes yksiomaan lohko- tai letkulämmittimillä, joissa sähkövastus lämmitti moottorin jäähdytysnestettä. Vastus sijaitsi moottorin metallilohkossa tai vesiletkussa.

Tämä perinteinen tapa ei ole kokonaan poistunut, joihinkin 2010-luvun autoihin on vielä saatavana perinteisen kaltainen lohko- tai letkulämmitin.

Škodan viestintäpäällikkö Kari Aalo kertoo, että Škoda-mallistossa lohko- ja letkulämmittimistä alettiin luopua noin 15 vuotta sitten. Tilalle tulivat säteilylämmittimet.

Useimmilla muilla automerkeillä tilanne on ollut sama, säteilylämmittimet tai vaihtoehtoisesti ”Webastot” eli polttoainetoimiset lämmittimet ovat korvanneet muita lämmittimiä. Useimmissa uusissa autoissa moottorin esilämmitys hoidetaan säteilylämmittimellä, mikäli esilämmitys ylipäätään on saatavana.

Polttoainetoimiset lisälämmittimet ”Webastot” alkoivat yleistyä voimakkaasti 90-luvulla ja niitä on edelleen saatavana moniin uusiin autoihin. Laite on tehokas ja tarvittava lämmitysaika on lyhyempi kuin muilla esilämmittimillä. Lisävarusteena se on kuitenkin kalliimpi kuin lohko- letku- tai säteilylämmitin.

Päästömääräysten kiristyttyä polttoainetoimiset lämmittimet ovat kuitenkin viime vuosina vähentyneet uusista autoista. Uusimmissa autoissa niitä harvoin enää käytetään moottorin esilämmittämiseen. 2020-luvun autoissa esilämmitys ennen aamun liikkeellelähtöä tarkoittaakin yleensä vain sisätilan esilämmitystä.

Joissakin uusissa autoissa lisälämmitin alkaa lämmittää moottoria käynnistämisen jälkeen. Tämä nopeuttaa huomattavasti polttomoottorin lämpenemistä pakkasella.

Yhteenvetona voidaan todeta, että olipa autosi käyttövoima tai ikä mikä tahansa, esilämmitys pakkasella kannattaa aina. Kaikissa tapauksissa rahallista säästöä ei tule, mutta mukavuuskin on tärkeää. Kaikkein tärkeintä on tietysti hyvän näkemisen varmistaminen ja turvallisuus.

Markus Nieminen

Taloustaidon autoaineiston tuottaja

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti