Takuukysymykset ovat perinteinen erimielisyyden aihe automerkkien edustajien ja asiakkaiden välillä. Mitä auton takuu kattaa, mitä ei? Miten auton huoltaminen vaikuttaa?
Auton takuuehtoihin kuuluu, että auto on huollettava huolto-ohjelman mukaisesti, jotta takuut pysyvät voimassa. Automaahantuojien mukaan tämä ei ole kaikille asiakkaille selvää.
”Tärkein asia, josta keskustelut takuusta asiakkaiden kanssa yleensä alkavat, on huoltojen tekeminen määräkilometrein ja määräajassa, valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti. Tässä asiakkailla on nykyään valitettavasti aika suurta lipsumista, ja mikäli asiakas ei ole hoitanut valmistajan määrittelemiä minimihuoltotoimia, se saattaa vaikuttaa negatiivisesti asiakaskokemukseen”, Nissan Nordic Europen Suomen viestintäpäällikkö Mika Särkelä toteaa.
BMW Suomen viestintäpäällikkö Jaana Palomäki sanoo samaa: ”Valitettavan paljon on nykyään tapauksia, joissa ei ole noudatettu auton moottorin öljynvaihtovälejä, ja siksi auton moottoriin on saattanut tulla teknisiä ongelmia. Niitä takuu ei välttämättä korvaa, jos ne ovat osoitetusti seurausta huolto-ohjelman laiminlyönneistä.”
Fordillakin tulee silloin tällöin vastaan tapauksia, joissa auto on huoltamaton ja esimerkiksi öljynvaihdon laiminlyönnistä tai väärien öljyjen käytöstä on seurannut voiteluhäiriöitä. Fordin teknisen tuen asiakaspalvelupäällikkö Vesa-Matti Vainikainen kertoo, että tällaiset tapaukset käsitellään sitten tapauskohtaisesti.
Huolto-ohjelmaa noudatettava
Mitsubishin tuotepäällikkö Riku Rautanen nostaa esiin riippumattomien huoltamojen roolin takuukysymyksissä: ”Valitettavan usein tulee eteen tapauksia, joissa autoa on huollatettu riippumattomassa korjaamossa eikä huolloissa ole tehty kaikkia huolto-ohjelmaan kuuluvia toimenpiteitä tai ne eivät selviä kuluttajan saamista dokumenteista. Lisäksi huollon aika- tai kilometrirajan laiminlyöntejä ilmenee.”
”Vaikka auton huoltopaikan voi ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan valita vapaasti, takuuehtojen mukaan huolto on kuitenkin tehtävä valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti. Jos kuluttaja huollattaa autoa merkkihuoltamoiden sijasta muissa huoltamoissa, hänen on pystyttävä vikatilanteessa osoittamaan, että auton huollot on tehty huolto-ohjelman mukaisesti”, Rautanen korostaa.
Auton ostomaa vaikuttaa
BMW:n Palomäen mukaan kuluttajan on hyvä muistaa, mitä takuu tarkoittaa: lähtökohtaisesti myyjä vastaa asiakkaalle virheistä, jotka ovat autossa luovutushetkellä tai ilmenevät takuuaikana. Virhe on asiantuntevasti arvioitu poikkeama kyseisen automallin normaalista laadusta tai valmistajan antamista ohjearvoista ottaen huomioon auton iän ja ajetut kilometrit.
Vehon viestintäpäällikön Pekka Kosken mukaan kuluttajilla menee ajoittain sekaisin se, mikä on Suomen kuluttajansuojalain virhevastuu, ja mikä on takuu. ”Ennen kaikkea silloin, kun auto on ostettu jostain muualta kuin Suomesta, kuluttajalle tulee yllätyksenä, että myyntimaa ja sen lainsäädäntö määrittävät, miten takuuajan jälkeiset vastuut jakautuvat ja kuinka kauan ne ovat voimassa.”
Autoasioihin perehtynyt asianajaja Risto Tuori selittää, että takuun antaja vastaa takuusta: ”Yleensä takuun antaa valmistaja, jota Suomessa edustaa kyseisen automerkin maahantuoja. Käytettynä tuoduissa autoissa ongelmana on se, että takuuasioiden hoitaminen suomalaisen maahantuojan kanssa voi kangerrella ja kuluttajansuojalakiin perustuva virhevastuu kuuluu ulkomailla toimivalle myyjälle.”
Auton kuluvista osista kiistaa
”Kuluttajariitalautakunnassa autojen takuuta koskevia kysymyksiä on kohtalaisen usein. Usein on kysymys siitä, mikä on takuun ulkopuolelle jäävä ns. kuluva osa”, asianajaja Tuori kertoo.
Maahantuojat vahvistavat Tuorin käsityksen. Fordin Vainikaisen mukaan osa asiakkaista ei ymmärrä, että takuulla voi olla ehtoja, eli heidän mielestään kaikkien korjausten pitäisi kuulua aina takuuseen.
