Pimeät ja kylmät marraskuun illat tuskin motivoivat auton pesuun tai vahaukseen. Kuitenkin juuri nyt on vuoden tärkein aika. Auton hoito talvikuntoon voi ehkäistä monet ongelmat.
Oikeastaan missään muussa Euroopan maassa talvi ei ole yhtä ankara autolle kuin meillä. Pakkaskelit, suola ja loska, nollan molemmin puolin sahaava sää, ajoittainen vesi- ja räntäsade sekä huonokuntoiset tienpinnat kuluttavat autoa.
Kuluminen on sitä voimakkaampaa, mitä huonommin autoa on hoidettu.
Käsinpesu ja vahaus tai pinnoitus
Valmistelu alkaa huolellisesta pesusta, joka on syytä tehdä käsityönä. Huoltoasemien pikapesut eivät puhdista ovien välejä, kynnyksiä eivätkä pyöränkoteloita – puhumattakaan siitä, että esimerkiksi syksyn aikana kertyneet puiden lehdet saataisiin pois konepellin alta.
Autostaan huolta pitävä autoilija vahaa auton kaksi kertaa vuodessa, syksyllä sekä keväällä. Syksyn käsittely on tärkeämpi, koska se suojaa maalipintaa talvikauden kovalta rasitukselta, helpottaa pesuja ja ehkäisee ruostumista. Vaihtoehtona vahaukselle on pinnoitus.
Pikakäsittelynä tehtävän, noin puoli vuotta kestävän maalipinnan pinnoituksen voi saada halvimmillaan alle 100 eurolla. Se on pelastus kiireiselle ihmiselle, joka ei jaksa itse nähdä vaivaa auton vahaamisessa.
Useita vuosia kestävät keraamiset pinnoitukset ovat suositeltavia, mutta huomattavasti kalliimpia. Niiden hintahaitari on tyypillisesti 500–1 000 euroa.
Purkki laadukasta autovahaa maksaa noin 30 euroa, joten se on ehdottomasti halvin vaihtoehto, jos omalle työlle ei lasketa hintaa.
Jos ei ole aikaa, intoa tai mahdollisuutta ryhtyä toimeen itse, pesun ja vahauksen (tai pinnoituksen) voi teettää tai hankkia auton koko syyshoidon palvelupakettina. Hinta riippuu paketin sisällöstä.
Renkaiden vaihto, pesu ja kausisäilytys maksaa tyypillisesti 100–120 euroa. Auton käsinpesun yleinen hintahaitari kestovahauksen (tai kevyen pinnoituksen) kanssa on 110– 140 euroa. Palveluja on saatavana näissä hintaluokissa kaikista suurimmista kaupungeista eri puolilla Suomea.
Myös laajempia palvelupaketteja löytyy. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla toimiva MH Autoclean tarjoaa autoilijoille kausipakettia, johon sisältyy renkaiden vaihto, henkilöauton käsinpesu, maalipinnan suojaus 6–9 kuukauden pinnoitteella sekä renkaiden kausisäilytys vanteiden pesulla. Paketti maksaa 198 euroa.
Myös tuulilasin voi pinnoittaa
Maalipinnan lisäksi myös tuulilasi on mahdollista pinnoittaa. Se suojaa lasia naarmuuntumiselta, mutta on myös turvallisuusteko. Lasi pysyy helpommin kirkkaana ja läpinäkyvänä sateella, kun huuru ja jää poistuvat helpommin.
Lasipinnoitus maksaa tyypillisesti 70–150 euroa. Hinta riippuu lasipintojen koosta ja pinnoitettavien lasien määrästä.
Sisätilan kosteus huurruttaa lasit
Auton kunnollinen sisäpesu talvikaudella on mahdollista ainoastaan lämpimässä autotallissa. Siksi aika monelle vaihtoehdoksi jää työn ostaminen autopesulasta. Siellä sisätila myös kuivataan ennen auton luovutusta.
Lasipintojen sisäpuhdistus onnistuu keneltä tahansa eikä vaadi lämmintä tilaa. Varsinkin tuulilasi tulee puhdistaa huolella sisäpuolelta pimeää kautta varten. Hyvä näkyvyys eri ajotilanteissa on perusedellytys turvalliselle ajamiselle. Puhdas lasi pysyy helpommin kirkkaana, kun lämpötila ja kosteus vaihtelevat.
Puhtauden ohella tärkeää on pitää auton sisätilat mahdollisimman kuivina. Lasit huurtuvat herkästi, kun kengistä valuu sulamisvettä auton matoille. Moottorin esilämmityksen lisäksi kannattaa siis käyttää säännöllisesti sisätilan lämmitintä (tai uusissa autoissa matkustamon esilämmitystä).
Lika ja kosteus altistavat sisätilat homehtumiselle, varsinkin jos auto seisoo ajoittain pidempiä jaksoja käyttämättömänä tai sillä ajetaan vain hyvin lyhyitä matkoja.
Jos sisätilan lämmitintä ei ole mahdollista käyttää ja auto seisoo pidemmän jakson, sisätilaan kannattaa laittaa autotarvikeliikkeistä saatava kosteuden kerääjä.
Se ei tosin auta, jos lattialla on jäätä tai vettä. Lisäksi kerääjä toimii käytännössä vain pakkasrajaan saakka, ei juuri kylmemmällä. Kerääjään vaihdettava panos kestää maksimissaan pari kuukautta, mutta uusi panos maksaa vain muutaman euron.
Voitelu vähentää jäätymisongelmia
Ovien lukkojen ja tiivisteiden jäätymisongelmia voit vähentää voitelulla, varsinkin jos auto on jo ikääntynyt. Uusissa autoissa ongelmia on vähemmän, koska lukot ja tiivisteet ovat vielä pääosin puhtaita.
Lukkoihin voit suihkuttaa ohutta voiteluainetta, joka puhdistaa ja voitelee. Tiivisteet tulee ensin puhdistaa liasta ja sen jälkeen voidella kumitiivisteisiin tarkoitetulla aineella. Talvella on syytä kuivata ovien välit ja tiivisteet jokaisen pesun jälkeen. Pesun jälkeinen pakkasaamu voi muuten tuottaa ikävän yllätyksen.
MUISTILISTA: AUTO TALVIKUNTOON
- Tarkista, onko määräaikaishuolto ajankohtainen.
- Tarkista, milloin raitisilmasuodatin on vaihdettu. Vaihda se uuteen, jos olet epävarma asiasta. Vaihto onnistuu yleensä myös merkkikorjaamon pikahuollossa.
- Tee perusteellinen pesu ja vahaus tai pinnoitus.
- Siivoa ja kuivaa sisätilat. Voitele lukot ja tiivisteet.
- Tarkista talvirenkaiden kunto ja urasyvyys. Talvirenkaissa suositeltava turvallinen urasyvyys on 5 mm. Lain sallima minimi on 3 mm. Talvirenkaita on käytettävä 1.11.–31.3. aina kun sää tai keli sitä edellyttää.
- Huolehdi pyöränpulttien jälkikiristyksestä renkaiden vaihdon jälkeisten ajokertojen jälkeen.
- Autossa mukana pidettävät varusteet: jääraappa ja lumiharja, heijastinliivi, taskulamppu, pieni lumilapio, matkapuhelimen laturi, vetoköysi, käynnistyskaapelit, hanskat ja lämmintä vaatetta.
Raitisilmasuodatin oli rajussa kunnossa
Lämmityksen ja tuuletuksen moitteeton toiminta korostuu talvikaudella, koska huurteenpoistoa tarvitaan lähes päivittäin. Siksi raitisilmasuodattimen (sisäilman suodatin) uusiminen on suositeltavaa.
Tiedätkö sinä varmasti, milloin autosi raitisilmasuodatin on vaihdettu? Tässä varoittava esimerkki:
Hankin taannoin vuosimallin 2003 auton lähinnä kesäkaudelle kakkosautoksi. Käytetyn auton hankinnan jälkeen tapanani on tarkistaa, mitä huoltoja autolle on tehty.
Olihan melkoinen yllätys, kun avasin raitisilmasuodattimen kotelon ja poistin vanhan suodatinpanoksen. Suodatin oli täysin tukossa ja siitä löytyi vuosileima 2003.
Se oli siis asennettu tehtaalla auton valmistuksen yhteydessä 20 vuotta sitten, eikä suodatinta ollut vaihdettu koskaan. Ei, vaikka auto oli käynyt merkkihuollossa useita kertoja varsinkin elinkaarensa alkuvaiheessa.
Ilmaa huonosti läpäisevä suodatin voi rikkoa lämmityslaitteen moottorin, mutta onneksi se oli vielä kunnossa. Selvää on, että auton ilmastointi ei ole voinut toimia kunnolla vuosiin.
Markus Nieminen
KUVA: Maalipinnan puhdistus ja suojaus on tärkeintä juuri syksyllä, mutta ei sitä tarvitse tehdä itse. Esimerkiksi MH Autoclean tekee renkaiden vaihdon sekä auton pesun ja pinnoituksenkin asiakkaan odottaessa. Myyntijohtaja Jesse Tanskanen kehuu pinnoitteita: ”Ne sopivat erityisen hyvin autojen nykyaikaisille lakkapinnoille.” Kuva: Patrik Lindström