Vain noin joka kolmas autoilija tietää, kuinka vanhat renkaat autossa on. Renkaita ei liioin aina vaihdeta uusiin, vaikka ne olisivat jo kovin kuluneet. Kevään renkaanvaihto on hyvä hetki tarkistaa sekä kesä- että talvirenkaiden kunto.
Lähi-Tapiolan Arjen katsaus -kysely kertoo, että vain runsas kolmannes, 38 prosenttia, tietää, milloin autonsa renkaat on valmistettu eli kuinka vanhat ne ovat. Yhtä moni – tai harva– kertoo, että renkaat vaihdetaan kotitaloudessa aina uusiin, ennen kuin ne ovat kovin kuluneet.
Säännöllisesti renkaiden kuntoa, kuten urasyvyyttä ja pinnan kulumista, kertoo kuitenkin seuraavansa 60 prosenttia vastaajista.
Renkaat pitävät auton kiinni tiessä ja mahdollistaa nopeat reaktiojarrutukset ja äkkikäännökset. Jos renkaan kulutuspinta tai nastat kuitenkin ovat hyvin kuluneet, tai rengaspaineet eivät ole kunnossa, ei auto välttämättä käyttäydy kuljettajan odottamalla tavalla.
Vuosien mittaan renkaiden kumiseoksen kimmoisuus vähenee, ja kilometrien myötä myös pito-ominaisuudet heikkenevät.
”Renkaan iän voi itse tarkistaa sen kyljestä. Nelinumeroisessa tunnuksessa kaksi ensimmäistä numeroa viittaavat renkaan valmistusviikkoon ja kaksi jälkimmäistä valmistusvuoteen”, kertoo Lähi-Tapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri tiedotteessa.
Esimerkki lukema 1013 tarkoittaa, että rengas on nyt noin kymmenen vuotta vanha.
Erityisen tarkkana kannattaa olla, kun ostaa käytetyn auton tai käytetyt renkaat. ”Helposti ajatellaan, että rengas on aina saman ikäinen kuin auto. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole.”
Yleinen nyrkkisääntö on, että renkaan turvallinen käyttöikä täyttyy viimeistään kymmenen vuoden kohdalla. Se voi kuitenkin tulla vastaan jo paljon aiemmin, sillä renkaiden kuntoon ja toimivuuteen vaikuttavat niin ajotyyli, urasyvyys, säilytysolosuhteet kuin esimerkiksi oikeat ilmanpaineet ja ohjauskulmat.
Tarkista rengaspaineet säännöllisesti
Arjen katsaus -kyselyssä selvitettiin myös, kuinka taajaan suomalaisautoilijat tarkistavat autonsa rengaspaineet. Runsas kolmannes, 38 prosenttia, kertoo, että kotitaloudessa käydään säätämässä auton rengaspaineita säännöllisesti tai vähintäänkin aina tarvittaessa.
Alaviiri muistuttaa, että rengaspainetta kannattaa lisätä ainakin suuren kuorman ajon yhteydessä sekä tietysti tarkistaa se aina renkaiden vaihdon yhteydessä. Uudet autot osaavat myös jo itse ilmoittaa, jos rengaspaineissa on jotain pahasti vialla – kojelautaan ilmestyy varoitusvalo.
"Moni tykkää pitää rengaspaineita vähän pienempinä, koska astetta pehmeämpi rengas voi mukautua paremmin tienpintaan ja siten lisätä ajomukavuutta. Kannattaa kuitenkin aina katsoa, millaista rengaspainetta renkaan- tai autonvalmistaja eri tilanteisiin suosittelevat. Liian pienet rengaspaineet saattavat lisätä polttoaineen ja sähkön kulutusta ja pehmeämpi rengas myös kuluu nopeammin. Oikein säädetyt renkaat ovat tietysti myös turvallisuustekijä."
Rengasvalmistajan suositukset sopiviksi rengaspaineiksi löytyvät renkaan kyljestä. Auton valmistajan ohjearvoja taas voi etsiä ohjekirjasta tai esimerkiksi polttoainetankin luukussa tai kuljettajan oviaukossa olevasta tarrasta.
Muista nämä viisi asiaa, kun vaihdat renkaat
1. Seuraa kalenteria ja keliä
Talvirenkaita tulee Suomessa lain mukaan käyttää 1.11.–31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastarenkaita saa käyttää 1.11.–31.3. ja muulloinkin sään tai kelin niin vaatiessa.
2. Tarkista urasyvyydet
Kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden pitää lain mukaan olla vähintään 1,6 millimetriä ja talvirenkaiden vähintään 3,0 millimetriä.
Turvallisuussyistä urasyvyydeksi suositellaan kesärenkaissa kuitenkin ainakin 4,0 millimetriä ja talvirenkaissa vähintään 5,0 millimetriä. Urat parantavat pitoa ja estävät liirtoa lumisella ja sateisella tiellä.
3. Katso myös nastat
Jos ajat talvella nastarenkailla, kiinnitä huomiota nastojen kuntoon. Nastojen määrän lisäksi on hyvä seurata niiden kulumista ja ehjien nastojen jakautumista renkaalla.
4. Valmistaudu hyvin, jos vaihdat renkaat itse
Varaa hyvät työkalut, tasainen paikka ja riittävästi aikaa renkaiden vaihtoon. Katso myös etukäteen ohjekirjasta, kuinka esimerkiksi tunkin kanssa tulee toimia. Virheellinen nosto voi aiheuttaa auton helman rikkoutumisen ja pahimmillaan johtaa henkilövahinkoon.
5. Kiristä pultit useasti
Renkaan pulttien kiristys on hyvä tehdä monivaiheisesti: ensin alustavasti, kun rengas on asetettu ilmassa paikoilleen, ja uudemman kerran, kun auto on laskettu takaisin maahan. Muista myös jälkikiristys, kun autolla on ajettu muutama kerta tai noin 100 kilometriä. Toisinaan irtoavat renkaat aiheuttavat onnettomuuksia.
Minna Petäinen