Vainikainen mainitsee esimerkkeinä jarruosien kulumiset, iskunvaimentimet ja akut kahden vuoden jälkeen, sijaisautot, matkakorvaukset ja muut ”ansionmenetykset”.
Vehon Koski kertoo samanlaisista kokemuksista: ”Kuluvista osista käydään aika ajoin asiakkaiden kanssa keskustelua, jossa aiheena ovat esimerkiksi loppuun ajetut jarrupalat – siis palat ovat kuluneet käyttöikänsä päähän – ja autossa esiintyy vaikkapa jarrujen vinkumista. Tai syynä ovat puolitoista vuotta autossa olleet pyyhinsulat, joiden pyyhinjälki on huonoa, koska ne ovat kuluneet.”
Vikojen ulkoiset aiheuttajat
Koski sanoo, että joskus ulkoisen aiheuttajan merkitys on kuluttajalla hämärän peitossa. ”Esimerkiksi kun kivi on lentänyt tuulilasiin ja rikkonut sen, kuluttajalla on näkemys, että asia kuuluu takuuseen, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa”.
Takuukeskustelujen kohteena ovat muutkin ulkopuoliset vauriot, kuten kiveniskut ja maaliasiat, sekä asiakkaan itse aiheuttamat vauriot, kuten lumen repimät alustan ja moottorin suojamuovit.
Hyundain tiedotuspäällikkö Saara Vainiokin sanoo, että materiaalivirheiden ja normaalin kulumisen ero saattavat mennä kuluttajilla sekaisin. “Pääsääntöisesti ongelmia ei ole ollut, mutta joissakin tapauksissa asiakkailla on ollut käsitys, että takuu korvaisi myös kuluvia osia.”
AUTON TAKUU: 5 kriteeriä
Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen kertoo, että Toyota-korjaamon velvollisuus on aina varmistaa ja tarvittaessa selventää asiakkaalle muun muassa seuraavat kohdat:
- Suljetaan pois käyttövirheen mahdollisuus.
- Varmistetaan, onko kyseessä vika vai ominaisuus (äänet, värinät, maalipinta jne.).
- Auton takuu on voimassa.
- Auto on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti (autotallissa itse tehtyä huoltoa ei lasketa huolloksi).
- Auton käyttö on ollut normaalia (ei kilpailukäyttöä, työtä suolakaivoksissa tms.).
Toyotan Karvisen mielestä ehkä asiakkaiden yleisimpiä virheellisiä käsityksiä on se, että takuun tarkoituksena olisi kohottaa laatutasoa tai ajoneuvon ominaisuuksia tai jopa ylläpitää auton teknistä kuntoa kilometrien ja vuosien kertyessä.
”Toisaalta jonkin verran törmätään tapauksiin, joissa asiakas ei ole tuonut autoaan korjattavaksi välittömästi vian havaittuaan, vaan ehkä merkittävästikin takuuajan päättymisen jälkeen”, Karvinen toteaa.
Eri automerkkien takuuajat ja rajoitukset
Automerkki | Takuu vuotta/kilometriä |
Alfa Romeo | 3 vuotta/100 000 km |
Audi | 2 vuotta ilman km-rajaa |
BMW | 2 vuotta ilman km-rajaa |
Citroën | 3 vuotta/100 000 km |
Dacia | 3 vuotta/100 000 km |
DS | 7 vuotta ilman km-rajaa |
Ferrari | 3 vuotta/100 000 km |
Fiat | 3 vuotta/100 000 km |
Ford | 5 vuotta/100 000 km |
Honda | 3 vuotta/100 000 km |
Hyundai | 7 vuotta ilman km-rajaa |
Jaguar | 3 vuotta/100 000 km |
Kia | 7 vuotta/150 000 km |
Land Rover | 3 vuotta ilman km-rajaa |
Lexus | 3 vuotta/100 000 km |
Mazda | 3 vuotta/100 000 km |
Mercedes-Benz | 2 vuotta ilman km-rajaa |
Mini | 2 vuotta ilman km-rajaa |
Mitsubishi | 5 vuotta/100 000 km |
Nissan | 3 vuotta/100 000 km |
Opel | 2 vuotta ilman km-rajaa |
Peugeot | 3 vuotta/100 000 km |
Porsche | 2 vuotta ilman km-rajaa |
Renault | 4 vuotta/100 000 km |
Seat | 5 vuotta/100 000 km |
Skoda | 2 vuotta ilman km-rajaa |
Subaru | 3 vuotta/100 000 km |
Suzuki | 3 vuotta/100 000 km |
Tesla | 4 vuotta/80 000 km |
Toyota | 3 vuotta/100 000 km |
Volkswagen | 2 vuotta ilman km-rajaa |
Volvo | 2 vuotta ilman km-rajaa |