Hyundain perinteiset katumaasturit Tucson ja Santa Fe ovat saaneet uutta ilmettä ja varustusta, mutta mielenkiintoisin uutuus on Tucsonin kevythybridiversio Hyundain kaksilitraisesta dieselmoottorista.
Matkalla Hyundain uusiutuneiden SUV-mallien lehdistöesittelyyn Barcelonaan avaan lentokoneessa Lufthansan asiakaslehden ja heti sen ensimmäisellä aukeamalla on korealaisvalmistajan automainos. ”Make Quality Time. The All-New SANTA FE.”, retkeilyaiheisen kuvan päälle painettu teksti kehottaa.
Ilmoitusaukeama kuvastaa hyvin Hyundaita: se ei herätä minkäänlaisia intohimoja. Siinä missä saman konsernin sisarmerkki Kia koettaa rakentaa designjohtaja Peter Schreyerin suuntaviivojen mukaisesti brändiä ulkonäöllään, Hyundain mallit eivät melua olemuksellaan. Kysymyksessä on varmasti tietoinen valinta, koska Schreyer vastaa myös Hyundain tyylistä. Kian tavoin Hyundaillakin halutaan kuitenkin tuoda designia esiin.
Lehdistötilaisuudessa Hyundain voimalinjoista vastaava Michael Winkler kertoi, että vaikka heillä on koko kattaus – polttomoottorit, hybridit, ladattavat hybridit, BEV eli täyssähkö ja polttokennot – Hyundailla uskotaan edelleen myös dieseleihin. Siihen liittyen on tärkeää, että uuden Tucson-malliston moottorit täyttävät RDE-mittaustavan Euro 6d Temp -päästöstandardit ja Santa Fen dieselmoottori WLTP-mittausten Euro 6C –standardin.
48 voltin kevythybridi
Yksi Barcelonan lehdistökoeajojen kiinnostavimmista uutuuksista oli uudessa Tucsonissa nyt ensi kertaa esitelty kaksilitraisen dieselmoottorin kevythybridiversio, jonka 48-volttisen sähkömoottorin avulla Hyundai pyrkii vähentämään polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä jopa seitsemän prosenttia. Luku perustuu WLTP-mittaustavan mukaisista sisäisistä tavoitteista konvertoituihin NEDC-arvoihin ja yhdistettynä käsivaihteistoon.
Tämä on hassua, koska ainakin Suomeen malliversio tulee 8-vaihteisella automaatilla varustettuna. Valmistaja ei Barcelonassa julkistanut minkäänlaisia kulutuslukemia kevythybrididieselillä varustetusta Tucsonista. Englantilaislähteestä löytynyt päästöarvo 151 g/km ei ole kovinkaan alhainen, vaikka sama lähde kertoo yhdistetyn ECE-kulutuslukeman arvoksi vain 4,7 litraa/100 km.
MHSG-kevythydriditeknologia avustaa polttomoottoria kiihdytyksissä ja kerää energiaa hidastamisen ja jarrutuksen aikana. Järjestelmä keventää dieselmoottorin kuormitusta kevyissä kiihdytyksissä ja lisää vääntöä voimakkaissa kiihdytyksissä. Pelkällä sähkövoimalla ei kevythybridiautoa voi kuljettaa.
Tucsonin 0,44 kilowattitunnin litiumakku antaa Hyundain katumaasturille 12 kilowatin eli 16 hevosvoiman lisätehon. Akusto kutistaa hybridiversion tavaratilan 513 litrasta 459 litraan.
Suomen tuontimallistossa tämä 186 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä tuottava kaksilitrainen kevythybrididiesel on tarjolla nelivetoisena ja yhdistettynä uudelleen kehitettyyn 8-vaihteiseen automaattivaihteistoon. Varustevaihtoehtoina ovat kaksi korkeinta, Style ja Premium. Keväällä 2019 kevythybriditeknologia tulee saataville myös Hyundai Tucsonin uuteen 1,6-litran Smart Stream -dieselmoottoriin.
Mukava ja eleetön
Englantilaisen Top Gearin julkaisemassa sinänsä positiivisessa arviossa uusiutuneesta Tucsonista todetaan, että se ei ole auto, jonka vuoksi ajaja nousisi aikaisin sunnuntaina viettääkseen vapaa-aikaansa Hyundain ratissa. Viikon kuusi muuta päivää sujuvat kuitenkin sillä liikuttaessa varsin tuskattomasti. Tucsonista todella puuttuu Seat Atecan tapaisen kilpailijan ajamisen hauskuus, mutta Hyundain katumaasturi on tasapainoinen ja eleetön ajettava.
Kovassa vauhdissa Tucsonin alusta joustaa, niin että auton korissa on helposti sivuttaisliikettä, joka tuntuu rauhattomuutena. Maasturimaista perushuojuntaa Hyundaissa ei ilmene. Ainakaan Katalonian teillä alustassa ei tuntunut pintakovuutta: Tucson kulki moottoritievauhdissa mukavammin kuin isompi Santa Fe.
Uusi Tucson antaa kookkaan ja laadukkaan tuntuisen ensivaikutelman. Sen ulkoinen ilme on hillityn tyylikäs. Vaikutelmaa täydentää aistikkaasti joskin persoonattomasti muotoiltu uusi sisusta.
Takapenkkikin on kelvollinen. Istuinkorkeus on matalahko, mutta 180-senttisen edessä istujan takana riittävän iso jalkatila tekee matkustamisesta mukavaa. Jalkatilaa riittää, koska varpaat mahtuvat etuistuimen alle sen matalimmassakin asennossa. Tucsonin jousitus tuntuu takapenkillä turhankin napakalta.
Mukautuva vakionopeussäädin osaa nyt pysäyttää Tucsonin ja lähettää auton itsestään liikkeelle. Myös ajoavustimien määrää on lisätty.
Santa Fessä Smart-ajotila
Koeajoautojen varausjärjestelmä toimi Hyundain lehdistöreissulla harvinaisen sekavasti ja kun yritimme saada Tucsonin kevythybrididieselversiota, meille ilmoitettiin kummallakin varauskerralla, että ne ovat kaikki ajossa. Jälkimmäisellä kerralla huomasimme kuitenkin kesken koeajolenkin autoa kuvatessamme, että olimme sittenkin liikkeellä uudella moottoriversiolla. Ajossa hybridivoimalinjan olemassaoloa ei huomannut juuri muusta kuin siitä, että vauhtia hidastettaessa moottori sammui yllättävän aikaisin jo ennen pysähtymistä.
Tucsonin kevythybrididiesel tuottaa voimaa niin jouheasti ja tehokkaasti, että myöhemmin samana iltapäivänä ajettu Santa Fe tuntui selvästi kyvyttömämmältä, vaikka se on varustettu 2,2-litraisella 197-hevosvoimaisella ja 436 newtonmetriä vääntävällä dieselmoottorilla. Santa Fen kone tuottaa sekin voimaa pehmeästi ja suorituskyky riittää pienemmissä nopeuksissa, mutta maantie- ja moottoritievauhdissa suorituskyky jättää toivomisen varaa.
Käsin vaihtaen Santa Fe muuttuu responsiivisemmaksi. Kiinnostava piirre Santa Fessä on ajotilojen Smart-vaihtoehto, joka vaihtaa moodia Comfortin ja Sportin välillä ajotilanteen mukaan.
Santa Fessä on ison auton tuntua, mutta se ei tuntunut sisarmalli Kia Sorenton veroiselta, eikä alustan viritys yhtä onnistuneelta. Hyundain katumaasturimalleja vertailtaessa yllättävää oli se, että pienemmässä Tucsonissa oli mukavampaa istua takapenkillä kuin Santa Fessä, jonka kakkosrivillä istuinosat ovat syvyyssuunnassa liian lyhyet. Kolmen penkkirivin Santa Fe on seitsenpaikkainen.
Vastinetta rahalle
Hyundai Tucson ei ole lainkaan hassumpi vaihtoehto, mutta sen kilpailijat, kuten Seat Ateca, Peugeot 3008 ja Škoda Karoq, ovat kovia tekijöitä. Nähtäväksi jää, millaiset kulutusarvot kevythybrididiesel saa ja kuinka korkeaksi sillä varustetun Tucsonin hinta nousee.
Santa Fe puolestaan on vaihtoehto seitsenpaikkaista autoa tarvitsevalle, mutta sen kilpailukykyä oli heinäkuussa vaikea arvioida hintatietojen puuttuessa. Saman konsernin Kia Sorentoa ei ole helppo voittaa Škoda Kodiaqista puhumattakaan.
Juha Partanen
Hyundai Tucson
PLUSSAT
+ Hyvät matkustamotilat
+ Mukava matkustaa
+ 7 vuoden takuuaika
MIINUKSET
- Perinteisesti hintava
- Rauhaton kovassa kaarreajossa
- Kevythybridin päästöarvo
Hyundai Santa Fe
PLUSSAT
+ Tilaa seitsemälle
+ Ison auton tuntu
+ 7 vuoden takuuaika
MIINUKSET
- Pienet takaistuimet
- Helposti täristävä
- Melua moottoritievauhdissa
Merkki ja malli |
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48 V 4 WD 8AT |
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi AWD 8AT |
Sylinteritilavuus cm3 |
1995 |
2199 |
Suurin teho kW/hv/r/min |
136/185/4000 |
147/200/3800 |
Suurin vääntömomentti Nm/r/min |
450/1750-2750 |
440/1750-2750 |
EU-kulutus, l/100 km, kaupunki/maantie/yhdistetty |
Vain yhdistetty tiedossa 4,7 |
7,3-7,5/5,4-5,6/6,1-6,3 |
CO2-päästö g/km |
151 |
160-165 |
Mitat (pituus/leveys/ korkeus/akseliväli) mm |
4480/1850 1645/2670 |
4770/1890 1680/2765 |
Omamassa kg |
1704-1842 |
1983 |
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. |
9,5 |
9,3 |
Huippunopeus km/h |
201 |
205 |
Kokonaishinta euroa |
Ei vielä hinnoiteltu |
Ei vielä hinnoiteltu |