veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Ford Transit Custom Trail on perinteinen äijäpaku

Ford Transit Custom Trail on perinteinen äijäpaku
28.12.2021

Polttomoottorikäyttöisten Fordin pakujen viimeisin malliversio on maastohenkinen Transit Custom Trail, jossa on vielä perinteisen auton peruspiirteitä: avainkäynnistys virtalukosta, manuaalivaihteisto, kahvakäyttöinen käsijarru ja mekaaniset istuinsäädöt.

Uusi täyssähköinen Ford E-Transit on tulossa Suomen markkinoille vuonna 2022, mutta toistaiseksi Transitit kulkevat pääsääntöisesti dieselillä.

Dieselkäyttöiset Transit Custom Trail-mallit ovat saatavilla sekä ilman kevythybridijärjestelmää että 130 hevosvoiman, 170 hevosvoiman ja 185 hevosvoiman tehoisina EcoBlue Hybrid -malleina.

Näissä kevythybridimalleissa järjestelmä ottaa energiaa talteen jarrutuksessa, varastoi sen 48 voltin akustoon ja käyttää varastoitua energiaa polttoainetaloudellisuuden parantamiseksi. Trail-malliin kevythybrididieseliä ei kuitenkaan ole tarjolla, vain Trend-, Limited- ja Sport-varusteversioihin.

Yli metrin levyinen sivuovi on hyvä apu kuormaa lastattaessa ja purettaessa.

Voimalinjaltaan ja korimalliltaan koeajossa ollutta Trail-Transitia vastaavan Trend-version veroton hinta on 39 700 euroa, autovero 1 961,36 euroa ja kokonaishinta näin 41 661,36 euroa.

Vastaavan kevythybridiversion hinta on verottomana 40 210 euroa, vero 1 491,06 euroa ja kokonaishinta 41 701,08 euroa eli eroa on vain muutama kymppi. Toisaalta kevythybridijärjestelmän vaikutuskin on pieni: sillä varustettuna Transit Customin WLTP-päästöarvo on 198 grammaa kilometrille kun se ilman 48 voltin akustoa on 204.

Dieselvaihtoehtojen ohella Transit Custom -mallistossa on myös ladattava hybridi, joka useimmista henkilöautoplugareista poiketen kulkee aina sähköllä – PHEV-Transitissa on pieni yksilitrainen EcoBoost-bensiinimoottori vain sähkömoottorin lataamista varten, mekaanista kytkentää polttomoottorista vetäviin pyöriin Fordissa ei ole. Vain L1H1-koriversiona saatavan PHEV-Transitin hinnat lähtevät 49 934,19 eurosta.

Tavallisempi kuin luulisi

Nyt koeajetun Trail-mallin karskin mustanpuhuva ulkonäkö antaa helposti odottaa auton poikkeavan tavallisesta Transitista enemmän kuin se itse asiassa tekee. Fordin kahden litran moottorin 170-hevosvoimainen tehoversio tekee Trailista ulkoasuun sopivan raaseripakun, mutta sama voimanlähde on ollut Transitiin aiemminkin tarjolla ja Trailin saa myös 130-hevosvoimaisella koneella.

Teknisesti merkittävin Trail-varuste on tasauspyörästön mekaaninen, Quaifen valmistama luistonrajoitin. Tämä mLSD eli mechanical Limited-Slip Differential auttaa perille pääsyssä hankalissa olosuhteissa. Se parantaa muutenkin ajettavuutta, sillä ajonvakautusjärjestelmää on muokattu toimimaan yhteen kitkalukon kanssa niin, että se ohjaa vääntömomenttia paremmin pitävälle pyörälle samalla tavalla kuin Fordin urheiluhenkisissä henkilöautoissa Fiesta ST:ssä ja Focus RS:ssä. Lukko ei ole vain Trailin varuste vaan sen saa myös Transit Customin Active-versioon, mutta tätä Activea ei myydä Suomessa.

Maastoasusta huolimatta Transit Custom Trailia ei saa nelivetoisena toisin kuin ison Transitin Trail-versiota, joka on aina nelivetoinen ja siinä on myös nelivedon pysyvästi päälle kytkevä ”Muta/ura”-ajotila.

Maastoautomaisesta ulkoasusta huolimatta Transit Custom Trailissa ei ole alennusvaihteita. Sitä ei saa myöskään Trend-perusversion valinnaisvarusteisiin kuuluvalla kuusivaihteisella SelectShift-automaattivaihteistolla, jolla olisi hankalissa paikoissa helpompi ryömiä hitaasti eteenpäin kuin manuaalilaatikon ykkösvaihteella.

Mukava ajettava

Tonniluokan pakujen joukossa Transit Custom Trail on hyvä esimerkki siitä, kuinka mukava nykyaikainen peruspakettiauto on. Fordin ohjaus on miellyttävän kevyt ja vaikka palautus on jousimainen, sekin toimii mukavan jouheasti eikä temmo rattia.

Sujuvatoimista manuaalivaihteistoa on todella miellyttävä käyttää ja 170-hevosvoimaisessa koneessa riittää vääntöä ja tehoa niin, että kevyellä kuormalla Transit liikkuu vauhdikkaasti ja sillä on helppo pysyä henkilöautoliikenteen tahdissa.

Satasen vauhdissa kuutosvaihteella kone kiertää 1 700 kierrosta minuutissa, mikä sopii erinomaisesti maantieajoon: vääntöä riittää ilman melua. Hyvän kuljetuskyvyn omaavaksi autoksi Fordille koeajossa mitattua 7,5 litran kulutusta sadalle kilometrille voi pitää hyvin kohtuullisena.

Tyhjänä tai kevyesti kuormattuna Transitin kyyti on jonkin verran pomputtelevaa, mutta kun kuormaa on 400-600 kiloa, lähinnä vain poikittaiset saumat aiheuttavat nyökkimistä. 

Toimisto ohjaamossa

Transitin hallintalaitteet on sijoitettu hyvin, ja ne ovat kaikin puolin helppokäyttöisiä. Toiminnot ovat loogisia, ainoa puute on se, että lämmönsäätöön ei ole merkitty asteita.

Keskusnäyttö on vain kahdeksantuumainen, mutta sekin on selkeä – tosin aivan vieraissa maisemissa navigaattorin karttaa katselisi mielellään isompana näkymänä.

Ford Transitin ohjaamo on hallintalaitteiltaan selkeä ja helppokäyttöinen.

Kuljettajan istuin säätyy neljään suuntaan ja ainakin keskimittainen kuski voi säätää selkänojan kallistuksenkin mieleisekseen. Ohjaamon takaseinä ei sitä estä niin kuin takavuosien Transiteissa.

Kun ohjauspyörääkin voi säätää niin korkeus- kuin etäisyyssuunnassa, Trailin ratin takana viihtyy taajama-ajossa hyvin ja istuimet tuntuvat lyhyillä matkoilla hyviltä.

Sen sijaan matka-ajossa ainakaan kuljettajan istuin ei tunnu tukevan vartaloa tarpeeksi. Osasyynä voi olla Trailin nahkaverhoilu, joka ei pidä istujaa paikallaan yhtä hyvin kuin kangaspinta.

Vakiovarusteisessa ohjaamossa on kolme istuinta ja myös keskellä mahtuu istumaan, kun vaihdekeppi on sijoitettu lattian sijaan kojetaulun alalaitaan.

Transitin ohjaamossa on niin ovissa kuin kojelaudan päälläkin useita säilytyspaikkoja tavaroille ja keskipaikan selkänojassa on alastaitettava pöytätaso, jonka päällä voi naputella läppäriä tai tehdä muita toimistotöitä. Kaksoisistuimen ylös nostettavan istuinosan alla on kätevästi säilytystilaa. 

Turva on lisävarusteina

Ford Transit Customin varustelun Trend-lähtötasoon kuuluvat esimerkiksi lämmitettävät ja sähkösäätöiset sivupeilit, lämmitettävä tuulilasi, sähkötoimiset etusivuikkunat, nahkaverhoiltu ohjauspyörä ja vakionopeudensäädin sekä parkkitutka edessä ja takana.

Trail-varustellussa Transit Customissa on lisäksi Salerno-kokonahkaverhoilu tikkauksilla, ajovaloautomatiikka, automaattiset tuulilasinpyyhkijät, kymmenpuolaiset mustat 16 tuuman kevytmetallivanteet, kaksivärinen etupuskuri, mustat helmat ja kylkilistat sekä jämerä Ford-etusäleikkö.

Yksi nykyaikainen varuste, jonka puute koeajo-Transitissa yllättää, on peruutuskamera. Ohjaamossa ei ole sisäpuolista taustapeiliä, koska umpinaisten takaovien vuoksi siitä ei näkisi mitään. Mutta vakiovarusteluun ei kuulu myöskään taaksepäin katsovaa kameraa, vaikka sellainen on tullut vastaan Transit Customissa jo vuonna 2014. Peruutuskamera on verottomana 250 euron hintainen lisävaruste.

Vaikka Trail-versiossa on tavallista parempi varustelu, monista henkilöautoihin vähitellen vakioksi tulleista varusteista pitää Transitissa maksaa lisähintaa: aktiivinen vakionopeudensäädin, törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella, kaistavahti ja kaistanpitoavustin, kuolleen kulman valvontajärjestelmä BLIS risteävän liikenteen ja perävaunun tunnistuksella ja rengaspaineiden valvonta ovat kaikki valinnaisvarusteita.

Xenon-ajovalot, sivuturvatyynyt ja turvaverhot samoin kuin etumatkustajan turvatyyny ovat nekin lisävarustelistalla.

Kaatumisenesto-, kuormantunnistus- ja sivutuulen vakautusjärjestelmät sekä hätäjarrutehostin ja mäkilähtöavustin ovat Transitissa vakiovarusteita.

Kuormalle riittää tilaa

Transit Custom Trail on aina L2-pituinen mutta korkeussuunnassa on kaksi vaihtoehtoa. Koeajoauto oli matalampaa H1-tyyppiä, jonka kuormatilassa ei ole seisomakorkeutta – se on vasta H2-versiossa, jossa kuormatila on 177,8 senttiä korkea.

L2H1-mallin SAE-mittaustavan mukaan 6,6 kuutiometrin ja VDA:n mukaan 6,2 kuutiometrin tila on helppo lastata ja purkaa kevyesti liikkuvista takaovista, jotka avautuvat 180 astetta, ja oikeassa kyljessä olevasta mekaanisesti toimivasta, yli metrin levyisestä liukuovesta. Takaovet voi lukita myös 90 asteen kulmaan.

Kuormatilan lattialla makaava ovi on 180-senttinen, mikä kertoo hyvin 5,4 metriä pitkän tonniluokan pakun tilavuudesta. Läpilatausluukun ansiosta L2-pituiseen Transit Customiin mahtuu jopa kolme metriä pitkiä tavaroita.

Transitissa on tilaa kolmelle eurolavalle. Custom Trailin kantavuus on 1 270 kiloa, minkä lisäksi sillä saa vetää 750 kilon jarrutonta tai 2 800 kilon jarrullista perävaunua. Kokonaismassa on 3 400 kiloa.

Koeajo-Transitin kuormatilaa oli ilo käyttää myös syyspimeillä, sillä lisävarusteisiin kuuluvat neljä kirkasta LED-valoa valaisevat tilan tehokkaasti. Hintaa niillä on 150 euroa plus autovero. Sivuseinissä on ISO-vaatimusten mukaiset kuormansidontalenkit.

Transit Customin tavaratilaan on saatavana useita käytännöllisiä ratkaisuja, kuten kaksitasoinen lattia, jonka alle voi asentaa eripituisiin malleihin sopivia säilytyslaatikoita. 

VASTINETTA RAHALLE: Ford Transit Custom tarjoaa hyvän vastineen rahalle, mutta niin tarjoaa myös sen pahin kilpailija Volkswagen Transporter, jonka saa myös nelivetoisena.

Trail-malli tarjoaa aika vähän uutta ja se, että automaattivaihteistoa ei saa malliin, jonka etenemistä hankalissa paikoissa on pyritty edistämään tasauspyörästön lukolla, on selvä miinus.

Vaikka nykypakut ovat hyvin varusteltuja, Transit Custom Trailissa turvavarusteita on jätetty lisävarustelistalle nähtävästi osin siksi, että monet pakettiautot liikkuvat pääasiassa taajamaliikenteessä, mutta silti esimerkiksi BLIS-järjestelmälle olisi kaupungeissakin käyttöä.

PLUSSAT

+ Moottorin hyvä reagointi
+ Hyvä suorituskyky
+ Hillitty melutaso

MIINUKSET

- Pompottelu kevyellä kuormalla
- Turvavarusteita ei vakiona
- Istuimet eivät tue matka-ajossa  

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Ford Transit Custom Van Trail 340 2.0 EcoBlue TDCi 170 hv M6 L2H1
Sylinteritilavuus  cm3 1 996
Suurin teho kW/hv/r/min   125/170/3 500 
Suurin vääntömomentti Nm/r/min  405/1 750–2 500
EU-kulutus l/100 km yhdistetty 7,4
CO2-päästö g/km (WLTP) 198

Mitat (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/
akseliväli) mm

5 339/1 986
1 956/3 300
Omamassa kg 1 970
Kiihtyvyys 0–100
km/h s.
12 (ilman kuormaa)
Huippunopeus km/t 180
Kokonaishinta euroa alkaen / koeajoauto 43 164,11 / 44 862,79 + toimituskulut 600 e

PAKETTIAUTOTKIN SEURAAVAT TRENDEJÄ

Pakettiautot ovat perinteisesti olleet karuja työkaluja henkilöautoihin verrattuna, mutta nykyään pakujenkin varustelu seuraa valtatrendejä. Niin pakettiautojen sähköistyminen kuin varustekehityskin ovat kuitenkin eri vaiheessa kuin henkilöautomalleissa. Taloustaito Bonuksen juttu rekisteröityneille lukijoille >>

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti