Viimeisten kymmenen vuoden aikana dieselautojen typen oksidien päästöraja on tiukentunut noin 70 prosenttia ja hiukkaspäästöjen raja 80 prosenttia. Päästöt vähenevät edelleen, mutta toipuuko dieselin maine?
Ennen vanhaan dieselit olivat ennen kaikkea paljon ajavien ja ammattikäyttäjien autoja. Niiden käyttöominaisuuksien paraneminen ja vuonna 2008 käyttöönotettu hiilidioksidipohjainen autovero siivittivät dieselmyynnin kovaan kasvuvauhtiin. Suomessa 2010-luvulla Volvon myynnistä enimmillään jopa 95 prosenttia oli dieselautoja ja enemmistö niin BMW:n kuin Mercedes-Benzinkin täällä myydyistä autoista kulki dieselillä.
Nyt dieselmoottorit katoavat pikkuautoista, joissa pakokaasujen puhdistusjärjestelmät vievät liikaa tilaa eikä hinnoittelukaan kestä uusien vaatimusten mukaisten dieseleiden tuotantokustannuksia.
Etelämpänä Euroopassa moni kaupunki kieltää vanhoilla dieseleillä ajamisen kaupunkien keskustoissa ja dieselin maine kärsii päästöskandaaleista. Samaan aikaan Mercedes-Benz tuo mallistoonsa dieselhybridin ja Audi varustaa parhaita mallejaan huipputehokkailla dieselmoottoreilla.
Mersu puhalsi mittauksessa nollan
Tosiasiassa keskustojen ajokiellot koskevat pääsääntöisesti Euro 5:n ja sitä edeltäneiden päästörajoitusten mukaisia dieselautoja. Varsinkin Euro 6d:n rajat ovat pudottaneet uusien dieseleiden päästöt minimaalisiksi.
Alkuvuodesta dieselmoottorinen Mercedes-Benz C 220 d puhalsi Real Driving Emissions -testin typenoksidipäästöjen mittauksessa nollan.
”Uusissa Euro 6d -autoissa, joissa on SCR- ja DPF-järjestelmät pakokaasujen puhdistamiseen, ei juuri päästöhaittoja ole, kunhan puhdistuslaitteisto toimii. Paljon ajettuna niissäkin voi esiintyä ongelmia, varsinkin jos käyttäjät ”puukottavat” järjestelmiä. Se pitäisi kriminalisoida – etenkin näiden palvelujen tarjoaminen”, Juhani Laurikko, VTT:n johtava tutkija toteaa.
Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski sanoo samaa: ”Uusi moottoriteknologia, jossa muun muassa hiukkassuodattimet voidaan puhdistaa usein ja moottorijarrutuksen aikana, puhdistaa myös pienhiukkaset.”
Boschilla uusi ratkaisu dieselmoottoriin
Yksi dieselmoottorin uusista ratkaisuista tulee Boschilta, joka on kehittänyt erittäin herkästi reagoivaa ja ilmanvirtausta hallitsevaa dieselteknologiaa.
”Euro 6 -moottoreissa käytetyn AdBlue-teknologian rinnalla Boschin ratkaisu on hyvä keino vähentää päästöjä, koska siinä pakokaasujen puhdistamisen kannalta kriittisimmät komponentit on viety aivan moottorin kylkeen. Näin ne lämpiävät nopeasti, ja myös kylmäpäästöt ovat hallinnassa”, Pekka Koski selittää.
”Jos dieselin haitallisia päästöjä saadaan järkevillä kustannuksilla alas, se on moottorityyppinä edelleen varteenotettava vaihtoehto. Bensiiniautoissa ovat CO₂-päästöt ongelmana. Sähköautojen haasteet ovat olleet vähän taka-alalla, mutta niihin liittyy kysymyksiä akkujen asianmukaisesta kierrätyksestä, koboltin rajatusta saatavuudesta sekä raaka-aineiden louhinnan ympäristövaikutuksista. Kun eri käyttövoimiin liittyy erilaisia haasteita, olisi olennaista miettiä kokonaisuuden vaikutusta ilmaston ja ympäristön hyväksi”, Satu Otala, käytettyjä autoja myyvän Kamuxin viestintäjohtaja toteaa.
”Päästönäkökulmiin kietoutuu myös eri vaihtoehtojen hintataso: mihin tavallisen ihmisen talous riittää tai miten paljon kukin on valmis maksamaan autosta”, hän lisää.
Dieselhybridistä eri mieltä
Tiukentuvat päästömääräykset tekevät dieselmoottoreiden valmistamisesta niin kallista, että Volvo on ilmoittanut luopuvansa dieseleistä vuoden 2020 lopussa. Kolmetoista muutakin automerkkiä on samalla kannalla: Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Lexus, Maserati, Mitsubishi, Nissan, Polestar, Porsche, Renault, Smart, Suzuki ja Toyota.
Kallista on tuotekehityskin: Daimler-Benz on panostanut uuden dieselmoottorisukupolven kehittämiseen kolme miljardia euroa. Mercedes-Benz on myös ainoa automerkki, jolla on dieselhybridejä mallistossaan. ”Diesel yhdistettynä sähkömoottoriin on Suomessa, jossa latausinfra on pääkaupunkiseudun ulkopuolella surkealla tasolla, oivallinen vaihtoehto”, Mercedestä edustava Pekka Koski sanoo.
VTT:n Laurikko on toista mieltä: ”Kevythybridi on tärkeä osa kaikkien polttomoottoriautojen tulevaisuutta, mutta muuten diesel puhdistuslaitteineen on tarpeettoman kallis osa hybridiin. Hybridikäyttö ei myöskään ”auta” dieseliä samalla lailla kuin ottomoottoria, jolla on huono osakuormahyötysuhde. Siksi dieselhybridejä ei oikeastaan ole ollut markkinoilla lainkaan.”
Dieselhybridit ovat myös kohderyhmäkysymys: Hyundai Motor Europe Technical Centerin tuotesuunnittelujohtaja David Labrosse ei pidä dieselhybridiä konserniin kuuluvalle Kialle kannattavana tuotteena. Daimler-Benzillä on toisenlaisia asiakasryhmiä kuten taksit, joten heille se on järkevä.
Diesel käy yhä kaupaksi
Dieselautojen myynti on hiipunut Euroopassa. Kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon aikana 32 prosenttia EU-maissa käyttöönotetuista autoista oli dieselmoottorisia. Suomessa uusien dieselautojen osuus oli samana aikana enää 17,8 prosenttia, kun se kukoistusvuosina läheni puolta koko myynnistä.
Dieselmoottorille on kuitenkin edelleen käyttöä: ”Dieselin parempi hyötysuhde korostuu massan kasvaessa ja vääntöominaisuuksiensa vuoksi diesel onkin toimivin vaihtoehto kookkaissa autoissa. Isoissa sähköautoissa tullaan kysymykseen akkukapasiteetista ja siitä, miten painaviksi riittävän suuret akut muodostuisivat. Näillä näkökulmilla dieselillä on paikkansa”, Kamuxin Satu Otala sanoo.
”Seuraamme tarkasti erilaisten käytettyjen autojen markkinahintoja. Dieseleiden hinnat ovat olleet vakaat”, hän kertoo.
Diesel: PARTASEN POINTIT
- Älä osta dieseliä kauppamatkoille, lasten päiväkotikuljetuksiin tai lähikouluun! Muutaman kilometrin ajomatkat tukkivat puhdistusjärjestelmän.
- Pitkät välimatkat ja yli 30 000 kilometrin vuotuinen ajosuorite puoltavat dieselauton valintaa. Dieselmoottori on oivallinen voimanlähde kookkaisiin henkilöautoihin ja maastureihin.
- Uusiutuvista raaka-aineista, pääasiassa jätteistä ja tähteistä tehdyllä Neste MY -dieselpolttoaineella kasvihuonepäästöjä voi vähentää jopa 90 % EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin 2009/28/EY mukaisesti. Neste MY pienentää myös lähipäästöjä.
- Saksassa kaupunkien keskustojen ajokiellot koskevat Euro 5-normien mukaisia ja sitä vanhempia dieselautoja. Euro 6 -autojen päästöt ovat niin pieniä, että ne kelpaavat keskusta-ajoon.
- Saksalaisen autojärjestön ADAC:n mukaan Euro 6-Temp -dieselien NOx-päästöt ovat keskimäärin 76 % pienemmät kuin Euro 6b -dieseleillä ja 85 % pienemmät kuin Euro 5 -tason dieselmoottoreilla.
- Entistä tiukempien Euro 6d -päästöstandardien täyttäminen tulee pakolliseksi uusille automalleille 1.1.2020 ja muille autoille vuotta myöhemmin.
Juha Partanen