Nokian Renkaiden kitkarenkaat vastaavat sulan kelin ja ilmastonmuutoksen haasteisiin. Uudessa Hakkapeliitta R3:ssa vahva keskiripa vakauttaa kulkua ja parantaa ajotuntumaa sulilla tienpinnoilla.
Yhä vaihtelevampien talvien vuoksi suuri osa talviautoilusta tapahtuu nyt ja tulevaisuudessa paljailla asfalttiteillä. Nastattomassa Hakkapeliitta R3-renkaassa yhtenäisen keskirivan hakamaiset lamellit jäykistävät renkaan kasvavaa puuta muistuttavan keskialueen. Symmetrisesti sijoitetut, tiukasti yhteen sidotut kuviopalat vakauttavat vauhdikasta ajoa sulilla keleillä.
R3-renkaan olkapäiden kuviopalojen keskellä olevat kampalamellit jämäköittävät kuviopaloja, mikä parantaa ohjautuvuutta. Edeltävää R2-mallia jäykempi keskialue nopeuttaa renkaan reagointia ohjausliikkeisiin kuivalla tiellä.
Nokian Renkaat on nimennyt jään, lumen ja kuivan kelin pidon yhdistämään pyrkivät ominaisuudet Arctic Sense Grip -konseptiksi.
Kosteisiin olosuhteisiin
Taannoisessa Tekniikan Maailman talvirengastestissä Hakkapeliitan edellisen sukupolven nastaton R2-rengas sai kiitosta niin pidosta ja ajettavuudesta kaikissa talviolosuhteissa kuin alhaisesta vierintävastuksestakin. Ainoat moitteet tulivat renkaan ominaisuuksista märällä asfaltilla.
”Perinteisesti olemme rakentaneet mahdollisimman hyviä renkaita talvisiin olosuhteisiin, mutta nykyään meidän täytyy enemmän ja enemmän keskittyä renkaiden ominaisuuksiin kosteissa olosuhteissa”, teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri totesi uuden Hakkapeliitta R3:n lehdistöesittelyssä Ivalossa.
Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Marko Rantonen kuitenkin vakuuttaa, että tarkka ja tunnokas ohjaus sekä talviturvallisuuden kannalta elintärkeä hyvä sivuttaispito niin kaistanvaihdoissa kuin tiukoissa kurveissa säilyvät jatkossakin.
Vakaa ja tunnokas
Hakkapeliitta R3:n lehdistöesittelyssä ei ollut tilaisuutta kokeilla renkaan sulan kelin ominaisuuksia, sillä Ivalossa oli lunta vaikka muille jakaa. Sen sijaan lumella ja jäällä R3 oli vakaa kaikissa ajotilanteissa niin maantiellä kuin radallakin. Aiempaa jäykempi keskialue ei tunnu heikentäneen nokialaisille tyypillistä hyvää tuntumaa tiehen ja pitokyvyn rajoihin. Ohjaustuntumakin on uusilla R3 Hakkapeliitoilla miellyttävän jouhea niin kuin koeajoautoina olleissa Audeissa on luonnostaan.
Koeajossa vetopito oli erinomainen, 235/40 R 19 koon renkailla varustettu huipputehokas RS5 Audi kiihtyi talviolosuhteissa todella hyvin ja ilman minkäänlaista vetelyä sivuttaissuunnassa.
Samaa vakaa meno jatkui, kun siirryttiin Hakkapeliitta R3:n SUV-versioon ja auto vaihtui Audi Q5:ksi. Minkäänlaista maasturimaista huojuntaa ei tuntunut ja ote tiehen oli profiililtaan korkeammilla 60-sarjan renkaillakin hyvin täsmällinen.
Lisää pumppulamelleja
Hakkapeliitta-renkaille tunnusomaista tasapainoista ajokäytöstä uutuusrenkaassa tuetaan niin uusilla innovaatioilla kuin jo koeteltuja ratkaisuja jatkojalostamallakin.
Kulutuspinnan cap & base -rakenteen pehmeämpi pintakerros vankistaa pito-ominaisuuksia ja vahva pohjakerros tuo lisävakautta.
Hakkapeliitta R2:sta tuttujen, keskialueelta löytyvien tehokkaiden pumppulamellien määrää on R3:ssa lisätty entisestään. Ne pumppaavat vettä pois tienpinnasta ja parantavat näin kosketusta tiehen sohjossa ja märissä olosuhteissa ajettaessa.
Jo edellismallista R2:sta tutut terävät zigzag-särmät parantavat märkäpitoa aukeamalla ja sulkeutumalla jarrutus- ja kiihdytystilanteissa.
Tutut pitokiteet
Uuden Hakkapeliitta R3:n R2:sta tuttuja elementtejä ovat optimaalista sivuttais- ja pitkittäispitoa tehostavat uuden sukupolven kumiseoksen Cryo Crystal 3 -kiteet. Sitä, mitä uusiutuvasta biopohjaisesta materiaalista valmistettaviin kiteisiin on tullut numero 3:n myötä, valmistaja ei ole kertonut.
Nämä mikroskooppisen pienet timantinkovat kiteet toimivat ikään kuin sisäänrakennettuina nastoina tuoden terävää ja kovaa pitosärmää kumin joukkoon. Kun rengas kuluu, kumiseokseen tasaisesti jaotellut kiteet tulevat esiin tuomaan kaivattua pitoreserviä. Kiteitä kuulemma riittää kunnes kulutuspinta on ohentunut kahteen millimetriin.
Kuviopalojen väleistä ja olkapääalueilta löytyvät R2 Hakkapeliitoista tutut monikulmaiset lumikynnet, jotka tasapainottavat lumi- ja jääpitoa varsinkin jarrutus- ja kiihdytystilanteissa.
Pienempi vierintävastus
Nokialaiset sanovat, että R2:n alhainen melutaso ja mukavuus ovat toimineet niin hyvin, ettei niitä ole muutettu, mutta varsinkin jarrutuksissa märällä pinnalla uusi R3 on edeltäjäänsä parempi. Ennen kaikkea R3:n vierintävastus on kuitenkin selvästi aiempaa vähäisempi, vaikka R2 oli sekin vierintävastukseltaan markkinoiden huippuluokkaa.
Kevyesti rullaavan pintamallin ja huipputeknologiaa edustavan kulutuspintasekoituksen ansiosta Nokian Hakkapeliitta R3 vierii niin vaivattomasti, että sen vierintävastus on kesärenkaitakin matalampi. R3:n vierintävastus on jopa 5 % alhaisempi kuin Hakkapeliitta R2:n, joka oli autolehtien vertailutestien polttoainepihein talvirengas.
Kevyempi rullaus säästää polttoainetta ja tuo enemmän toimintasädettä sähköautoihin. Muihin premium-talvirenkaisiin verrattuna Nokian Hakkapeliitta R3 -renkailla varustettu auto kuluttaa arviolta 2 % vähemmän polttoainetta.
Ivalossa Nokian edustajat esittivät laskelman, jonka mukaan autoilija voi renkaan arvioidun neljän vuoden käyttöiän aikana säästää polttoainetta keskimäärin noin 35 litraa, jolloin hiilidioksidipäästötkin pienenevät keskivertokuljettajan painon verran, noin 80 kg.
Yhden miehen paino ei kuulosta paljolta, mutta jos Suomessa ajettaisiin pelkästään Nokian Hakkapeliitta R3 -talvirenkailla tuotteen koko elinkaaren ajan, polttoaineenkulutus vähenisi 97 miljoonalla litralla ja hiilidioksidipäästöjä syntyisi noin 220 000 tonnia vähemmän. Yhteiskunnan näkökulmasta hyöty tästä hiilidioksidipäästöjen vähenemisestä olisi arviolta 8,7 miljoonaa euroa.
