Peruutustutkasta on tullut autojen perusvaruste, ja hyvin varustelluissa malliversioissa on myös peruutuskamera. Niiden turvaan ei kuitenkaan pidä tuudittautua.
Peruutuskameroita ja -avustimia alkoi tulla henkilöautoihin 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla. Silti peruutustutkatkin olivat vielä kymmenkunta vuotta aika harvinaisia varusteita.
Nyt tilanne on toinen: ”Käytännössä tutka on Volkswagen Upin kokoisia autoja lukuun ottamatta kaikissa malleissamme, ja peruutuskamerat ovat yleisiä Golf-kokoluokasta alkaen”, toteaa Mikko Mykrä, K Auton Volkswagen-henkilöauto-osaston johtaja.
Samaa sanovat muidenkin merkkien edustajat: ”Peruutustutka puuttuu enää vain joistain malliversioista, jotka ovat poikkeuksia yleislinjasta”, Bassadonella Peugeotin ja Citroënin viestinnästä vastaava Katja Ruuskanen sanoo. ”Fordillakin tutka ovat kaikissa malleissa, ainakin saatavissa kaikkiin”, viestintäpäällikkö Tarja Hammarberg kertoo.
Käytetyissäkin peruutuskameroita
Peruutuskamera antaa tutkia paljon paremmin kuvan siitä, mitä auton takana on. Yhdysvalloissa peruutuskamera on ollut pakollinen varuste toukokuusta 2018 lähtien kaikissa uusissa siellä myytävissä henkilöautoissa. EU:ssa peruutuskamera on tulossa toukokuun 2022 jälkeen esiteltäviin uusiin automalleihin ja kaikkiin uusiin autoihin toukokuusta 2024 lähtien.
Peruutustutkat tai -kamerat löytyvät usein jo käytetyistäkin autoista ja ostajat kiinnittävät niihin huomiota.
”Pienemmissä autoissa ei niin paljon, mutta keskikokoisista ja isommista autoista usein kysellään, onko autossa tutka tai kamera. Peruutustutka koetaan kokemuksemme mukaan tärkeämmäksi kuin kamera. Vaikka auto olisi muuten täysin tarpeisiin sopiva, joillekin asiakkaille tutka on niin merkityksellinen, että auto jää ostamatta, jos se puuttuu. Sen sijaan parkkiassistentteja asiakkaat harvemmin kyselevät, vaikka niitäkin on melko usein jopa vanhemmissa autoissa”, Kamux Suomen maajohtaja Tommi Iiskonmäki kertoo.
Ruotsista tuodaan paljon käytettyjä autoja, ja ne ovat yleensä paremmin varusteltuja kuin Suomi-autot.
”Maahantuomamme autot ovat lähtökohtaisestikin varustelutasoltaan hyviä, mutta tietyissä autoissa, kuten Mersuissa ja Volkswagen Golfeissa, peruutuskameroita on enemmän kuin Suomen vastaavissa autoissa”, Iiskonmäki toteaa.
Peruutuskamerassa on vaaransa
Liikennevakuutuksista korvattiin Suomessa vuonna 2018 noin 45 000 pysäköintialueilla tapahtunutta vahinkoa eli niitä sattuu yli sata päivässä. Yleisimmin kolari tapahtuu nimenomaan peruutettaessa. Näiden vahinkojen määrän kasvu pysähtyi viitisen vuotta sitten, mutta vuonna 2018 se näyttäisi jälleen kääntyneen kasvuun.
Liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen Lähi-Tapiolasta kertoo, ettäperuutustutkat ja -kamerat eivät välttämättä olennaisesti vähennä vahinkoja. ”Vaikka ne ovat yleistyneet viime vuosina, tilanne ei ainakaan vielä näy ’isossa kuvassa’ siten, että vahinkojen määrä olisi pienentynyt.”
Toisaalta vahinkomäärät ovat pysyneet kurissa, vaikka autojen koko on viime vuosina kasvanut.
”Kannatan kyllä erilaisia peruutusavustimia, ja niistä on huomattava apu erityisesti pakettiautoissa, joissa näkyvyys taakse on hyvin rajoitettu”, hän sanoo, mutta varoittaa, että niiden varaan ei pidä tuudittautua.
”Avustimia käytettäessä ei pitäisi muuttaa vanhoja hyviksi todettuja tapoja, kuten sivupelien aktiivista käyttöä ja henkilöautossa havainnointia myös takaikkunasta. Kuljettajan oman inhimillisen ’tutkan’ on oltava yhtä aktiivisessa käytössä kuin aiemmin vanhemmissa autoissa, joissa tutkia ja kameroita ei ollut. Jos niihin luottaa liikaa ja peruuttamisesta tulee aiempaa ripeämpää, riski tuskin pienenee, vaikka avustimet ovat käytössä. Huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta tarvitaan edelleen”, Nieminen muistuttaa.
Pesin tai kansi auttaa peruutuskameran puhtaanapidossa
Peruutuskameran kuva näkyy yleensä kojetaulun keskusnäytössä, mutta se voi olla peruutuspeilissäkin. Peruutuskameroiden kuva on käännetty vaakatasossa niin, että näkymä on peilikuva, koska kamera ja kuljettajan kasvot ovat vastakkaisiin suuntiin. Jos ruudussa ei näkyisi peilikuvaa, kameran vasen olisi kuljettajan oikea ja päinvastoin.
Moniin autoihin tuli viime vuosikymmenen aikana tarjolle myös 360 asteen kamerajärjestelmiä, jotka näyttävät auton ympäristön joka puolelta. Järjestelmä kuulostaa hyvältä, mutta jos keskusnäytön näkymä on jaoteltu kahteen tai useampaan osaan, kokonaisuus näyttää helposti sekavammalta kuin tavallinen peruutuskameran näkymä.
Suomen oloissa peruutustutkan anturit ja kameran linssi likaantuvat lumesta, loskasta ja tiesuolasta. Jos tutka ei toimi kunnolla tai kameran kuva on huono, auto pitää viedä lämpimään tilaan ja puhdistaa anturit hyvin.
Vasta jos tutka ei tämänkään jälkeen toimi, autoa kannattaa käyttää huoltokorjaamossa. Nykyään huoltoon tuodaan autoja, joissa ei sulamisen jälkeen olekaan mitään vikaa. Nissan Noten ja Qashqain samoin kuin Škodan ylimpien varustetasojen versioissa peruutuskamera on varustettu pesimellä, Volkswagen Golfin ja Passatin kamerat puolestaan pysyvät puhtaina kannen alla.
Partasen pontit: 7 x peruutuskamera
1. Peruutustutkien reagointietäisyyteen kannattaa perehtyä. Niiden on tarkoitus aloittaa varoittaminen niin aikaisin, että jos auton pysäyttää hetimmiten, se ei ole vielä pysäköintiruudun perällä.
2. Peruutustutkia ja -kameroita joutuu puhdistamaan, elleivät ne ole kannen suojassa tai itsestään puhdistuvia.
3. Peruutuskameran hinta lisävarusteena on usein vain 300–500 euroa, mutta kamera voi edellyttää yli tuhannen euron hintaista infotainment-varustusta tai olla osa jotain avustinpakettia.
4. Peruutuskamera helpottaa peruuttamista lähelle takana olevaa estettä ja näyttää, ettei auton takana ole pientä lasta, koiraa tai muita matalia kulkijoita, jotka jäävät auton perän taakse piiloon. Vaikka kamera näyttäisi 180 asteen kulman, takaviistoon sivuille pitää katsoa ikkunoista, ettei sivuista ole tulossa toista autoa.
5. Kapeisiin rakoihin peruutettaessa auton sivupeilit näyttävät parhaiten, paljonko sivuilla on tilaa – kameranäkymästä sitä on hankalampi hahmottaa.
6. Pysäköintipaikoilla vahinkojen mahdollisuutta vähentää, jos peruuttaa auton ruutuun, jolloin siitä lähtiessään näkee hyvin muun liikenteen.
7. Jos auton perään liitetään peräkärry tai pyöränkuljetusteline, peruutustutka pitää kytkeä pois päältä. Joissain automalleissa peruutustutka kytkeytyy automaattisesti pois, kun peräkärryn valojohto kytketään vetokoukussa olevaan pistokkeeseen.
Juha Partanen