veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Autoni moottori on saastainen – uskaltaako likaisen moottorin pestä?

Autoni moottori on saastainen – uskaltaako likaisen moottorin pestä?
9.10.2018

Moni autoilija kammoaa veden lotraamista auton konetilassa, ja etenkin painepesurin käyttö moottorinpesussa jakaa mielipiteitä. Oikein tehty pesu tekee kuitenkin moottorille hyvää. 

Näin peset moottorin itse

Auton moottorin voi pestä itsekin, jos tuntee konehuoneen sisällön ja tietää, mitä pitää varoa. Monissa itsepalvelupesuloissa on vuokrattavissa painepesuripaikka, jossa moottoripesu sujuu kätevästi myös ympäristö huomioon ottaen.

HUOM! Vettä ei pidä suihkuttaa virranjakajaan, sytytysosiin, laturiin tai sulakerasioihin – niiden suojaaminenkin voi olla vaivan arvoista. Jos autossa on esim. omia johtoviritelmiä, painepesurin käyttöä kannattaa välttää. 

Välineet

  • Hyviä työvälineitä: eri kokoisia pehmeäharjaksisia tuuheita harjoja, liuotin, pesuaine ja suihkutuspullo pesuaineen levittämiseen. 
  • Pesuaineeksi sopii biopohjainen liuotin, jota voi käyttää silloinkin, kun työtä ei tee rasvanerotuskaivolla varustetussa paikassa. 

Työvaiheet

  • Käytä vettä varovaisemmin kuin ammattilainen.
  • Uhraa aikaa likaisten kohtien hankaamiseen puhtaaksi.
  • Suihkuta liuotinaine kuivalle pinnalle.
  • Odottele 5–10 minuuttia ja suihkuta varsinainen pesuaine. Samalla kun annat sen vaikuttaa, hankaa likaa irti moottorin pinnoista.
  • Älä anna pesuaineen kuivua pintoihin, joten työskentele ripeästi tai tee työ sopivan kokoisissa osissa. 
  • Kun pesuvedet on huuhdottu pois, kuivaa moottoria sekä mikrokuituliinalla että paineilmalla.
  • Moottoria voi kuivattaa myös käyttämällä se lämpimäksi. 
  • Kumi- ja muovipintoja voi vielä kirkastaa erilaisilla hoitotuotteilla.

Painepesurin käyttö jakaa mielipiteitä

”Nykyaikaisen auton moottorin pesua on syytä karttaa kuin ruttoa”, kirjoitti lukijakirjeeseen vastannut Tuulilasin entinen toimituspäällikkö Tapio Ketonen hieman ennen kuin jäi eläkkeelle elokuussa 2014. Alalla Ketosen teknistä tietämystä ja asioiden selvittämiskykyä on arvostettu aina. 

Ketonen neuvoo, että jos pesu kuitenkin on jostakin syystä tarpeen, se on viisainta hoitaa suihkuttamalla likaisille pinnoille rasvaa liuottavaa pesuainetta, joka huuhdotaan pois matalalla paineella mahdollisimman lämpimällä vedellä.

Starwashin Panu Ahola käyttää painepesuria ammattilaisen ottein.

”Painepesuri on viisainta pitää autosta tai ainakin sen konehuoneesta ja alustasta kaukana, sillä sen suihku tunkeutuu vääriin paikkoihin. Korkeapainesuihku työntää vettä sähköliittimiin, ja se aikaansaa hapettumia, sähkö ei tällöin kulje. Vesi ja lika yhdessä voivat myös johtaa virtaa liittimissä vääriin paikkoihin. Monien anturien johdoissa kulkee käytännössä vain jännite ja virran voimakkuus on hyvin pieni. Jännite saattaa siirtyä likaa pitkin ja antaa vääriä signaaleita ohjauselektroniikalle”,

Ketonen mielestä painepesuri ei sovellu alustan puhdistukseenkaan, sillä sen suihku voi työntää vettä tukivarsien ja raidetangonpäiden niveliin suojakumien ja niveltappien saumoista, minkä seurauksena vesi nopeuttaa nivelien syöpymistä vaihtokuntoon. 

Pusseja sähkölaitteiden suojaksi

Monet Ketosen kollegat suhtautuvat auton moottorin pesemiseen aivan toisella tavalla eivätkä kaihda painepesurinkaan käyttöä.

Muun muassa Ilta-Sanomiin kirjoittava Harry Kuurio kuitenkin muistuttaa, että sähkölaitteet ja etenkin virranjakaja tai suorasytytyksen osat, laturi ja sulakerasiat on syytä jättää ainakin pahimman vesisuihkun ulkopuolelle.

Nämä osat saa suojattua esimerkiksi muovipusseilla, joiden suut kannattaa sitoa kiinni kunkin suojattavan kohteen ympärille, mutta varovainen pesu on mahdollista tehdä myös ilman lisäsuojausta.

Kuuriolla on useita perusteita sille, miksi konehuone kannattaa pestä:

  • auton myyminen on helpompaa, kun kone on puhdas,
  • huoltotoimenpiteitä on mukavampi tehdä puhtaassa ympäristössä,
  • lika ja suola voivat aiheuttaa hapettumia ja sähkövikoja,
  • likainen moottori on pahimmillaan myös paloriski.

Moottori-lehden artikkelissa Henri Posa luettelee hänkin useita etuja, joita moottoritilan pitäminen siistinä tarjoaa:

  • mahdolliset nestevuodot tai muut ongelmat on huomattavasti helpompi paikallistaa puhtaasta konehuoneesta, 
  • öljymäärän tarkistus on miellyttävämpää, kun sormet pysyvät puhtaana,
  • itse suoritettavat huolto- ja korjaustyöt sujuvat paremmin puhtaassa työtilassa.

Posa toteaa, että auton konehuoneen pesua pelätään usein herkkien sähköosien vaurioitumisriskin vuoksi, mutta vakuuttaa, että oikeilla ohjeilla moottoripesusta suoriutuu kunnialla. 

Puhdas moottori puhtaassa konehuoneessa näyttää hyvältä ja pestyssä ympäristössä on mukava työskennellä.

Vanhan auton moottorin pesu vaatii huolellisuutta

Vanhojen autojen moottorin peseminen vaatii erityistä huolellisuutta. Espoolaista Starwashia veljensä kanssa pyörittävä Panu Ahola sanookin kymmenen vuoden kokemuksella, että mitä uudempi auto on käsillä, sitä turvallisempaa sen moottoria on pestä.

Näin likaisella moottorilla varustettua autoa epäilyttää viedä huoltoon.

”Vielä vuosituhannen alussa valmistetuissa autoissa on virityksiä, jotka voivat tuottaa ongelmia. Tilanne on sama, jos auton konehuoneessa on jotain jälkikäteen tehtyjä muutoksia. Jos autossa on yksikin itse vedetty johto, jätämme sen pesemättä”, hän toteaa.

Vanhoissa autoissa virranjakajat ja tulpat huonokuntoisine johtoineen ja tulpanhattuineen ovat tyypillisiä ongelmien aiheuttajia. Lisäksi niistä puuttuvat nykyaikaiset suojamuovit.

Starwash kertoo verkkosivuillaan, että moottoritilan likaisuus on vaaraksi autolle ja sen sähkölaitteille.

Öljykorkin ympäristö on niin täynnä töhnää, että jos asentaja ei puhdista sitä ennen öljyn lisäämistä voiteluaineen joukkoon voi mennä roskia.

”Tämän takia olisi suositeltavaa pesettää moottoritila huolellisesti vähintään kaksi kertaa vuodessa. Moottori on myös syytä pesettää, jos moottorissa on ilmennyt mahdollisia öljy- tai jäähdytinnestevuotoja”, verkkosivulla todetaan.

Miten 11-vuotiaan Superbin moottori selvisi pesusta?

Lähes 200 000 kilometriä ajetulla ensimmäisen sukupolven viimeistä vuosikertaa edustavalla Škoda Superbilla on ikää jo yksitoista vuotta, ja sen pitkään siistinä säilynyt moottori ympäristöineen on muuttunut saastaisen näköiseksi.

Moottorin jäähdyttyä Panu Ahola ruiskuttaa Superbin konehuoneeseen liuotinpesuainetta.

Vaikka painepesurin käyttö hirvittääkin – varsinkin kun Starwashin verkkosivulla todetaan, että ”moottorin pesu suoritetaan aina asiakkaan omalla vastuulla, mahdollisista pesun aiheuttamista häiriöistä emme ota vastuuta” – Superb joutuu nyt koekaniiniksi Finnoonlaaksossa Espoossa sijaitsevaan pesuhalliin.

Liuottimen jälkeen moottori ympäristöineen on valkoisena varsinaisesta pesuaineesta.

Vaikka Superb pohjautuu 1990-luvulla esiteltyyn Volkswagen Passatiin, ja se tuli markkinoille vuonna 2001, sen iäkkyys ei haittaa. Ahola sanoo pesseensä lukemattomia samalla Volkswageneista ja Audeista tutulla 1,8 T -voimanlähteellä varustettuja autoja.

Pesupaikalla auton moottorin pitää antaa jäähtyä ennen pesemisen aloittamista. Moottori-lehden jutussa Henri Posa muistuttaa, että viileän veden kuumalle moottorille aiheuttama lämpötilan muutos saattaa pahimmassa tapauksessa johtaa jopa pakosarjan halkeamiseen. Auton on siis syytä antaa jäähtyä ajon jälkeen, mutta hieman kättä lämpimämpää moottoria voi jo pestä.

Starwashin Aholan mukaan on kuitenkin mahdollista pestä auton moottori niin, että se on käynnissä, jolloin nähdään, milloin kosteus aiheuttaa katkoksia käyntiin. Pesijän pitää kuitenkin ymmärtää, mitä on tekemässä.

Liuotinta ja shampoota

Ahola ei laita Superbin moottoritilaan mitään suojauksia. Usein sähkölaitteita suojataan muovikelmuilla tai -pusseilla, jotka kiristetään kuminauhalla tiiviisti kohteen ympärille.

Henri Posan mukaan alumiinifoliokin voi olla hyvä apu moottorin ja apulaitteiden herkkien paikkojen suojaamisessa. Folio kuitenkin johtaa sähköä, joten sitä ei saa missään nimessä laittaa akun tai muiden suojaamattomien sähköjohtojen lähelle, ja folio on pidettävä kaukana akun plus- ja miinusnavoista. Folio on kätevä taitella haluttuun muotoon, ja se suojaa herkimpiä kohtia kosteudelta.

Pesemisen aluksi Starwashin Ahola suihkuttaa moottoritilaan liuotinpesuainetta, jonka annetaan vaikuttaa ennen kuin varsinainen pesuaine levitetään konehuoneeseen. Shampoota tulee moottorin päälle niin, että koko moottoritila on valkoisena.

Moottoritilan huuhtomisen Ahola suorittaa painepesurilla, jota moni autonkäyttäjä kammoaa tässä yhteydessä. Konehuoneen ohella myös konepellin sisäpuoli äänieristeineen puhdistetaan samassa yhteydessä. 

Valppaus tarpeen 

Moottoritilaan olisi hyvä katsella aika ajoin, ja kun se on puhdas, konehuoneen tarkasteleminen on helpompaa ja mukavampaa.

Vanhan Superbin moottorin pesu keskeytyy, kun Ahola huomaa, että kuljettajanpuoleisen ajovalon taustakotelo on irti. Syykin löytyy, sillä koteloa sen yläosasta kiinni pitävä ja sen paikalleen kiristävä jousi on kadonnut jonnekin matkan varrelle. Kun koteloa ei kiinnityslenkin puuttuessa saada kiinni, Ahola varoo ajovaloa niin, ettei umpio höyrysty eivätkä polttimot lakkaa toimimasta. 

Pestäessä käy ilmi, että kuljettajapuoleisen ajovalon taustakotelo on irti, koska siitä puuttuu kiinnitysjousi.

Kolme tapaa kuivata moottori

Pesun jälkeen moottoritila kuivataan paineilmalla tai moottoria käyttämällä. Ahola kuivaa sitä myös käsin pyyhkeellä. Superbin moottori käynnistetään jo Starwashissa, ja sen annetaan käydä jonkin aikaa. Kostunut apulaitehihna pitää jurnuttavaa ääntä ja se kuulostaa pahalta, mutta valitus katoaa jo hallissa, kun hihna kuivuu moottorin käydessä.

Lopuksi moottori kuivataan. Tässä vaiheessa auto on jo käynnissä, sillä moottorin lämpö kuivattaa konehuonetta.

”Aja autollasi kymmenen minuuttia ennen kuin seuraavan kerran sammutat moottorin”, Ahola sanoo läksiäisiksi.

Liikkeelle lähdettyä on mielenkiintoista huomata, että moottorin pesun jälkeen auto tuntuu kulkevan selvästi aiempaa iloisemmin – aivan kuin kone pyörisi kevyemmin ja ottaisi kierroksia herkemmin.

Tasapainoakseleilla varustetun 1,8-litraisen turbokoneen käyntikin kuulostaa taas samalla tavalla hienostuneelta kuin auton ollessa uusi. Tunne kuitenkin katoaa jo seuraavana päivänä, mutta moottori ja sähkölaitteet toimivat edelleen samoin kuin puolitoista viikkoa myöhemminkin.

Aikaa moottorin ja konehuoneen pesemiseen kului puoli tuntia. Starwash veloitti pesusta 50 euroa. 

Mitä mieltä automaahantuojat ovat moottoripesusta?

Automaahantuojien edustajat eivät ole keskenään samaa mieltä moottorin ja konetilan pesemisen tarpeesta ja erityisesti painepesurin käytöstä pesutyössä.

Ford: Pese liat pois

Fordin varaosa- ja huoltojohtaja Matti S. Koposen mielestä moottorin peseminen on aiheellista.

“Meillä Fordilla omistajan käsikirjassa ei ole tästä mitään erillistä suositusta, mutta kyllä moottoritila on hyvä pestä aika ajoin, kun sinne on kerääntynyt likaa. Esimerkiksi akun kannen likaisuus voi aiheuttaa jännitehäviöitä, ja pitkään seisova maantiesuola saattaa edistää korroosiota jossain osissa, jos moottoritila on vuosia pesemättä”, Koponen toteaa.

Hän kertoo, että moottoritila voidaan pestä liuotinaineella ja painepesurilla, mutta kovaa painetta tulee välttää ja pesurilla moottoritilaan on suihkutettava riittävän etäältä niin, että kova paine ei vaurioita osia. Koposen mukaan kaikki moottoritilan komponentit, johdot ja liittimet ovat roiskevesisuojattuja.

“Moottorin olisi hyvä antaa ensin jäähtyä ennen liotusaineen käyttöä ja pesun aloittamista, sillä muun muassa pakoputkisto ja pakosarja ovat todella kuumia vielä pitkään ajon jälkeen”, Fordin huoltojohtaja muistuttaa.

“On myös huomioitava, että moottori on pestävä autojen pesuun tarkoitetussa paikassa, jossa tarvittavat öljynerotuskaivot ja muut edellytykset ovat kunnossa.”

Toyota: Älä käytä painepesuria

Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikön Pekka Karvisen mielestä normaalikäytössä olevassa autossa ei ole moottorin pesutarvetta, mutta jos autossa on ollut nestevuotoja tai jos sillä on ajettu erittäin kuraisilla teillä, niin silloin voi olla tarvetta moottorin tai moottoritilan pesulle.

”Mitään käytännön etuja moottorin pesemisestä ei ole todettu, jos moottorissa ei ole esiintynyt vuotoja. Tietysti jos pinnoille on kertynyt runsaasti suolaa esimerkiksi maantiesuolasta niin silloin moottoritilan pesu voi hieman vähentää korroosiota”, Karvinen toteaa.

Pestäessä vältettävistä osista Karvinen mainitsee generaattorin sekä rele- ja sulakerasiat. Hän sanoo, että pesuun ei voi käyttää painepesuria, koska moottoritilan osista esimerkiksi käyttöhihnan kiristin ja ohjainpyörien laakerien suojaus ei kestä painepesurin korkeapainetta. ”Moottoritilan voi huuhdella yllä mainittuja kohteita vältellen ja käyttämällä moottoritilan pesuun tarkoitettua pesuainetta”, Karvinen neuvoo.

Karvinen ei näe suurta eroa eri-ikäisten autojen moottoritilan pestävyydessä.

”Tiivistemateriaalit ja tiivistämisen periaatteet ovat jo pitkään olleet hyviä. Mitään erityistä tiivisteiden parannusta viimeisimmissä malleissa ei ole tiedossa. Eli sanoisin, etteivät nykymallien moottoritilan peseminen poikkea esimerkiksi viisitoista vuotta vanhaan autoon verrattuna muuten kuin siinä, että lisääntyneiden rele- ja sulakekeskusten pesua pitää välttää, koska ne ovat rakenteeltaan lähinnä roiskevesitiiviitä.”

Monella Toyotan jälleenmyyjällä on pesutilat, joissa moottoritila voidaan tarvittaessa pestä. Pesutilat ovat kuitenkin usein ulkopuolisen toimijan pyörittämiä jälleenmyyjän tiloissa. 

Volkswagen, Audi, Seat: Pesu on esteettinen toimenpide, muista suojaus

K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo, että Volkswagenin, Audin ja Seatin maahantuonnin näkemyksen mukaan moottorin pesu on pitkälti esteettinen toimenpide – itse pesua ei sinällään tarvitse tehdä.

“Mikäli moottoritilan pesee, on syytä suojata generaattori, sytytysosat, polttoainejärjestelmä, ohjainlaitteet ja muut vastaavat osat. Vettä ei tule myöskään suihkuttaa suoraan kohti moottorin eri tiivisteitä”, Karjalainen toteaa.

Hän kertoo, että heilläkään ei suositella painepesurin käyttämistä, koska painepesurin paine on niin kova, että vettä voi mennä tiivisteiden ohi suoraan moottoriin.

Moottorien perusrakenne ei ole juurikaan muuttunut, nykyisissä autoissa moottorin suojamuovi on selkeästi vanhempia suurempi, mutta samat vedelle arat osat niistäkin löytyvät.

Volkswagen-konsernin autoja edustavissa valtuutetuissa merkkikorjaamoissa tehdään moottorin pesuja. 

Volvo: Jos on pakko pestä, pesetä ammattilaisella

Volvon viestintäjohtajan Thomas Hallbäckin mukaan moottorin pesuun liittyy aina omat riskinsä eikä ole sanottu että uudehkot autot kestäisivät tätä aiempaa paremmin.

“Moottorin pesu voi tietysti olla tarpeen jonkin vuodon vianetsinnässä tai korjauksen jälkeen, mutta muuten moottorin ja konehuoneen pesu on enemmänkin esteettinen kysymys. Mikäli moottoritila joudutaan pesemään, on peseminen jätettävä ammattilaiselle, joka osaa suojata ja varoa, ettei vesi joudu vääriin paikkoihin kuten liittimiin ja ohjainyksiköihin. Painepesurin käytössä varsinkin lähietäisyydeltä on suuri riski, että vesi tunkeutuu tiivisteiden läpi liittimiin tai ohjausyksiköihin. Tästä syystä kovaa painetta tulisi välttää”, Hallbäck muistuttaa.

Osa Volvon valtuutetuista huoltopisteistä tarjoaa moottorin pesupalveluita. Melko usein pesun tekee ulkopuolinen pesijä. 

Honda: Pesu ok, kunhan pesetät oikein

Hondan maahantuojan NCG Import Finlandin huoltopäällikön Juha Kervisen mielestä moottorin pesu oikein tehtynä ei ole ongelma.

”Pesu on ok, kunhan ei suihkuteta painepesurilla ohjainlaitteiden pistokkeisiin ja muihin isoihin pistokkeisiin, sillä jos niiden pinnit hapettuvat, ohjainlaitteet ovat entiset.”

”Moottoritilat likaantuvat, koska tuuletuksen vuoksi moottoritilassa pitää olla aukkoja, joista sinne saadaan ilmaa. Jäähdyttimen ohella ilmaa tulee myös pyöräkoteloiden kautta.”

Kervisen mukaan moottorin pesu onnistuu Hondan merkkihuoltamoissa – joko se on ulkoistettu pesufirmalle tai sitten huollon henkilöstö tekee sen itse. 

Opel: Ei paine- tai höyrypesua

Opelin PR-päällikön Johanna Launeen mukaan Opelin käyttöohjekirjassa sanotaan, että moottoritilaa ei pidä pestä paine- tai höyrypesurilla.

Myöskään Hyundain konehuoneen pesua painepesurilla ei suositella.

“Painepesurilla pesua ei suositella, ja tämä on tärkeää erityisesti autoissa, joissa on sähkömoottori. Vettä ei saa joutua moottorissa esimerkiksi ohjainyksikköön”, tiedotuspäällikkö Saara Vainio kertoo.

“Normaalikäytössä auton moottoria ei tarvitse pestä, mutta huolto- ja korjaustöiden yhteydessä se voidaan joskus pestä. Moottoritilan saa siis pestä, mutta suosittelemme, että sen tekee ammattilainen”, Vainio toteaa ja sanoo, että valtuutetut Hyundai-huoltoliikkeet pystyvät tekemään moottoripesun asianmukaisesti. 

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti