veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Hätätilanne ulkomailla? Näin toimit oikein

Hätätilanne ulkomailla? Näin toimit oikein
25.4.2023

Hätätilanteen osuminen omalle lomamatkalle on hyvin epätodennäköistä, mutta myös ikäviin tilanteisiin on hyvä varautua.

Ulkomaanlomalla rentoudutaan ja tutustutaan paikallisiin nähtävyyksiin. Ylimääräistä mielenrauhaa lomalle antaa, jos on miettinyt hieman etukäteen toimintatapoja myös mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Tyypillisimpiä vastoinkäymisiä matkalla ovat sairastuminen, passin katoaminen tai auton hajoaminen. Mutta mitä eksoottisempiin paikkoihin matka suuntautuu, sitä tärkeämpää on osata toimia myös luonnonkatastrofin tai terrori-iskun kaltaisissa hätätilanteisissa. Ne osuvat ani harvoin kohdalle, mutta kaikkeen on hyvä varautua.

Selvitä riskit jo etukäteen

Matkavalmisteluihin kuuluvat oleellisesti matkareitin suunnittelu ja käyntikohteiden kartoittaminen jo kotisohvalla. Samalla voi tutustua myös kohteen turvallisuuteen ja riskeihin lukemalla esimerkiksi viranomaisten matkustustiedotteita.

Suomen ulkoministeriöltä löytyy maakohtaista informaatiota, mutta vieläkin kattavampaa ja päivitetympää tietoa saa englanniksi Britannian ja ruotsiksi Ruotsin ulkoministeriön sivuilta. 

Kopioi dokumentit, tallenna tärkeät numerot ja tee matkustusilmoitus

Ennen matkaa passista kannattaa ottaa kopio ja säilyttää sitä eri paikassa passin kanssa.

Myös muista matkalla tarvittavista dokumenteista, kuten lentolipuista ja hotellivarauksista, on hyvä ottaa varakopiot, joita voi säilyttää eri paikassa kuin alkuperäisiä dokumentteja ja jättää yhdet kopiot kotiin.

Ennen matkaa voi myös tallettaa tärkeät puhelinnumerot omaan puhelimeen (kuten maksukortin sulkupalvelu, vakuutusyhtiön hätänumero ja ulkoministeriön päivystys p. +358 9 1605 5555, sähköpostitse paivystys.um@formin.fi).

Etenkin kaukomaille ja riskialttiille alueille matkustaville suositellaan matkustusilmoituksen tekemistä ulkoministeriön matkustuspalveluun. Kriisitilanteessa ilmoituksen tehneisiin voidaan olla yhteydessä ja auttaa esimerkiksi evakuoinnin järjestämisessä. 

Mihin numeroon soitan hätätilanteessa?

Hätätilanteessa kohdemaan viranomaiset ovat velvollisia auttamaan myös maassa oleskelevia ulkomaalaisia, joten kiireellisen avun saamiseksi (kuten poliisi, palokunta ja ambulanssi) on hyvä selvittää tärkeät puhelinnumerot jo ennen matkaa ja tallentaa ne puhelimeen.

Kaikissa EU-maissa on käytössä tuttu hätänumero 112, johon soittaessa saa yhteyden paikalliseen hätäkeskukseen. Joissakin maissa voi olla käytössä muitakin numeroita esimerkiksi poliisille. Kohdemaan hätänumerot löytyvät netistä ja matkaoppaista, esimerkiksi Lonely Planet kertoo niistä sivuillaan kunkin maan kohdalla. 

Valmismatkalla opas auttaa hätätilanteissa

Valmismatkalain mukaan matkanjärjestäjä on ensi kädessä vastuussa matkustajien sairaanhoidon tai ennenaikaisen paluukuljetuksen järjestämisestä sekä rikoksen tai vahingon selvittelyssä.

Valmismatkalla matkaoppaan puhelinnumero onkin hyvä pitää mukana ja olla häneen heti yhteydessä, jos jotakin ikävää sattuu. Oppaalta voi saada apua ja tietoa kohdemaan käytännöistä, jos on esimerkiksi joutunut varkauden uhriksi ja siitä on tehtävä rikosilmoitus.

Passista kannattaa pitää hyvää huolta

Suomen kansalainen voi matkustaa Pohjoismaissa ja muualla Euroopassa henkilökortilla, mutta monella matkalla tarvitaan passia. Siitä kannattaa pitää hyvää huolta esimerkiksi jättämällä se hotellin kassakaappiin käsilaukun tai povitaskun sijaan.

Jos passisi katoaa, tee siitä heti rikos- tai katoamisilmoitus paikallisella poliisiasemalla. Useissa maissa on erityisiä turistipoliiseja, joiden puoleen voi kääntyä ongelmatilanteissa.

Ilmoituksesta tai tutkintapöytäkirjasta on pyydettävä itselleen kopio. Sitä tarvitaan, kun haet uutta passia. Ilmoituksesta on hyötyä myös mahdollisten vakuutuskorvausten hakemisessa. Väliaikaista passia voi hakea passeja myöntävästä Suomen ulkomaanedustustosta. Käsittelyä nopeuttaa, jos kadonneesta passista on kopio.

Jos Suomella ei ole omaa edustusta maassa, on otettava yhteys toisen EU-maan lähetystöön ja pyydettävä hätämatkustusasiakirjaa (Emergency Travel Document/ETD) kotimatkaa varten.

Kadonnut maksukortti kuoletetaan sulkupalvelussa

Maksukortin katoamisesta tai varastamisesta on tehtävä ilmoitus pankin sulkupalveluun mahdollisimman nopeasti, sillä sen jälkeen vastuu kortin mahdollisesta väärinkäytöstä siirtyy sinulta pankille.

Esimerkiksi Nordean ja S-Pankin korteille sulkupalvelun numero on ulkomailta soitettaessa +358 20 333, Danske Bankin +358 200 2585 ja OP:n +358 100 0555*.

Jos korttisi on varastettu, siitä on tehtävä myös rikosilmoitus poliisille ja toimitettava siitä kopio pankkiin. Varkauden jälkeen on hyvä seurata oman pankkitilin tapahtumia. Jos huomaat veloituksia, joita et ole tehnyt itse, reklamoi niistä viipymättä pankille.

Vakuutusyhtiökin päivystää hätätilanteissa

Ennen matkalle lähtöä kannattaa tarkistaa, että matkavakuutus on varmasti kunnossa.

Jos matkalla sattuu henkilö- tai matkatavaravahinko, vakuutusyhtiöön on hyvä olla yhteydessä mahdollisimman nopeasti.

Vakuutusyhtiösi päivystysnumero palvelee ympäri vuorokauden ja antaa toimintaohjeet eri tilanteissa.

Myös vakuutusyhtiöiden nettisivuilta löytyy hyvin ohjeita ongelmatilanteissa.

Jos olet liikkeellä omalla autolla, oman vakuutusyhtiön ympärivuorokautinen palvelunumero on hyvä olla ylhäällä. Sieltä saa apua, jos ajat kolarin tai kulkupeli rikkoutuu ja tarvitset hinausapua.

Seuraa mediasta tilanteen kehittymistä

Luonnonkatastrofi, terrori-isku tai poliittiset levottomuudet voivat saada lomakohteen elämän joksikin aikaa sekaisin, kun esimerkiksi ulkona liikkumista rajoitetaan tai julkiset kulkuvälineet eivät kulje.

Tietoa tilanteen kehittymisestä voi saada paikallisista tiedotusvälineistä tai BBC:n kaltaisesta kansainvälisestä mediasta. Myös hotellin vastaanotto on hyvä paikka saada tietoa esimerkiksi paikallisten viranomaisten asettamista määräyksistä. 

Auttaako ulkoministeriö kriisitilanteessa?

Suomen edustustot tarjoavat konsulipalveluita tilanteissa, joissa Suomen kansalainen on joutunut ulkomailla hätään. Konsulipalvelu päivystää Helsingissä vuorokauden ympäri numerossa +358 9 1605 5555. Suomen edustustojen yhteystiedot eri maissa löytyvät ulkoministeriön nettisivuilta

Maanjäristyksen tai hirmumyrskyn kaltainen luonnonmullistus tai turvallisuutta uhkaavat poliittiset levottomuudet voivat antaa aiheen evakuointiin kriisialueelta. Suomen edustustot voivat avustaa evakuoinnin järjestämisessä. Tässä tehdään usein yhteistyötä muiden maiden kanssa, sillä Suomen edustustoverkosto etenkin kaukomailla on suhteellisen harva.

Evakuointi on aina vapaaehtoista ja tapahtuu evakuoitavan omalla kustannuksella.

Matti Remes

Artikkeliin on päivitetty 2.9.2019 OP:n sulkupalvelun puhelinnumero. Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran 2.8.2019.

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti