veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Auton ilmastointi kuntoon talveksi

Auton ilmastointi kuntoon talveksi
31.12.2018

Jos auton ilmastoinnin huoltaminen on jäänyt tekemättä, ei kannata jäädä odottamaan kevään ensimmäisiä hellepäiviä. Ilmastointihuollon saa usein hieman halvemmalla, kun sen teettää määräaikaishuollon yhteydessä. 

Autojen ilmastoinnin kylmäaineiden hinnat ovat moninkertaistuneet. Viime kesänä kylmäaineista oli lisäksi pulaa, koska EU on rajoittanut niiden saatavuutta. Jos ilmastoinnin huoltaminen on jäänyt tekemättä, ei kannata jäädä odottamaan seuraavaa sesonkia.

Kolmessa toimipisteessä pääkaupunkiseudulla toimivan Aallon Auton korjaamoyrittäjä Juha Aalto kertoo, että hinnannoususta huolimatta kysyntää kylmäaineille on riittänyt.

Monet ilmastointihuoltolaitteet voivat hoitaa työn automaattisesti, mutta manuaalisesti ohjaamalla saadaan parempi lopputulos. Kuva: Patrik Lindström

”Hinta pomppasi kymmenkertaiseksi. Mekin ostimme alkuvuodesta ison varaston kylmäaineita omiin korjaamoihimme. Silti niitä jouduttiin ostamaan lisää”, Aalto kertoo.

Käytännössä yleisimmät kylmäaineet tänä päivänä ovat R134A ja R1234yf.

”Uudemmissa järjestelmissä käytettävä kylmäaine R1234yf on huomattavasti kalliimpaa kuin vanhempien järjestelmien R134A, mikä tietenkin näkyy myös ilmastointihuoltojen hinnoissa. Huollon hintaan siis vaikuttaa, paljonko ja kumpaa kylmäainetta järjestelmään joudutaan lisäämään,” Teppo Vesalainen, Autoliiton koulutuspäällikkö sanoo. 

Ilmastoinnin huollot tekemättä

Ilmastoinnin sanotaan tarvitsevan huoltoa parin vuoden välein. ”Yleensä ilmastointi kuitenkin huolletaan vasta kun se ei toimi”, Aalto sanoo.

Ilmastointihuoltojen laiminlyöminen johtuu paljolti siitä, että huollot eivät kuulu autojen määräaikaishuoltojen ohjelmaan, vaikka suurimmassa osassa Suomessa myytävistä automalleista ilmastointi on ollut vakiovaruste jo vuosien ajan.

Huoltolaitteen letkut kytketään auton huoltoliittimiin, joiden kautta kone pääsee auton ilmastointijärjestelmään. Kuva: Patrik Lindström

Ilmastointi kannattaa huoltaa ennen kuin kevään ensimmäiset helteet yllättävät. Silloin kaikki muutkin ovat tuomassa autojaan ilmastointihuoltoon ja korjauttamassa huollon tai käytön puutteesta särkyneitä ilmastointilaitteita. 

Vain hävikin verran

Aallon Autossa ilmastointihuollon perushinta on 70 euroa + lisättävä kylmäaine, josta korjaamo veloittaa 10,80 euroa jokaiselta sadalta grammalta.

Jos kylmäaineet ovat pysyneet autossa, huolto ei ole paljon entistä kalliimpi, sillä silloin vanha kylmäaine puhdistetaan ja ajetaan takaisin järjestelmään. Ainetta lisätään vain hävikin verran. Lähtökohtaisesti ainetta ei pitäisi hävitä lainkaan, mutta käytännössä 5–10 % vuodessa on hyväksyttävä hävikki.

Esimerkiksi kaksitoista vuotta vanhan Škoda Superbin ilmastoinnin 600 gramman kylmäainemäärästä oli vuosien varrella kadonnut 125 grammaa. Aineen lisääminen järjestelmään maksoi hieman alle 13 euroa.

Vuoden mittaan on kuitenkin uutisoitu huomattavia korotuksia myös ilmastointihuollon kokonaishinnoissa. Esimerkiksi Kaleva-lehti kertoi, että Oulun suunnalla hinnat ovat nousseet vajaasta 60 eurosta jopa sadan euron kieppeille.

Kuivaus tärkeä vaihe

”Huollon yhteydessä järjestelmästä poistetaan vanha kylmäaine ja öljy. Sen jälkeen järjestelmä kuivataan alipaineella. Kuivauksella pyritään ehkäisemään korroosiota. Ilmastoinnin huoltolaite tarkastaa myös järjestelmässä mahdollisesti olevat vuodot”, Autoliiton Vesalainen kuvaa prosessia.

”Kuivauksen jälkeen vanha, suodatettu kylmäaine palautetaan järjestelmään. Sekaan lisätään tarvittava määrä uutta kylmäainetta. Huoltolaite syöttää järjestelmään myös öljyä, jonka tehtävä on voidella kompressoria. Lisättävien aineiden mukana on myös väriainetta, joka helpottaa mahdollisten vuotokohtien paikannusta UV-valolla”, hän kertoo.

Juha Aalto lisää, että jos järjestelmä on tyhjentynyt, sille tehdään typpitesti jolla varmistutaan siitä, että täytön seurauksena ei tule hiilidioksidipäästöjä.

Pidempi parempi

Autoliiton Teppo Vesalaisen mukaan huolellisesti tehty ilmastointihuolto kestää noin tunnin. ”Markkinoilla on myös toimijoita, jotka tekevät ilmastointihuollon vajaassa puolessa tunnissa. Tällöin tehdään yleensä muut työvaiheet, mutta ei perusteellista kuivausta.”

Ilmastointihuoltoa voi täydentää kanavien desifinoinnilla sekä moottoritilasta että sisätilan suuttimista käsin. Kuva: Patrik Lindström

Aikaa vievä järjestelmän kuivaus on kuitenkin tärkeä toimenpide. Kosteus järjestelmässä aiheuttaa korroosiota, jonka seurauksena ilmastointilaitteen kompressori saattaa vaurioitua. Muutaman kympin rahansäästö ja puolen tunnin ajansäästö saattavat kostautua myöhemmin usean sadan euron kompressoriremonttina.

Vaikka Aallon Auton ilmastointihuoltolaitteet toimisivat automaattisesti, Juha Aalto sanoo säätävänsä käsin kuivaamisajan 25–30 minuuttiin.

”Automaattiasetuksilla tyhjiöpumppaus jää turhan lyhyeksi eli 20 minuuttiin. Siksi teemme ilmastoinninhuollot pääasiassa manuaalisesti, jotta saamme kaikki kylmäainejäämät pois”, Aalto toteaa.

Paineen nousussa testiajan oletus on yksi minuutti. Aalto lisää testiajan kolmeen minuuttiin. ”Teen myös öljyn lisäyksen manuaalina.” 

Partasen pointit ilmatointilaitteen huoltamisesta

  • Ilmastointilaite kaipaa säännöllistä huoltoa, jossa kylmä- ja voiteluaineiden määrät ja järjestelmän yleinen toimintakunto tarkistetaan. Huoltaminen on edullisempaa kuin rikkoutuneen ilmastoinnin korjaaminen.

  • Jotta ilmastointi pysyisi kunnossa, sitä kannattaa käyttää talvisaikaan varsinkin nollakeleillä kostean huurun poistamiseen ikkunalasien sisäpinnoilta ja muualtakin sisätiloista. Myös kylmästä ulkoilmasta lämpimään pysäköintihalliin ajettaessa ilmastoinnin on hyvä olla päällä, jotta ikkunoista näkee ulos.

  • Jatkossa kylmäaineista voi tulla pulaa ilmastointihuollon sesonkiaikoina. Ilmastointihuollon saa usein hieman halvemmalla, kun sen teettää määräaikaishuollon yhteydessä.

  • Ilmastointihuollon lisäksi on tärkeää vaihtaa raitisilmasuodatin säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan, mielellään jokaisessa huollossa. Raitisilmasuodatin estää ilmassa olevia bakteereja ja epäpuhtauksia pääsemästä höyrystinkennolle, joka kosteana on varsin otollinen kasvualusta homeelle. Kenno ja ilmakanavat olisi hyvä puhdistaa säännöllisesti esimerkiksi ilmastointihuollon yhteydessä.

  • Jos haluaa varmistaa vanhempaan autoon tulevan ilman raikkauden, kannattaa desinfioinnin tai otsonoinnin lisäksi harkita auton ilmastointijärjestelmän kuivaimen vaihtoa.

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti