Takuiden pituuksissa on isoja eroja. Laadukkaina itseään pitävillä automerkeillä on yllättävän lyhyitä takuuaikoja.
Voi olla, että lyhyt takuu jopa edesauttaa joidenkin uusien autojen kauppaa, sillä aina on kuluttajia, jotka haluavat ajaa koko ajan takuunalaisella autolla. Jos asiakas on merkkiuskollinen, hänelle on takuun päättyessä helppo myydä uusi auto parin vuoden välein.
Premium-autoina mainostetuilla Mercedes-Benzillä, BMW:llä ja Audilla on vain kahden vuoden takuu eikä Volvokaan tarjoa pidempää takuuaikaa. Mersussa takuu on lisäksi rajoitettu 100 000 kilometriin, muilla se on ilman kilometrirajaa.
Sen sijaan Fordilla ja Mitsubishilla takuu on viisi vuotta, jota tosin rajoittaa sama 100 000 kilometrin raja. Seatkin kuuluu samaan joukkoon, vaikka sen takuukampanjaa on verkkokeskusteluissa haukuttu koomiseksikin, sillä viiden vuoden kampanjatakuu on jatkunut vuodesta toiseen, vaikka sen on aina välillä ilmoitettu loppuvan. Citroënin premium-merkillä DS:llä takuu oli viisi vuotta ilman kilometrirajaa, mutta se piteni toukokuun loppupuolella seitsemään vuoteen ilman kilometrirajaa eli markkinoiden kattavimmaksi Hyundain kanssa. Poikkeuksellisesti takuu tulee takautuvasti voimaan ja koskee myös ennen muutosta, alkuvuodesta 2019 Suomessa ensirekisteröityjä DS-autoja.
Suomessa markkinoiden pisimmät takuut ovat korealaismerkeillä Kialla ja Hyundailla, molemmilla seitsemän vuotta. Kialla on 150 000 kilometriä kilometrirajana mutta Hyundain takuu on kilometreistä riippumaton.
Tavallista pidempi takuu on taksiksi rekisteröitävillä Citroën-, DS- ja Peugeot-henkilöautoilla: viisi vuotta tai 300 000 kilometriä. Sen sijaan Hyundailla taksitakuu on vain kaksi vuotta ilman kilometrirajaa normaalin seitsemän vuoden sijaan.
Hyötyajoneuvot ovat oma lukunsa, esimerkiksi Nissanilla pakettiautojen takuuaika on viisi vuotta tai 160 000 kilometriä, kun se henkilöautoissa on vain kolme vuotta tai 100 000 kilometriä.
Eri automerkkien takuuajat ja rajoitukset
Automerkki | Takuu vuotta/kilometriä |
Alfa Romeo | 3 vuotta/100 000 km |
Audi | 2 vuotta ilman km-rajaa |
BMW | 2 vuotta ilman km-rajaa |
Citroën | 3 vuotta/100 000 km |
Dacia | 3 vuotta/100 000 km |
DS | 7 vuotta ilman km-rajaa |
Ferrari | 3 vuotta/100 000 km |
Fiat | 3 vuotta/100 000 km |
Ford | 5 vuotta/100 000 km |
Honda | 3 vuotta/100 000 km |
Hyundai | 7 vuotta ilman km-rajaa |
Jaguar | 3 vuotta/100 000 km |
Kia | 7 vuotta/150 000 km |
Land Rover | 3 vuotta ilman km-rajaa |
Lexus | 3 vuotta/100 000 km |
Mazda | 3 vuotta/100 000 km |
Mercedes-Benz | 2 vuotta ilman km-rajaa |
Mini | 2 vuotta ilman km-rajaa |
Mitsubishi | 5 vuotta/100 000 km |
Nissan | 3 vuotta/100 000 km |
Opel | 2 vuotta ilman km-rajaa |
Peugeot | 3 vuotta/100 000 km |
Porsche | 2 vuotta ilman km-rajaa |
Renault | 4 vuotta/100 000 km |
Seat | 5 vuotta/100 000 km |
Skoda | 2 vuotta ilman km-rajaa |
Subaru | 3 vuotta/100 000 km |
Suzuki | 3 vuotta/100 000 km |
Tesla | 4 vuotta/80 000 km |
Toyota | 3 vuotta/100 000 km |
Volkswagen | 2 vuotta ilman km-rajaa |
Volvo | 2 vuotta ilman km-rajaa |
Takuu sitoo kuluttajaa
Takuu alkaa auton käyttöönottopäivämäärästä. Jos auto on ollut rekisteröitynä myyjäliikkeen nimiin, takuuaikaa on voinut kulua jo ennen ajokin siirtymistä ostajalle.
Suomalaisen kuluttajasuojalainsäädännön mukaan tuotteen valmistaja vastaa siinä olleesta virheestä takuuajoista riippumatta. Pitkä takuuaika on nähtykin vain yhtenä keinona sitoa auton ostaja merkkiorganisaation huoltopalveluihin, sillä jos riippumattomassa korjaamossa huolletussa autossa ilmenee vika takuuaikana, syntyy helposti riitaa siitä, onko autoa huollettu tai korjattu valmistajan asettamien ehtojen mukaisesti.
Puhkiruostumattomuustakuu pyrkii pitämään auton merkkiorganisaation piirissä vielä perustakuuta pidempään. Tämä koritakuu on yleensä 12 vuoden mittainen – poikkeuksia ovat Porschen 10 vuoden ja Alfa Romeon kahdeksan vuoden sekä Suzuki Jimnyn vain kuuden vuoden takuu.
Esimerkiksi Hyundai-autojen koritarkastukset tehdään määräaikaishuoltojen yhteydessä kerran vuodessa, ja viestintäpäällikkö Saara Vainion mukaan vain Hyundai-merkkihuollossa tehdyt koritarkistukset pitävät koritakuun voimassa.
”Mercedes-Benzeissä puhkiruostumattomuusturva voi jatkua aina 30 vuoteen asti auton käyttöönotosta. Edellytyksenä on, että autoa käytetään merkkiorganisaation määräaikaishuollossa huolto-ohjelman mukaisesti. Huolto-ohjelmassa tehdään koritarkastus, ja puututaan myöskin korrosioon johtaviin vaurioihin, jotta asiakas ehtii korjauttaa korirakenteissa olevat ulkoiset vauriot ennen kuin korroosio ehtii pahemmin vaurioittamaan autoa”, Vehon tiedotuspäällikkö Pekka Koski selittää asiaa.
Yleensä ruostumisen syyksi kuitenkin katsotaan korjaamatta jäänyt kiveniskemä, jolloin takuu ei kata syntyneitä vaurioita.
”Asiantuntijat pystyvät alkavasta ruostevauriosta erottamaan, onko ruostuminen alkanut maalipinnan alta vai ulkoisesta vauriosta. Pitkälle edennyttä ruostumista ei puolestaan korvata ainakaan kokonaan, koska silloin on laiminlyöty ruostumisen leviämisen ehkäiseminen ajoissa”, kuluttajien autoasioihin perehtynyt asianajaja Risto Tuori kertoo.
Osilla eri takuuaikoja
Autojen takuissa on rajoituksia tai yleistakuusta poikkeavia aikamääriä. Esimerkiksi Fordin takuu kattaa halogeenipolttimot ja pyyhkijän sulat kuusi ensimmäistä kuukautta, sekä käyttöakun, xenon- ja LED-valojen samoin kuin kojetaulun polttimot kahden ensimmäisen vuoden ajan. Huolto-osat kuten öljyt, suodattimet, apulaitehihnan, kaukosäätimen pariston ja sytytystulpat takuu kattaa ensimmäiseen huoltoon asti mutta enintään vuoden ajan.
”Kuluvia osia kuten jarrupaloja, -levyjä, -kenkiä, kytkintä tai muita kitkaosia ei voida vaihtaa takuun piiriin, mikäli kyse on kulumisesta eikä aine- tai valmistevirheestä, Fordin teknisen tuen asiakaspalvelupäällikkö Vesa-Matti Vainikainen toteaa.
Voi kuulostaa yllättävältä, mutta esimerkiksi auton jousitukseen kuuluvat MacPherson-joustintuet luetaan Fordilla normaaleihin kuluviin osiin.
Hyundailla ja Fordilla käyttöakun takuu on kaksi vuotta, sen sijaan Nissanilla merkin kolmen vuoden pituinen Pan-Europe-takuu kattaa myös käyttöakun. Hyundailla audiolaitteiden takuu on kolme vuotta seitsemän vuoden yleistakuusta poiketen.
Riitojen määrissä eroja
Takuukysymysten osalta autojen maineissa on isoja eroja: Audi on takuuriidoistaan tunnettu merkki, kun taas Toyotan organisaation uskotaan panostavan muita enemmän asiakastyytyväisyyteen.
Audin merkkiorganisaation asenne korjausten korvaamiseen on ruokkinut juttuja niin, että on helppo uskoa, kun taksikuski kertoi Audista, jonka moottori oli hajonnut 170 000 kilometrissä: sen omistajalle oli kerrottu, että moottorin ei ole tarkoituskaan kestää enempää…!
Audi on myös ainoa merkki, jonka takuuriidoista lukijat ovat olleet yhteydessä allekirjoittaneeseenkin. Yleensä kiistoissa on ollut kysymys Audin tiettyjen moottoreiden öljynkulutuksesta, joka on kansainvälisesti tunnettu kysymys.
Kun saksalainen AutoBild teki vuonna 2015 Audien erittäin suuresta öljynkulutuksesta artikkelin, lehdelle ilmoittautui 150 Škoda-, Seat- ja Audi-kuljettajaa, jotka valittivat samanlaisesta ongelmasta. Selvittelyn jälkeen kävi ilmi, että kyseessä oli EA888-koodilla tunnettu TFSI-moottori. Tuulilasi-lehden kerrottua asiasta sen toimitus sai saksalaisten kaltaisia yhteydenottoja suomalaisilta kuljettajilta.
Mutta vikaa voi olla Audien omistajissakin, sillä epävirallisissa keskusteluissa merkkiorganisaation edustajat ovat kertoneet useimpien riitelijöiden luistaneen huoltoväleissä tai käyttäneen vääriä öljyjä.
Audin maahantuoja ei ole voiteluainekysymyksen kanssa yksin, sillä monet muutkin maahantuojien edustajat kertovat, että takuuriidat johtuvat useimmiten siitä, että auton omistaja ei ole noudattanut huolto-ohjelmaa tai huoltoja tai korjauksia ei ole tehty asianmukaisesti, mutta kuluttaja on silti sitä mieltä, että takuun pitäisi korvata autossa ilmenneet viat.
Takuun kattavuuskin aiheuttaa riitoja. Kaikki kuluttajat eivät ymmärrä sitä, että takuu ei korvaa normaalisti kuluvia osia kuten jarrupaloja tai tuulilasinpyyhkimiä ellei niissä ole valmistusvirheitä.
Kulutusosatkaan eivät saisi kulua normaalia nopeammin, mutta on auton käyttäjiä, joiden ajotavat tuhoavat osia – esimerkiksi manuaalivaihteisen auton kytkin ei kestä luistattamista loputtomiin vaan jossain vaiheessa kytkin kuluu pilalle ennen aikojaan.
Juha Partanen
Takuiden pituudessa on isoja eroja. Laadukkaina itseään pitävillä autoilla on yllättävän lyhyitä takuuaikoja. Voi olla että lyhyt takuu jopa edesauttaa joidenkin uusien autojen kauppaa, sillä aina on kuluttajia, jotka haluavat ajaa koko ajan takuunalaisella autolla. Jos asiakas on merkkiuskollinen, hänelle on takuun päättyessä helppo myydä uusi auto parin vuoden välein.
Premium-autoina mainostetuilla Mercedes-Benzillä, BMW:llä ja Audilla on vain kahden vuoden takuu eikä Volvokaan tarjoa pidempää takuuaikaa. Mersussa takuu on lisäksi rajoitettu 100 000 kilometriin, muilla se on ilman kilometrirajaa. Sen sijaan Fordilla ja Mitsubishilla takuu on viisi vuotta, jota tosin rajoittaa sama 100 000 kilometrin raja. Seatkin kuuluu samaan joukkoon, vaikka sen takuukampanjaa on verkkokeskusteluissa haukuttu koomiseksikin, sillä viiden vuoden kampanjatakuu on jatkunut vuodesta toiseen vaikka sen on aina välillä ilmoitettu loppuvan. Citroënin premium-merkillä DS:llä takuu on viisi vuotta ilman kilometrirajaa.
Suomessa markkinoiden pisimmät takuut ovat korealaismerkeillä Kialla ja Hyundailla, molemmilla seitsemän vuotta. Kialla on 150 000 kilometriä kilometrirajana mutta Hyundain takuu on kilometreistä riippumaton.
Tavallista pidempi takuu on taksiksi rekisteröitävillä Citroën-, DS- ja Peugeot-henkilöautoilla: viisi vuotta tai 300 000 kilometriä. Sen sijaan Hyundailla taksitakuu on vain kaksi vuotta ilman kilometrirajaa normaalin seitsemän vuoden sijaan.
Hyötyajoneuvot ovat oma lukunsa, esimerkiksi Nissanilla pakettiautojen takuuaika on viisi vuotta tai 160 000 kilometriä kun se henkilöautoissa on vain kolme vuotta tai 100 000 kilometriä.
Takuu sitoo kuluttajaa
Takuu alkaa auton käyttöönottopäivämäärästä eli jos auto on ollut rekisteröitynä myyjäliikkeen nimiin, takuuaikaa on voinut kulua jo ennen ajokin siirtymistä ostajalle.
Suomalaisen kuluttajasuojalainsäädännön mukaan tuotteen valmistaja vastaa siinä olleesta virheestä takuuajoista riippumatta. Pitkä takuuaika on nähtykin vain yhtenä keinona sitoa auton ostaja merkkiorganisaation huoltopalveluihin, sillä jos riippumattomassa korjaamossa huolletussa autossa ilmenee vika takuuaikana, syntyy helposti riitaa siitä, onko autoa huollettu tai korjattu valmistajan asettamien ehtojen mukaisesti.
Puhkiruostumattomuustakuu pyrkii pitämään auton merkkiorganisaation piirissä vielä perustakuuta pidempään. Tämä koritakuu on yleensä 12 vuoden mittainen – poikkeuksia ovat Porschen 10 vuoden ja Alfa Romeon kahdeksan vuoden sekä Suzuki Jimnyn vain kuuden vuoden takuu. Esimerkiksi Hyundai-autojen koritarkastukset tehdään määräaikaishuoltojen yhteydessä kerran vuodessa ja viestintäpäällikkö Saara Vainion mukaan vain Hyundai-merkkihuollossa tehdyt koritarkistukset pitävät koritakuun voimassa.
”Mercedes-Benzeissä puhkiruostumattomuusturva voi jatkua aina 30 vuoteen asti auton käyttöönotosta. Edellytyksenä on, että autoa käytetään merkkiorganisaation piirissä määräaikaishuolto-ohjelman mukaisesti. Huolto-ohjelmassa tehdään koritarkastus, ja puututaan myöskin korrosioon johtaviin vaurioihin, jotta asiakas ehtii korjauttaa korirakenteissa olevat ulkoiset vauriot ennen kuin korroosio ehtii pahemmin vaurioittamaan autoa”, Vehon tiedotuspäällikkö Pekka Koski selittää asiaa.
Yleensä ruostumisen syyksi kuitenkin katsotaan korjaamatta jäänyt kiveniskemä, jolloin takuu ei kata syntyneitä vaurioita.
”Asiantuntijat pystyvät alkavasta ruostevauriosta erottamaan, onko ruostuminen alkanut maalipinnan alta vai ulkoisesta vauriosta. Pitkälle edennyttä ruostumista ei puolestaan korvata ainakaan kokonaan, koska silloin on laiminlyöty ruostumisen leviämisen ehkäiseminen ajoissa”, kuluttajien autoasioihin perehtynyt asianajaja Risto Tuori kertoo.
Osilla eri takuuaikoja
Autojen takuissa on rajoituksia tai yleistakuusta poikkeavia aikamääriä. Esimerkiksi Fordin takuu kattaa halogeenipolttimot ja pyyhkijän sulat kuusi ensimmäistä kuukautta, sekä käyttöakun, xenon- ja LED-valojen samoin kuin kojetaulun polttimot kahden ensimmäisen vuoden ajan. Huolto-osat kuten öljyt, suodattimet, apulaitehihnan, kaukosäätimen pariston ja sytytystulpat takuu kattaa ensimmäiseen huoltoon asti mutta enintään vuoden ajan.
