Rokotusten edistyminen ja EU:n digitaalisen koronatodistuksen käyttöönotto helpottavat matkustamista, mutta muutoksiin on yhä varauduttava. Ennen matkavarauksen tekemistä on tärkeää selvittää matkan peruutusehdot ja ottaa kattava matkavakuutus ajoissa ennen lähtöä. Lisäturvaa saa maksamalla matkan luottokortilla.
Moni miettii nyt, uskaltaisiko jo varata lomamatkan. Saako rahojaan takaisin, jos etukäteen maksettu matka peruuntuu? Muutoksiin ja peruutuksiin liittyvät korvaustilanteet ovat monimutkaisia maailmassa, jossa edelleen myllertää koronapandemia.
Kuluttajaliiton mukaan matkustajan mahdollisuudet peruuttaa matka tai saada rahansa takaisin tai muuta hyvitystä mahdollisen peruutuksen tai ongelmien kohdatessa vaihtelevat sen mukaan, onko kyseessä matkapaketti vai pelkät lennot tai itse varattu hotelli. Karanteenitilanteissa vastuut ovat vielä epäselvät, ja niitä saatetaan joutua tarkastelemaan tapauskohtaisesti.
Ennen varauksen tekemistä matkaa suunnittelevan on syytä lukea tavallista tarkemmin peruutusehdot. Yhtiökohtaisia eroja on esimerkiksi siinä, kuinka monta vuorokautta ennen matkan alkamista muutos on tehtävä ja millainen maksu muutoksesta peritään. Sama koskee koko varauksen tai jo maksetun matkan perumista. Yleensä muutokset matkan ajankohtaan ja myös matkakohteeseen ovat helpompia tehdä kuin matkan peruminen kokonaan.
Ennakkomaksut siirtyneet myöhemmäksi
Maailma on kuitenkin avautumassa. Jos matkustajalla on Omakanta-palvelusta saatava koronatodistus, Suomesta voi matkustaa EU- ja Schengen-alueelle jo melko vaivattomasti. Alle 12-vuotiaat eivät tarvitse koronatodistusta. Sen lisäksi monessa maassa maahantuloa varten on täytettävä etukäteen lomake, jossa kysytään terveys- ja yhteystietoja.
Matkanjärjestäjät ja lentoyhtiöt lisäävät vähitellen yhteyksiä ja reittejä ja rohkaisevat asiakkaita varausten tekoon joustavilla muutos- ja peruutusehdoilla. Suomen matkailualan liiton toimitusjohtajan Heli Mäki-Fräntin mukaan äkkilähtöjä on tarjolla edullisesti, mutta koska tarjontaa eri kohteisiin on vielä huomattavasti vähemmän kuin yleensä, matkojen hinnat ovat muuten pysyneet melko normaaleina.
Ennakkomaksujen periminen asiakkaalta on kuitenkin siirtynyt myöhemmäksi, koska matkanjärjestäjät pelkäävät mahdollista rahojen peruutusruljanssia. Matkatoimistot ovat Mäki-Fräntin mukaan hankalassa välikädessä, jos matka peruuntuu, koska puolestaan lentoyhtiöt ja hotellit vaativat niiltä ennakkomaksuja kuukausia etukäteen.
Matkanjärjestäjät jännittävätkin nyt millainen on lokakuussa ulkoministeriön matkustussuositus EU:n ulkopuolelle. Tällä hetkellä suositellaan välttämään tarpeetonta matkustamista Thaimaahan ja muihin suosittuihin talvikohteisiin.
Mäki-Fräntin mukaan muu Eurooppa on jo selkeästi avoimempi matkustamiseen kuin Suomi. Euroopan matkatoimistoliiton johtoryhmässä toimiva Mäki-Fränti näkee THL:n näkemykseen perustuvan suosituksen myös ristiriitaisena, koska esimerkiksi Thaimaasta pääsee täydellä rokotussarjalla matkustamaan Suomeen.
Omatoimimatkalle viranomaisohjeita seuraamalla
Jos noudattaa maalaisjärkeä ja huolehtii hygieniasta, ulkomailla oleskelu ei ole sen suurempi riski kuin kotimaassakaan. Lentokentillä oleva henkilökunta ja matkustajat ovat testattuja ja rokotettuja, eikä lentokoneissa ole tiettävästi tapahtunut juuri altistumisia koronavirukselle.
Jokaisella on kuitenkin oikeus lähteä omatoimisesti Suomesta, ellei oikeutta ole lailla rajoitettu. Suomen kansalaisilla, heidän perheenjäsenillään ja Suomessa pysyvästi asuvilla on myös aina oikeus palata Suomeen. Ulkoministeriön ajankohtaiset suositukset matkustamisesta Suomeen ja Suomesta löytyvät valtioneuvoston sivuilta.
Jos lähtee EU- ja Schengen-alueen ulkopuolelle, ulkoministeriö suosittelee varmistamaan kohdemaan maahantulo- ja karanteenimääräykset kohdemaan viranomaisilta, esimerkiksi maan edustustosta. Karanteeniohjeita tulee noudattaa palatessa Suomeen. Myös kauttakulkumaat voivat asettaa omia maahantulorajoituksia. Lentokentillä ja lentoyhtiöillä on vaatimuksia esimerkiksi kasvomaskin käytöstä tai negatiivisesta koronavirustestistä.ät
Finnair tarjoaa matkustajilleen 65 euroa maksavaa pika-antigeenitestiä. Tuloksen ja todistuksen saa ennen matkaa kahden tunnin kuluessa. Lisätiedot testauspaikasta, ajan varaamisesta ja muusta löytyvät Finnairin verkkosivuilta.
Lentoyhtiö korvaa perumansa lennon
Vaihteleva koronatautitilanne eri maissa ja alueilla voi aiheuttaa viranomaissäännöksiin nopeitakin muutoksia, joten matkoja ja lentoja joudutaan yhä myös perumaan. Esimerkiksi Finnair kertoo seuraavansa lentojen kysyntää ja matkustusrajoituksissa tapahtuvia muutoksia tarkasti ja tekevänsä päätöksiä niiden mukaan.
Lentoja saatetaan myös joutua reitittämään uudelleen, mikä vaikuttaa myös lentoaikatauluihin. Kaikilla reiteillä vaihtoehtoja ei välttämättä ole tarjolla, joten matkakohteeseen pääseminen vaatii tavallista enemmän kärsivällisyyttä. Varattu miellyttävä päivälento saattaakin vaihtua aamuyöhön.
Jos yhtiö itse on peruuttanut lennon, matkustajalla on oikeus valita, haluaako lentolipusta maksetun hinnan palautuksen vai lennon siirron. Oikeudet pätevät aina, jos lennon oli määrä lähteä EU:sta tai saapua EU:n ulkopuolelta, jos lennon olisi lentänyt EU-maan lentoyhtiö.
Monet lentoyhtiöt ovat tarjonneet peruutustilanteessa matkustajille rahan palauttamisen sijasta lentokuponkeja eli vouchereita, joita voisi myöhemmin käyttää maksuna uuteen matkaan. Matkustajalla on valta päättää, hyväksyykö hän matkan peruuntumisesta voucherin, johon on saatettu liittää houkuttelevia lisäetuja. Ennen voucherin hyväksymistä korvaukseksi peruuntuneesta matkasta, kannattaa tutustua huolellisesti sitä koskeviin ehtoihin ja toimintaohjeisiin.
Vaikka voucherin olisi valinnutkin, lentomatkustajien oikeuksista annetun EU-asetuksen mukaan siitä on myös oikeus saada rahansa takaisin. Jos matkustaminen ei onnistu, lentoyhtiöön tulee olla yhteydessä voucherin voimassaoloajan jatkamisesta tai lipun hinnan palautuksesta.
Rahojen palautus voucheria vastaan voi käytännössä olla hidasta. Asiakaspalvelujen puhelimet ovat ruuhkaantuneet ja vaikka asiointimahdollisuuksia on lisätty nettisivujen kautta, varauskoodien syöttäminen ja lomakkeiden täyttäminen vieraalla kielellä on hankala tapa asioida. Hyvitys maksetaan samalle luottokortille, pankkitilille tai muulle maksutavalle, jota käytettiin lentolippua ostaessa.
Matkanjärjestäjä ensisijainen rahojen palauttaja
Matkavakuutuksen antama turva korostuu nyt niin omatoimimatkalla kuin valmismatkallakin. Matkavakuutus on hankittava riittävän ajoissa ennen matkaa, jotta se korvaisi jo maksetun matkan peruuntumista ja mahdollisia muita etukäteen maksettuja palveluja.
