veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Ernst Mether-Borgström – taiteilijan välineinä värit ja muodot

3.1.2018

Ernst Mether-Borgström (1917–1996) oli suomalainen erittäin menestynyt ja  aktiivinen konkretistitaiteilija, mutta ennen kaikkea häntä pidetään Suomen taidekentällä abstraktin taiteen pioneerina.

Ernst Mether-Borgström piti vuosikymmenien kuluessa lukuisia näyttelyjä sekä Suomessa että ulkomailla. Taiteilijan töitä löytyy myös monien suomalaisten taidemuseoiden kokoelmista sekä useiden säätiöiden ja suurten yritysten taidekokoelmista. Hän teki 1950–1980-luvuilla useita julkisia taideteoksia, pääasiassa seinämaalauksia kotimaisiin julkisiin tiloihin.

Ernst Mether-Borgströmin töitä on hankittu myös moneen ulkomaiseen merkittävään kokoelmaan kuten muun muassa The Museum of Modern Artiin New Yorkissa, Eremitaasin taidemuseoon Pietarissa ja Nationalmuseumiin Tukholmassa.

Mether-Borgström hallitsi suvereenisti useita eri tekniikoita. Koska hänen taiteellinen tyylinsä oli tunnettu, olivat sekä maalaukset, veistokset ja grafiikat hänelle ominaisia ja haluttuja tekniikoita. Kevyessä tuotannossaan hän käytti muun muassa serigrafiaa, värilitografiaa, etsauksia ja guasseja.

Ernst Mether-Borgström opiskeli Taideteollisessa keskuskoulussa erityisesti grafiikkaa ja piirustusta sekä myöhemmin maalausta Suomen Taideakatemiassa. Vuosina 1945 –1947 hän opetti itse Taideakatemiassa oman taiteellisen työn ohella.

Taiteilijan tuotanto koostui vielä 1940–1950 -luvuilla paljolti tuottoisista muotokuvista sekä kaupunkikuvista. 1960-luvulla hänen teoksiinsa alkoi tulla vahvempia värejä ja lisää konstruktivismia, josta lopulta tulikin hänen vallitseva ja tunnistettava taiteellinen tyylinsä.

Abstrakti taide keräilijöiden suosiossa

Abstrakti 1950–1960-luvun taide kiinnostaa tällä hetkellä keräilijöitä, ja tämä näkyy nyt myös taiteilijan suosiossa ja teosten hinnoittelussa. Esimerkiksi Bukowskisilla Ernst Mether-Borgströmin maalaus Kahvilassa (1955) huudettiin vähän aikaa sitten noin 10 000 eurolla. Pienikokoinen sommitelmamaalaus vuodelta 1975 taas huudettiin lähes 5 000 eurolla. Guassityö huudettiin Hagelstamilla 1 250 eurolla, vaikka lähtöhinta oli vain 300 euroa. Uudet keskikokoiset grafiikat maksavat tällä hetkellä sarjasta riippuen noin 500-700 euroa.

Sijoitusmielessä parhaimmat Mether-Borgströmin työt ovat maalaukset 1950­–1970-luvuilta. Silti hänen maisema-aiheensa ovat kieltämättä piristäviä lisiä kokoelmaan, jossa on jo taiteilijan abstrakteja teoksia.

Kirkkaankeltainen väri arvossaan

On kuitenkin hyvä muistaa, että vaikka teoksessa on taiteilijan signeeraus, hänen abstraktit työnsä ovat korkeammin hinnoiteltuja kuin puoliesittävät aiheet. Kirkkaankeltainen väri oli myös tyypillistä Ernst Mether-Borgströmiä, ja siksi teoksen värit kannattaa tarkistaa, jos haluaa teoksen hintaan kestävyyttä.

Ernst Mether-Borgströmin töitä on myös joskus väärennetty, mutta onneksi niitä on ollut liikkeellä erittäin vähän. Jos ostaa taiteilijan maalauksen ja työn taustahistoria sekä teoksen onnistuneisuus herättävät vähänkin kysymyksiä, kannattaa tiedustella työn taustasta esimerkiksi taiteilijan nimeä kantavasta Mether-Borgström-säätiöstä.

Taidesäätiö perustettiin aikoinaan vaalimaan taiteilijan tuotantoa ja suomalaisen konstruktivistisen taiteen tutkimusta. Säätiö järjesti yhdessä Espoon modernin taiteen museon Emman kanssa taiteilijan nimeä kantavan 100-vuotisjuhlanäyttelyn, joka on avoinna 7. tammikuuta asti.

Ernst Mether-Borgström edusti vuonna 1958 Suomea Venetsian biennaalissa. Hän oli tuolloin tapahtuman ainoa abstraktin taiteen edustaja. Taiteilija sai ansiokkaasta urastaan Pro Finlandia -mitalin 1965, ruotsalaisen Prinssi Eugen -mitalin 1984 ja taiteen akateemikon arvon 1991. 

Mether-Borgström-säätiö

”Taide suuntautui vuosisatamme alussa uudelleen tarkoituksenaan poistaa epäoleelliset tekijät, kuonan, josta oli tullut painolasti. Taide teki uusia aloitteita, se avasi uusia näkökulmia kaikkiin yhteiskunnan toimintoihin.” www.metherborgstrom.fi

Pauliina Laitinen-Littorin 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti