veronmaksajat.fi

VAPAALLA

BMW:n designjohtaja: sähköistyminen lopettaa sedanien madaltumisen

BMW:n designjohtaja: sähköistyminen lopettaa sedanien madaltumisen
5.4.2019

Sedanit eivät tule ainakaan BMW:llä enää madaltumaan, lupaa yhtiön designjohtaja Adrian van Hooydonk. Korkeajänniteakuille auton pohjalta varattava tila tekee autoista entistä korkeampia.

Monien valmistajien sedan-malleja on kritisoitu ohjaamon liiasta mataluudesta, mutta BMW:n konseptilla sähkön tuleminen henkilöautoihin tuo kuljettajalle lisää tilaa korkeussuunnassa ja mahdollistaa pystymmän ajoasennon. Akkujen sijoittaminen lattialle lopettaa nykyisen madaltumiskehityksen.

BMW:n hollantilainen designjohtaja Adrian van Hooydonk kertoo, että ajatuksena on tehdä merkin malleista tulevaisuudessa myös entistä kodikkaampia – ohjaamossa ei ole enää nappularivejä niin kuin lentokoneessa.

BMW Annual Accounts Press Conferencea edeltänyt vapaamuotoinen illallinen nautittiin BMW Welt Doppelkegelissä. Vasemmalla BMW Groupin Pohjois-Euroopan yritysviestinnän vetäjä, ruotsalainen Oskar Södergren.

Mutta vaikka nappularivistöistä halutaan eroon, BMW:llä ei haluta viedä keskeisimpiä toimintoja valikoista etsittäviksi vaan pitää ne edelleen kuljettajan käsillä. Niin van Hooydonkin kuin BMW:n myynnistä ja brändistä vastaavan johtokunnan jäsenen Pieter Notan – hollantilainen hänkin – mukaan merkin autoissa ei mennä siihen, että kaikki toiminnot olisivat ruudussa.

Toisaalta van Hooydonk muistuttaa, että esimerkiksi lämmönsäätimien käyttö vähenee, kun autoista tulee entistä oppivaisempia ja ne valitsevat automaattisesti esimerkiksi lämpötilan, josta kuljettaja yleensä pitää. Puheohjauskin vähentää tarvetta eri toimintojen kytkimille. 

Ei pelkkä matkustaja

Monista muista autovalmistajista poiketen BMW:llä on mielenkiintoinen suhtautuminen autonomiseen ajamiseen. Designjohtaja Hooydonk sanoo, että heillä on siihen samat valmiudet kuin muillakin, mutta he eivät halua vielä puhua autonomisesta ajamisesta samalla tavalla kuin kilpailijat, koska kuluttajien ei kuulu osallistua järjestelmien testaamiseen eivätkä autot ole nykyisellään valmiita itsenäiseen liikkumiseen.

Johtaja Pieter Nota kertoi, että BMW on yhdessä Rottedamin kaupungin kanssa aloittanut ladattavien hybridiautojen keskuudessa kokeilun, jossa BMW:n appi kertoo, milloin auto tulee Electric Only -vyöhykkeelle.

Nota ja van Hooydonk korostavat myös, että autojen autonomisuuden kehittymisestä huolimatta BMW:llä ei tähdätä siihen, että kuljettajasta tulisi pelkkä matkustaja vaan hänellä halutaan säilyttää merkin DNA:han olennaisena osana kuuluva mahdollisuus nauttia ajamisesta.

”BMW:n iNEXT-malli antaa kuljettajalle maanantai-aamun työmatkaliikenteen ruuhkassa mahdollisuuden rentoutua ja jättää ajamisen auton huolehdittavaksi, mutta kun hän lauantaina lähtee ajamaan maaseudulle, hänellä pitää olla mahdollisuus nauttia ajamisesta”, Pieter Nota toteaa.

Taloustaidon tavatessa van Hooydonkin ja Notan BMW:n Annual Accounts Press Conferencea edeltävän päivän illallisella, esiin nousi mielenkiintoinen kysymys siitä, minkä standardin Eurooppa valitsee autonomiseen ajamiseen. BMW:llä uskotaan, että standardeja tuskin tulee olemaan useampia vaan niistä valitaan yksi, ja se avataan muille. 

Hybrideistä ratkaisu

BMW Group on käynyt jo 40 ison kaupungin kanssa keskusteluja yhteistyötä ja sillä on monenlaisia, keskenään täysin erilaisia järjestelyjä eri paikoissa – Rotterdamissa on eri systeemit kuin Nashvillessä, Seattlessa aivan muuta kuin Kiinan kaupungeissa. Pieter Nota ottaa Rotterdamin esimerkiksi.

”Me etsimme ladattavista hybrideistä nopeaa ratkaisua isojen kaupunkien ilmanlaadun parantamiseen pidentämällä näiden autojemme toimintasädettä 80 kilometriin ja kehittämällä älykästä teknologiaa, jolla saamme ihmiset ajamaan keskustoissa pelkällä sähköllä”, hän kertoo.

”Rotterdam on hyvä esimerkki siitä, miten työskentelemme yhteistyössä kaupungin kanssa. Siellä liikkuva kuljettaja voi ladata autoonsa BMW:n kehittämän apin, joka monitoroi moottorin käyttöä ja muistuttaa polttomoottorin sammuttamisesta, kun auto tulee virtuaalisen rajan sisällä olevalle Electric Only -vyöhykkeelle.”

Alustavien kokemusten mukaan useimmat BMW:n plug-in-hybrideillä ajavista kuljettajista ovat valmiita käyttämään sähköä 90 prosentissa vyöhykkeen sisällä tapahtuvasta ajosta. Rotterdamin apulaispormestari Arno Bonte toivookin käytännön jatkossa leviävän muunkin merkkisiin ladattaviin hybidiautoihin. 

Kiinalaisten vaikutus huhua

Vaikka Kiinan markkinoiden merkitys BMW:n myynnille on suuri, Nota kielsi, että kiinalaisten asiakkaiden odotukset ohjaisivat BMW:n valintoja. Esimerkiksi 5-sarjan uusimman mallin kritiikkiä saaneen ohjaustunnon muuttamisen kiinalaisia miellyttäväksi hän leimasi huhuksi.

Designjohtaja Adrian van Hooydonkilla on BMW:llä 700 työntekijää: suunnittelijoita, insinöörejä, mallien tekijöitä ja muuta porukkaa.

Nota muistutti, että kiinalaisille tehdään heidän odotustensa tyydyttämiseksi sikäläisille markkinoille suunnattuja pidennettyjä malleja, mutta hän ei ottanut selvästi kantaa siihen, että Kiinan markkinoille tehtäisiin omanlaistaan tekniikkaa, jotta eurooppalaiset välttyisivät kiinalaisten erilaisilta odotuksilta auton käytöksestä.

Toisaalta amerikkalaisetkaan eivät ole BMW:lle mittapuu. Keskusteluissa kävi ilmi, että Teslan uusi 3 ei ole baijerilaisvalmistajan edustajien mielestä niin hyvin viimeistelty, että se täyttäisi BMW:n standardeja.

Nota ja van Hooydonk korostivat BMW Groupin autojen emotionaalisuutta – kulkivatpa ne millä käyttövoimalla hyvänsä.

”Tulossa oleva täysin sähköinen Mini on sekin hyvin emotionaalinen auto, mikroautomainen ajettava, ja ensi vuonna BMW:ltä tulee lisää emotionaalisia autoja”, Nota kertoi.

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti