veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Auton takuuehdot askarruttavat – mitä takuu kattaa, mitä ei?

Auton takuuehdot askarruttavat – mitä takuu kattaa, mitä ei?
13.8.2019

Takuukysymykset ovat perinteinen erimielisyyden aihe automerkkien edustajien ja asiakkaiden välillä. Mitä auton takuu kattaa, mitä ei? Miten auton huoltaminen vaikuttaa?

Auton takuuehtoihin kuuluu, että auto on huollettava huolto-ohjelman mukaisesti, jotta takuut pysyvät voimassa. Automaahantuojien mukaan tämä ei ole kaikille asiakkaille selvää.

Vuosimallista 2019 lähtien Hyundailla on Suomen markkinoiden paras takuu: seitsemän vuotta ilman kilometrirajoitusta.

”Tärkein asia, josta keskustelut takuusta asiakkaiden kanssa yleensä alkavat, on huoltojen tekeminen määräkilometrein ja määräajassa, valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti. Tässä asiakkailla on nykyään valitettavasti aika suurta lipsumista, ja mikäli asiakas ei ole hoitanut valmistajan määrittelemiä minimihuoltotoimia, se saattaa vaikuttaa negatiivisesti asiakaskokemukseen”, Nissan Nordic Europen Suomen viestintäpäällikkö Mika Särkelä toteaa.

BMW Suomen viestintäpäällikkö Jaana Palomäki sanoo samaa: ”Valitettavan paljon on nykyään tapauksia, joissa ei ole noudatettu auton moottorin öljynvaihtovälejä, ja siksi auton moottoriin on saattanut tulla teknisiä ongelmia. Niitä takuu ei välttämättä korvaa, jos ne ovat osoitetusti seurausta huolto-ohjelman laiminlyönneistä.”

Fordillakin tulee silloin tällöin vastaan tapauksia, joissa auto on huoltamaton ja esimerkiksi öljynvaihdon laiminlyönnistä tai väärien öljyjen käytöstä on seurannut voiteluhäiriöitä. Fordin teknisen tuen asiakaspalvelupäällikkö Vesa-Matti Vainikainen kertoo, että tällaiset tapaukset käsitellään sitten tapauskohtaisesti.

Huolto-ohjelmaa noudatettava

Mitsubishin tuotepäällikkö Riku Rautanen nostaa esiin riippumattomien huoltamojen roolin takuukysymyksissä: ”Valitettavan usein tulee eteen tapauksia, joissa autoa on huollatettu riippumattomassa korjaamossa eikä huolloissa ole tehty kaikkia huolto-ohjelmaan kuuluvia toimenpiteitä tai ne eivät selviä kuluttajan saamista dokumenteista. Lisäksi huollon aika- tai kilometrirajan laiminlyöntejä ilmenee.”

”Vaikka auton huoltopaikan voi ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan valita vapaasti, takuuehtojen mukaan huolto on kuitenkin tehtävä valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti. Jos kuluttaja huollattaa autoa merkkihuoltamoiden sijasta muissa huoltamoissa, hänen on pystyttävä vikatilanteessa osoittamaan, että auton huollot on tehty huolto-ohjelman mukaisesti”, Rautanen korostaa.

Auton ostomaa vaikuttaa

BMW:n Palomäen mukaan kuluttajan on hyvä muistaa, mitä takuu tarkoittaa: lähtökohtaisesti myyjä vastaa asiakkaalle virheistä, jotka ovat autossa luovutushetkellä tai ilmenevät takuuaikana. Virhe on asiantuntevasti arvioitu poikkeama kyseisen automallin normaalista laadusta tai valmistajan antamista ohjearvoista ottaen huomioon auton iän ja ajetut kilometrit.

Vehon viestintäpäällikön Pekka Kosken mukaan kuluttajilla menee ajoittain sekaisin se, mikä on Suomen kuluttajansuojalain virhevastuu, ja mikä on takuu. ”Ennen kaikkea silloin, kun auto on ostettu jostain muualta kuin Suomesta, kuluttajalle tulee yllätyksenä, että myyntimaa ja sen lainsäädäntö määrittävät, miten takuuajan jälkeiset vastuut jakautuvat ja kuinka kauan ne ovat voimassa.”

Autoasioihin perehtynyt asianajaja Risto Tuori selittää, että takuun antaja vastaa takuusta: ”Yleensä takuun antaa valmistaja, jota Suomessa edustaa kyseisen automerkin maahantuoja. Käytettynä tuoduissa autoissa ongelmana on se, että takuuasioiden hoitaminen suomalaisen maahantuojan kanssa voi kangerrella ja kuluttajansuojalakiin perustuva virhevastuu kuuluu ulkomailla toimivalle myyjälle.”

Auton kuluvista osista kiistaa

”Kuluttajariitalautakunnassa autojen takuuta koskevia kysymyksiä on kohtalaisen usein. Usein on kysymys siitä, mikä on takuun ulkopuolelle jäävä ns. kuluva osa”, asianajaja Tuori kertoo.

Maahantuojat vahvistavat Tuorin käsityksen. Fordin Vainikaisen mukaan osa asiakkaista ei ymmärrä, että takuulla voi olla ehtoja, eli heidän mielestään kaikkien korjausten pitäisi kuulua aina takuuseen.

Vainikainen mainitsee esimerkkeinä jarruosien kulumiset, iskunvaimentimet ja akut kahden vuoden jälkeen, sijaisautot, matkakorvaukset ja muut ”ansionmenetykset”.

Vehon Koski kertoo samanlaisista kokemuksista: ”Kuluvista osista käydään aika ajoin asiakkaiden kanssa keskustelua, jossa aiheena ovat esimerkiksi loppuun ajetut jarrupalat – siis palat ovat kuluneet käyttöikänsä päähän – ja autossa esiintyy vaikkapa jarrujen vinkumista. Tai syynä ovat puolitoista vuotta autossa olleet pyyhinsulat, joiden pyyhinjälki on huonoa, koska ne ovat kuluneet.”

Vikojen ulkoiset aiheuttajat

Koski sanoo, että joskus ulkoisen aiheuttajan merkitys on kuluttajalla hämärän peitossa. ”Esimerkiksi kun kivi on lentänyt tuulilasiin ja rikkonut sen, kuluttajalla on näkemys, että asia kuuluu takuuseen, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa”.

Takuukeskustelujen kohteena ovat muutkin ulkopuoliset vauriot, kuten kiveniskut ja maaliasiat, sekä asiakkaan itse aiheuttamat vauriot, kuten lumen repimät alustan ja moottorin suojamuovit.

Hyundain tiedotuspäällikkö Saara Vainiokin sanoo, että materiaalivirheiden ja normaalin kulumisen ero saattavat mennä kuluttajilla sekaisin. “Pääsääntöisesti ongelmia ei ole ollut, mutta joissakin tapauksissa asiakkailla on ollut käsitys, että takuu korvaisi myös kuluvia osia.” 

AUTON TAKUU: 5 kriteeriä

Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen kertoo, että Toyota-korjaamon velvollisuus on aina varmistaa ja tarvittaessa selventää asiakkaalle muun muassa seuraavat kohdat:

  1. Suljetaan pois käyttövirheen mahdollisuus.
  2. Varmistetaan, onko kyseessä vika vai ominaisuus (äänet, värinät, maalipinta jne.).
  3. Auton takuu on voimassa.
  4. Auto on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti (autotallissa itse tehtyä huoltoa ei lasketa huolloksi).
  5. Auton käyttö on ollut normaalia (ei kilpailukäyttöä, työtä suolakaivoksissa tms.).

Toyotan Karvisen mielestä ehkä asiakkaiden yleisimpiä virheellisiä käsityksiä on se, että takuun tarkoituksena olisi kohottaa laatutasoa tai ajoneuvon ominaisuuksia tai jopa ylläpitää auton teknistä kuntoa kilometrien ja vuosien kertyessä.

”Toisaalta jonkin verran törmätään tapauksiin, joissa asiakas ei ole tuonut autoaan korjattavaksi välittömästi vian havaittuaan, vaan ehkä merkittävästikin takuuajan päättymisen jälkeen”, Karvinen toteaa.

Eri automerkkien takuuajat ja rajoitukset

Automerkki Takuu vuotta/kilometriä
Alfa Romeo 3 vuotta/100 000 km
Audi 2 vuotta ilman km-rajaa
BMW 2 vuotta ilman km-rajaa
Citroën 3 vuotta/100 000 km
Dacia 3 vuotta/100 000 km
DS 7 vuotta ilman km-rajaa
Ferrari 3 vuotta/100 000 km
Fiat 3 vuotta/100 000 km
Ford 5 vuotta/100 000 km
Honda 3 vuotta/100 000 km
Hyundai 7 vuotta ilman km-rajaa
Jaguar 3 vuotta/100 000 km
Kia 7 vuotta/150 000 km
Land Rover 3 vuotta ilman km-rajaa
Lexus 3 vuotta/100 000 km
Mazda 3 vuotta/100 000 km
Mercedes-Benz 2 vuotta ilman km-rajaa
Mini 2 vuotta ilman km-rajaa
Mitsubishi 5 vuotta/100 000 km
Nissan 3 vuotta/100 000 km
Opel 2 vuotta ilman km-rajaa
Peugeot 3 vuotta/100 000 km
Porsche 2 vuotta ilman km-rajaa
Renault 4 vuotta/100 000 km
Seat 5 vuotta/100 000 km
Skoda 2 vuotta ilman km-rajaa
Subaru 3 vuotta/100 000 km
Suzuki 3 vuotta/100 000 km
Tesla 4 vuotta/80 000 km
Toyota 3 vuotta/100 000 km
Volkswagen 2 vuotta ilman km-rajaa
Volvo 2 vuotta ilman km-rajaa

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti