Autoveroa kertyi vuonna 2024 yhteensä 298,2 miljoonaa euroa, mikä on noin 84,4 miljoonaa euroa, reilun viidenneksen, vähemmän kuin vuonna 2023. Yleisin autoverotettu ajoneuvo oli bensiinikäyttöinen Toyota.
Verotettujen ajoneuvojen lukumäärä laski edellisvuoteen verrattuna noin 25 000:lla ja oli noin 134 000 kappaletta.
Verohallinnon tuoreiden tilastojen mukaan vuonna 2024 autoverotetuista ajoneuvoista 64,7 prosenttia oli uusia. Uusien ajoneuvojen määrä väheni noin 16 200 kappaleella (-15,7 %) ja käytettyjen ajoneuvojen noin 9 000 kappaleella (-16,0 %).
Yksittäisen ajoneuvon autoveron suuruuteen vaikuttavat ajoneuvon verotusarvo ja päästötaso. Uusista kokonaan sähkökäyttöisistä henkilö- ja pakettiautoista ei tarvitse maksaa autoveroa.
Käytettyjen ajoneuvojen autoveroilmoitusten käsittely oli vuosina 2021–2022 ruuhkautunatta. Tämä siirsi autoverojen maksuunpanoja vuodelta 2021 vuodelle 2022 noin 100 miljoonaa euroa ja vuodelta 2022 vuodelle 2023 noin 40 miljoonaa euroa. Kuva: Verohallinto
Suurin osa autoverosta bensiini- ja dieselkäyttöisistä henkilöautoista
Bensiinikäyttöisten henkilöautojen osuus maksuunpannun autoveron kokonaismäärästä oli 47,7 prosenttia (ja dieselkäyttöisten henkilöautojen osuus 12 prosenttia. Maksuunpannun autoveron määrästä vain 1,7 prosenttia, 5,2 miljoonaa euroa, kertyi sähköajoneuvoista, vaikka autoverotetuista ajoneuvoista 28,3 prosenttia oli sähkökäyttöisiä.
”Syynä tähän on uusien täyssähköautojen verottomuus, eli veroa maksettiin vain vanhemmista sähköautoista. Mutta vaikka sähköautoista ei makseta autoveroa, ne ovat mukana autoverotuksen tilastoissa, koska myös sähköautoista tehdään autoverotuspäätös”, menettelypäällikkö Tapio Rouhiainen Verohallinnosta kertoo tiedotteessa.
Käyttövoiman mukaan tarkasteltuna korkein keskimääräinen autovero vuonna 2024 oli uusilla dieselkäyttöisillä henkilöautoilla (5 702 euroa) ja toiseksi korkein käytetyillä dieselkäyttöisillä henkilöautoilla (3 679 euroa).
Osaltaan autoverotuoton laskua selittää myös se, että käytettyjen ajoneuvojen autoveroilmoitusten käsittelyruuhkat on saatu Verohallinnossa purettua, minkä ansiosta aiemmilta vuosilta ei siirtynyt tapauksia maksettavaksi vuoden 2024 aikana.
Uusista henkilöautoista melkein puolet edelleen bensiinikäyttöisiä
Uusista ajoneuvoista maksuunpantiin autoveroa vuonna 2024 yhteensä 223,7 miljoonaa euroa, mikä on 75 prosenttia autoveron kokonaismäärästä.
Autoverotetuista uusista henkilöautoista 44,5 prosenttia oli vuonna 2024 bensiinikäyttöisiä, kun mukaan luetaan myös ajon aikana latautuvat bensiinihybridit. Bensiinikäyttöisistä uusista henkilöautoista autoveroa määrättiin yhteensä 119,7 miljoonaa euroa. Tämä oli 68,7 % uusien henkilöautojen autoverosta.
Uusista henkilöautoista toiseksi suurin osa, 29,3 %, oli vuonna 2024 sähköautoja. Vuotta aiemmin vastaava osuus 33,2 %. Uusien sähköautojen osuuden lasku johtui siitä, että vuonna 2023 sähköautoja rekisteröitiin poikkeuksellisen paljon, kun autotehtaiden toimituksia viivästyttänyt komponenttipula helpotti.
Vuoteen 2021 verrattuna lataushybridien ja sähköautojen yhteenlaskettu osuus autoverotetuista uusista henkilöautoista kasvoi 29,9 prosentista 49,8 prosenttiin.
Bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen yhteenlaskettu osuus puolestaan pieneni samalla ajanjaksolla 69,2 prosentista 49,8 prosenttiin.
Käytetyistä henkilöautosta kolme neljäsosaa lataushybridejä tai sähköautoja
Käytetyistä ajoneuvoista maksuunpantiin autoveroa vuonna 2024 yhteensä 74,6 miljoonaa euroa, mikä on 25 prosenttia autoveron kokonaismäärästä.
Vuoden 2024 aikana autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista suurin osa, 41,1 %, oli lataushybridejä. Käytetyistä lataushybrideistä kertyi vuonna 2024 veroa 20,9 miljoonaa euroa.
Sähköautojen osuus autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista kasvoi selvästi vuonna 2024 ja oli 34,6 prosenttia. Vuonna 2023 osuus oli28,6 %. Käytetyistä sähköautoista kertyi autoveroa 5,1 miljoonaa euroa vuonna 2024.
Vuoteen 2021 verrattuna lataushybridien ja sähköautojen yhteenlaskettu osuus autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista kasvoi 25,5 prosentista 75,7 prosenttiin. Bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen yhteenlaskettu osuus vastaavasti pieneni 72,5 prosentista 23,4 prosenttiin.
Yleisin autoverotettu ajoneuvo oli bensiinikäyttöinen Toyota
Yleisimmät ajoneuvomerkit vuonna 2024 olivat Toyota (12,5 % kaikista autoverotetuista ajoneuvoista), Volvo (10,9 %), Volkswagen (9,5 %), Mercedes-Benz (8,1 %), Skoda (6,8 %), BMW (6,4 %) ja Tesla (5,7 %), kun mukaan luetaan sekä uudet että käytetyt ajoneuvot.
Sähköajoneuvojen yleisimmät merkit olivat puolestaan Tesla (20,3 % kaikista sähköautoista), Volkswagen (11,2 %) sekä Volvo (11,2 %).
Autoverotetuista Tesloista uusia oli 48,7 prosenttia, sähkö-Volkswageneista 63,9 prosenttia ja sähkö-Volvoista 92,4 prosenttia.
Minna Petäinen