Leveämpi keskiripa
R3-henkilöautorenkaan ohella Nokian Renkaat esitteli Ivalossa myös uuden R3 SUV -renkaan. Katumaasturirenkaassa on perus-R3:sta leveämpi keskiripa ja massiivisemmat kuviopalat, jotka tuovat raskaammassa ajokissa tarvittavaa lisävakautta.
Katumaastureihin optimoidun Hakkapeliitta R3 SUV:n jämäkämpi erikoiskumisekoitus kestää heikkokuntoistenkin teiden rasitukset sekä takaa turvallisen pidon ja vakaan ajotuntuman.Vaihtelevien tieolosuhteiden vaatima kestokyky optimoidaan lisäksi vahvalla kaksinkertaisella runkorakenteella.
Katumaasturikäytössä mahdolliset renkaan vaurioitumiseen johtavat iskut kohdistuvat useimmiten renkaan sivupintaan. Hakkapeliitta R3 SUV -renkaissa on R2:n tapaan Aramid-vahvistetut sivupinnat, joiden kulutusta ja viiltoja poikkeuksellisen hyvin kestävä sivupintasekoitus sisältää äärimmäisen vahvaa luotiliiveistäkin tuttua aramid-katkokuitua.
Laaja kokovalikoima
Hakkapeliitta R3:n kokovalikoimassa on 68 tuotetta 14-tuumaisesta renkaasta 21-tuumaiseen saakka. Valikoima kattaa perusautojen ohella myös nopeat autot, hybridit ja täyssähköautot kuten Tesla Model S:n, Tesla Model 3:n, BMWi3:n ja VW e-Golf:n. R3:n nopeusluokka on pääsääntöisesti R (170 km/h), mutta vauhdikkaampaan menoon räätälöidyt 45-sarjan ja sitäkin matalampiprofiilisemmat R3 Hakkapeliitat kuuluvat T-nopeusluokkaan (190 km/h).
Nokian Hakkapeliitta R3 SUV:n 63 tuotteen valikoima kattaa tuumakoot 16-21. Useimmat koot ovat XL-merkittyjä eli niiden kantavuus on korkein mahdollinen. Hybridi- ja sähköautoista Hakkapeliitta R3 SUV sopii muun muassa Volvo XC90:een, BMW X5:een, MB GLC 350e:hen ja Tesla Model X:ään.
Hakkapeliitta R3 -valikoima tulee täydellisenä kuluttajamarkkinoille syksyllä 2018 alkavaan talvirengassesonkiin. Pohjolan talvikeleihin suunniteltujen Hakkapeliitta-talvirenkaiden tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat, Venäjä, Pohjois-Amerikka, Japani ja Kiina.
Partasen pointit: Nokian Renkaiden uudet nastattomat Hakkapeliitta R3 -talvirenkaat
- Pohjolan talvikauden lämpötilaltaan voimakkaasti vaihtelevissa sääoloissa on hyvä ajaa renkailla, joiden kumiseos on optimoitu toimimaan myös kovissa pakkasissa. Tällaisia renkaita on useilla tunnetuilla valmistajilla, jotka testaavat niiden ominaisuuksia Suomessa tai Ruotsissa.
- Hakkapeliitta R3 -talvirenkaan entistä jämäkämmällä keskiosalla saadaan lisää ajovakautta ja nopeampi reagointi ohjausliikkeisiin sulilla keleillä ajettaessa.
- Pumppulamellien lisääminen auttaa R3-rengasta poistamaan vettä ja sohjoa kosketuksen tieltä.
- Nokian talvirenkaissa on säilynyt niiden hyvä ohjaustuntuma, joka auttaa havaitsemaan pitokyvyn rajat ja hallitsemaan luistoa siinä määrin kun se nastattomilla renkailla on mahdollista.
- Uuden R3-renkaan entistäkin pienempi vierintävastus säästää polttoainetta tai lisää sähköauton toimintasädettä.
- R3:n laajasta kokovalikoimasta löytyy sopivia renkaita myös moniin uusiin, erikoisiin autoihin kuten isoilla ja kapeilla renkailla kulkevaan BMW:n i3-sähköautoon.