Monilla automerkeillä on huolenpitosopimushinnastot verkossa. Ne antavat kuvan siitä, mitä eri automallien huollattaminen maksaa ja millaisilla hinnoilla kuhunkin autoon saa huollot ja korjaukset kattavan sopimuksen. Sopimusehdot kannattaa lukea ajatuksella ennen kuin niihin sitoutuu.
Huolenpitosopimus eli HPS voi tulla halvemmaksi tai kalliimmaksi kuin määräaikaishuoltojen maksaminen sitä mukaa kun niitä teettää autoonsa. Huolenpitosopimusten edullisuus vaihtelee ajokilometrien mukaan. Hinnat eivät ole suhteessa kilometreihin vaan merkitystä on myös ajalla, jolla kilometrit ajetaan.
Sopimusten vertailu eri automerkkien kesken kertoo omaa kieltään kunkin merkin huolto- ja varaosahinnoista. Erityisen havainnollisia sopimushinnat ovat silloin kun niitä on kahta tasoa: ilman jarruosien ja kytkimen tapaisia vaihtotöitä tai ne mukaan luettuna.
Esimerkiksi BMW:llä on HPS ja HPS+, joista plussassa ovat mukana kulutusosien kuten jarrupalojen ja -levyjen vaihto, kytkimen vaihto normaalin kulumisen seurauksena ja tuulilasinpyyhkimien vaihto tarpeen vaatiessa, mutta enintään kerran vuodessa. Škodan huolenpitosopimukseen sisältyy ilmastointihuoltokin.
Sopimushinnat kertovat myös sen, kuinka paljon kalliimpaa on huollattaa tehoversioita kuten Mercedes-Benzin AMG- ja BMW:n M-versioita kuin tavallisia automalleja. Kun esimerkiksi 5-sarjan BMW:n HPS kolmelle vuodelle ja 60 000 kilometrille maksaa 1 006 euroa, M5 BMW:lle hinta samalle ajalle samoilla kilometreillä on 1 805 euroa. HPS+ maksaa tavalliselle 5-sarjalaiselle 1 957 euroa ja M5:lle 5 897 euroa. C-sarjan AMG-Mercedeksien huolenpitohinnat ovat lähes kolminkertaisia C 160–200-perusmalleihin verrattuna. Sen sijaan C 300- ja 400-versiot ovat vain viidenneksen lähtötasoa kalliimpia. 4MATIC-nelivedosta ei veloiteta lisähintaa.
Kaksoiskytkin voi olla yksi syy
Kulutusosia ja niiden vaihtotöitä sisältävät huolenpitosopimukset herättävät kysymyksen, eivätkö nykyautojen kuluvat osat kestä edes kolmea vuotta ja 60 000 kilometriä?
Perinteisesti kuluvat osat kuten jarrupalat ja -levyt sekä kytkin eivät ole enää yhtä keskeisiä korjauskohteita kuin aiemmin, sillä manuaalivaihteistot häviävät koko ajan markkinoita automaateille, ja regeneroivat järjestelmät vähentävät jalkajarrun käyttötarvetta.
Lisäksi taitava kuljettaja osaa ajotavallaan säästää molempia. Yleensä kytkin kestää vähintään 180 000 kilometriä, jos sitä ei luistateta, ja niin jarrupalojen kuin levyjen kesto riippuu paitsi niiden materiaalin laadusta myös tasaisesta käytöstä.
Oma lukunsa ovat kaksoiskytkinautomaattivaihteistot, niissähän on ollut vikoja, ja ne voivat olla yksi syy, miksi asiakkaat haluavat pelata varman päälle ja tekevät huolenpitosopimuksia välttyäkseen takuuriidoilta ja säästyäkseen korjauskustannuksilta takuuajan jälkeen. Uuden auton takuuhan loppuu lyhyimmillään jo kahdessa vuodessa.
Tuulilasinpyyhkijöiden hinta vaihtelee ja on tietysti hyvä saada autoon juuri oikeanlaiset pyyhkijät, mutta niitä pystyy yleensä ostamaan Boschin tapaisten tavarantoimittajien paketissa edullisemmin kuin merkkiliikkeestä, jos se on hinnoitellut kulutusosat korkealle.
Valtaosassa Volvoista sopimus
Huolenpitosopimukset ovat yleistyneet autojen muuttuessa yhä hankalammiksi korjata. Volvo ilmoittaa aloittaneensa huoltosopimuksien tarjoamisen ensimmäisenä Suomessa vuonna 1997, mutta perimätiedon mukaan Peugeot – eli sen silloinen maahantuoja Maan Auto – olisi tarjonnut vastaavia sopimuksia jo 1980-luvulla.
Volvolla huolenpitosopimuksia on perinteisesti myyty todella hyvin sekä yksityishenkilöille että yrityksille.
”Huolenpitosopimuksen haluttavuus on kasvanut koko ajan, tällä hetkellä jopa 2/3 uusista autoista myydään huolenpitosopimuksen kanssa. Parhaat automyyjät myyvät huoltosopimuksen lähes jokaiseen myymäänsä autoon”, Matias Massinen Volvon jälkimarkkinoinnista kertoo.
Myös Kiaa maahantuovan Berge Nordicsin Lauri Puintila kertoo, että ”huolenpitosopimuksia solmitaan huomattavia ja koko ajan lisääntyviä määriä”.
Ennen ensimmäistä huoltoa
Uuden auton huolenpitosopimus pitää tehdä K Auton edustamiin Volkswagen-konsernin autoihin yhdeksän kuukauden kuluessa. Mercedes-Benzin henkilö- ja pakettiautoihin samoin kuin Volvoon ja Nissaniin sopimus pitää tehdä vuoden sisällä auton ostamisesta mutta ennen ensimmäistä määräaikaishuoltoa. BMW:llä ei ole aikarajaa, mutta sopimus pitää tehdä ennen ensimmäistä huoltoa eli käytännössä maksimissaan kahden vuoden aikana.
Huolenpitoa vaativat auton valinnais- tai lisävarusteet voivat vaikuttaa sopimuksen hintaan ja maksettaviin kuukausieriin.
Huolenpitosopimuksiin voidaan usein liittää lisäpalveluja kuten sijaisautopalvelu ja renkaiden kausivaihdot, auton nouto- ja palautuspalvelu sekä ulkopesu ja sisäpuhdistus huollon yhteydessä, jos sopimus ei niitä sisällä.
Huolenpitosopimus jopa kymmenen vuotta
Volvo Sopimusta – niin kuin merkki huolenpitosopimusta kutsuu – voi jatkaa neljään vuoteen tai 200 000 kilometriin asti, mutta joillain merkeillä huolenpitosopimusta voidaan pitää voimassa paljon pidempäänkin. Berge Nordicsin Puintilan mukaan Kialla on tälläkin hetkellä sopimuksia jopa yli kymmenen vuoden ikäisissä autoissa.
Mercedes-Benzin huolenpitosopimus jakaantuu kymmenen vuoden aikana kausille 1–3, 4–6, 7–8 ja 9–10 vuotta, ja sitä voi jatkaa peräti 400 000 kilometriin asti.
BMW:ltä löytyy sopimuksia kolmesta vuodesta ja 40 000 kilometristä aina kymmeneen vuoteen ja 200 000 kilometriin saakka. BMW:n huolenpitosopimuksia voidaan jatkaa aina sopimuksen voimassaoloaikana, mutta sen päivittäminen onnistuu vielä viisitoista kuukautta sopimuksen päättymisen jälkeenkin.
Volkswagenin sopimuksen keston voi valita tasavuosin 1–6 vuoden väliltä ja sopimuksen vuosittaisen ajomäärän 10 000–65 000 km:n väliltä. Sopimus päättyy, kun 200 000 kilometriä tai kuusi vuotta tulee täyteen auton ensirekisteröinnistä laskettuna.
Vuoden 2004 mallisarjaankin huolenpitosopimuksia
Siinä missä monilla merkeillä on huolenpitosopimuksia myös vaihtoautoihin, Volvo Sopimuksen saa ainoastaan uuteen autoon. Nissankin on vasta loppuvuodesta tuomassa Ruotsissa lanseeraamansa käytettyjen autojen huoltosopimuksen Suomeen.
Sen sijaan Kian tai BMW:n asiakkaat voivat hankkia huolenpidon myös käytettynä ostamaansa autoon. Huolenpitosopimuksen saa myös Mercedes-Benz-vaihtoautoihin, joille on myönnetty Certified-takuu. Takuun saa enintään kuusi vuotta vanhoihin ja alle 120 000 kilometriä ajettuihin Mersuihin.
Käytetyn BMW:n huolenpitosopimuksen voi ostaa valtuutetusta BMW Service -toimipisteestä. Sopimuksen voimassaolo alkaa siitä päivämäärästä ja kilometrilukemasta, kun autoon teetetään seuraava huolto-ohjelman mukainen huolto.Huolenpitosopimuksia voi ostaa kaikkiin autoihin vuonna 2004 lanseeratusta E60-mallisarjasta lähtien auton iästä ja kilometrilukemasta riippumatta. Sopimuksien kestot alkavat kolmesta vuodesta ja 40 000 kilometristä.
Huolenpitosopimus nostaa jälleenmyyntiarvoa
Huolenpitosopimuksen vaikutuksesta auton jälleenmyyntiarvoon kaikki haastatellut maahantuojien edustajat sanovat samaa kuin Volvon Massinen: ”Varmasti vaikuttaa ainakin osittain, koska huolenpitosopimuksella varustettu auto on varmasti huollettu täsmällisesti valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti, ja autolla on näin täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria. Huoltosopimuksella olleet autot liikkuvat vaihtoautoina muita nopeammin.”
BMW:n huolenpitosopimuksista vastaava Antti Äikäs huomauttaa, että sopimukset ovat aina autokohtaisia, eli ne siirtyvät auton myynnin yhteydessä seuraavalle omistajalle.
Paljon ulkomailla automatkailevalle tai siellä vapaa-ajan asunnon omistavalle voi olla tärkeää, että auton voi huollattaa sopimuksella myös Suomen ulkopuolella. Esimerkiksi BMW:n voi huollattaa missä tahansa BMW Service -toimipisteessä myös ulkomailla.
Volkswagen hyvittää ylijäämän
Volkswagen-konsernin merkkejä Volkkaria, Audia ja Seatia maahantuovalla K Autolla on mielenkiintoinen houkutin huolenpitosopimuksissaan, se hyvittää mahdollisesti maksetut ylijäämät asiakkaalle.
”Huolenpitosopimuksen käyttö on todella vaivatonta, eikä asiakkaan tarvitse huolehtia yllättävistä kustannuksista. Rahat saa takaisin, jos kuluja on vähemmän kuin maksettuja maksuja. Jälleenmyyntiarvo pysyy parhaalla tasolla. Sopimusta on myös mahdollista muuttaa sopimuskauden aikana, mikäli ajokilometrit poikkeavat arvioidusta”, K Auton Riitta Karjalainen toteaa.
Volvon Matias Massinen korostaa budjetoinnin helppoutta.
”Kun teet Volvo Sopimuksen uuteen autoosi, tiedät tarkalleen autoiluusi liittyvät menot. Huolenpitosopimus kattaa normaalit huollot ja kulumiset sekä sen lisäksi yllättävät rikkoutumiset. Valtaosa kustannuksista syntyisi joka tapauksessa, kun autoa huolletaan ja kuluneita osia vaihdetaan jossain vaiheessa, esimerkiksi jarrupalat ja -levyt.
Jos autossa ei mene mitään ylimääräistä, on sopimus jonkin verran erikseen ostettuja palveluita kalliimpi, mutta usein jo yksikin ylimääräinen vika tasoittaa puntit tai kääntää sen asiakkaan eduksi. Kustannus myös jakaantuu pieniin kuukausieriin. Pistät tavallaan sivuun auton ylläpitoon vaadittavan rahan, eikä sitä tarvitse raapia kasaan, kun tulee yllättävä tarve”, Matias Massinen toteaa.
Määräaikaishuoltojen ja huolenpidon hinnat eivät ole keskenään linjassa
Volvon määräaikaishuoltojen hinnoista näkee, että kustannukset eivät välttämättä nouse auton koon kasvaessa. XC40:n korkeammat huoltohinnat johtuvat 60 000 kilometrin huollossa suoritettavasta kaksoiskytkinvaihteiston öljynvaihdosta.
Huolenpitohintojen suuruus eivät myöskään noudattele määräaikaishuoltojen hintoja vaan XC60:n huolenpito maksaa enemmän kuin XC40:n, vaikka pienemmän mallin kolmen vuoden määräaikaishuoltojen perushinta on suurempi kuin isommalla XC60:llä.
Määräaikaishuoltojen kolmen vuoden kustannus:
V60 B3 Business aut.
- 60 tkm & 3 vuotta = 1 640 €
- 90 tkm & 3 vuotta = 1 730 €
XC40 T5 TwE Inscription aut.
- 60 tkm & 3 vuotta = 1 750 €
- 90 tkm & 3 vuotta = 1 750 €
XC60 T6 TwE AWD Inscription aut.
- 60 tkm & 3 vuotta = 1 610 €
- 90 tkm & 3 vuotta = 1 610 €
Määräaikaishuoltojen lisäksi kuluja tulee myös muun muassa tuulilasin ja takalasin pyyhkijänsulkien vaihdosta jokaisessa huollossa. Lisäksi huolto-ohjelmaan sisältyy lisätöitä, jotka veloitetaan erikseen kuten kaukosäätimen paristojen ja jarrunesteen vaihto kahden vuoden välein sekä jäähdytinnesteen ja renkaanpaikkaussarjan paikkapullon vaihto neljän vuoden välein, jos paikka-ainetta ei ole käytetty sinä aikana.
Myöskään kuluvien osien kuten jarrupalojen ja -levyjen mahdollisista vaihdoista tai korjauksista koituvia kuluja ei ole määräaikaishuoltojen hinnoissa. Kaikkien näiden toimien kustannukset sisältyvät huolenpitosopimuksiin.
Huolenpitosopimus vastaavaan autoon vastaaville kilometreille:
V60 B3 Business aut. 3 vuoden sopimus:
- 20 tkm/vuosi = 52,91 €/kk = 1 904,76 € sopimusaikana
- 30 tkm/vuosi= 73,26 €/kk = 2 637,36 € sopimusaikana
XC40 T5 TwE Inscription aut. 3 vuoden sopimus:
- 20 tkm/vuosi = 53,37 €/kk = 1 921,32 € sopimusaikana
- 30 tkm/vuosi= 73,89 €/kk = 2 660,04 € sopimusaikana
XC60 T6 TwE Inscription 3 vuoden sopimus:
- 20 tkm/vuosi = 64,32 €/kk = 2 315,52 € sopimisaikana
- 30 tkm/vuosi= 89,09 €/kk = 3 207,24 € sopimusaikana
Kuukausimaksut määritetään aluksi kolmen vuoden ajaksi. Kuukausihinta pysyy sovitun suuruisena koko sopimuksen voimassaolon ajan, kunhan todellinen ajomäärä vastaa sopimuksessa sovittua.
HUOLENPITOSOPIMUS Kannattaako uutta autoa ostettaessa solmia sitä koskeva huolenpitosopimus eli HPS? Tai kannattaako sellainen solmia käytetylle BMW:lle, Kialle tai sertifioidulle Mercedes-Benzin vaihtoautolle? Lue juttu elokuun Taloustaidosta. Voit lukea jutun näköislehdestä, jos olet rekisteröitynyt Veronmaksajien verkkopalvelun käyttäjäksi.