veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Autoverotus muuttui – uusia autoja löytyy edelleen vanhalla hinnalla, nelivetoiset kallistuvat, hybridien hinnat liki ennallaan

Autoverotus muuttui – uusia autoja löytyy edelleen vanhalla hinnalla, nelivetoiset kallistuvat, hybridien hinnat liki ennallaan
5.9.2018

Vaikka syyskuu jo alkoi, NEDC-päästömittausten perusteella hinnoitellut autot eivät aivan heti lopu. Monet suomalaiset automaahantuojat ovat varautuneet WLTP-mittaustavan tuloon ja tilanneet autoja niistä malleista ja malliversioista, joiden hintoja uusi päästömittaustapa selvästi nostaa. 

Esimerkiksi Toyotan maahantuoja on tilannut isoa Land Cruiseria puolen vuoden myyntiä vastaavan määrän. 

Ennen syyskuuta tilatun auton ostajan ei tarvitse välttämättä tyytyä valmiiksi speksattuun autoon, sillä esimerkiksi Škodalla on niin joustava tilausjärjestelmä, että tilattujen autojen varusteita voidaan muuttaa. 

Samoin tilattujen Volvojen ja Toyota Land Cruisereiden värejä tai varusteita voi muuttaa siihen asti, kun auto on tuotantolinjalla. BMW:lläkin lisävarustelua voi muuttaa liukuvasti ennen tuotantopäivämäärä. Sen sijaan esimerkiksi Mercedes-Benzin varusteisiin ei pysty tilauksen jälkeen enää vaikuttamaan. 

Uuden auton hinnassa oleva autoveron päästöarvon määritys muuttui Suomessa syyskuun alussa. 

Verottajan määräykset edellyttävät, että tilatun auton korimallia, moottoria tai vaihteistoa ei saa muuttaa syyskuun ensimmäisen päivän jälkeen. 

Uusia autoja on varastossa

Monilla maahantuojilla on tälläkin hetkellä täällä Suomessa varastossa vuosimallin 2019 ajamattomia autoja. Niitä löytyy verkosta hakusanoilla: nopean toimituksen autoja

Volvolla on perinteisesti aika vähän varastoautoja, mutta nyt niitä on kuulemma tilattu suuriakin määriä. Tilanne kuitenkin vaihtelee eri jälleenmyyjillä, joten valmiiksi tilattujen autojen saatavuus vaihtelee sen mukaan, keneltä kysyy. 

Volvo XC 40:n edullisimmat versiot halpenivat: manuaalivaihteisen D3-koneisen hinta putosi 961 euroa 38 766 euroon ja manuaalivaihteisen T3-bensakoneisen hinta 294 euroa 38 874 euroon.

BMW:llä on tällä hetkellä normaali varastotaso kattavasti mallisarjoittain, joista asiakas voi valita nopeaan toimitukseen mieleisensä. 

”Tässä on hyvä muistaa, että vanha verotuskäytäntö ei aina ole välttämättä se edullisin vaihtoehto. Lähes koko tämän hetkistä varastoamme koskee edullisemman päästömittaustavan valinnanvapaus – asiakkaan eduksi”, BMW Group Finlandin myyntijohtaja Anssi Rinne toteaa.

Osa maahantuojien edustajista ei suostu kommentoimaan varastotilannetta.

Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski on yksi heistä, mutta hänellä on siihen omat perusteensa. ”Isossa kuvassa Mercedes-Benz-mallistossa muutos ei ollut niin dramaattinen, että se olisi edellyttänyt erityistoimenpiteitä tilausputken suhteen. Suotuisa tilanne johtuu siitä, että Mercedes-Benzin myydyimmät mallit – A- ja C-sarja – ovat jo lähtökohtaisesti WLTP-tyypitettyjä, ja muissakin malleissa moottoriteknologia on niin tuoretta, että päästöt ovat vähäiset”, Koski sanoo.

Hybridien hinnat liki ennallaan

Ennakkoon ainakin autotoimittajien keskuudessa keskusteltiin siitä, muuttaako mittaustapa ladattavien hybridiversioiden hintoja.

Tämän hetken tietojen valossa ei muuttanut: ryhmän yhden suosikkiauton, Volvo XC60 T8 AWD:n lähtöhinta nousi 70 001 eurosta vain 211 euroa 70 212 euroon. Volvon henkilöautojen nelivetoisten plug-in-hybridiversioiden hinnat jopa hieman halpenivat, V60 T8 AWD 62 euroa, S90 T8 AWD 256 euroa ja V90 T8 AWD 134 euroa.

Volvon markkinaosuus ladattavien hybridien myynnistä lähenee Suomessa 40 prosenttia ja enemmänkin menisi kaupaksi, mutta globaalisti hurja kysyntä on venyttänyt Volvojen toimitusaikaa. On todennäköistä, että WLTP:n muutokset autoveroon vaikuttavat siten, että nelivetoisten autojen ostajat kiinnostuvat niistä yhä enemmän.

Toyotallakin hybridimallien hinnat muuttuivat hyvin maltillisesti.

