veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Diesel, sähkö tai kaasu rekan voimanlähde – näin ohitat omalla autolla turvallisesti

Diesel, sähkö tai kaasu rekan voimanlähde – näin ohitat omalla autolla turvallisesti
6.10.2024

Syksyn liukkaiden lähestyessä on hyvä muistaa, että ison rekan jarrutusmatka voi olla yllättävän pitkä. Tässä neuvot tavalliselle autoilijalle turvalliseen ajoon raskaan liikenteen joukossa. Miten sähkö- tai kaasurekan meno erottuu dieselillä kulkijoista?

Valtaosa maanteiden raskaista ajoneuvoista rullaa eteenpäin dieselin tai biodieselin voimalla. Joukossa on kuitenkin myös uusilla käyttövoimilla toimivia autoja. Sähkökäyttöisiä kuorma-autoja on Suomessa vasta 70 kappaletta, kaasurekkoja jo lähes 600 kappaletta, kertoo Traficomin tilasto.

Taloustaito kävi tutustumassa raskaan liikenteen uusiin käyttövoimiin. Ison ratin taakse kiivettiin Kymiringin moottoriurheilukeskuksessa, Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n (SKAL) ja Scania Suomi Oy:n tapahtumassa.

Erilaiset moottorit antavat rekoille erilaista puhtia. Esimerkiksi sähkökuorma-auto iski kilparadalla varsin sähäkästi ylämäkeen. Kaasurekka puolestaan jurnutti ylös varsin verkkaisesti, olipa kuljettajalla kuinka raskas kenkä hyvänsä.

Ylämäessä rekan perässä ajaminen tuntuu usein henkilöautoilijasta turhauttavalta. Ylimääräisiä riskejä ei silti kannata ottaa.

Scanian tuotepäällikkö Ari Hakala, miten raskaan liikenteen seassa kannattaa ajaa?

”Toimi ihan niin kuin normaalistikin: noudata hyvää liikennetapaa ja ennakoi. Anna raskaan kaluston kuljettajalle aikaa reagoida siihen, mitä teet. Käytä vilkkua, älä tee hätäisiä jarrutuksia äläkä vaihtele kaistoja nopeasti.”

Mitä ohitustilanteessa on hyvä muistaa?

”Retelin kuljettaja ei tahallaan hidasta ylämäkeen. Kun autot lastataan maksimimassoihin, niin eihän siellä sitä suorituskykyä liikaa ole.

Suosittelen jättämään reilusti väliä raskaaseen kalustoon: näet paremmin tien ja ehdit valmiiksi kiihdyttää ja samalla katsoa, onko nyt se turvallinen ohituspaikka. Jos tilanne muuttuu, niin sinulla on aikaa ottaa vauhti pois.

Monesti näkee, että henkilöautolla ajetaan tosi lähellä isoa autoa. Siitä on vaikea nähdä sopivaa paikkaa ohitukseen. Toisaalta, kun mennään rekan imussa, ilmanvastus on pieni. Kun ohitusta varten vaihdetaan kaistaa, ilmanvastus kasvaa. Jos itsellä on hiukan tehottomampi henkilöauto, niin kiihdytys ja ohitus voivat vaatia todella pitkän ajan.”

Uskallanko ohittaa, jos rekat ajavat peräkkäin?

”Peräkkäin ajaminen vähentää ilmavastusta, polttoainekulutusta ja CO2-päästöjä. Ei tarvitse välttää ajamasta autojen väliin. Harvoin löytyy niin hyvää paikkaa, että 2–3 yhdistelmästä pääsisi yhdellä ohituksella ohi

Näytä ennakoitavasti vilkulla, että tulen nyt tähän, niin varmasti löytyy tilaa.”

Kuinka pitäisi ohittaa tien laidassa pyöräilevät ja kävelevät?

”Suomalaiset ammattikuljettajat ottavat mielestäni hyvin huomioon myös kevyen liikenteen, jopa paremmin kuin henkilöautoilijat. Usein iso auto kiertää ohittaessaan pitkän matkaa vastaantulevan kaistaa, kun henkilöauto saattaa vain siirtyä hiukan lähemmäs keskiviivaa. Jos näet vastaantulevan ajoneuvon ohittavan kevyttä liikennettä, löysää kaasua ja anna sinäkin tilaa, jotta et itse tule juuri samaan aikaan siihen tilanteeseen.”

Auttaako uusi tekniikka välttämään kolareita?

”Siihen pyrkivät sekä ajoneuvovalmistajat että EU:n sääntely. Koko ajan tulee lisää kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Toistaiseksi kuitenkin kuljettaja itse tekee päätökset, auto vain varoittaa. Aina tulee muistaa myös Suomen olosuhteet: on pimeää, räntää, sataa lunta ja jää tarttuu joka paikkaan. Huonoissa olosuhteissa turvajärjestelmiin ei välttämättä voi täysin luottaa.”

Näin raskaan liikenteen päästöjä halutaan vähentää EU:ssa

Uusien kaasu- ja sähkörekkojen käyttöönottoa jarruttavat Suomessa sekä hinta että käyttövoiman jakeluasemien puute. Tulevaisuudessa esimerkiksi jakeluasemia tullaan rakentamaan lisää EU-vaatimusten vauhdittamana.

Lähde: SKAL

2025 

  • Jakeluvelvoite +3 %-yksikköä, kehittyneiden polttoaineiden alavelvoite 2% > 3%
  • Uusien kuorma-autojen CO2 -15 % vs. 2019

2026

  • Jakeluvelvoite +3 %-yksikköä
  • Julkiset hankinnat, pakettiautot 0 g/km. Kuorma-autoissa päästöttömien autojen osuus sopimuksesta 5–21 %

2027

2030

  • AFIR-vaatimukset sähkö- ja vetytankkauspisteistä ydin- ja kantaverkolle
  • Uusien kuorma-autojen CO2 -30 % vs 2019
  • Uusien kuorma-autojen CO2 -45 % vs. 2025
  • RED-direktiivistä kiristyvät vaatimukset jakeluvelvoitteeseen koko EU-alueelle

2035

  • Uusien kuorma-autojen CO2 -65 % vs. 2025

2040

  • Uusien kuorma-autojen CO2 -90 % vs. 2025

Satu Alavalkama

Lähtökuva: 460R-biokaasurekat, vasemmanpuoleinen toimii nesteytetyllä LBG-kaasulla ja oikeanpuoleinen CBG-kaasulla.

Katso videolta, miten 32 tonnin täyssähkörekan ajaminen sujui Taloustaidon toimittajalta. 

 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti