Huolenpitosopimusten sisältö on syytä tutkia tarkkaan. Joistakin sopimuksista on voinut saada väärän kuvan lopullisista kustannuksista. K-Auto on sittemmin pienentänyt asiakkaita ärsyttäneitä lisäkuluja.
Viime elokuussa tällä Taloustaidon autopalstalla oli juttu uusien autojen huolenpitosopimuksista. Jutussa kerrottiin, että ”houkuttelevin sopimus on K-Autolla, joka lupaa maksaa Volkswagenin, Audin ja Seatin huolenpitosopimuksen ylijäämän takaisin sopimuskauden päätyttyä, jos auton ylläpitoon on mennyt vähemmän rahaa kuin mitä asiakas on sopimuksen perusteella maksanut.”
Taloustaidon K-Autolta saamissa tiedoissa ei kerrottu sitä, että osa ylijäämästä menee hallinnointipalkkioihin ja huolenpitosopimusturvaan. Ei sitä kerrota Volkswagenin verkkosivuillakaan.
Huolenpitoturvan osuuden hallinnointipalkkiosta K-Auto rahastoi ja kerää näin rahaa sopimuksen ylittäviin kustannuksiin – käytännössä huolenpitoturvan valinneet asiakkaat maksavat takuunalaisistakin autoista ”vakuutusmaksua” ylimääräisten korjausten varalta.
Yksi asiakkaiden motiivi tehdä huolenpitosopimuksia onkin välttyä takuuriidoilta, joiden osalta Volkswagenin ja Audin maahantuojalla on huono maine.
Monet merkit eivät lupaa palautuksia
Muiden automerkkien sopimuksissa hallinnointikuluilla ei ole merkitystä, koska huolenpitosopimusten ylijäämiä ei yleensä luvata palauttaa asiakkaille. Näin heille on samantekevää, miten palveluntarjoajat budjetoivat huolenpitotulonsa.
Mercedes-Benzin henkilö- ja pakettiautoihin tosin on saatavissa monentyyppisiä huolenpitosopimuksia, joista osassa on myös palautusoptio.
”Tällöin asiakkaalle palautetaan mahdollisesta kulujen ja maksujen välisestä erotuksesta 75 prosenttia. Tästä palautuksesta ei vähennetä mitään käsittelykorvauksia, kuten joidenkin merkkien ns. 100 prosentin palautuksesta”, Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski kertoo.
Vain kolmannes palkkiosta takaisin
Huolenpitosopimuksista kertovan Taloustaidon jutun jälkeen lehden lukija halusi oikaista jutun antamaa käsitystä:
”Minulla on VW Passat Variant GTE plug-in hybridi, joka on ostettu uutena vuonna 2016. Ensimmäisen kolmen vuoden ajaksi tein huolenpitosopimuksen juuri tuonkaltaisen positiivisen mielikuvan vallassa, jonka artikkelinnekin pyrkii antamaan. Verrataanpa sitä todellisuuteen:
- Kolmen vuoden huolenpitosopimuksen kokonaishinta kuudella tasaerälaskulla oli 1 779,95 euroa.
- Ohjelman mukaiset kolme huoltoa kolmen vuoden aikana olivat K-Caaran mukaan 1 126,16 euroa.
- Erotus 653,68 euroa.
- Palautus oli kuitenkin yllättäen vain 201,79 euroa.
- Mihin katosi 451,89 euroa? Hallinnointi- ja perustamiskuluihin”, lukija kertoi.
Kuten hän huomauttaa, sopimuslaskutuksella kerätystä summasta vain osa menee auton ylläpitoon – peräti 25 prosenttia laskutuksesta on hallinnointikuluja. ”Jokaisen huollon kustannuksen päälle tulee K-Caaran katetta noin kolmannes huollon arvosta. Se on paljon”, hän toteaa.
Hallinnointipalkkio pudotettu puoleen
“Emme erotelleet hallinnointipalkkiota vastauksessa, koska se on osa kuukausimaksua emmekä ymmärtäneet näin tarkasti erotella kaikkia kustannuksen osa-alueita,” K-Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kommentoi asiaa.
”Kaikissa huolenpitosopimuksen papereissa – asiakkaan allekirjoittamassa sopimuspaperissa ja sopimusehdoissa – on kyllä maininta hallinnointikulusta. Se on ilmoitettu euromääräisenä ja lisäyksenä, että se sisältyy kuukausimaksuun. Asiakkaan saamassa päätöslaskelmassa se vain erotellaan, sillä se on osuus, joka jää K-Autolle näistä sopimuksista.”
K-Auto on sittemmin pudottanut hallintopalkkion kahdestatoista kuuteen euroon kuussa, joten sen merkitys on vähäisempi kuin 2016 tehdyssä sopimuksessa.
Sopimusehdot elävät muutenkin: 20 euron perustamiskulu on poistunut, mutta esimerkiksi Adblue-säiliötä ei enää täytetä, kuten aiemmin.
Huoltohinnoissa oli eroja
Taloustaidon lukija ihmetteli myös huolenpitosopimusjutussa olleita Passat GTE:n huoltohintoja.
K-Auton mukaan 15 000, 30 000 ja 45 000 kilometrin huoltojen hinta on 115-250 euroa ja laajempi 60 000 km huoltokin maksaa noin 400 euroa. ”Todellisuudessa hinnat näyttävät olevan keskimäärin 375 euroa. Halvinkin, ensimmäinen pölyjenpyyhintähuolto, maksoi 170 euroa.”
K-Auton Riitta Karjalainen tunnustaa, että 60 000 kilometrin määräaikaishuollon hinnassa oli lehtijuttuun annetuissa tiedoissa laskuvirhe, sillä siitä oli jäänyt uupumaan osa tehtävistä: laaja tarkastus, öljynvaihtohuolto sekä jarrunesteiden, raitisilmasuodattimen, sytytystulppien ja DSG-öljyn vaihto maksavat 987,12 euroa.
Muuten Taloustaidon kertomat huoltohinnat pitävät paikkansa jutussa mainitulla 20 000 kilometrin vuotuisella ajosuoritteella. Sen sijaan vähän ajetuille autoille tehdään Volkswagenin huolloissa iän perusteella toimia, jotka kasvattavat rajusti huoltolaskuja, kun pelkkä sytytystulppien vaihto maksaa yli 200 euroa.
Hallinnointikulujen osuus jäi hämäräksi
”Sopimuksessa pienenä lukuna ilmoitetusta hallinnoimiskulusta kumuloituu kuukausien vieriessä summa, jonka osuutta koko potista ei tällainen tavallinen törttö äkkiä eteen tulleessa päätöstilanteessa ehtinyt hahmottaa”, Volkswageniinsa huolenpitosopimuksen tehnyt Tuula Pöyhiä harmittelee. Juuri hän otti Taloustaitoon yhteyttä ja kertoi sopimuksestaan, joka on esimerkkinä viereisessä jutussa.
”Muistan, että jollain tasolla rekisteröin pienen sulkuihin kirjoitetun summan, mutta en tajunnut sen kohdentumista jokaiseen kalenterikuukauteen ja sitä kautta kumuloitumista isoksi luvuksi 36 kuukauden sopimuskaudella.”
”Pikemminkin yhdistin summan laskutuskertoihin (6) tai huoltokertoihin (3). En siis kiinnittänyt siihen riittävää huomiota, eikä myyjä asiaa ottanut esiin”, hän kertoo.
”Vuosi sitten käyttäessäni Passatia huollossa seurasin vierestä vanhan pariskunnan ja VW:n edustajan keskustelua pariskunnan ostaman uuden auton huolenpitosopimuksesta. Mietin, että mummoa ja pappaa taitaa odottaa yllätys parin vuoden päästä", Tuula Pöyhiä hymähtää.
Pöyhiä on lähettänyt kuluttajasuojaviranomaisille ja K-Auton vähittäismyyntiä hoitavaan K-Caaraan kirjeen, jossa hän toivoo markkinointi-informaation selventämistä: ”Juttunne perusteella näyttää, ettei toiveella ole ollut vaikutusta.”
Tuula Pöyhiä on erittäin tyytyväinen GTE Passatiin eikä kadu päätöstään ostaa se. ”Joka päivä työhuoneelle ja takaisin ajaessa tai tyttöjä kouluun koronakuskatessa tulee hyvälle mielelle, kun näkee, että jälleen oli päivä, jolloin bensatankin mittari ei värähtänytkään.”
Juha Partanen