Ford esitteli Kuga-katumaasturinsa uuden sukupolven koko Euroopan halki kulkevalla koeajoreitillä.
Autotoimittajat eri puolilla Eurooppaa saivat lokakuussa kutsun osallistua KUGAdventure-lehdistökoeajon jollekin osuudelle. Peräti 5 000 kilometrin mittainen koeajoreitti alkoi Kreikasta Ateenasta ja päättyi Pohjois-Norjan Nordkappiin. Autot liikkuivat toimittajien ajamina maasta toiseen valmistajan henkilökunnan ja huoltoautojen seuratessa perässä.
Liettuan pääkaupungista Vilnasta Latviaan Riikaan kulkeva legi numero 9 sopi allekirjoittaneen aikatauluun mainiosti. Huono puoli osuudessa oli, että se kulki liian suoria teitä liian tasaisessa maastossa Ford Kugan ajo-ominaisuuksien täysipainoiseen arvioimiseen. Seikkailun henkeä oli vain paikallisten uhkarohkeissa ja jopa kuolemaa uhmaavissa ohituksissa.
Oma seikkailunsa matkan päätteeksi oli Latviassa ajettu lenkki, johon lumipyry toi lisäväriä. Pyry sotki pääkaupungin aamuliikennettä ja toi teille liukkautta ja kaistojen väleihin lumivalleja. Tämä sopi Ford Kugan nelivetojärjestelmän koeajamiseen.
Kuga osoitti kykynsä keskieurooppalaisilla kitkarenkaillakin. Paikallisille lumi tuotti etenemisvaikeuksia ja aiheutti kolareita.
Isolla koneella iloisesti
KUGAdveture-reitillä oli tilaisuus ajaa Fordia sekä 182-hevosvoimaisella 1,5 litran EcoBoost-moottorilla että 180-hevosvoimaisella kahden litran TDCi-dieselillä. Molemmissa autoissa oli Fordin Intelligent All Wheel Drive -nelivetojärjestelmä sekä 6-vaihteinen automaattivaihteisto.
Vaikka moottoreiden suurin teho automaattivaihteisissa versioissa on lähes sama, kaksilitrainen diesel tuntuu selvästi luontevammalta voimanlähteeltä Kugaan kuin pieni bensakone, joka ainakin moottorin ompelukonemaisesti surraavan ääntelyn perusteella joutuu ponnistelemaan auton liikuttamiseksi huomattavasti enemmän kuin diesel.
Fordin automaattivaihteistot leikkaavat yllättävän paljon Kugan suorituskykyä: kaksilitrainen TDCi-versio kiihtyy PowerShift-kaksoiskytkinautomaatilla nollasta sataan jopa sekunnin verran hitaammin kuin käsivalintaisella laatikolla.
EcoBoost-moottorinen 182-hevosvoimainen Kuga kiihtyy perinteisellä momentinmuunninautomaattivaihteistolla nollasta sataan 0,4 sekuntia hitaammin kuin 150-hevosvoimainen versio käsivalintaisella laatikolla. Auto kuluttaa normiarvojen mukaan kaupunkiajossa bensiiniä puolitoista litraa manuaalia enemmän.
Käytännössäkään automaatti-Kugan kiihtyvyys EcoBoost-moottorilla ei tunnu siltä kuin 182-hevosvoimaiselta autolta odottaisi. Sen sijaan isommalla TDCi-dieselillä Kuga liikkuu kepeästi ja iloisesti.
Ei ajotilojen säätöjä
Uusi Kuga on tukevasti tehdyn tuntuinen auto ja sen äänieristyskin on toteutettu laadukkaasti. Kugaan ei ole tarjolla Fordin vastamelujärjestelmää. Koeajoautoissa meluttomuus johtui todennäköisesti osittain kitkarenkaista, joiden profiili ST-Line -version 17 tuuman vanteilla oli 235 millimetrin leveydestä huolimatta järkevä 55.
Fordin edustajien kertoman mukaan Kugan ajettavuudesta on pyritty tekemään aiempaa urheilullisempaa ja auton reagointia ohjausliikkeisiin on haluttu nopeuttaa. Tavoitteen saavuttamiseksi alustan komponentteja on jäykistetty ja muun muassa kallistuksenvaimentimet ovat aiempaa tuhdimmat.
