veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Ford Fiesta Active on mainio perusauto

Ford Fiesta Active on mainio perusauto
18.7.2018

Ford Fiesta Activen suunnittelussa järki on voittanut kaiken hörhöilyn. Auto on monin tavoin järkevä, ja silti Fiesta Activella on hauskempi liikkua kuin monilla muilla autoilla. 

Uutiset kertoivat alkuvuodesta, että Ford lopettaa henkilöautomallien valmistamisen, koska ne tuottavat tappiota, ja keskittyy katumaasturi- ja avolavamalleihinsa.

Muillakin merkeillä katumaasturit syövät koko ajan henkilöautojen osuutta myynnistä, mikä ei ole ihme, kun autonvalmistajat itsepäisesti tekevät sedan- ja farmarimalleistaan yhä matalampia ja ahtaamman oloisia.

Henkilöautoihin on aina vain vaikeampi päästä sisään ja ulos, niiden sisältä näkee yhä huonommin ympäristöä ja niiden istuimilla on ikävämpää istua. Monissa henkilöautoissa on arkiajoon liian jäykkä alusta, joka varsinkin hyvin matalaprofiilisten renkaiden kanssa tekee liikkumisesta epämukavaa maamme kurjilla karkeapintaisilla maanteillä.

Sen sijaan katumaastureissa tai crossovereissa asiat ovat yleensä paremmin, vaikka osa valmistajista on ryhtynyt heikentämään niidenkin sisätilojen korkeutta ja näkyvyyttä ulos.

Ford Fiesta Active on muotoiltu tyylikkäästi ilman turhaa katumaasturimaisuuden korostamista.

Ford Fiesta Active on hyvä esimerkki uudesta automallista, joka jättää perinteiset sedanit ja farmarit varjoonsa. Activekin luokitellaan epämääräisesti crossoveriksi, mutta fiksumpaa olisi sanoa että se on järkevä ja käytännöllinen perusauto, joka ei edes näytä miltään maasturinkoppuralta vaan tervehenkiseltä, riittävän korkealta pikkuautolta.

Vaikka Ford on rakentanut Fiesta Activeen tiukan alustan, joka nopeaan ajoon tehdyillä 205/45 ZR 17 -koon Michelin Pilot Sport 4 -renkailla on urheilullinen ajettava, Activen jousituksen reilut joustovarat tekevät siitä hämmästyttävän mukavan huonoillakin teillä.

Ford Fiesta Active on crossoveriksi hyvin sutjakkaan näköinen. 17-tuumaiset vanteet 45-sarjan renkailla kuuluvat vakiovarustukseen.

Korkeampiprofiilisilla renkailla mukavuutta todennäköisesti saisi vielä lisättyä ajettavuuden siitä merkittävästi kärsimättä. Moni autoilija voisi jopa pitää hieman vähemmän urheilullista ja rennompaa ohjattavuutta urheiluhenkisyyttä miellyttävämpänä.

Kun asiakkaat ovat järkevämpiä kuin autonvalmistajat ja autojen suunnittelijat, voikin käydä niin että Fiesta Activen kaltaisista autoista tulee uusia perusautoja niin kuin sedanit ja farmarit ovat tähän asti olleet, ja matalammat autot vaipuvat entisaikojen coupé-mallien kaltaiseen vähemmistöasemaan. 

Korkealla on hyvä olla

Sisätiloiltaan Ford Fiesta Active on tilavan tuntuinen, reipastunnelmainen auto, joka tuntuu hyvältä heti ensi-istumalta. Activen sisään on mukava mennä ja sen vakiovarusteisiin kuuluvat urheilulliset etuistuimet on hyvin muotoiltu – ainoastaan leveäselkäiselle istujalle selkänojan sivuttaistukien väliinsä jättämä tila voi olla liian kapea. Activessa istutaan lähtökohtaisesti 1,9 senttiä perus-Fiestaa korkeammalla ja istuimissa on monipuoliset säädöt, erityisesti istuinosan etureunan korkeutta nostava ja laskeva pyörösäädin ansaitsee kiitoksen. Naismatkustaja kehui hyvien etuistuimien lisäksi niiden hyviä pääntukia.

Activen ohjaamo on hyvin asiallisesti toteutettu. Hallintalaitteet ovat hyvin paikoillaan vailla turhia kotkotuksia.

Hallintalaitteet on sijoitettu luonteviin paikkoihin, ohjauspyörän saa säädettyä niin että se istuu hyvin käteen ja manuaalivaihteisessa versiossa vaihteensiirtokin toimii moitteettomasti. Myöskään automaattivaihteiston valitsinvipu ei jätä moitteen sijaa.

Activen takapenkki on hyvin muotoiltu mutta 180-senttisen kuljettajan takana jalkatilaa on vähän. Lyhyemmän kuljettajan takana tilanne paranee. Jopa takapenkin keskipaikalla voi matkustaa hetken aikaa, vaikka pulleat istuma- ja selkäosat painavat ikävästi vartaloa ja sivuttaissuunnassa on ahdasta kolmen matkustajan kesken.

Seatin ja Volkswagenin samankokoisten mallien tavoin kauhukahvat puuttuvat Fiesta Activesta mutta takkikoukut löytyvät tavalliseen tapaan takaovien yläpuolelta.

Fiesta Activen takapenkki ei ole hassumpi istua mutta jalkatilaa ei riitä 180-senttisen kuljettajan takana.

Tavaratila on perusasussaan matala mutta tilanne paranee, kun välipohjan laskee ala-asentoon. 

Joustovaroja riittävästi

Ajettavuudeltaan Fiesta Active on erinomainen auto. Se ohjautuu tarkasti, seuraa mainiosti tietä, pysyy nopeissakin suunnanvaihdoksissa ja ripeässä kaarreajossa hyvin ryhdissä eikä tee ylimääräisiä liikkeitä.

Alusta on juuri sopivan tiukka, se ei ole koskaan liian kova vaan joustovaroja on riittävästi. Jousitus myös toimii niin kuin pitääkin, se pehmentää kaikki iskut, saa auton myötäilemään tietä ja välittää kuljettajalle erittäin hyvän takapuolituntuman.

Activen etuiskareissa olevat hydrauliset ulosjouston rajoittimetkin tuntuvat hoitavan tehtävänsä hyvin.

Fiesta Activen on ohjaus luonteeltaan nopea ja teräväliikkeinen, mikä sopii urheilulliseen ajotapaan mutta ei välttämättä miellytä leppoisaa ajettavuutta hakevaa kuljettajaa.

Hitaassa vauhdissa ohjaus on kevyt ja jouhea, mutta vauhdin kasvaessa se jäykistyy niin että vaste on kyllä omiaan vauhdikkaassa ajossa vuoristoteiden serpentiineissä mutta luonteettoman jäykän tuntuinen normaaliajossa.

Mitä kovempaa paineeseen alusta joutuu, sitä luontevammalta ohjaus tuntuu. Arkiajossa vastetta voisi olla vähemmän, nyt ohjaus on vähän jähmeän tuntuinen.

Kotimaassa koeajetun Fiesta Activen alla oli 205/45 R 17 -koon Continental ContiSportContact 3 -renkaat.

Enemmän henkilöautomaisesta kuin katumaasturimaisesta olemuksesta kertoo se, että Fiesta Activen maavara on vain 15 senttiä – pari senttiä korkeampi kuin perus-Fiestassa eikä Activea ole saatavana nelivetoisena. 

Automaatti syö bensaa

Ranskassa koeajetussa Fiesta Activessa oli 140-hevosvoimainen moottori, joka ei kuulu Suomen tuontivalikoimaan. Kotimaassa Active osoittautui onneksi todella pirteäksi myös saman moottorin 100-hevosvoimaisella versiolla.

Yleensä tulee aina kehuttua moottorin responsiivisuutta ja moitittua sitä, jos voimanlähde reagoi laiskasti, mutta automaattivaihteisen Activen ratissa moottori tuntui ajoittain reagoivan käskyihin turhankin ärhäkkäästi kun vaihteenvalitsin oli D-asennossa. S-asennossahan on tarkoituskin, että kone vastaa mahdollisimman nopeasti polkimen liikkeisiin.

Reippauden kääntöpuoli näkyy 100-hevosvoimaisen moottorin päästöarvosta 129 grammaa kilometrille, mikä kertoo myös tavallista suuremmasta polttoaineenkulutuksesta.

Hyvin toimivalla manuaalivaihteistolla päästölukema jää 114 grammaan, joten ero on suuri, mutta niin se on polttoaineen kulutuksessakin – kaupunkikulutuksessa lähes kaksi litraa sadalle kilometrille: kun manuaalivaihteinen Active vie 5,9 litraa/100 km, automaatti kuluttaa 7,8 litraa/100 km.

Ripeässä kaupunkipainotteisessa koeajossa automaattiversio kulutti 8,6 litraa/100 km ajotietokoneen näyttäessä 7,9 litraa/100 km, mikä on hyvin lähellä malliversion normin mukaista kaupunkikulutusta.

Suorituskyvyssäkin on selvä ero: 100-hevosvoimainen Fiesta Active kiihtyy manuaalivaihteistolla nollasta sataan 11,0 sekunnissa kun automaattivaihteistolla aikaa kuluu 12,8 sekuntia. Käytännössä automaattiversio tuntuu kyllä nopeammalta kuin kiihtyvyysarvo antaisi olettaa. 

Varusteita valittavana

Varustelun puolesta Fiesta Activeen on saatavilla runsaasti niin turvallisuus- kuin mukavuuslisukkeita. Perusvarustetasoja on kaksi: Active 1 ja Active 3. Ykköstasoon kuuluvat urheilullisten istuinten lisäksi 17-tuumaiset Rough Metal -kevytmetallivanteet, ajotilavalikko – normaali, liukas ja manuaalivaihteisissa myös eco – ilmastointi, mäkilähtöavustin, kaistavahti ja kaistanpitoavustin sekä hätäjarruassistentti. 800 euroa kalliimpi 3-taso tuo mukanaan esimerkiksi B&O-äänentoistojärjestelmän, vakionopeudensäätimen, automaatti-ilmastoinnin ja istuinten osanahkaverhoilun.

Tavaroille on Fiesta Activessa tilaa 311 litraa. Tavaratilan alla on B&O-äänentoistojärjestelmän laitteistoa. 14 tuuman varapyörän Activeen saa vain silloin kun autossa ei ole B&O Play -varustusta tai panoraamakattoa.

Aktiivinen vakionopeudensäädin, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, ja risteävän liikenteen varoitin kuuluvat valinnaisvarusteisiin, joita myydään useina eri paketteina.

Vallinnaisvarusteissa olevat kuljettajaa avustavat järjestelmät tukeutuvat kamera-, tutka- ja ultraääniantureihin, jotka tarkkailevat ajoneuvon ympäristöä jopa 130 metrin päähän. Pre-Collision Assist -törmäyksenestoavustin tunnistaa ajoneuvojen lisäksi myös jalankulkijat aiempaa laajemmalta alueelta.

Muita turvallisuusvarusteita ovat muun muassa Forward Collision Warning –törmäysvaroitin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä automaattiset kaukovalot.

Vastinetta rahalle: Ford Fiesta Activen hinnat lähtevät 20 658 eurosta ja hyvin varusteltuna se tarjoaa halvimmillaankin autoa koko rahan edestä. Erityisesti hyvin toimivana manuaalivaihteisena versiona Active on edukseen mutta automaattinakin se on varteenotettava vaihtoehto. Kilpailijoista tulee ensimmäisenä mieleen Volkswagen T-Roc, mutta pituudeltaan hieman yli nelimetrinen Active on pikemminkin tulossa olevan T-Crossin kilpailija. Fiesta Activea on kehuttu monien eri julkaisujen koeajoselostuksissa eikä ihme – Ford on toteuttanut Activen niin hyvin että se jättää monet kokoisensa henkilöautot varjoonsa.

PLUSSAT

+ Tilaa korkeussuunnassa 
+ Hyvä ajettavuus 
+ Mukava auto 

MIINUKSET

- Automaatin iso kulutus 
- Jähmeähkö ohjaus 
- Takana vähän jalkatilaa

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Ford Fiesta Active III 100 hv A6
Sylinteritilavuus cm3 998
Suurin teho kW/hv/r/min   74/100/4 500-6 500
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  170/1 500-4 000
EU-kulutus l/100 km kaupunki/maantie/yhdistetty  7,8/5,2/6,1
CO2-päästö g/km 129/139
Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) 4 068/1 756
1 498/2 493
Omamassa kg  1 278
Kiihtyvyys 0-100 km/h s.    12,8
Huippunopeus km/h    177
Kokonaishinta euroa alk. / koeajoauto 22 886,79 /
25 811,33

Juha Partanen   

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti