Ina Sjöström (1883–1969) oli itseoppinut ja ahkera taiteilija, jonka nimeen törmää usein taidemarkkinoilla. Taiteilijasta ei silti löydy paljoakaan tietoa, mikä saattaa yllättää ja hämmentää taideostajaa.
Maalauksissaan taiteilija kuvasi saaristoa ja rannikkoa – rantamökkejä, puita, aittoja, rantavajoja, kuutamoa eli perinteistä suomalaista sielunmaisemaa.
Ina Sjöström käytti paljon herkkiä värinyansseja ja jonkin verran impressionistien suosimia väripaletteja. Tämän taiteilijan ylväimmät maalaukset ovatkin vahvoilla väreillä maalattuja lyyrisiä luonnonkuvauksia.
Hän käytti muun muassa liilan vivahteita kauniina vastaväriyhdistelminä. Jos aikoo hankkia Ina Sjöströmin teoksen, kannattaa suosia juuri näitä hänen tuotantoonsa yhdistettyjä liilankeltaisen ja sinivihreän vahvoja sävyjä.
Vilhelmiinasta tuli Ina
Vaikka Ina Sjöström on Suomen taidepiirien 1930–1940-lukujen yksi ehdottomasti kiinnostavimpia taiteilijoita, on hänen ammatillisessa tarinassaan surullinen vivahde.
Suomessa kiersi 1900-luvun alussa ympäri maata reissaavia taidekauppiaita, jotka myivät myös taiteilijan alkuperäisellä Vilhelmiina Sjöström -nimellä signeerattuja teoksia. Samat taidekauppiaat myivät Vilhelmiina Sjöströmin nimellä signeerattuja teoksia myös taiteilija Wilho Sjöströmin tai hänelle sukua olevien naisten nimissä, jotta saivat maalauksia vielä paremmin kaupaksi.
Wilho Sjöström oli tuolloin tunnettu ja keskeinen hahmo taiteilijapiireissä, ja hänen teoksensa myivät hyvin. Lisäksi Wilho Sjöström toimi luottamushenkilönä monissa taideinstituutioissa.
Wilho Sjöström koki kaupustelun kunnianloukkauksena, ja Vilhelmiina ’Ina’ Sjöström vaihtoi lopulta nimensä Inaksi. Asia paisui taiteilijapiireissä: sekä Ina Sjöström että hänen taiteilijapuolisonsa Mikael Stanowsky joutuivat kollegojensa keskuudessa paitsioon. Taiteilijapariskunta maalasi yhdessä toisinaan teoksia signeerausnimellä Bjelke.
Maalaukset todella edullisia
Ina Sjöströmin maalausten hinnat vaihtelivat reippaasti jo hänen elinaikanaan. Parhaimpina aikoina ne ovat olleet yhtä korkeita kuin suosituimpien taiteilijoiden teosten hinnat, mutta ovat painuneet myös todella alas.
Tällä hetkellä Sjöströmin teosten hinnat ovat todella matalalla, ja maalauksia on myyty noin 200–500 eurolla. Ruotsin nettihuutokaupoissa Ina Sjöströmin maalauksia on myyty jopa muutamalla kympillä. Tähän tosin vaikuttaa se, ettei suomalainen sotien aikainen perinteinen keskitason taide kiinnosta ruotsalaisia.
Sjöströmin maalausten hinnat ovat verrannollisia 1930–1940-lukujen perinteisten maisemamaalausten hintoihin, sillä tuon aikakauden taiteen hinnat ovat suorastaan pohjalukemissa. Ina Sjöströmin tuotannosta löytyy edelleen helmiä, ja jos sellainen tulee taidemarkkinoille, teos kannattaa hankkia heti. Näin siksi, että Sjöströmin parhaimmat maalaukset ovat kiinnostavia poikkeuksia tuon ajan tuotannossa.
Suurin osa Ina Sjöströmin maalauksista on keskikokoisia tai pienehköjä. Kookkaita maalauksia hän teki ani harvoin. Suuremmat maalaukset ovat olleet usein tuplahintaisia pienempiin verrattuna. Sjöström maalasi toisinaan myös pieniä teoksia vesiväreillä. Taiteilija maalasi välillä pahville ja levyllekin eikä vain kankaalle, sillä sota-aikana taiteilijatarvikkeista oli pulaa.
Joitakin töitään Ina Sjöström jätti myös signeeraamatta tai signeerasi ne hieman epäselvästi ¨Ina S¨. Useimmat taidemarkkinoilla olevista teoksista taiteilija on kuitenkin signeerannut.
Ostotilanteessa kannattaa katsoa myös teoksen taakse. Ina oli melko sottainen maalausten takapuolien kanssa. Monesti taustalta löytyy maaliläiskiä. Ina Sjöströmin nimiin tehtyihin väärennöksiin en ole törmännyt.
Teos täydentää suomalaista maalaustaidekokoelmaa
Sijoituskohteiksi Ina Sjöströmin teoksia ei voi varsinaisesti kutsua, mutta ne täydentävät hienosti suomalaista maalaustaidekokoelmaa ainakin 1930- ja 40-luvuilta. Taiteilijan kauniit ja kiinnostavat maalaukset voittavat mennen tullen monen tunnetun rannikkomaisemamaalarin teokset.
Ina Sjöströmin tuotannossa on paljon sekä keskitasoisia että hyviä teoksia. Koska aiheet ovat vakioita, onnistunut värien käyttö on pitkälti avaintekijä, kun arvioi maalauksen kiinnostavuutta. Monivivahteisemmat ja lämpimämmät värit liilan väriskaalasta kullankeltaiseen nostavat hintoja. Kun tällainen teos tulee myyntiin, kannattaa ostoa harkita.
Pauliina Littorin