Karavaanareiden keskuudessa dieselauto on ollut suosituin veturi kautta aikojen. Dieselmoottorin valtteja ovat olleet sen taloudellisuus ja kestävyys raskaammassa käytössä.
Dieselin lisävaltteja ovat hyvät käyttöominaisuudet, kuten alhaisten pyörimisnopeuksien sitkeys ja vääntövoima. Ei ihme, että suurin osa maanteillä liikkuvista asuntovaunuyhdistelmistä kulkee dieselmoottorilla varustetun vetoauton voimin. Tilanne kuitenkin muuttuu pikkuhiljaa.
Neliveto yliveto
Haastattelimme kahta pitkän linjan karavaanaria ja kysyimme muun muassa, pitääkö vaunun vetoauton olla nelivetoinen. Kummallakin haastatelluista on pitkä kokemus vaunun vetämisestä sekä yhdellä akselilla vetävillä että joka kulmasta vetävillä autoilla.
Kumpikin konkareista oli sitä mieltä, että asuntovaunun vetoon kannattaa ehdottomasti hankkia nelivetoauto. Pääteillä pärjää hyvin etu- tai takavetoisellakin, mutta aina voi tulla tilanteita, joissa vetokyky loppuu. Näin voi käydä esimerkiksi leirintäalueen nurmikentällä tai jos joutuu ajamaan tilapäisesti soratietä, jossa on mäkiä.
Ylämäkeen vedettäessä auton keula kevenee, ja huonoissa olosuhteissa etuvetoisella autolla ollaan äkkiä pulassa. Vaunun vedossa etuvetoista parempi on monen mielestä takavetoinen auto, mutta sekään ei ole missään olosuhteissa nelivedon veroinen.
Haastateltavien mukaan neliveto rauhoittaa ajoa hyvissäkin oloissa mm. liikkeellelähdöissä, kiihdytyksissä ja jopa tasaisesti suoraan ajettaessa. Talvikelillä kumpikaan haastateltavista ei lähtisi vaunun kanssa matkaan ilman nelivetoautoa.
Voimanlähteen valinta
Jos karavaanari on tällä hetkellä hankkimassa uutta autoa, ladattava hybridiauto on monessa tapauksessa hyvin varteenotettava ja houkutteleva vaihtoehto. Sopivia vaihtoehtoja on runsaasti ja verokohtelu on edullista. Dieselvaihtoehtojakin sentään vielä löytyy mm. Audilta, Hyundailta, Škodalta ja Volkswagenilta.
Listasimme oheiseen taulukkoon muutamia esimerkkejä myydyimmiltä automerkeiltä. Perusvaatimuksena oli neliveto. Tehon sijaan listasimme tiedon suurimmasta vääntömomentista, koska se on oleellisempi ominaisuus kookasta perävaunua vedettäessä. Lisäksi vääntölukema on vertailukelpoisempi eri käyttövoimien kesken.
10 esimerkkiä asuntovaunun vetoon soveltuvista uusista automalleista:
- Audi Q5 TFSI quattro, hybridi, 62 493 e
- BMW X3 xDrive 20d, diesel, 63 738 e
- Hyundai Tucson CRDI, hybridi, 40 994 e
- Kia 1,6 T-GDI AWD, hybridi, 46 780 e
- Mercedes-Benz GLA, hybridi, 50 410 e
- Nissan Pathfinder, hybridi, 51 800 e
- Skoda Karoq 2.0 TDI, diesel, 42 921 e
- Toyota RAV4 AWD, hybridi, 52 704 e
- Volkswagen Tiguan, diesel, 46 398 e
- Volvo XC60 T6, hybridi, 67 472 e
Listan autot ovat nelivetoisia ja niissä on automaattivaihteisto. Mukaan on valittu pääasiassa 40 000–60 000 euron hintaisia autoja. Kullakin valmistajalla on myös kookkaampia asuntovaunun vetoon sopivia vaihtoehtoja.
Käytettyjen tarjonta
Selvää on, että käytetyn auton ostaja selviää oleellisesti pienemmällä budjetilla. Esimerkiksi viiden kuuden vuoden ikäisen auton perusominaisuudet eivät jää ratkaisevasti jälkeen uusista autoista. Hyvin huollettuna alle 200 000 kilometriä ajettu dieselauto palvelee omistajaansa vielä pitkään. Tällaisia hyväkuntoisia nelivetoautoja löytyy markkinoilta 20 000 eurosta alkaen.
Sähköauto tulossa
Täyssähköauto on vielä aika harvinainen näky asuntovaunun veturina. Kookasta vaunua vedettäessä ilmoitettu toimintamatka saattaa pudota puoleen olosuhteista riippuen. Lisäksi vetämistä rajoittaa sähköautojen suurin sallittu vetopaino, joka on lähes poikkeuksetta pienempi kuin polttomoottoriautoissa.
Tuhansien kilometrien lomamatkaa tekevä tuskin hyväksyy latauspysähdystä 200 kilometrin välein. Sähköauto voi sopia niille, jotka tekevät asuntovaunun kanssa lyhyempiä matkoja. Autolla on kuljettava lähinnä pääväylillä, jolloin latausasemia on riittävästi tarjolla. Sähköauto ei yleensä tule kysymykseen, jos matkataan Lapin erämaihin.
Monella asuntovaunuvalmistajalla on tällä hetkellä omalla akustolla ja sähkömoottorilla varustettuja asuntovaunuja prototyyppiasteella sekä testauskäytössä. Tällaisen vaunun kanssa sähköauton toimintamatka pysyy parhaimmillaan samana kuin se on ilman vaunua.
Jos sähkövoimalla varustetun asuntovaunun veturina on 600–700 kilometrin toimintasäteellä toimiva sähköauto, sähköisen matkustamisen rajoitukset alkavat poistua.
Vielä tällä hetkellä sähkövaunuja ei ole myynnissä, mutta lähivuosina niitä on tulossa. Ennen suurempien sarjojen valmistusta sähkövaunun hankkiminen edellyttää paksua lompakkoa – varsinkin, kun kokonaisbudjetissa huomioidaan hyvällä toimintasäteellä varustetun sähköauton hinta.
Karavaanari vaihtoi moderniin tekniikkaan
Oulun seudulla asuva Ari Pyykölä teki tänä vuonna sen, mikä monella karavaanilla saattaa olla edessä lähitulevaisuudessa: dieselauto vaihtui ladattavaan bensahybridiin. Epäilykset polttoaineenkulutuksen kovasta kasvusta ovat toistaiseksi osoittautuneet turhiksi.
”Ajoin juuri 200 kilometrin matkan 2 000 kilon painoisen vaunun kanssa, ja matkan keskikulutus oli 10,4 litraa. Keskinopeus oli noin 85 km/h. Edellinen vastaava dieselauto vei samanlaisessa ajossa 12 litraa.”
Esimerkkimittauksessa auton akku oli lähtiessä täynnä, mikä selittää hyvää tulosta.
Pitkää matkaa ajettaessa joudutaan luonnollisesti ajamaan myös akku lähes tyhjänä, jolloin bensiinin kulutus kasvaa. Pyykölän kokemuksen mukaan tyhjällä akulla kulutus nousee 15 litraan. Kokonaiskuluissa ei siis lopulta ole eroa vanhaan, kiitos nykyaikaisen hybriditekniikan.
Huoltoväliä kannattaa tihentää
Pitkät reissut suuren vaunun kanssa ovat iso rasite auton tekniikalle. Huoltoväliä kannattaa hieman tihentää suosituksista ja moottorissa sekä vaihteistossa on syytä käyttää ainoastaan laadukkaita öljyjä. Muussa tapauksessa auton käyttöikä lyhenee ja remontteja on varmasti edessä.
Toinen tärkeä asia on oikeanlainen ajotapa ja esimerkiksi moottorin lämpötilan seuraaminen.
Ari Pyykölä harmittelee sitä, että moni autonvalmistaja ei ota auton varustelussa lainkaan huomioon asuntovaunun vetämisessä tärkeitä asioita. Uusista autoista saattaa esimerkiksi puuttua moottorin lämpömittari kokonaan.
”Keski- ja Etelä-Euroopan pitkissä ylämäissä lämpömittari olisi ensiarvoisen tärkeä. Sitä seuraamalla voi ennakoida moottorin kuumenemisen ja parhaimmassa tapauksessa estää moottorivaurion syntymisen.”
”Jos mittari puuttuu, suosittelen hankkimaan OBD2-lukijan, jonka avulla moottorin perustietoja voi nähdä reaaliaikaisesti kännykän näytöltä.”
Markus Nieminen