“Kun Aurisin hatchback- ja Touring Sports -korimallin myynnistä 87 prosenttia, C-HR-mallista yli 90 prosenttia, RAV4-mallista noin 90 prosenttia ja Yariseistakin päälle 70 prosenttia on hybridejä, muutosten vaikutukset myyntiin tuskin ovat isoja. Näin esimerkiksi Aurisin 1.2 T -malliversioiden autoveron, ja sen vuoksi kokonaishinnan kohoaminen ei kosketa kovinkaan montaa Toyota-asiakasta, koska  päämyyntimalliemme suosion kohdistuu nimenomaan hybrideihin”, tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen toteaa.

Volkswagen Touareg 3,0 V6 SCR 210 kW 4Motion Tiptronic Atmosphere ja Elegance -versioiden hinta nousi isojen ja isokoneisten katumaastureiden tapaan reilusti 7 450,40 eurolla 104 032,70 euroon.

Nelivetoiset kallistuivat

Volvon mallistosta näkee hyvin, kuinka WLTP nimenomaan nosti nelivetoisten versioiden hintoja. Maahantuoja kampanjoikin pari kolme viikkoa ennen uusien hintojen voimaan astumista tuplaedulla: jos ostaja teki kaupan ennen syyskuun ensimmäistä, hän hyötyi sekä veroedusta että kampanjahinnasta. 

”Kampanja puri hyvin ja tilaukset tehtiin vanhoilla NEDC:n mukaisilla autoveroilla”, Suomen Volvon tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck kertoo. 

Volvon erittäin hyvin kaupaksi käyneen nelivetoisen katumaasturin, XC 60 D4 AWD:n hinta nousi automaattivaihteisena ja Momentum-varusteisena 2 874 euroa 61 274 euroon. Ison V90-farmarin hinta nousi nelivetoisena pienellä D3-dieselilläkin automaattivaihteisena ja Momentum-varusteisena 2 040 euroa 56 536 euroon. 

Mercedes-Benz G500 – lisähintaa 18 822 euroa

Mercedes-Benzin mallistossa suurimmat muutokset tapahtuivat voimakkaimmilla moottoreilla varustetuissa malleissa. Vehon Pekka Koski kertoo kaksi esimerkkiä: G500:n hinta nousi 18 822 euroa ja E-sarjan AMG 63S -farmarin 12 847 euroa.

Toyotan ison Land Cruiser -maasturin hinnat nousivat varustelutasosta riippuen noin 5 400–14 500 euroa. Myös Volkswagenin kookas katumaasturi Touareg kallistui tuntuvasti. Halvimman version hinta nousi 5 932 euroa 89 833 euroon ja kalleimman 9 849 euroa 111 644 euroon. 

Fordilta löytyy muista hyvin poikkeava esimerkki automallista, jonka hinta nousi selvästi. 

”Yleisimmin myytyjen malliemme hintamuutokset olivat varsin maltillisia. Joissakin oli laskua, joissakin nousua. Yksittäinen suuri muutos tapahtui Tourneo Custom -mallistossa, jonka parhaiten varustetun mallin, Ford Tourneo Custom 310 2.0TDCi 170 hv A6 L2H1 Titaniumin autovero nousi 8 146 euroa”, Fordin viestintäpäällikkö Tarja Hammarberg kertoo. 

Suomen Mersu halpeni

Jos hinnaston yläpäässä on tapahtunut euromääräisesti isojakin hinnannousuja, halvimmassa päässä on autoja, joiden hinnat ovat hieman laskeneetkin.

Pääosin hinnan laskut ovat olleet mitättömiä, mutta poikkeuksiakin on kuten Volvon halvin malli V40 D2 Momentum, jonka hinta manuaalivaihteisena laski 1 332 euroa 29 595 euroon. Myös uusi V60 farmarimalli D3-koneella ja Momentum-varustuksella on manuaalivaihteisena 850 euroa aikaisempaa huokeampi – nyt 41 422 euroa – mutta automaatilla saman version hinta nousi 152 euroa 43 896 euroon, joten vaihteistojen hintaero kasvoi yli tuhannella eurolla.

Joillakin merkeillä autoveromuutoksella voi olla hyvinkin positiivisiakin vaikutuksia. ”Uskomme että eritoten Suomessa valmistettu uusi A-sarja saa lisää asiakkaita. Hinnat laskivat jopa yli 1 500 euroa”, Pekka Koski toteaa Mercedes-Benzin vastikään uusiutuneesta pienimmästä mallista. 

BMW:n tuotepäällikkö Kim Norrgård ja myyntijohtaja Anssi Rinne sanovat uskovansa, että auto valitaan edelleen tarpeen ja mieltymyksien mukaan, mutta varmaan jossain määrin kiinnostus pienempiin vähäpäästöisiin malleihin kasvaa.

“Pistokehybridit jatkavat varmasti kuluttajien suosiossa, mutta myös BMW:n nykyaikaiset dieselmoottorit selviytyvät WLTP-testistä loistavin arvosanoin. Viime aikoina paljon parjattu dieselmoottori on myös tulevaisuudessa hyvä valinta paljon ajavalle asiakkaalle, ainakin meillä BMW:llä”, he puolustavat dieseliä. 

Sähköauto kallistui

Suomalaisen autokaupan kestosuosikeista Škoda Octavian eri versioiden hinnat ovat laskeneet 100–600 eurolla. Seat Leonista uudet WLTP-hinnat on julkistettu vain 1,0-litraisille bensaversioille ja yhdelle 1,6 TDI -dieselille, pikkukoneisista manuaalivaihteisen hinta on laskenut muutaman kympin, DSG:n noussut 343 euroa.

Volkswagen Golfin hinta 115-hevosvoimaisella 1,0 TSI-moottorilla halpeni 380 euroa mutta nousi DSG-vaihteistolla varustetulla 150-hevosvoimaisella 1,5 TSI EVO -moottorilla 1 187 euroa. 1,6 TDI -dieselillä hinnat nousivat 442–491 euroa. Sähkökäyttöisen e-Golfinkin hinta nousi 557 euroa 43 108 euroon, mikä ei edistä sähköautojen yleistymistä Suomessa. 

Automaattivaihteiston tyyppi näyttäisi vaikuttavan WLTP:n mukaisessa hinnoittelussa aiempaa enemmän, sillä esimerkiksi Volvolla momentinmuuntimella varustettujen automaattien hinnat ovat nousseet, kun taas Volkswagen-konsernin suosimalla DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettujen autojen hinnat ovat nousseet vain hyvin vähän tai jopa laskeneet. 

Hinnoittelussa vaihtelua

Hinnoittelutilanne vaihtelee eri automerkkien välillä. Mercedes-Benzin maahantuojalla Veholla on kaikille malleille WLTP-hinnat. Mersujen aiemmatkin hinnat olivat WLTP:stä takaisinlaskettuja hintoja eli ne pohjautuivat uuteen päästömittaustapaan NEDC:n sijaan. 

Ford Fiesta Activen bensakoneisten versioiden hinnat halpenivat päästömittaustavan muutoksen myötä 265-382 euroa ja dieselversion 193 euroa.

BMW:lläkin nyt voimaan astuneeseen päästömittaustavan muutokseen valmistauduttiin pitkään ja huolellisesti. Valtaosa dieselmallistosta tyyppihyväksytettiin uuden mittaustavan mukaan jo viime maaliskuussa ja bensiinimallisto heinäkuussa.

“Tiettyjä malleja on tilattu etupainoisesti loppuvuoden tuotannosta. Koko tilauskantaa koskee päästömittaustavan valinnanvapaus, WLTP laski BMW:llä monien mallien hintaa”, myyntijohtaja Anssi Rinne kertoo. 

Myös Toyota aloitti siirtymisen WLTP-mittaustapaan tyyppihyväksynnöissään jo hyvin varhaisessa vaiheessa 2018. “Näin ollen meillä ei juurikaan ole NEDC-syklin mukaisesti tyypitettyjä autoja varastossa. Pääsääntöisesti puhutaan joistain kymmenistä autoista tai yksittäisistä autoista per malli. Vanhoilla hinnoilla olevia autoja on varastossa joitain päiviä tai muutaman viikon ajan”, tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen kertoo.  

Autojen hintoja puuttuu

K Autolla on Volkswagenin keskeisimmistä malleista jo WLTP-hinnat verkossa mutta ei läheskään kaikista versioista. Monien muiden merkkien tapaan Volkswagenilla on myös NEDC-hinnat verkossa, joten vertailu on helppoa. 

”Vanhan NEDC-päästömittaustavan mukaisia autoja myydään edelleen NEDC-hinnastojen mukaisilla hinnoilla”, K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo.

Joidenkin suosittujen automallien kuten Audi A4:n hintoja ei ole tällä hetkellä lainkaan. Myöskään Seatin, Audin ja Skodan kaasuautoille ei ole hintoja. Seatin maahantuoja ilmoittaa, että merkin kaasuhybridimallisto uudistuu loppuvuodesta. Uusi mallisto ja hinnat julkaistaan marraskuussa. Nissan Qashqaille ei edes ole vielä uusia hintoja, vaan sen eri versioita myydään vielä vanhoilla NEDC-hinnoilla.

Joillakin merkeillä kuten Hyundailla mallisto on sellaisessa myllerryksessä, että vanhoja hintoja ei ole vertailtavana. 

 ”Hyundain uusien mallien hinnastot eivät ole suoraan vertailukelpoisia edellisiin hinnastoihin, sillä koko mallistomme uudistuu parhaillaan. Tuomme nyt markkinoille seuraavan mallivuoden 2019 autoja, niin sanottuja facelift-malleja sekä kokonaan uusia malleja syksyn 2018 aikana. Autoja meillä on tällä hetkellä hyvin saatavilla ja toimitustilanne on hyvä”, viestintäpäällikkö Saara Vainio toteaa. 

Hyundailla malliston hinnastoja päivitetään parhaillaan. “Ne julkaistaan kyseisten mallien verkkosivuilla sitä mukaa, kun saamme niitä valmiiksi”, Vainio kertoo. 

Juha Partanen 

Kiinnostaako autovero? Lue lisää autoverosta Veronmaksajien verkkosivuilta.

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti