Vaikka Ford on perinteinen massamerkki ja Focus on tyypillinen kansanauto, fordilaisilla on edelleen sekä intohimoa että osaamista rakentaa perusajokista yllättävän hauska ajopeli.
FORD FOCUS on Vuoden Auto Suomessa 2019. Kisa ratkesi marraskuussa Ford Focuksen voittoon vain kahden äänen erolla. Toiseksi kilpailussa sijoittui Mercedes-Benz A-sarja ja kolmanneksi Kia Ceed. Valinnan tekivät auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet.
”Kun pidät urheilullisesta tyylistä...” Ford mainostaa uuden Focuksen ST-Line-versiota. Taloustaidon koeajoon tullut ST-Line korostaakin uuden Ford Focuksen urheilullisia piirteitä, mutta silti kysymys ei ole mistään kansansportista tai villistä raaserista vaan perusasussaan alle 25 000 euroa maksavasta käytännöllisestä kulkuvälineestä.
Focuksen mainio ajettavuus ei ole väkisin tehtyä vaan pohjautuu suunnittelussa tehtyihin hyviin perusratkaisuihin.
Vastikään esitellyn uuden sukupolven Focuksen pyörät ovat lähellä auton kulmia, ja edellismallista 5,3 sentillä kasvanut akseliväli on pitkä, 2,7 metriä. Painojakautuma etu- ja taka-akselin välillä on riittävän tasainen, ja vaikka Fordin paino on keventynyt 88 kiloa, uusi kori on 20 prosenttia aiempaa vääntöjäykempi ja lopputulos on niin tukeva, että siihen kiinnittää huomiota autoa erityisesti radalla kokeiltaessa.
Ford onkin tehnyt Focukseen mallimuutoksen yhteydessä monia muutoksia, joita tehdään, kun autosta rakennetaan kisaversiota: koria on jäykennetty muun muassa ”rakenteellisella vaahdolla”, ja jousittamatonta massaa on vähennetty keventämällä alustan osia – esimerkiksi olka-akseleista on lähtenyt 1,8 kiloa kummaltakin puolelta. Apurunko on laserhitsattu, ja sen materiaali on aiempaa kovempaa terästä, mikä sekin osaltaan terävöittää ohjauskäytöstä.
Karkeaääninen mutta kierrosherkkä pikkukone sopii auton luonteeseen, se kiertää mukisematta 6 000 kierrokseen, ja suorituskyky riittää hyvin perusautolle. Fordin uusi toisen sukupolven kolmisylinterinen moottori on varustettu polttoainetta säästävällä ykkössylinterin hydraulisella lepuutustoiminnolla, jonka toimintaa ei ajossa huomaa.
Lisäksi kaikissa uusissa EcoBoost-bensiinimoottoreissa on nyt hiukkassuodatin, joka täyttää 6.2-päästötason tiukat vaatimukset.
Nopeasti reagoiva
Uusi Ford Focus on jännä perheauto, sillä sen ajettavuudessa on selviä rata-automaisia piirteitä. Ohjaus on todella nopea, alusta on tiukka ja jarrutkin purevat terävästi. Uusi Focus on oletettavasti varsinkin nuorten miesten mielestä hauska auto, mutta arempi kuljettaja saattaa vierastaa Fordin terävää käytöstä.
Focusta tehdään kahdella erilaisella taka-akselistolla, joista pikkukoneisissa versioissa on jäykkä mutta monitukivartista vaihtoehtoa kevyempi vääntöpalkkiakselisto. Fordin kouluttaja Tomi Eriksson kertoo, että taka-akseliston sivuttaisvoimia ohjaavat jouset ovat yksi sen ajettavuutta parantavia tekijöitä.
Fordin alusta toimii hienosti: Focus ei tee mitään ylimääräisiä liikkeitä vaan kulkee nopeassakin ajossa ja kaikilla tieprofiileilla vakaasti juuri sitä linjaa, jonka kuljettaja valitsee. Alustasta on tiukkuudestaan huolimatta onnistuttu tekemään kohtalaisen mukava – urheilullisille kompaktiautoille tyypillisestä pintakovuudesta Ford ei kärsi.
Tiukkuutensa vuoksi Focuksen alusta kyllä töpyttelee, kun se lopettaa huonopintaisen tien autoon kohdistamat liikkeet lyhyeen, mutta sekin tapahtuu pehmennetysti siitä huolimatta, että koeajoautossa oli urheilulliset, matalaprofiiliset 235/40 ZR 18 -koon Michelin Pilot Sport 3 -renkaat. Sen sijaan äänieristykseen ei Fordilla ole panostettu niin paljoa, että se suodattaisi karkeapintaisten suomalaisteiden melua.
Eco-tila huonontaa ohjausta – siitä tulee raskassoutuinen. Muutenkin koko auto tuntuu Eco-tilassa jähmettyvän, kun taas Sport-tilassa Focus reagoi herkästi. Pieni kolmisylinterinen moottori tosin on responsiivinen normaalimoodillakin.
Perinteinen ohjaamo
Focuksen ohjaamon ilmekin on urheiluautomainen ja kuljettajan työkentästä puuttuu kaikki turha kikkailu. Hallintalaitteet on sijoitettu luontevasti lukuun ottamatta epäergonomisesti kohti kuljettajaa käännettyä käynnistinnappia. Fordilla on helppo lähteä ajamaan käyttöohjekirjaa lukematta.
Focuksen pienehkössä keskusnäytössä on yllättävän vähän toimintoja, pääasiassa säätöjä pitää hakea ohjauspylvään viiksillä. Onneksi kojelaudassa on perinteisiä painikkeita ja säätimiä keskeisille toiminnoille, vaikka Fordin mukaan uusi malli on aiempaa selvästi digitaalisempi.
Focuksessa on lyhyt, urheilullinen vaihdekeppi, mutta Fordin manuaalivaihteisto ei ole kaikkein sulavaliikkeisimpiä. Vaihteensiirto on lonksahteleva, ja vaihde pitää kunnolla vetää tai työntää pykäläänsä. Erityisesti kakkoselta kolmoselle tai neloselta viitoselle vaihdettaessa kulman ohittaminen sujuu hitaasti. Arkiajossa tällä on harvoin merkitystä, mutta edellisen sukupolven Focus RS:ssä huomasi, että vaihteensiirto näissä kulmakohdissa oli oikeastaan ainoa miinus, mitä Fordista nopeassa rata-ajossa löytyi.
Kytkinpolkimen liike on lyhyt, mikä mahdollistaa nopeat vaihtamiset mutta voi joistain autoilijoista tuntua hankalalta.
Epämukava takapenkki
ST-Line-version etuistuimet ovat kohtalaisen hyvät istua, ja ohjaamossa on tilaa riittävästi. Focuksen takapenkilläkin on hyvin sekä jalkatilaa että tilaa päälle, mutta istuinkulma on epämukava: istuinosa on takakeno ja selkänoja siihen nähden liian pysty. Istuinkorkeuskin on niin matala, että keskimittaisella miehellä on takaistuimilla reidet ilmassa.
Oviaukot ovat ahtaat. Takaovet eivät aukea läheskään suoriksi sivulle, joten iäkkäiden ihmisten kuljettamiseen Focus ei ole parhaita kulkuvälineitä. Jokaisen oven yläpuolella on kauhukahva.
Tavaratila on kasvanut 341 litran kokoiseksi, ja se on käytännöllisen muotoinen. Lattian alla on tilaa joko vakiovarusteiselle tilapäisvarapyörälle tai subwooferille. Täysikokoisenkin varapyörän saa pieneen lisähintaan.
Koeajoauto oli varustettu vain 320 euroa plus verot lisähintaa maksavalla 675-wattisella B&O Play Premium -audiojärjestelmällä, jonka subwoofer täyttää tavaratilan lattian alla olevan tilan niin että Focuksen vakiovarusteisiin kuuluva pieni varapyörä jää pois. Jos subwooferia ei ole, tilapäispyörän voi korvata täysikokoisella varapyörällä hintaan 50 euroa plus verot.
Avustimia perustasollakin
Focuksen laatuvaikutelma ei ole kaikilta osin premium-autojen luokkaa. Moottorin ääni on ratiseva, ja koeajoautossa kuljettajanpuoleisen a-pilarin luota kuului pientä, ilmavirran vihellykseltä kuulostavaa vikinää. Nuoret koeajajat kiinnittivät huomiota varsinkin takaovien sulkeutumisääneen, joka on hieman heppoisan kuuloinen.
Alustankin osalta heti Focuksen jälkeen koeajoon tullut Mercedes-Benz A 200 Progressive tuntui selvästi tanakammalta kuin Ford, mutta todella mutkaisilla teillä Focus on eloisampi ja hauskempi ajettava kuin laadukkaan oloinen mutta Fordia aliohjautuvampi Mersu.
Kaistanpitoavustin, ihmiset ja pyöräilijät tunnistava törmäyksenestoavustin, älykäs nopeusrajoitin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä kuuluvat jo Focuksen alimman Trend-tason varustukseen.
Koeajoautossa vain hämmästytti se, että sen kaista-avustin ei tuntunut tekevän mitään. Parkkitutkat eteen ja taakse samoin kuin navigaattorilla varustettu 8-tuumainen keskusnäyttö kuuluvat nekin jo alimman tason varustukseen.
Uuden Focuksen varustukseen kuuluu mäkilähtöavustinta täydentävä Auto Hold -toiminto, joka pysähtymisen jälkeen pitää auton automaattisesti paikallaan ensin käyttöjarrulla ja sitten sähkötoimisella seisontajarrulla.
Focuksen nopea, rata-automainen ohjaus on mielenkiintoinen ja rohkea ratkaisu kaiken muun hyvän päälle. Yhtä hyvin reagoivaa kompaktia autoa ei kilpailijoilta löydä, ellei siirry urheiluversioihin, jotka yleensä maksavat selvästi enemmän.
VASTINETTA RAHALLE
Jos haluaa urheilullisen tuntuisen perheauton, uusi GT-Line-varusteinen Ford Focus tarjoaa perusasussaan erinomaisen vastineen reilulle 24 000 eurolle. Focuksen nopea, rata-automainen ohjaus on mielenkiintoinen ja rohkea ratkaisu kaiken muun hyvän päälle. Yhtä hyvin reagoivaa kompaktia autoa ei kilpailijoilta löydä, ellei siirry urheiluversioihin, jotka yleensä maksavat selvästi enemmän.
Uuden Focuksen hyvin varusteltu perusmalli 125-hevosvoiman koneella on vieläkin edullisempi, se maksaa vain 22 565 euroa. Focus-mallistossa on myös reilunkokoisella tavaratilalla varustettu Wagon-farmari ja niille, joita uuden Focuksen mataluus ei miellytä, on tulossa korkeampi Focus Active.
PLUSSAT
+ Reipas ajettavuus
+ Hyvä perusvarustus
+ Konstailematon kokonaisuus
MIINUKSET
- Epämukava takapenkki
- Hieman hidas vaihteensiirto
- ST-Line-alustan töpöttely
VERROKIT
TEKNIIKKAA
Merkki ja malli | Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost 125 hv M6 5-ovea |
Sylinteritilavuus cm3 | 999 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 92/125/6 000 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min | 200/1 400–4 000 |
EU-kulutus l/100 km kaupunki/maantie/yhdistetty | 6,2/4,4/5,0 |
CO2-päästö g/km NEDC/WLTP | 114/135 |
Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli) | 4 586/1 938/1 318/2 670 |
Omamassa kg | 1 322/1 378 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. | 10 |
Huippunopeus km/h | 200 |
Kokonaishinta euroa alkaen/koeajoauto (NEDC) | 24 648,95 / 28 942,10 |
Kokonaishinta euroa alkaen/koeajoauto (WLTP) | 24 164,78 |