”Kuluvia osia kuten jarrupaloja, -levyjä, -kenkiä, kytkintä tai muita kitkaosia ei voida vaihtaa takuun piiriin mikäli kyse on kulumisesta eikä aine- tai valmistevirheestä, Fordin teknisen tuen asiakaspalvelupäällikkö Vesa-Matti Vainikainen toteaa.
Voi kuulostaa yllättävältä, mutta esimerkiksi auton jousitukseen kuuluvat MacPherson-joustintuet luetaan Fordilla normaaleihin kuluviin osiin.
Hyundailla ja Fordilla käyttöakun takuu on kaksi vuotta, sen sijaan Nissanilla merkin kolmen vuoden pituinen Pan-Europe-takuu kattaa myös käyttöakun. Hyundailla audiolaitteiden takuu on kolme vuotta seitsemän vuoden yleistakuusta poiketen.
Riitojen määrissä eroja
Takuukysymysten osalta autojen maineissa on isoja eroja: Audi on takuuriidoistaan tunnettu merkki kun taas Toyotan organisaation uskotaan panostavan muita enemmän asiakastyytyväisyyteen.
Audin merkkiorganisaation asenne korjausten korvaamiseen on ruokkinut juttuja niin että on helppo uskoa, kun taksikuski kertoi Audista, jonka moottori oli hajonnut 170 000 kilometrissä: sen omistajalle oli kerrottu, että moottorin ei ole tarkoituskaan kestää enempää…!
Audi on myös ainoa merkki, jonka takuuriidoista allekirjoittaneeseenkin on lukijoiden taholta oltu yhteydessä. Yleensä kiistoissa on ollut kysymys Audin tiettyjen moottoreiden öljynkulutuksesta, joka on kansainvälisesti tunnettu kysymys.
Kun saksalainen AutoBild teki vuonna 2015 Audien erittäin suuresta öljynkulutuksesta artikkelin, lehdelle ilmoittautui 150 Škoda-, Seat- ja Audi-kuljettajaa, jotka valittivat samanlaisesta ongelmasta. Selvittelyn jälkeen kävi ilmi, että kyseessä oli EA888-koodilla tunnettu TFSI-moottori. Tuulilasi-lehden kerrottua asiasta sen toimitus sai saksalaisten kaltaisia yhteydenottoja suomalaisilta kuljettajilta.
Mutta vikaa voi olla Audien omistajissakin, sillä epävirallisissa keskusteluissa merkkiorganisaation edustajat ovat kertoneet useimpien riitelijöiden luistaneen huoltoväleissä tai käyttäneen vääriä öljyjä.
Audin maahantuoja ei ole voiteluainekysymyksen kanssa yksin, sillä monet muutkin maahantuojien edustajat kertovat, että takuuriidat johtuvat useimmiten siitä, että auton omistaja ei ole noudattanut huolto-ohjelmaa tai huoltoja tai korjauksia ei ole tehty asianmukaisesti mutta kuluttaja on silti sitä mieltä, että takuun pitäisi korvata autossa ilmenneet viat.
Takuun kattavuuskin aiheuttaa riitoja. Kaikki kuluttajat eivät ymmärrä sitä, että takuu ei korvaa normaalisti kuluvia osia kuten jarrupaloja tai tuulilasinpyyhkimiä, ellei niissä ole valmistusvirheitä.
Kulutusosatkaan eivät saisi kulua normaalia nopeammin, mutta on auton käyttäjiä joiden ajotavat tuhoavat osia – esimerkiksi manuaalivaihteisen auton kytkin ei kestä luistattamista loputtomiin vaan jossain vaiheessa kytkin kuluu pilalle ennen aikojaan.
Juha Partanen
MITÄ, EIKÖ TAKUU KORVAAKAAN? Lue lisää autojen takuuajoista kesäkuun Taloustaidosta. Voit lukea jutun Taloustaidon näköislehdestä, jos olet rekisteröitynyt verkkopalvelumme käyttäjäksi.