Jos matkan peruja on joko matkanjärjestäjä tai lentoyhtiö, yhtiö on ensisijaisesti velvollinen palauttamaan rahat matkustajalle. Tavallisesti kuluttajalla on oikeus saada rahansa takaisin 14 päivän kuluessa, mutta monet matkanjärjestäjät lupaavat palautukset nyt jopa nopeammin.
Se osa etukäteen maksetuista palveluista, jota matkanjärjestäjä tai lentoyhtiö ei korvaa, haetaan matkavakuutuksesta. Korvauksen hakemiseen tarvitaan maksutositteet sekä todiste syystä, miksi palvelut jäivät saamatta.
Myös matkapakettilaki korostaa matkavakuutuksen tärkeyttä. Jos matkustaja sairastuu ja peruuttaa itse matkansa, matkatoimisto ei hyvitä sairastuneelle pakettimatkan hintaa, vaan se korvataan matkavakuutuksesta. Korvaus maksetaan lääkärintodistuksen perusteella ottaen huomioon vakuutussumman yläraja.
Matkavakuutuksissa paljon eroja
Koronavirustilanne on vakuutustenkin osalta erikoinen ja poikkeuksellinen. Korvausten kannalta on ollut miettimistä, mitkä maat ovat epidemia-aluetta, kun periaatteessa koko maailma on ollut epidemia-aluetta ja tilanne vaihtelee.
Matkan peruuttamista koronalle altistumisen ja karanteeniin joutumisen johdosta ei tyypillisesti korvata. Asia kannattaa kuitenkin tarkistaa, sillä ehdot vaihtelevat vakuutuksittain. Esimerkiksi joissakin luottokorttiin liitetyissä matkavakuutuksissa matkan peruuntuminen korvataan myös karanteeniin joutumisen vuoksi. Jos sairastuu matkalla, koronaviruksesta aiheutuvia sairauden hoitokuluja sekä muita kuluja korvataan samaan tapaan kuin yleensäkin matkasairauteen liittyviä kuluja.
Ulkoministeriön suositus vaikuttaa myös matkavakuutuksiin. Jos UM suosittelee välttämään matkustamista johonkin kohteeseen, eivät matkavakuutuksetkaan usein korvaa peruutuksia tai matkalla mahdollisesti sattuneita vahinkoja.
Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan Finen vakuutusasiantuntija Katja Lappi kehottaa matkustamista suunnittelevien tutustumaan omien vakuutustensa ehtoihin ja olemaan yhteydessä vakuutusyhtiöön. Tilanteet saattavat muuttua nopeastikin ja ajantasaisin tieto löytyy useimmin yhtiöiden verkkosivuilta.
Luottokorttiyhtiö palauttaa rahat vaadittaessa
Luottokortista saa lisäturvaa kaikissa matkustusmuodoissa, oli sitten kyseessä laivaristeily tai lentomatka. Jos omassa kortissa on sekä debit- että credit-ominaisuus, kannattaa siis käyttää credit-puolta.
Jos matkan hoitava yhtiö peruisi matkan palauttamatta rahoja tai menisi konkurssiin, luottokorttiyhtiö on kuluttajansuojalain yhteisvastuusäännösten perusteella velvollinen palauttamaan rahat ostoksesta asiakkaalle, jos tämä sitä vaatii.
Toisaalta vaikka alkuperäisen matkan maksaa luottokortilla, lentoyhtiön konkurssitilanteessa saattaa menettää oikeuden vaatia rahoja takaisin luottokorttiyhtiöltä, jos rahanpalautuksen sijasta on hyväksynyt lahjakortin tai lentopisteitä.
Joihinkin luottokortteihin kuuluu lisäetuna myös matkavakuutus, jonka ehdot on syytä tarkistaa. Yleensä korvausten saaminen edellyttää, että alkuperäinen matka on ostettu luottokortilla.
MATKAPAKETTI Korona-aikana matkapaketin edut ovat korostuneet. Matkapaketissa matkustaja voi toimia matkatoimiston tai matkanjärjestäjän ohjeiden mukaan. Lue lisää matkapaketeista syyskuun Taloustaidosta, joka ilmestyy 6.10. Voit lukea jutun myös näköislehdestä, jos olet rekisteröitynyt verkkopalvelujemme käyttäjäksi.
Marja Lammi