Kugan alusta onkin Fordien tapaan jämäkkä ja korkeasta korista huolimatta uutuusmalli on suuntavakaa. Maastureille tyypillistä huojuntaa on havaittavissa vasta niin voimakkaassa sivutuulessa, että se tuntuu henkilöautoissakin. Sisäkaarteen puolella olevia pyöriä jarruttava Torque Vectoring Control -järjestelmä lisää pitoa ja vakautta nopeassa kaarreajossa.
Kugan ohjauksessa on voimakas vaste, joka ei ole säädettävissä. Myöskään eri ajotiloja Kugassa ei ole valittavana. Ainoa valintamahdollisuus on automaattivaihteistojen D- ja S-moodien välillä. Kugan ohjauksen jäykkyys vie parhaan terän ohjaustuntumasta, mutta toisin kuin voisi luulla, takapyöräluiston hallitseminen onnistuu sillä luontevasti.
Kugan nelivetojärjestelmä toimii huomaamattomasti ja lumiset olosuhteet osoittivat sen tehokkuuden. Ote ei lipsunut edes auraamattomalla metsätiellä, jolle Latviassa poikkesimme Kugaa kokeilemaan. Etuvetoisen Kugan 20 sentin ja nelivetoversion 19,6 sentin maavara lisää katumaasturin etenemiskykyä selvästi.
Konstailematon muotoilu
Fordin muotoilu on vuosien ja vuosikymmenten myötä poukkoillut hyvin originelleista luomuksista tyylikkään puhdaslinjaisiin autoihin. Uudessa Kugassa korin perusilme on selkeä ja tehokeinot ovat pysyneet hyvin hallinnassa. Sukunäköä merkin muihin katumaastureihin EcoSportista Edgeen on varsinkin keulamaskissa. Muotoilun tuloksena on ristiriidaton muttei silti persoonaton auto.
Sisälläkään Kugassa ei ole turhaa kikkailua, eivätkä tilat ole kärsineet muotoilusta. Uutuusmalli on tilavan tuntuinen auto. Kojelaudan muotoilu noudattelee Fordille tunnusomaista tyyliä, jota on jo ehditty pitää aikansa eläneenä. Kugassa sitä on onnistuttu piristämään pienellä hiomisella.
Ford uudistaa mallisto kerrallaan valikoitaan ja niiden toimintoja. Uusin Sync3-kosketusnäyttö on nyt myös Kugassa. Järjestelmä on selvästi aiempaa toimivampi ja loogisempi.
Kojelautaan on tullut uusia toimintoja, kuten numeroina näkyvä nopeus mittareiden välissä olevaan näyttöön. Samaan tilaan saa valittua myös näkymän, joka nelivetoversiossa kertoo mitkä pyörät milloinkin vetävät.
Avara matkustamo
Ford Kugan ohjaamo on sekä tilavan että viihtyisän oloinen. Etuistuimilla on kohtalaisen hyvä istua. Selkänojat säätyvät portaittain, mutta onneksi aika pienin portain, joten ne eivät heikennä kovin pahasti etuistuinten ergonomiaa.
Takapenkillä on hyvin pääntilaa, mutta sitä on valitettavasti tehty liian matalalla istumakorkeudella, vaikka tilaa olisi riittänyt muutenkin. Istuma-asento takaistuimilla on ilahduttavan ryhdikäs, mutta istuinosa on liian lyhyt.
Reisille ei ole tukea myöskään siksi, että lattia nousee penkkiä kohti ja nostaa takana istujan jalkoja liian ylös. Jalat voi kyllä suoristaa, sillä ne mahtuvat etuistuinten alle, mutta tilaa on korkeussuunnassa sen verran vähän, että nilkat joutuvat luonnottomaan asentoon.
Tavaratila on selkeän muotoinen ja kohtuullisen tilava, mutta ei erotu tässä suhteessa kilpailijoista. Pohjalle on kaksi korkeutta. Alemmassa tilaa tulee lisää, ylemmässä lattian saa koko pituudelta tasaiseksi, kun kaataa takapenkin selkänojat.
Varusteissa valinnanvaraa
Kugan tuontiohjelmassa on neljä varustetasoa: Trend, Titanium, ST-Line ja Vignale. Vaikka Fordia pidetään kansanautona, Kugan valinnaisvarusteissa riittää Premium-merkkien tapaan valinnanvaraa. Uusi ultraäänitunnistimia käyttävä rinnakkaispysäköintiavustin täydentää puoliautonomista Active Park Assist -avustusteknologiaa. Risteävän liikenteen tunnistava järjestelmä varoittaa pysäköintiruudusta peruuttavaa kuljettajaa muista ajoneuvoista. Parkkiruudusta poistumisavustin auttaa rinnakkaiselta pysäköintipaikalta lähtevää kuljettajaa.
Uuteen Kugaan on tarjolla parannettu versio Fordin Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmästä, joka toimii nyt 50 km/t nopeuteen asti aiemman 30 km/t sijaan.
MyKey-teknologian avulla Kugan kuljettaja voi ohjelmoida auton avainta, estää tulevat puhelut, rajoittaa huippunopeutta, estää avustusteknologioiden ja turvallisuusominaisuuksien poiskytkemisen sekä rajoittaa audiojärjestelmän äänenvoimakkuutta. Kugaan saa nyt ensi kertaa myös mukautuvan ajovalojärjestelmän ja säähän reagoivan valaistuksen tilan, joka rankan sateen yllättäessä lyhentää ja leventää valonsädettä.
Vastinetta rahalle: Samassa katumaastureiden kokoluokassa Ford Kugan kanssa on lukuisia vastaavia autoja, kuten Nissan Qashqai, Seat Ateca, Volkswagen Tiguan, Honda CR-V ja Toyota RAV-4, miksei Kia Sportage ja Hyuindai Tucsonkin. Vaikka Ford Kugalla riittää kilpailijoita, se on positiivisessa mielessä isomman tuntuinen auto kuin monet muut. Koeajetussa ST-Line -muodossa nelivetoisen EcoBoost-Kugan hinta nousee 45 416 euroon, mikä on aika paljon moottorin ominaisuuksiin nähden. Vaatimattomasti varusteltuna Trend-versiona neliveto-Kugan saa 150 hevosvoiman dieselillä 37 860 eurolla.
PLUSSAT
+ Jämäkkä kokonaisuus
+ Isolla koneella hyvä kulkija
+ Paljon varustevaihtoehtoja
MIINUKSET
- Jäykkä ohjaus eikä vasteen säätöä
- Matala takapenkki
- Luonteeltaan pieni bensakone
VERROKIT
Volkswagen Tiguan
Nissan Qashqai
Toyota RAV-4
TEKNIIKKAA
Moottori | 1,5 EcoBoost etuveto manuaali | 1,5 EcoBoost neliveto automaatti | 1,5 TDCi etuveto man/aut | 2.0 TDCi (150 hv) neliveto man/aut | 2.0 TDCi (180 hv) neliveto man/aut |
Sylinteritilavuus cm3 |
1499 | 1499 | 1499 | 1997 | 1997 |
Suurin teho kW/hv/r/min | 110/150/6000 | 134/182/6000 | 88/120/3600 | 110/150/3500 | 132/180/3500 |
Vääntömomentti Nm/r/min | 240/1600-4000 | 240/1600-5000 | 270/1500-2000/300/1500-2000 | 370/2000-2500 | 400/2000-2500 |
Yhdistetty EU-kulutus l/100 km | 7,9/6,3/7,5 | 9,4/6,3/7,5 | 4,8/4,2/4,4 / 5,1/4,6/4,8 | 6,0/4,7/5,2 / 5,5/4,9/5,2 | 6,0/4,7/5,2 / 5,5/4,9/5,2 |
CO2-päästö g/km | 145 | 173 | 115/124 | 135/134 | 135/134 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. | 9,7 | 10,1 | 12,7/12,4 | 9,9/10,9 | 9,2/10,0 |
Huippunopeus km/h | 195 | 200 | 173/171 | 192/190 | 202/200 |
Kokonaishinta euroa, alkaen | 31 369,65 (Trend) | 42 967,53 (Titanium) | 31 689,33 (Trend) | 37 860,16 (Trend) | 44 513,34 (Titanium) |
Omamassa kg | 1579 | 1686 | 1591/1605 | 1702/1716 | 1716 |
Kuga mitat mm, (pituus/leveys/korkeus/akseliväli) |
4531/1838/1703 (neliveto 1694)/2690 |
Kuga ST-Lline ja Vignale mitat mm (pituus/leveys/korkeus/akseliväli) | 4541/1856/1703 (neliveto 1694)/2690 |