Tilinpäätösinfo kuulostaa kuivakkaalta tilaisuudelta, mutta kun se toteutetaan BMW:n tavoin, tapahtuma muuttuu mielenkiintoiseksi. Digitaalisen identiteetin, sähköformulalla ajamisen ja monien muiden asioiden rinnalla Münchenissä nähtiin vilaus uudesta 2-sarjan Gran Coupésta. Puhetta riitti myös brexitistä – onhan Mini osa BMW Groupia.
BMW ei ollut luonnollisestikaan ensi kertaa järjestämässä BMW Annual Accounts Press Conference-tapaamista toimittajien kanssa, mutta konsepti oli tänä vuonna laitettu uusiksi.
Paristakymmenestä maasta – joukossa oli myös runsaasti kiinalaisia toimittajia ja heistä aika suuri osa naisia – paikalle saapuneelle mediaväelle oli tilinpäätösinfoa edeltävänä iltana järjestetty hyvin epämuodollinen illallinen, johon osallistui toimittajien lisäksi BMW:n viestintäihmisiä ja ylintä johtoa.
Erityisen kiinnostavan illallisesta teki BMW Groupin Pohjois-Euroopan viestintäpäällikkö Oskar Södergren, joka järjesti Taloustaidon autotoimittajalle ja hänen pohjoismaisille pöytäkavereilleen ensin myynti- ja brändijohtaja Pieter Notan ja sitten designjohtaja Adrian van Hooydonkin keskustelukumppaneiksi.
Boheemin oloisen designjohtajan kanssa vilkas keskustelu venyi lopulta tilaisuuden päättymiseen asti. Sitä ei tullut katsottua, oliko van Hooydonkillä edelleen ranteessaan originelli Heuer Calculator -kello niin kuin saksalaisen Motor Klassik -lehden jutussa tunnetuimpien autodesignereiden ajannäyttäjistä keväällä 2012.
BMW:n johtajat vailla jäykkyyttä
Jos Daimler-Benzin Dieter Zetschke näyttää tuuheine viiksineen ja canvas-tossuineen oudon boheemilta pääjohtajaksi niin BMW:n Harald Krüger tuntui jopa hieman tilannetta vierastavan oloiselta istuessaan tiedotusvälineiden edustajien edessä kollegojensa kanssa.
Pressikonferenssissa puhetta johtanut yritysviestinnästä vastaava johtaja Maximilian Schöberl oli huomattavasti enemmän pääjohtajan oloinen kuin Krüger. Mutta puhuessaan pääjohtaja osoittautui yllättäen sujuvasanaiseksi, ja hän näytti sympaattisella tavalla itseään korostamattomalta jopa seistessään valokuvaajien pyynnöstä vuonna 2021 markkinoille tulevan iNEXT-sähköauton vieressä.
Pienemmässä seurassa – esimerkiksi viidentoista toimittajan joukossa kuten yksi BMW:n edustaja tilannetta kuvasi – Krüger on kuulemma aika rento ja huumorintajuinenkin.
Ainakin lehdistötilaisuudessa perinteinen saksalainen jäykkyys tuntuu kadonneen koko BMW:n johtoportaasta. Ainoastaan naispuolinen henkilöstöjohtaja Milagros Caina Carreiro-Andree vaikutti lyhytsanaiselta ja kuivakkaan oloiselta vastauksissaan.
Liikkumispalvelulla 60 miljoonaa käyttäjää
Konferenssissa pääosassa olleiden konsernin tuloksen ja mallimuutosten ohella pressikonferenssissa riitti muitakin isoja kysymyksiä purtaviksi. Saksalaiset toimittajat halusivat tietää, säilyvätkö työpaikat henkilöstön rakennemuutoksessa Saksassa ja varsinkin sen eteläosassa, mihin tuotantojohtaja Oliver Zipse vastasi uusien lanseerauksien osoittavan, että tilanne Baijerissa on työpaikkojen suhteen vakaa. Henkilöstöjohtaja Carreiro-Andreekin vakuutti, että BMW:llä ei ole mitään tarvetta vähentää väkeä Baijerissa.
Myös BMW:n ja sen vanhan arkkivihollisen Daimler AG:n pitkän tähtäimen yhteistyö puhutti konferenssiväkeä. Yhtiöt ovat perustaneet viisi joint venturea tuottamaan kaupunkien liikkumispalveluja. Jo nyt yli 60 miljoonaa ihmistä käyttää yhtiöiden NOW-palveluja ja yhteenliittymän tavoitteena on kehittyä maailman johtavaksi liikkumispalvelujen tuottajaksi.
BMW Group ja Daimler ovat yhdistäneet voimansa myös autonomisen ajamisen nelostason teknologian kehittämisessä.
Saksalaiset eri mieltä teknologiosta
Saksalaisten autonvalmistajien keskinäiset erimielisyydetkin nousivat konferenssissa esiin – varsinkin avoimuus eri teknologioille tuntuu olevan arka aihe. Pääjohtaja Krüger sanoi suoraan, että hän on täysin toista mieltä teknologian avoimuudesta kuin Wolfsburgin kollegansa, Volkswagen-konsernin pääjohtaja Herbert Diess.
Diess on halunnut Saksan autonvalmistajien yhdistyksen VDA:n keskittyvän täyssähköautoihin tulevaisuuden vaihtoehtona vety- ja kaasuautojen sijaan, vaikka Volkswagen-konserni tunnetaan kaasukäyttöisten henkilöautojen valmistajana. Krüger taas kannattaa BMW:n strategian mukaisesti avointa suhtautumista eri teknologioihin.
”Meillä tulee olemaan tiukka keskustelu VDA:sta tänä iltana”, Krüger totesi kalenterissaan olevasta puhelinkokouksesta kollegojensa kanssa.
Ainakin kahdessa tai kolmessa toimittajien esittämässä kysymyksessä Krügeriltä tiukattiin, haluaako hän jatkaa BMW Groupin pääjohtajana. Syynä on se, että hänen pestinsä on katkolla toukokuussa 2020, mutta vasta 53-vuotias Krüger tuskin on vielä valmis eläkkeelle.
Brexitistä katkoksia
Yksi keskeinen kysymys pressikonferenssissa oli brexit, sillä BMW:llä on neljä tehdasta Englannissa, ja se on konsernin omistaman Minin kotimaa ja suurin markkina.
Lisäksi Iso-Britannia on BMW:lle neljänneksi suurin yksittäinen markkina-alue eli todella merkittävä vientimarkkina. Vaikka yhtiön johto vakuutti uskovansa sopimuksettomalta brexitiltä välttymiseen, BMW Group on varautunut tuotantokatkoksiin Britanniassa ja kasvattamaan Minin tuotantoa Hollannissa.
”Me kuitenkin tarvitsemme brittitehtaiden kapasiteetin. Tuli brexitiä tai ei, ihmiset ostavat Englannissakin Minejä ja rakastavat niitä. Bisnesmalli ei kaadu, koska Iso-Britannia on iso markkina Minille”, tuotantojohtaja Oliver Zipse totesi.
”BMW Groupissa olemme tehneet kaiken mahdollisen valmistautuaksemme muutoksiin alihankinnassa. Alihankintaketjussa on epävarmuutta, mutta se ei jääne pysyväksi”, hän vakuutti.
USA:ssa BMW:llä on eurooppalaisvalmistajista laajin tehdas ja siitä on yhtiön johdon mukaan etua volyymimallien myynnissä. Käytännössähän Amerikan markkinoiden volyymi tulee katumaastureista.
Digitaalinen identiteetti
Tilinpäätösinfossa käytiin pääjohtajan katsauksen jälkeen eloisaa keskustelua toimittajien ja BMW:n johdon kesken, mutta pienemmällä porukalla järjestetyissä osa-alueiden round table -tilaisuuksissa keskustelu oli vielä avartavampaa ja hetkittäin sitä maustettiin huulenheitollakin.
Kuluttajakäytöksen muutoksiin ja BMW:n markkinointiin pureutuvassa osuudessa oli mahdollisuus jatkaa edellispäivän illalliskeskustelua Pieter Notan kanssa ja lavalla oli myös Peter Schwarzenbauer, joka vastaa Minin ja Rolls Roycen markkinoinnista maailmanlaajuisesti.
Schwarzenbauerin mukaan digitalisaatio kasvaa kuin rinnettä alas pyörivä lumipallo: kun maailmassa tänään on 7,5 miljardia verkottunutta tuotetta, niitä on kymmenen vuoden kuluttua 25 miljardia. Samaan aikaan 3,3 miljardin mobiilin internetin käyttäjän joukko kasvaa viiteen miljardiin.
Notan mukaan tähtäimessä on rakentaa jokaiselle BMW Groupin asiakkaalle digitaalinen identiteetti ja tavoitteena on saada sata miljoonaa asiakasta BMW Groupin ekosysteemiin. ”Me uskomme, että tulevaisuuden on-demand- ja pay-per-use-järjestelyt laajentavat ihmisten mahdollisuuksia käyttää premium-autoja”, Nota totesi.
Autoille riittää jatkossa entistä enemmän tarvetta: kun liikkuminen on perustarve, autoilla ajettavan kilometrimäärän ennustetaan kasvavan nykyisestä 10 triljoonasta 15 triljoonaan vuonna 2030.
Yhteen myyntidivisioonaan
Brändin kehityksestä puhuttaessa Pieter Nota sanoi, että sillä on monta ulottuvuutta – materiaalit, laatu, muoti, muotoilu – mutta hän korosti, että ajamisen ilo tulee säilymään osana BMW:tä.
Rolls Roycen brändin tulevaisuudesta Peter Schwarzenbauer sanoi, että hän ei pidä Rollsia samalla tavalla autoteollisuuden tuotteena kuin tavallisia autoja vaan Rolls on state-of-the-art-tyylinen huipputuote, mutta siitäkin on tulossa päästötön versio ja vuonna 2016 esitelty konseptiauto antaa Schwarzenbauerin mukaan viitteitä siitä, millaisia Spirit of Ecstasysta tunnetun merkin autot ovat tulevaisuudessa.
Tähän asti erillisenä olleet Mini ja Rolls Royce yhdistettiin vastikään huhtikuun alussa samaan myyntidivisioonaan BMW:n kanssa. Schwarzenbauer lähtee ensi lokakuussa omasta tahdostaan eläkkeelle 60 vuotta täyttäessään eikä hänelle tulla palkkaamaan seuraajaa.
Sähkö muuttaa kilvanajoa
BMW:n luonteen mukaisesti paljon puhuttu autoilun sähköistyminen oli konferenssissa vahvasti esillä myös yhtiön M-tytäryhtiön toimesta. Aiemmin BMW Motorsportina tunnettu divisioona muutti vuonna 1993 nimensä BMW M:ksi valmistajan autojen sporttiversioiden kirjaintunnuksen mukaan.
BMW:n Formula E -kilpa-auton presentaatiossa puhujina olivat BMW M:n johtaja Jens Marquardt ja sähköisen voimalinjan kehitystyöstä vastaava BMW:n johtaja Nicola Martin.
Marquardt totesi, että niiden 25 vuoden aikana kun hän on ollut autourheilussa mukana, hän ei ole koskaan aiemmin nähnyt yhtä läheistä yhteistyötä autonvalmistajien työntekijöiden ja kilpatiimin kesken kuin nyt Formula E:ssä.
BMW:llä uskotaan Formula E:n kiinnostuksen lisääntyvän – Marquardt muistutti, että Formula E:n neljännellä kaudella sen yleisö kasvoi 48 prosenttia.
Marquardt kuvasi mielenkiintoisesti, kuinka paljon Formula E:n ajaminen poikkeaa Formula 1:stä: kun polttomoottoriautolla ajetaan perinteisten rata-ajo-oppien mukaan suoralla kaasu pohjassa, jarrutetaan mahdollisimman myöhään ja voimakkaasti, käännetään sitten tiukasti mutkaan samalla kun auto vauhtia kiihdyttäen vedätetään ulos kurvista niin sähköformulan ratissa pitää toimia aivan toisin.
Kuljettajan pitää ajatella energian hallintaa, energiatasoja, lämmönhallintaa ja regenerointia pitkin matkaa – suorallakin, jolloin auto antaa kuljettajalle varoituksia eri toimista. Regeneroinnin käyttämisen vuoksi sähkökilpa-auton jarrutkin ovat aika pienet polttomoottoriformuloihin verrattuna.
Marquardtin mukaan niin ykkösistä kuin urheiluautojenkin parista Formula E:hen tulevien kuljettajien pitää muuttaa ajotapaansa melkoisesti. Tulevaisuudessa Formula E:ssä tullaan näkemään kuljettajia, jotka kasvavat sähköautoihin alusta asti, ja Marquard uskoo, että kuljettajia voi tulla E-urheilunkin parista.
Gran Coupé on Kian näköinen
Pressikonferenssin päätteeksi BMW esitteli toimittajille yhden toistaiseksi vielä julkistamattoman uuden mallin. Laukut jätettiin aulaan ja puhelimetkin kerättiin kirjekuoriin ettei kukaan vieraista päässyt kuvaamaan uutuutta.
Suljettujen ovien takana oli ensi marraskuussa Los Angelesin autonäyttelyssä esiteltävä 2-sarjan Gran Coupé. Kyseessä on yhtä aikaa sekä kepeän että käytännöllisen näköinen urheilullinen neliovinen perheauto.
Nuorekkaan näköinen 2 Gran Coupé tuo mieleen uusimman Kia Ceedin ja sen shooting brake –tyylisen ProCeed-version. Entisestään levenevät BMW:n munuaiset keulalla alkavat nekin muistuttaa Kian Tiger Nose –maskia.
Uutuus on menevän näköinen mutta persoonattomampi kuin nykyinen 1-sarjan BMW. 2-sarjan Active Tourerin ilmeeseen uuden Gran Coupén muotoilulla ei ensisilmäyksellä ole mitään yhteyttä.
Hardtop-tyyliin 2 Gran Coupéssa on kehyksettömät ikkunat, sisällä ohjaamossa on isot näytöt ja 7.0 käyttöjärjestelmä puheohjauksella varustettuna. Näytteillä ollut auto oli M235i-versio, joka on mallisarjan huippuversio. 2-sarjan tyyliin Gran Coupé on etuvetoinen – kuulemma siksi, että sillä säästetään auton painossa.
Vaikka BMW rakentaa uutta tehdasta Unkarin itäosiin, uuden mallin tuotanto tulee tapahtumaan Saksassa.